Actialader til Think Classic - forebyggende tiltak

Startet av PerBear, mandag 20. mai 2013, klokken 01:32

« forrige - neste »

pm_dawn

Hej !

Ja som jag uppfattar det så om man monterar ett Clio styrkort i en Thinkladdare så skall det gå att bänktesta på det sättet att man får 140v vid 230v in. Men det verkar skilja lite i revisioner av styrkort även på clio.

Jag skall försöka att göra en testkontakt så att jag kan mata laddaren med det som behövs för att få den att ladda. Det som verkar behövas är rs485 och 12v samt eventuellt en jordning om man vill köra 16A laddning.
Jag tror inte att jag behöver K/L line för att testa laddaren på bänk. Då borde det gå att testa även en Think laddare.

Mvh
/Per


elektrolux

Klarer du å rigge til en løsning for benktest er vi langt på vei.

Er spent på hva du finner ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pm_dawn

Hej !

Spårade lite på en laddare igår kväll.
Det var en laddare med Think styrkort.
Så fort den får 230v så börjar den skicka meddelanden på rs485.
Men den förväntar sig nog svar från BMS innan den gör något.

Skall se om jag kan göra någon lösning med en Ardiuno som simulerar BMS genom att skicka samma data som BMS gör. Det ser hoppfullt ut.

Mvh
/Per

PerBear

Å bruke en MCU til å simulere BMS er smart. Da kan du lett styre ladingen.

Men trolig  må du ha batteri tilgjengelig. Jeg vet ikke om en resistiv last som takler likestrøm på rundt 20A (kokeplate, elektrisk panelovn eller halogenlamper) vil fungere - lader sjekker muligens at batteriet tar lading.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA