Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av TorC, torsdag 30. mai 2013, klokken 20:10

« forrige - neste »

Mippen

Jeg snakket med Nissan i Bergen i dag for å høre om takstativ og hengerfeste. Fikk beskjed om at den ikke var godkjent for noen av delene....  :o
Fremtiden er elektrisk.

Powerflux

Sitat fra: Mippen på fredag 18. juli 2014, klokken 09:33
Jeg snakket med Nissan i Bergen i dag for å høre om takstativ og hengerfeste. Fikk beskjed om at den ikke var godkjent for noen av delene....  :o
Når det gjelder hengerfeste så er det jo ikke for å trekke henger men for å sette på sykkelstativ etc.
I så måte er det ingen godkjenninger å bryte :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mippen

Jeg sa det til de men sa den var ikke godkjent med dette. Det passet men det er ikke godkjent for bruk her i Norge sa de. Kjipt hvis det er sant... På jakt etter noe slikt til min Leaf for å frakte ski og sykkel.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Godkjent i henhold til hva da? Kjøretøyforskriftene eller Nissanloven?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på fredag 18. juli 2014, klokken 12:59
Sitat fra: smaug01 på fredag 18. juli 2014, klokken 12:29
Godkjent i henhold til hva da? Nissanloven?
Haha, tror du er inne på noe der ;D

§1: Du må ikke modifisere din Nissan så den kan brukes flere nyttige oppgaver
§2: Du må betale for skyhøy unødvendig service for at garantien skal gjelde. Garantien vil uansett ikke gjelde servicepunktene.
§3: ...

Powerflux

Sitat fra: emil på fredag 18. juli 2014, klokken 13:33
Sitat fra: Powerflux på fredag 18. juli 2014, klokken 12:59
Sitat fra: smaug01 på fredag 18. juli 2014, klokken 12:29
Godkjent i henhold til hva da? Nissanloven?
Haha, tror du er inne på noe der ;D

§1: Du må ikke modifisere din Nissan så den kan brukes flere nyttige oppgaver
§2: Du må betale for skyhøy unødvendig service for at garantien skal gjelde. Garantien vil uansett ikke gjelde servicepunktene.

§3: ... Uansett feil du måtte ha så har vi ALDRI hørt om akkurat det før.....
§4: ...
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mippen

Fra vegvesen.no


Taklast (buss/bil)

Det er kun fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium som gjennom dokumentasjon kan angi om taklast (tyngde og plassering) kan tillates.

Dokumentasjonen må angi følgende

maksimal taklast ut i fra statiske og dynamiske belastninger
byggemønster
innfesting til karosseriet


Montering av tilhengerfeste

Kjøretøyfabrikanten fastsetter hvilken maksimal tilhengervekt kjøretøyet kan godkjennes for, se Kjøretøyforskriften § 10.1. Tilhengerfestet skal ha varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.

For kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg gjelder følgende spesielle regler. Dersom kjøretøyet blir utstyrt med tilhengerfeste skal dette godkjennes av trafikkstasjonen.

Kjøretøyfabrikanten/uavhengig laboratorium skal dokumentere at det kan ettermonteres tilhengerfeste på det aktuelle kjøretøyet, og hvilke forsterkninger/ modifiseringer i rammekonstruksjonen som eventuelt må utføres. Påbygger må dokumentere at dette er gjort etter fabrikantens/uavhengig laboratoriums retningslinjer.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Det er helt uproblematisk å montere hengerfeste på Leaf. Jobben er enkel og ganske rett frem. Men - det er *ikke* lov å trekke henger. Festet kan bare brukes til sykkelstativ og lignende.

Montering av hengerfeste på kjøretøy inntil 3500 kg totalvekt er ikke noe som må godkjennes av trafikkstasjonen, så det er "fritt frem", man bør bare ikke falle for fristelsen til å hekte på en liten henger. ;)

Den eneste som kan spesifisere tilhengervekt på et kjøretøy som Statens Vegvesen godtar som dokumentasjon for å endre vognkort er kjøretøyfabrikant eller den fabrikanten bemyndiger. (les: importør/agent etc.) Ikke hengerfesteprodusent og ikke TÜV eller lignende.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Powerflux

Sitat fra: E_S på fredag 18. juli 2014, klokken 15:51man bør bare ikke falle for fristelsen til å hekte på en liten henger. ;)
Var derfor jeg hektet på en stor i stedet og det gikk som fløte ;D

Før hylekoret begynner å remje seg så var dette var på privat vei ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mippen

Jeg ser ikke problemet med å montere, men hvis det skal være lovlig så må det "Kjøretøyfabrikanten/uavhengig laboratorium skal dokumentere at det kan ettermonteres". Spørsmålet er da om dette er godkjent.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Det gjelder for kjøretøy over 3500 kg tillatt totalvekt. Kjøretøy til og med 3500 kg er underlagt et annet og mindre komplisert regelverk hvor det er fullt tillatt å montere hengerfeste uten noe som helst dokumentasjon.

Her er det selve *bruken* av hengerfestet som begrenses, for en Leaf ved at den ikke har lov å trekke tilhenger. Å montere et hengerfeste og bruke dette til f.eks. sykkelstativ kan man helt fint gjøre uten å komme i konflikt med en eneste forskrift. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

snoemann

Kanskje dette er behandlet i tråden allerede, men :

- Påberoper Nissan seg brudd på garantivilkårene om man monterer hengerfeste?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

TorC

Sitat fra: snoemann på mandag 02. januar 2017, klokken 20:35
Kanskje dette er behandlet i tråden allerede, men :

- Påberoper Nissan seg brudd på garantivilkårene om man monterer hengerfeste?

Ja.

Men det må være en sammenheng. Det er ikke slik at Nissan kan avvise et garantikrav helt uten videre. Og med tanke på at LEAFen også skal kunne klare å kjøre opp Lierbakkene, så er det nok litt vanskelig for dem å bortforklare hvordan et hengerfeste skal "voide" garantien...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kaiat

Det måtte i så fall være om eventuelle feil på bilen kan føres tilbake til at det er montert hengerfeste. Normalt på de fleste biler dreier det seg da om vannlekkasje inn gjennom skruehull og elektriske feil som følge av irr og fukt i hengerkontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA