Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av TorC, torsdag 30. mai 2013, klokken 20:10

« forrige - neste »

klatrechris

Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

RuneW

Det er jo helt utrolig at det går an å lage kuler som er så nære på å være like, uten at de er det...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Kulen i statene er 2" mens vår er 50mm, det er forskjellen så det er ikke tilfeldig at det er sånn.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Det blir jo bare enda dummere om det ikke er tilfeldig... 
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

sven erik

hva med heller å kjøpe bil med lovlig å kunne trekke 500 kilo å kjøre 34-38 mil   da slipper man dette  kulene på disse stativene skal hvære større så en ikke  får på henger dermed er det å masse som ikke går på

JBS

Skal lige huske jer på at kuglen i europa hedder 1-7/8" , det forklarer hvorfor I ikke kan for det til at passe :-)
Men er der tilgengæld nogle som kan fortælle om man kan finde et træk som passer til en Leaf årgang 2012 ??
Som jeg forstår det passer et 2011 ikke til en fra 2012..?
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Bjoris

Nytt hull i Thule stativet så ordna det seg, men blir litt vanskelig å åpne nok slik det er nå, men med litt røsk så går det av kula
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Powerflux

Så har jeg også fått festet på plass og jobben var egentlig veldig enkel.
Løsningen med de to ståltrådene for å få på plass boltene er egentlig helt genial i all sin enkelhet.

Det største problemet kom når plastdekslet skulle på plass igjen. Plutselig passet jo ikke halvparten av boltene/hullene siden fangeren er presset opp en del.
Med litt fikling så kom det seg på plass og når alt er på plass ser man jo ikke at fangeren er presset opp.

At den avtagbare kroken har SÅ dårlig passform finner jeg dog litt merkelig og løsningen med å gjenge opp et hull og sette i en bolt blir neste steg!!
At kulen heter euroball men likevel er for stor er også et annet litt merkelig fenomen fra Curt må jeg si.
Sykkelstativet går likevel relativt greit på så lenge man klinker til med brutal kraft. Ikke noe for fruen med andre ord :o

Kjørebukker gjør livet lettere ;)


Litt av verktøyet som trengs!


Ferdig montert!!


Og med litt brute force så kom stativet på plass!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

haakonl

Curt har jo en kule som er korrekt europeisk størrelse :) Jeg får mitt Curt-system denne uken, og der er det 1 7/8" størrelse på kula, 47 mm. Den tror jeg skal passe fint her.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Powerflux

Min heter euroball og man skulle tro det var tilpasset europeisk standard :P
På toppen av kulen står det 2" so no joy :o
Jeg har også en Thule easybase og den har så store justeringsmuligheter at man sikkert kunne hatt en 3" kule ;D

http://www.thule.com/nb-no/no/products/carriers-and-racks/bike-carriers/towbar-mounted-bike-carriers/thule-easybase-949-_-949000

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

stol

#85
Noen som har erfaring med denne fra thule fit guide?

"Välj ett dragkrokssystem för din: NISSAN Leaf (2014)
Thule Connector Kit - 13 pin socket

Art. ref. 545234

Thule Connector Kit. Rear-mounted carrying system for eco, hybrid or electric cars, without pulling a tailer. "

EDIT: Det ser ut til at dette er kabelsettet til leaf, min lokale thuleforhandler mente at 545200 er tilhengerfestet til en leaf. (max 75kg belastning)
Ny Nissan Leaf Tekna 1 aug 2013

haakonl

Såleis, da har jeg montert hengerfeste på Leif. Bilmekk er IKKE min ting - jeg fatter ikke at noen kan ha glede av den slags :). Jeg brukte 3-4 timer på hele prosessen. Det gikk relativt raskt å ta av det store plastikkdekslet under bilen, men jeg måtte også av med skvettlappene og de plastikkdekslene i hjulbuene. Så målte jeg opp hvor det skulle bores et ekstra hull. Boret først et lite hull og deretter et på 8 mm. Så brukte jeg det koniske juletreet fra Biltema til å frese det opp til 12 mm. Deretter var det mye hodebry før jeg forsto at jeg måtte frese opp det bakre hullet og lage et gigahull for å få tredd inn skruer og plater. Deretter gikk selve monteringen greit. Til slutt var det å sage plass i bunnplaten, og det tok en del tid. Målene på tegningen stemte ikke med platen på min bil.

Dette er altså hengerfeste på en 2014 Euro Leaf, og det har 1 7/8" kule. Ikke noe problem å sette på sykkelstativet fra Thule, men det er ikke mulig å få stativet til å sitte skikkelig fast på kula. Jeg har strammet det så mye jeg klarer, og det er fremdeles relativt enkelt å vri på stativet så det blir skeivt.

En annen ting er at det er fryktelig dårlig engineering fra CURT - det er for mye plass mellom det avtagbare festet og hullet det festes i. Resultatet er at sykkelstativet slenger fram og tilbake som en pendel. Kan sikkert løses med å presse noen metallplater inn i hullet så det blir tight, men dette var jo utrolig unødvendig - de burde klart å lage en innsats som er tight.

Video av hvor ille det slarker kan sees her: https://www.dropbox.com/s/nerlit67lxcv7ya/slark.mov
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Powerflux

Sitat fra: haakonl på onsdag 16. juli 2014, klokken 21:58

En annen ting er at det er fryktelig dårlig engineering fra CURT - det er for mye plass mellom det avtagbare festet og hullet det festes i. Resultatet er at sykkelstativet slenger fram og tilbake som en pendel. Kan sikkert løses med å presse noen metallplater inn i hullet så det blir tight, men dette var jo utrolig unødvendig - de burde klart å lage en innsats som er tight.

Heller dårlig passform ja men fikset det enkelt ved å bore et 5 mm hull i godset og gjenget det opp med en 6 mm gjengetapp fra Biltema!
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengetapp-18160/
Deretter skrudde jeg inn en 6x30 vingeskrue og vips, satt som et skudd!
http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Skrue-og-Bolt/El-og-Blankforsinket/Vingeskrue-870028/
Dette tok 2 minutter :D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

haakonl

Jepp, jeg skal kjøpe meg et gjengebor i morgen så blir det årnings. Men jeg bestiller også en slik en:

http://www.etrailer.com/Hitch-Accessories/Boone-Outdoor/93347.html

"No-rattle Trailer Hitch Wedge"
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

TorC

Sitat fra: haakonl på onsdag 16. juli 2014, klokken 21:58
Såleis, da har jeg montert hengerfeste på Leif. Bilmekk er IKKE min ting - jeg fatter ikke at noen kan ha glede av den slags :). Jeg brukte 3-4 timer på hele prosessen. Det gikk relativt raskt å ta av det store plastikkdekslet under bilen, men jeg måtte også av med skvettlappene og de plastikkdekslene i hjulbuene. Så målte jeg opp hvor det skulle bores et ekstra hull. Boret først et lite hull og deretter et på 8 mm. Så brukte jeg det koniske juletreet fra Biltema til å frese det opp til 12 mm. Deretter var det mye hodebry før jeg forsto at jeg måtte frese opp det bakre hullet og lage et gigahull for å få tredd inn skruer og plater. Deretter gikk selve monteringen greit. Til slutt var det å sage plass i bunnplaten, og det tok en del tid. Målene på tegningen stemte ikke med platen på min bil.

Dette er altså hengerfeste på en 2014 Euro Leaf, og det har 1 7/8" kule. Ikke noe problem å sette på sykkelstativet fra Thule, men det er ikke mulig å få stativet til å sitte skikkelig fast på kula. Jeg har strammet det så mye jeg klarer, og det er fremdeles relativt enkelt å vri på stativet så det blir skeivt.

En annen ting er at det er fryktelig dårlig engineering fra CURT - det er for mye plass mellom det avtagbare festet og hullet det festes i. Resultatet er at sykkelstativet slenger fram og tilbake som en pendel. Kan sikkert løses med å presse noen metallplater inn i hullet så det blir tight, men dette var jo utrolig unødvendig - de burde klart å lage en innsats som er tight.

Video av hvor ille det slarker kan sees her: https://www.dropbox.com/s/nerlit67lxcv7ya/slark.mov

Slarken du har er langt mer enn det jeg har på mitt. Det er åpenbart litt forskjeller i prdouksjonen her (USA har jo ofte litt varierende kvalitet). Jeg løste det ved å ha en løs plaskile, men det finnes andre bedre løsninger.

Det at du måtte bore et "gigahull" skyltes nok at du ikke leste monteringsanvisningen godt nok. Det hullet skulle kun utvides i side slik at det ser slik ut : oOo. Altså et hull i midten med to hull i siden (en meksikaner på sykkel). Det har neppe noen praktisk betydning at du laget et stort hull, men det hadde vært litt mindre arbeid å følge instruksene.

Kulen du har valgt er mindre enn europeisk standard, så det er ikke noe rart at den er for liten. Det Curt kaller euroball (2") er egentlig for stor, men med lit makt passer den. Jeg har slipt av litt på min slik at den passer på alle hengere, og sitter som et skudd på sykkelstativet.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA