Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av TorC, torsdag 30. mai 2013, klokken 20:10

« forrige - neste »

svingen

var innnom Birger N hauge (oslo) i dag og såg på leaf fikk da beskjed om att kunne montere på hengerfeste får 8500 kr var kun til sykler,skal levere tilbake låne bil på mandag kan spøre hvilken feste det er osv da,er jo bra att leverandør selv gjør det her nå :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Elmo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:02
Sitat fra: silverwrx på tirsdag 25. juni 2013, klokken 15:43
Det delenummeret på Thulekroken var litt uleselig..
Ja jeg beklager det. Skal ta nytt bilde når jeg ser den igjen

Ikke sett den igjen før nå, grunnet respektive ferier, men her er nytt bilde (part.no. 9078178)
Som man ser på bildet er den merket med at den ikke er beregnet for henger.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.


RuneW

#63
Jeg er som andre plaget av at det importerte hengerfestet er ufattelig skranglete. Spesielt når man har et høyt sykkelstativ på merkes dette ved at toppen på sykkelen får en vandring på 5-10 cm.

El-tape-trikset fungerer litt, men skal du ha det noenlunde tight blir det nesten umulig å få inn kulearmen og tapen begynner å krølle seg etter få gangers bruk.

Etter å ha fundert litt på dette problemet tok jeg grep i går og gjorde noe jeg har tenkt på en stund, nemlig å montere en sett-skrue. Denne gir i teorien best effekt om den blir plassert midt på "armen" inne i firkantrøret. Det blir ca 1 cm bak hullet:



Jeg brukte 5mm bor til 6mm gjenger. Hullet måtte bores litt opp på skrå for at gjengeverktøyet skulle gå klar av de blå "plastfinnene" bak der.

Som skrue fant jeg i samlingen en 6mm vingeskrue som passet utmerket til dette formålet:




Her er en video som viser effekten av sett-skruen:




Et problem kan være at skruen kan finne på å skru seg selv ut om det går en stund mellom bruk. I mitt tilfelle var jeg så heldig at om jeg skrur skruen et par omdreininger ekstra (da uten selvsagt kulearmen på plass) så kommer den i konflikt med "bøylene" på hengerfestet. Det betyr at jeg kan skvise den ene "vingen" forbi denne bøylen på en måte som gjør at den ikke vil kunne skru seg ut forbi denne av seg selv.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

elvedalen

Nissan Leaf Tekna 2013.

sven erik

det blir  laget   hengerfeste +++  hvorfor tar ikke  nisan å får det godkjent med noen hundre kilo da ville en solgt  dobbelt  av biler

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:41
det blir  laget   hengerfeste +++  hvorfor tar ikke  nisan å får det godkjent med noen hundre kilo da ville en solgt  dobbelt  av biler

Det tror jeg neppe, er nok ikke mange som lar være å kjøpe Leaf pga. manglende hengerfeste. Slik sett er det nok en større ulempe for Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken


ograv

Sitat fra: Spiffster på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:27
Thule lager også et plug&play ledningsnett til hengerfestet sitt.

http://shop.marken-kupplung.de/detail/index/sArticle/979/sCategory/2151?id=979



Noen som kjenner noe mer til Thules hengerfeste? Hvordan er det å montere til en Japan-Leaf? Hvilke deler må man ha for å sette sammen? Kanskje denne er litt mer grei enn CURT...

Holejos

#69
Jeg har to stk CURT hengerfester til salgs. Komplett med kule og lås!

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44548612&editAd=true


Ta kontakt
Kommende Leaf-eier fra 20.aug 2013 - sort met Tekna.

Bjoris

#70
DA var mitt hengerfeste også montert, rir ikke den dagen han saler denne karen:)

MEN, sykkelfeste mitt THULE passer ikke på kula, denne kula er nok litt større enn norsk standard, det var som pokker siden jeg skal på sykkelritt på søndag (som forøvrig gjorde at jeg fikk ut fingeren og monterte dette nå)...

Er det mulig å justere på disse Thule stativen på noe vis, flytte på bolter etc, det ble sent i går så jeg fikk ikke studert det så grundig.

Hvis ikke det går, hvor kjøper man passende stativ til 2 toms kule, det står 2```` på kula...

Monteringen gikk overraskende greit, litt stress for en som ikke skrur på bil å begynne å file opp dette hullet, men kjøpte biltema fres for stål til borrmaskinen og det gikk veldig greit (husk LAV fart på drillen). Trekking av skruer i kanalen så utfordrende ut, men gikk brille fint.

Bunnplata sprakk litt når jeg forsøkte å stikke kniven gjennom, så det må det brukes sag fant jeg ut, men det passet fint med beskrivelsen, lagde en lapp på nøyaktige mål og limte den på og sagde rundt

Ellers er det jo fantastisk med elmotor når en skal rygge opp på rambukken jeg lagde av kantsteiner jeg har liggende, hadde blitt mye rusing og spinning for å komme oppå dette med en fossibil gitt:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Holejos



Har to CURT--fester tilgjengelig, komplette.

Passer med Thule sykkelstativ osv!  Montert på min brors Leaf, fungerer strålende.

Finn-kode : 47784373
Kommende Leaf-eier fra 20.aug 2013 - sort met Tekna.

RuneW

Sitat fra: bjoris på torsdag 05. juni 2014, klokken 09:22
MEN, sykkelfeste mitt THULE passer ikke på kula, denne kula er nok litt større enn norsk standard, det var som pokker siden jeg skal på sykkelritt på søndag (som forøvrig gjorde at jeg fikk ut fingeren og monterte dette nå)...

Jepp, selv om det ble gitt inntrykk av at dette er tilsvarende kuler vi har i Norge så er det ikke det. Disse er definitivt litt større.

Jeg har bare ett råd til deg: Kjøp et Biltema sykkelstativ som meg. Det er såpass ettergivende at det er mulig å klemme det på plass, selv om kula er for stor :-)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Bjoris

#73
Det var da som søren at det ikke skulle passe!!! Det der Biltema greiene så ikke særlig bra ut ifht Thule sitt. Ser det er flere hull på Thulestavtivet så jeg håpt i det lengste at det kunne justeres, men det er nada håp for det da????

Ser det er utsolgt for slike på Biltema her jeg bor, så jeg får skru opp Thule feste å se om jeg kan hule ut hullene litt med verktøyet jeg kjøpte til monteringen av hengerfeste:) :-\
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trond Arve

Med makt greier jeg å feste to ulike Thule-stativer på Curt-festet. Bannet grundig i starten, så tok forargelsen over og vips satt stativet.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA