Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av TorC, torsdag 30. mai 2013, klokken 20:10

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Powerflux på fredag 18. juli 2014, klokken 17:25
Sitat fra: E_S på fredag 18. juli 2014, klokken 15:51man bør bare ikke falle for fristelsen til å hekte på en liten henger. ;)
Var derfor jeg hektet på en stor i stedet og det gikk som fløte ;D

Før hylekoret begynner å remje seg så var dette var på privat vei ;)
Tuller du nå eller har du faktisk dratt en henger med Leafen på privat vei? I så fall, hvordan taklet den det? Hvor tung var hengeren? Hva som er lov kan være så som så, men kjekt å vite om muligheten fins!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

Sitat fra: tomrh på tirsdag 03. januar 2017, klokken 20:35
Sitat fra: Powerflux på fredag 18. juli 2014, klokken 17:25
Sitat fra: E_S på fredag 18. juli 2014, klokken 15:51man bør bare ikke falle for fristelsen til å hekte på en liten henger. ;)
Var derfor jeg hektet på en stor i stedet og det gikk som fløte ;D

Før hylekoret begynner å remje seg så var dette var på privat vei ;)
Tuller du nå eller har du faktisk dratt en henger med Leafen på privat vei? I så fall, hvordan taklet den det? Hvor tung var hengeren? Hva som er lov kan være så som så, men kjekt å vite om muligheten fins!

LEAF kan trekke henger, men det er ikke lovlig. Jeg trekker jevnlig min henger på "eh uhm eh offentlig vei". Og har trukket en 2 tonn last på privat vei.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

tomrh

Hmm...tror jeg må lese gjennom denne tråden nøye. Et behov som nå og da savnes er å kunne frakte søppel i lett henger ned til det lokale avfallsmottaket. Dit kan jeg kjøre langs eh..."halvoffentlige" veier uten trafikkontroller. :) Hvilke type hengerfester er det som tåler mer enn bare en sykkel?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Jeg har dette festet fra Curt.
http://www.curtmfg.com/HitchLookup/find?year=2013&make=Nissan&model=Leaf

Oppgitt til 1500 Lbs!
Trakk 1500 kg, altså ca dobbelt av oppgitt kapasitet i sakte fart og uten rykk&napp uten det minste problem ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Truls

#109
Jeg har et Thule stativ montert av Elbilmek på min 2011 Leaf, fungerer supert med sykkelstativ på. Koster 3750,- ferdig montert, de kan også montere med lys: http://elbilmek.no/index.php/service-og-reparasjoner

Kula har en ekstra forhøyning oppå som jeg mistenker at er for å hindre påkobling av tilhenger? Ikke forsøkt å hekte på hengeren på Leafen, har en Ranger Electric til slikt :)


Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018

Rav4_EV

Hadde Curt hengerfeste som Powerflux har lenket til på en av mine tidligere Leaf'er. Fungerte fint med en liten tilhenger jeg har til å kjøre søppel o.l. Mange kilometer på offentlig vei. ;D
Så lenge tilhenger er så liten at den ikke vil løse ut krav om mer en klasse B førerkort og lasten er godt sikret blir du aldri stoppet uansett. Det eneste som kan skje er at du må sette igjen tilhenger'n om en skarp tjenestemann gransker vognkortet.

Forøvrig ligger hengerfestet bak garasjen min og selges til en hyggelig pris, send PM  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Myrvang

Hvor mye kan man trekke med hengerfeste fra Elbilmek uten at et skader bilen? Har en henger på 150 kg som jeg fyller med søppel innimellom, veier kanskje 500 kg. Vil det skade bilen eller batteriet? Eneste grunnen til at jeg beholder Mondeoen er for å trekke henger 10-12 ganger pr år. Blir dyre lass...
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Einar_S

Du får sjekke hva boten er for å kjøre med ulovlig henger. Det er nok det som kan bli kostnaden.

Teknisk sett no problem. Jeg har kjørt Leafen med så mye badeflis baki at jeg nesten ble skremt av styreresponsen!!  Og effektometeret viste stort sett ingen forskjell.

Men jeg sleper rett som det er 2 tonn henger m. lass over 10 Mil, så beholder min gamle traktor (960 3.0).
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nr1rayner

Eneste grunn til å "ødelegge" batteri og motor ved å trekke henger er at de vil jobbe hardere.
Men det gjør den da også i lang bratt motbakke, eller hos noen som er skikkelig hard på gassen.
Motor/batteri er altså det jeg ville vært minst bekymret for  ;)
Mer bekymret ville jeg blitt for eventuell bot som Einar nevner, eller kanskje førerkortbeslag..
Annen bekymring er eventuell svakhet i innfesting på bilen. Den skal jo "tåle" en påkjørsel bakfra, men hvordan vil rammen tåle en tung tilhenger..? Ikke at en 500kg henger egentlig er tungt, men..

For 10-12 turer i året finnes det leiebiler eller forhåpentligvis gode naboer eller venner  ;)
Ellers får man da også mye ræl inni Leafen.
Sjekk denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28949.0.html
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Electrix

Hvis vi snakker om rolig kjøring med henger så kan man tenke på at på Nissans fabrikk i Japan så har de Leaf som trekker tilhengere med nye biler frem til bilfergeterminalen, da trekker en Leaf tre biltilhengere etter hverandre med hver sin Leaf oppå. Det er flat mark og lav fart, men likevel, det er mange tonn.
http://www.tu.no/artikler/her-frakter-en-forerlos-nissan-leaf-biler/365857

Ellers må du også vurdere om du virkelig trenger tilhenger, jeg lånte henger en gang innimellom for hageavfall og annet stort søppel, men nå bruker jeg bare en kraftig storsekk fra Jula i Leafen. Det er raskere og billigere for meg å bare ta to turer med Leafen enn å kjøre dieselbilen avgårde for å hente henger, så til søpla og så levere tilbake henger.

Her er noen eksempler på sekk som passer bak i Leaf og som beskytter bilen mot skitt og skader:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28949.msg498493.html#msg498493
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

snoemann

Kanskje dette er drøftet allerede, men :

Om man monterer hengerfeste på Leaf'en ... hva gjør man med strøm?
Ligger det opplegg til dette slik at man kan legge opp "kontakt" for å få lys på hengeren/sykkelstativet?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Elmo

Som på alle eldre fossilbiler må du tjuvkoble (med den blå her) på de korrekte ledningene
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Powerflux

Sitat fra: Elmo på søndag 05. mars 2017, klokken 16:26
Som på alle eldre fossilbiler må du tjuvkoble (med den blå her) på de korrekte ledningene
Men istedenfor skjøteklemmer hadde jeg fått tak i disse isteden. Enormt mye bedre og ikke minst enklere å bruke!!
https://www.posi-products.com/posiplug.html
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

AppleKnocker

Jeg har en mobilvideo av en Leaf som trekker en daycruiser på båthenger opp av vannet på en ganske bratt rampe. Thule hengerfeste på den bilen, tipper fra Elbilmek i Asker. Operasjonen går som smurt på filmen, tipper dette er snakk om rundt 1500 kg med båt, motor og henger.

Det er ikke min bil, men regnr og ansikter synes på videoen så jeg vil nødig legge den ut
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

vartli

Den Leafen som trakk biler på fabrikken til Nissan kan jo i teorien være modifisert for å tåle dette. Ikke sikkert vi skal bruke det som et sannhetsvitne for at våre Leaf tåler det. Selv ser jeg ikke på de tekniske argumentene som hovedgrunn til å ikke montere hengerfeste, men heller lovligheten i det. Tror det kunne blitt en ekstra vanskelig situasjon om det skjedde en ulykke. Dieselbilen må jeg ha for å få med familien, så det er et lite offer å ha Leaf uten hengerfeste.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA