Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Mr.Zero, fredag 31. mai 2013, klokken 21:49

« forrige - neste »

Mr.Zero

I dag fikk batterivogna ny vakuumpumpe, gitt. Og en oppdatering av software i motorstyringkontroller. V.pumpe-innkallingen skjer manuelt fra citroenforhandlerne, så dere med fersk importbil bør ta kontakt selv da dere trolig ikke får noe brev i postkassa.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Sun69

#16
Ser denne linken er veldig gammel, men lett søkbar. Den har for meg rett innhold.

Vakumpumpa på iOn min har slutta å virke. I min bil kan det se ut som årsaken var at vakumslangen hadde løsnet på selve pumpa. (Egentlig ganske godt gjort). Uansett pumpa må ha gått varm.

Det går en veldig intens alarm i bilen og jeg har dårlig bremsekraft. (Må fikses fort)

Bilen min er en import bil fra Danmark. Håper jeg får delen på garanti. Kommer til å kontakte leverandøren på mandag og min lokale Peugeot forhandler. Ut fra lesning på dette netstedet har de som har kjøpt norsk bil fått innkaling og fått pumpa bytta.

Har plukka ut pumpa og sett litt på den. Det var veldig lett, selvom skruene var overaskende rustne.  Min pumpe er fra Mikuni og heter 4641A008. På internet har jeg klart å finne ut at det har kommet 2 erstatningspumper. 4641A017 og 4641A032. Regner med at det er lurt å skaffe den siste versonen.
Har ikke klart å finne noen norsk netside som kan levere pumpa, med det går å få den ny fra 570$ + frakt og mva. fra Japan. (14 dagers leveringstid til Norge).

Ser pumpa er ganske enkel. Den har bare pluss og minus. Kan ikke se noen justering for stopptrykk.
Tror trykksensoren som utløser alarmen sitter på selvebremseforsterkeren.
Den er skrudd sammen med noen skruer som jeg aldrig har sett før. Får jeg ikke pumpa på garantien skal jeg prøve å åpne og reparere den.
Ser at det finnes andre produsenter av slike pumper som kan brukes. Hella har en serie med slike pumper. (Har ikke klart å finne ut mye om hvor mye orginalpumpa yter ennå. Finner nok ut av det hvis jeg må køpe ei ny.)

Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

TB

#17
Sitat fra: Sun69 på søndag 23. mars 2014, klokken 00:01
Bilen min er en import bil fra Danmark. Håper jeg får delen på garanti. Kommer til å kontakte leverandøren på mandag og min lokale Peugeot forhandler. Ut fra lesning på dette netstedet har de som har kjøpt norsk bil fått innkaling og fått pumpa bytta.

Slik eg lest har i-Miev og iOn fått innkalling for bytte av pumpa, samt programvareoppdatering av BMS. For Citroën C-Zero vart det gjort på normal service, eller etter avtale for dei som ikkje ville vente på neste service.

Når det gjeld importbilar vil det truleg avhenge av det firma / person som tok inn bilen til landet kva som er gjort av innkalling. I mange tilfeller er dette mindre firma. Desse firma vil heller ikkje få tilsendt denne typen informasjon direkte frå Mitsubishi? Dermed må bileigar i større grad vere aktiv og "kreve sin rett".

Så lenge som bilen er kjøpt av Norsk firma vil du som forbruker ha rett på retting av denne feil som ein del av 5 år reklamasjon. Hjelper ikkje om importør viser til 3 år garanti, forbruker har alltid 5 år reklamasjon. Ved kjøp av bil som er brukt vil denne tida vere rekna frå når bilen var ny. Er bilen seldt som "ny" vil det vere naturlig og forvente 5 år.

Har eigar importert direkte er det garanti og rettigheter i det land bilen vart kjøpt ifrå som gjeld.

Hugs på: Importør / forhandler du handla med kan kreve at dei skal rette feilen. Du kan nok ikkje kreve at feilen blir utbetra av din lokale Peugeot forhandler, og rekning går til importør.

Med tanke på den pris som er omtalt vil nok importør forsøke og finne alternativ måte for og rette feilen. Men, det er klart - dette er ein viktig del i bilen, det må bli retta på ein sikker og trygg måte. Svikt i bremsene kan få svært uheldige konsekvenser. Bremsene virkar uten pumpa, men det er nødvendig med stor kraft på pedalen.

Når tida for garanti og reklamasjon går ut på mange trillingar i 2015/16 vil det vere etterspørsel etter alternative pumper. Spesielt om dei originale framleis kostar 12 000 kr.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Sun69

#18
Har hatt en runde for å sjekke om jeg kunne få pumpa på garanti hos Peugeot.
I Tønsberg er det Bertel & Steen som er forhandler. De forteller meg at det ikke har vært innkalt noen biler for å bytte eller fikse noen vakumpumpe på garantien eller inkalling. (Kan hende at pumpa som sto i min bil ikke var en av dem med problem.) Sjekket dette opp mot vognkortet mitt og basen sin. Skulle jeg kjøpe pumpa ny hos dem koster den 11300,- + MVA, og de hadde mange tilgjengelig.

Gikk over til City Bil som selger Mitsubishi. (Ligger rett over gata) De skulle har 3799,- +MVA for samme pumpa. Jeg fikk nok en god pris hos City Bil siden jeg kjente de som jobba der, men ikke kom å si at 3X hos Bertel & Steen lar seg forsvare. Mitsubishi hadde derimot ikke pumpa inne på lager, men det skulle ikke være mange dages ventetid. (Denne prisen var så mye lavere at jeg håper den var riktig. Hadde med pumpa og hadde skrivd ned delenummeret på den)

Like etterpå klarte jeg å få kjøp pumpa brukt fra en skadet bil hos Erik's Bil-Demontering AS  for 1500,- Ink MVA + frakt og oppkrav. Jeg kjøpte denne, men vet ikke hvilken versjon jeg får.

Ironisk nok ringer Buddy Elek.. som jeg kjøpte bilen hos meg like etter. (Jeg prøvde å ringe dem på lørdag når pumpa gikk. 3 dagers siden ) Han forteller at han ikke hadde klart å skaffe pumpa like rimelig som meg. Hadde kostet nærmere 10000 når han spurte sist. Han ønsket naturligvis at jeg sente han denne informasjonen.
Siden jeg hadde skaffet pumpa rimlig brukt, ble det ingen diskusjon om de kunne bistå med dette.

Jeg ser hva TB skriver her. Burde nok førts og fremts gått til min leverandør her. Jeg tviler ikke på at de hadde ordnet opp på en god måte. Hadde fått et feil sommerdekk med bilen og det fikset dem samme dagen som jeg ringte inn og fortalte om problemet. (Så ikke dette før jeg la om til sommerdekk for ca 14 dager siden)

Jeg ser også at TB skriver at man har 5 års garanti rett som forbruker. Jeg jobber noe med å reparere datamaskiner. Der får man ikke 5 år på beveglige deler som hardisker m.m. Det samme gjelder for forbruksdeler. Delen må ha en forventet levetid på mer enn 5 år for å få det på garanti. I mitt tilfelle mener jeg at man kan forvente at denne delen burde holde mere enn 3 år og 31000km som er det bilen min har gått, men hvor går grensen. Har dessverre ikke norsk service hefte, men ser at de danske har dårligere betingelser enn de norske. Slik jeg leser det har jeg 2 år på slike feil etter den danske servicehefte som følger med bilen. 5 år gjelder på batteri og drivverk inntill 50000km..

Pumpa kommer i 3 versjoner 4641A008 xxx017 og xx032 og muligens neda nyere. Passe på å få siste versjon. (Min orginal var xxx008) Mitsubishi nummer. Pumpa er produsert av Mikuni. Kansje mest kjent som produsent av forgassere til japanske motorsykler.
Delenummeret til Peugeot er 456593 - RP 16 103 806 80
Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

Sun69

Da er brukt pumpe fra huggern på plass som funker veldig bra.
Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

svingen

@sun69 er veldig bra att du deler den info``en her med oss andre,da er det ikke helt "svart" hvis man får problemer med pumpa,må si att Bertel og Sten ikke imponere særlig,de skulle vel ha 12 tusen får nye radio til bilen min og, (feil med blåtann) lurer på om det er kun "import" biler dem er slik med eller om det er slik når garantien går ut på "dem" sine biler og.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Sitat fra: Sun69 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:26
Da er brukt pumpe fra huggern på plass som funker veldig bra.
Ikke verst! Jeg har ikke funnet noen i-MiEV deler hos huggern ennå (nbfbildeler.no).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: Sun69 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:34
Jeg ser også at TB skriver at man har 5 års garanti rett som forbruker. Jeg jobber noe med å reparere datamaskiner. Der får man ikke 5 år på beveglige deler som hardisker m.m. Det samme gjelder for forbruksdeler. Delen må ha en forventet levetid på mer enn 5 år for å få det på garanti. I mitt tilfelle mener jeg at man kan forvente at denne delen burde holde mere enn 3 år og 31000km som er det bilen min har gått, men hvor går grensen. Har dessverre ikke norsk service hefte, men ser at de danske har dårligere betingelser enn de norske. Slik jeg leser det har jeg 2 år på slike feil etter den danske servicehefte som følger med bilen. 5 år gjelder på batteri og drivverk inntill 50000km..

Svært bra du har avdekka store forskjeller på deler mellom dei ulike offisielle importører. Er nok ikkje noko nytt, det har vore fleire Peugeot eigarar som har kjøpt deler av Citroen pga. pris.

Dermed står trilling eigarar betre rusta når delene må kjøpes ved at det er tre ulike leverandører som kan skaffe dei samme deler. Unngår monopol situasjon.

Ang. garanti / reklamasjon er du nok ein snill forbruker :-)

Det stemmer at delen må ha forventa levetid på meir enn 5 år for å få det på reklamasjon. Så lenge som denne pumpa ikkje har nokon slitedeler / service punkt som skal regelmessig bli utført bør det bli forventa at den skal halde minst 5 år. Spesielt pga. det er ein vesentlig mangel og ha ein bil uten bremser som er i orden.

Hugs og på at det det er forskjell på garanti, og reklamasjon. Garanti er nokon forhandler / produsent gir. Reklamasjon er noko forbruker kan kreve i hht. Norsk forbrukerlov. Mange andre tråder om dette tema.

Var bilen kjøpt av Norsk forhandler ville du ha 5 år / 100 000 km garanti, og dermed ingen behov for reklamasjon. Dette vart endra i 2010/2011, der dei fleste bilmerker endra garanti til 5 år. I praksis var forskjellen liten då forbruker kunne reklamere. Men, det var dårlig reklame og ikkje auke til 5 år...

Ps: Les her kva Pc World meinar om garanti på harddisker :-)
http://www.idg.no/pcworld/article235691.ece
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Sun69

Sitat fra: tomrh på onsdag 26. mars 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Sun69 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:26
Da er brukt pumpe fra huggern på plass som funker veldig bra.
Ikke verst! Jeg har ikke funnet noen i-MiEV deler hos huggern ennå (nbfbildeler.no).

Prøv på : www.finndel.no  og velg mitsubishi. Du vil finne en miev der.
Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

e-max

Har importert noen brukte og nye trillinger. En ION kjøper fikk sin skrekkopplevelse da vakuumpumpa røyk. Selv om bilen er bruktimportert så finner jeg det svært foruroligende at vakumpumpa ikke virker lengre og at denne modellserien IKKE har hatt kampanje på utskifting. Det ser ut som Peugeot tar sjanser ved ikke innkalle biler som helt klart har en alvorlig feil. Det er ikke tvil om at vacuumpumpa er et svakt ledd i disse bilene. Så på denne modellen fra 2011 så er det feil som Peugeot ikke har meldt fra om. IKKE BRA. Håper Statens Vegvesen tar tak i slike ting, slik deres utenlandske kollegaer gjør. En dag kommer det til å gå galt når noen bråbremse!

Men midt oppe i det hele så tar Motorforum ca 4600 for å bytte ut pumpa, mens BoS tar ca 10.000 MER!!!! Igjen min erfaring: 1-0 til I-Miev verkstedene!!
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

TB

Sitat fra: e-max på onsdag 02. april 2014, klokken 14:51
Det ser ut som Peugeot tar sjanser ved ikke innkalle biler som helt klart har en alvorlig feil. Det er ikke tvil om at vacuumpumpa er et svakt ledd i disse bilene. Så på denne modellen fra 2011 så er det feil som Peugeot ikke har meldt fra om. IKKE BRA. Håper Statens Vegvesen tar tak i slike ting, slik deres utenlandske kollegaer gjør. En dag kommer det til å gå galt når noen bråbremse!

Etter det eg har høyrt og lest det er iOn eigere som har fått innkalling for bytte av vacuumpumpe. Om det gjeld alle "Norske" skal eg ikkje påstå. Citroen valgte etter min erfaring ikkje kalle inn, men utføre dette på normal service.

Når det gjeld importbilar vil desse truleg havne litt i "vacuum"  ;D
Opprinnelig forhandler i landet bilen er levert i fyrste gongen vil neppe føle noko stort ansvar.
Peugeot sentralt fører neppe register over kvar bilen har blitt av - det er truleg ikkje eit slikt krav?

Teknisk sett ville det vere mulig og søke opp bilene via kjøretøyregisteret og finne korrekt eiger, men Peugeot Norge prioriterer neppe dette om dei ikkje må? Om ansvaret bør ligge på produsent sentralt, eller den som importerer bilen til landet er også eit spørsmål.

Som du skriv er det potensiale for bremsesvikt, og det vil vere svært uheldig om det finnes trilling eigere som er utan kjennskap til denne potensielle feilen. Om normal service blir utført på verkstad som ikkje kjenner til denne feil vil risko for denne situasjon auke.

Og, til slutt: Om denne feil ikkje blir kategorisert som garantifeil av merkeleverandøren, og ei heller av importør vil det og vere bileigere som lar vere og byte i forkant av feilen oppstår pga. den høge prisen. Ikkje sikkert at Peugeot vil sende kundane videre til Mitsubishi. Blir bilen så seldt videre blir nok neppe denne vacuumpumpa nevnt i salgs annonsa.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#26
Her er to saker der General Motors må kalle tilbake gamle biler:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--303-dode-i-USA-pa-grunn-av-airbagfeil-7502569.html#.UzxVN6h_ucA
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/general-motors-tilbakekaller-millioner-av-biler/a/10146803/

Og her ein sak ang Toyota - som er heilt lik:
SitatDet kan oppstå en sprekk i akkumulatoren forårsaket av vibrasjoner. Den potensielle feilen kan oppleves ved at bremsepedalen går lengre inn enn normalt, noe som gjør at en ikke får den bremseeffekten som er tiltenkt, opplyser Toyota Norge.
SitatEierne får skriftlig innkalling til inspeksjon og eventuelt bytte av akkumulatoren. Arbeidet vil ta 3,5 timer og er kostnadsfritt for kunde, opplyser Toyota.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/tilbakekaller-toyota-prius-for-mulig-bremsesvakhet/a/10117162/

Felles for sakene er at det er eldre biler, gjerne over 5 år gamle. Dvs, virker pussig at Peugeot avviser garanti.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

erik e

Oppklaring!   Mitsubishi kaller inn bilene og "tar ingen ting" for og skifte pumpe.   Det oppstår ikke "Bremsesvikt" men bremsepedalen blir "hardere" og trå på.  Det kommer også ett "plagsomt" varsel om at noe er feil. 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Sitat fra: erik e på onsdag 02. april 2014, klokken 20:34
Oppklaring!   Mitsubishi kaller inn bilene og "tar ingen ting" for og skifte pumpe.   Det oppstår ikke "Bremsesvikt" men bremsepedalen blir "hardere" og trå på.  Det kommer også ett "plagsomt" varsel om at noe er feil.

Slik eg har forstått er det parallellimporterte Peugeot som er / var (hoved) problemet. Der blir eiger sendt til importør for denne feilen, Peugeot Norge ynskjer ikkje dekke kostnaden.

Så lenge som (parallell) importør retter feilen er det ikkje eit stort problem for eiger, men om importør ikkje kan eller vil rette feilen kan eiger fortsette og bruke bilen, med feil. Når pumpa feiler, så vil lyden gjere at det er i praksis uråd og bruke bilen, men neppe stort problem og fjerne lyden - kva skjer då..  :o

Spørsmål blir, vil Mitsubishi kalle inn, og skifte pumpe på importere Peugeot biler også?
Stort pluss om Mitsubishi gjer dette, og stort minus til Peugeot.

At bremsene ikkje sviktar heilt stemmer. Vacuumpumpe gir kraft til bremsekraftforsterker. Bremsepedalen blir tung, det vil kreve større kraft for og bremse bilen. I ein uheldig situasjon kan det føre til uhell pga. fører ikkje forstår kva som hender. Ref min post igår har Toyota ein likande sak der lekkasje kan oppstå.

Alle som har kjøyrt fossilbil som triller eller blir slepa kjenner igjen dette. I fossilbil blir vacuumpumpa normalt driven av motoren. Når motor står blir det ikkje kraft på bremsekraftforsterker. Nyere fossilbiler med start / stopp eller hybrid teknologi har elektrisk driven vacuumpumpe - så slike pumper blir produsert i store volum, der dei neppe har stor produksjons kost.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Carl Anton Stenling

I en slik situasjon hvor det oppstår farlig feil med bilen så kan nok også produktansvarsbestemmelsene være relevant. Det innebærer i så fall at importøren kan bli ansvarlig helt uavhengig av avtalt garanti.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA