Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bombrikke plassering

Startet av stiansim80, søndag 02. juni 2013, klokken 23:12

« forrige - neste »

stiansim80

Hei.

Blir elbil-eier om et par uker når min nye c-zero ankommer landet.
Er helt uerfaren med elbiler og spør dere mer drevne om tips og råd. 8)
Flytter nå parallelt til Borgen i Ullensaker og vil pendle til Løren, Oslo daglig.

Er det noe jeg bør tenke på som fersking? noe jeg bør kjøpe i tillegg til standard nybilleveranse?
Tror forøvrig jeg må investere i 16amp ladekabel da Citroen nå kun leverer 8amp kabel på nye elbiler.

Tar imot alle tips og råd. :))

Er det forøvrig forskjeller på trillingene? Evt. nytt på 2013 jeg ikke har fått med meg kontra tidligere årsmodeller?

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

TB

#1
Sitat fra: stiansim80 på søndag 19. mai 2013, klokken 19:00
Hei.

Blir elbil-eier om et par uker når min nye c-zero ankommer landet.
Er helt uerfaren med elbiler og spør dere mer drevne om tips og råd. 8)
Flytter nå parallelt til Borgen i Ullensaker og vil pendle til Løren, Oslo daglig.

I følge Google Maps er dette ca 73 km tur/retur. Etter eigen erfaring skal dette gå i kalde periodar vinterstid, men krev svært forsiktig høgrefot og varme. Ikkje smart og rase forbi køen mellom Alnabru og Furuset, då er det mulig du blir årsaken til køen lenger nord :-)  Har du lading på jobb er det ingen problem.

Når det er midlere er det ingen problem uten lading på jobb. Beste eg har klart er 100 km, og tre prikker igjen. Dvs, 120 - 130 km er mulig med 20 - 25 grader ute, men høgrefoten er viktig...

Sitat
Er det noe jeg bør tenke på som fersking? noe jeg bør kjøpe i tillegg til standard nybilleveranse?

Isolere vanntanken er det mange som har gjort, meg inkludert. Søk på forum så finn du info om dette. Mulig den største effekten ved dette er psykologisk, eg har berre så vidt testa uten.

God skjøtekabel, for nødlading kan vere nyttig. Må vere 2,5 kvadrat, standard kabler er 1,5 kvadrat. Bilteama har ein ok kabel. (Ikkje for daglig bruk.)

Klokke og utetemperatur måler, søk på forum så finn du tips her og.

Sitat
Tror forøvrig jeg må investere i 16amp ladekabel da Citroen nå kun leverer 8amp kabel på nye elbiler.
Kabel frå www.charge-amps.com kan anbefales. Tar liten plass, og kan justeres frå 6, 10 og 16 A. Har erfart at 6 og 10 A er nyttig på plasser der el opplegg er "ukjent/usikkert". Bedre med litt / treg ladig, enn ingen ladig og sikring som går.

Ved raskt opplading på ladeplass er 16 A nyttig. For daglig lading, heime er 8 A kabel som er med heilt ok, sjølv ved tom bil lader du opp i løpet av natta.

Sitat
Er det forøvrig forskjeller på trillingene? Evt. nytt på 2013 jeg ikke har fått med meg kontra tidligere årsmodeller?
Henta frå artikkel: Nytt for 2013 i-MiEV

Merk: ikke søsknene iOn og C-Zeron   

-Rekkevidde 160 km (+10 km etter EU normen)
-Ny elmotor, lettere og mer effektiv
-Dreiemomentet økt fra 180 til 196 Nm
-LED lys foran
-El. varmeseteelementer i begge setene foran, nå også i seteryggene
  (ikke kun sitteputene), gir høyere komfort
- Lys i ladeluka.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

stiansim80

Hei og tusen takk for svar.

Da blir ikke rekkevidde noe problem :)
Kan i de tilfeller lade 16amp på jobb.
Må nok kjøpe den sladden fra charter-amp.com.

Vil nok isolere vannkanten selv også.
Hver kilometer teller ;)

Så ingen endringer på min c-zero med andre ord.
Synd ikke fjernkontroll for forvarme leveres på alle trillingene.
Dela får holde.

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

stiansim80

Charge-amp... ordbok på tastatur er noe fy :)

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

Mr.Zero

Grattis med kommende "franskmann"!  :)

Har gjort følgende med min:

- isolert vanntank og slanger - gjør nok ikke underverker, men alt monner..
- montert ute - og innetempmåler. Kikkes myyye på... ;D
- saueskinn i førersete vinterstid.. Tjukk dunjakke, lue og votter benyttes..
- gummimatter (ikke kjøp billigste Biltemamatter... Stinker - mildt sagt)
- defavifte foran i kupéen og kontakt anonymt montert i det sorte feltet i fangeren bak. Upraktisk å ha denne kontakten foran.
- montert skvettlapper foran. Svindyre (hos Motorforum)..., men bidrar positivt..
- senket drøye 35mm med fjærer fra H&R. Gjør underverker med kjøreegenskapene..
- vurder understellsbehandling, eller mal opp alle sorte understellsdeler med en solid lakk. Trillingene blir veldig kjapt brune under når de triller rundt i saltlake, men karosseriet er galvanisert og dermed "rustfritt"...

Brom-brom!  Digger min C-Zero!  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

 Jeg har mine tvil om at taket er galvanisert da det er blitt brunt i et par steinsprutsår fra i fjor selv om jeg hadde lakket disse med en gang de ble oppdaget ifm vårpoleringen 2012... Panseret f.eks holder seg derimot bedre pga galvanisering.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Jeg har i tillegg til tanken også isolert under føttene foran etter tips her på forumet. I mjauen ligger den tynne filten bare rett på metallet, så kulda slår rett gjennom. Gjorde dette på høsten, og isolasjonen har merkbar effekt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

stiansim80

Takk for tilbakemeldingene.
Setter virkelig pris på det.
Helt ukjent med elbiler og føler jeg famler litt i blinde :)

Ser flere gode tips jeg vil dra nytte av :)

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

tomrh

Et virkelig nyttig tips er å vite er at man ihvertfall kan kjøre minst 5 km etter at skilpadda har kommet. Og at man kan kjøre 2-3 kilometer fra siste batteristrek forsvinner til skilpadda begynner å lyse. Hjelper bra mot evt. rekkeviddeangst. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

stiansim80

Triste greier, men fikk nettopp beskjed fra Autoco at de ikke kan levere bilen før tidligst september. 
Den skulle egentlig vært her nå
Årsaken skal visstnok være en oppdatering av batteripakker mm, uten at jeg kan svare på hva slags oppdatering det dreier seg om.
Håper det er noe av positiv art, så ventetiden bærer noe positivt med seg.
Klør alvorlig etter el-bil'n min nå.. :):)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

Mr.Zero

Sitat fra: stiansim80 på fredag 31. mai 2013, klokken 20:28
Triste greier, men fikk nettopp beskjed fra Autoco at de ikke kan levere bilen før tidligst september. 
Den skulle egentlig vært her nå
Årsaken skal visstnok være en oppdatering av batteripakker mm, uten at jeg kan svare på hva slags oppdatering det dreier seg om.
Håper det er noe av positiv art, så ventetiden bærer noe positivt med seg.
Klør alvorlig etter el-bil'n min nå.. :):)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
[/quote

Den som venter.... ;) Autoco holder deg nå i hvert fall ikke for narr, for det er korrekt det du har fått beskjed om. "Oppdatering" er jo et positivt ladet ord (stort sett), så du får holde ut! :-)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

bruisepristine

#11
Ser ut til at citroen endelig får badge om 2013 i-MiEVen til sin c-zero, og da følger vel peugeot med i samme slengen tenker jeg med sin i-on :)

http://www.autozeitung.de/auto-news/citroen-c-zero-elektroauto-facelift-ueberarbeitung-motor-antrieb-stadtauto-gn-400359

Til lykke med ny bil! :)



Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

elektrolux

Redusert vekt gjennom færre battericeller, og mer strøm gjennom de resterende or økt dreiemoment, kombinert mer like lang oppgitt rekkevidde er en interessant kombinasjon.




Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. juni 2013, klokken 06:49
Redusert vekt gjennom færre battericeller, og mer strøm gjennom de resterende or økt dreiemoment, kombinert mer like lang oppgitt rekkevidde er en interessant kombinasjon.
2013 i-MiEV er elmotoren optimalisert noe slik at gevinsten er 10 km økt rekkevidde. I 2013 C-Zero velger de tydeligvis å bruke gevinsten til å redusere batteristørrelsen og kan dermed selge den litt billigere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kito76

Hvor mange ganger/ladesyklus kan man egentlig lade en Imiev iløpet av levetiden?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA