Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av TorC, torsdag 30. mai 2013, klokken 20:10

« forrige - neste »

blackleaf1

Noen som har sjekket med forhandler om at dette er OK å montere? Fikk høre av han som skulle montere mitt at garantien ville bortfalle?  :-[
Atle
Lindås

cra

Kan vanskelig se for meg at montering av hengerfeste vil ha noe som helst å si for garanti på resten av bilen. Skulle det for eksempel kunne påvirke de dårlige spylerdysene? Det måtte i såfall kun være i positiv retning, og hvis det er tilfelle bestiller og monterer jeg ett prompte!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rasmus.B

Sitat fra: blackleaf1 på lørdag 01. juni 2013, klokken 13:32
Noen som har sjekket med forhandler om at dette er OK å montere? Fikk høre av han som skulle montere mitt at garantien ville bortfalle?  :-[
Hvilken årsak la han til grunn for dette?
Jeg har sett hengerfeste montert hos BNH på demo bil, så det kan ikke være på generelt grunnlag i allefall.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Det er vanskelig for meg å komme med fornuftige argumenter rundt dette,  men jeg er rimelig sikker på at forbudet gjelder det å trekke en henger etter bilen. At det er påmontert en krok har jeg vanskelig for å tro at skal være så forbudt at det blir demontert på stedet. Kan se for meg at hvis det skjer noe med drivlinjen på bilen så vil Nissan kanskje prøve seg med at feilen eller skaden skyldes overbelastning pga. trekking av henger. Men hva vet jeg?
Lørenskog

BE

Biler trenger ikke godkjenning for å montere hengerfeste, men de trenger godkjenning for å trekke last...
:P
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

svingen

Sitat fra: blackleaf1 på lørdag 01. juni 2013, klokken 18:02
Hei,

Her er svaret jeg fikk : Bilen er ikke godkjent for montering av hengerfeste. Blir du tatt med dette vil det bli demontert på stedet. Det vil gjerne ha noe å si for garantibestemmelsene.

En mulig løsning kan være montering av feste til sykkelstativ. Er det en form for krok som festes på kan dette være et alternativ. Da må vi nok blande inn verksted/delelager for bistand.

Med vennlig hilsen

Frederick Juell Kristensen
Salgskonsulent Nissan

AutoCenteret AS
Liamyrane 6, 5132 Nyborg
Pb. 2623 Liamyrane, 5828 Bergen

kan jo være artig og høre hvor mye dem skal ha får den "kroken" og hvordan den ser ut osv :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TorC

Sitat fra: blackleaf1 på lørdag 01. juni 2013, klokken 18:02
Hei,

Her er svaret jeg fikk : Bilen er ikke godkjent for montering av hengerfeste. Blir du tatt med dette vil det bli demontert på stedet. Det vil gjerne ha noe å si for garantibestemmelsene.

En mulig løsning kan være montering av feste til sykkelstativ. Er det en form for krok som festes på kan dette være et alternativ. Da må vi nok blande inn verksted/delelager for bistand.

Med vennlig hilsen

Frederick Juell Kristensen
Salgskonsulent Nissan

AutoCenteret AS
Liamyrane 6, 5132 Nyborg
Pb. 2623 Liamyrane, 5828 Bergen

Jeg kan jo ikke si annet enn at et slikt svar er verdens beste reklame for å si "ikke kjøp bil hos oss".

Jeg håper Frederick Juell Kristensen,Salgskonsulent Nissan, har mer greie på bil enn han har på jus.

Det er ingenting i veitrafikkloven som sier noe om det er lov til å montere hengerfeste. Både veivesen og jussen opererer med "trekke henger". Det å påstå at det blir "demontert på stedet" er sludder og pølsesvev. Politiet kan avskilte på stedet, gi kjøreforbud osv osv, men ikke demontering.

Det er mye som er lov til å montere i en Nissan Leaf: subwoofer, kaffetrakter, septiktank, kompressor, barnesete, massasjesete osv osv. Du kan montere det aller meste så lenge det ikke går utover sikkerheten, eller øker vekten mer enn tillatt totalvekt. Hengerfeste er lov å montere, men ikke lov å trekke henger med.

Garantien er noe ganske annet, men jeg tipper Nissan ikke helt tør å gå ned den gaten så lenge kunden sier festet bare er brukt til å ha på sykkelfeste. Men, Nissan Norge/BHN er jo kjent for å være vanskelige...

Frederick Juell Kristensen,Salgskonsulent Nissan, er nok egentlig bare mest interessert i sørge for at du kjøper dyrt utstyr fra Nissan fremfor å innhente korrekte opplysninger.

Du kan jo alltids ta å sende Frederick Juell Kristensens svar rett til Nissan Norge, og høre hva de sier...

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafster

TorC

Sitat fra: leafster på mandag 03. juni 2013, klokken 00:45
Hva var det han fyren het sa du? ;)

Frederick tror jeg... ;-)
Også var han salgskonsulent Nissan. Mener jeg å huske..

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Kjøretøyforskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-038.html)

§ 38-2. Tilhengerkopling på bil
2. Bilens trekkdel skal ha tydelig og varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.
       For trekkdel som er typegodkjent i henhold til direktiv 94/20/EF er merking som angitt i direktivet tilstrekkelig.

Så vidt jeg vet er ikke Leaf godkjent med tilhengerfeste og det finnes derfor ingen slik merking. Det er Nissan som har gjort dette valget, selv om Leaf godt kunne trykket flere hundre kilo uten problemer.

Selv om "demontert på stedet" er tøys, har han altså rett i at "Bilen er ikke godkjent for montering av hengerfeste".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ladefabrikken

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. juni 2013, klokken 11:04
Kjøretøyforskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-038.html)

§ 38-2. Tilhengerkopling på bil
2. Bilens trekkdel skal ha tydelig og varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.
       For trekkdel som er typegodkjent i henhold til direktiv 94/20/EF er merking som angitt i direktivet tilstrekkelig.

Så vidt jeg vet er ikke Leaf godkjent med tilhengerfeste og det finnes derfor ingen slik merking. Det er Nissan som har gjort dette valget, selv om Leaf godt kunne trykket flere hundre kilo uten problemer.

Selv om "demontert på stedet" er tøys, har han altså rett i at "Bilen er ikke godkjent for montering av hengerfeste".

Thomas

Nå har jeg snakket med statens veivesen og de sier at det ikke er ulovlig å ha montert tilhengerfeste på bilen for å bruke det som sykelstativ. Men å trekke tilhenger med Leafen er ulovlig, men det vet vi jo.
Så da har vi oppklart det.
Nok en gang tull og tøyse info fra Nissan forhandlere >:(
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rasmus.B

Flott 2EL!
Er det noen andre som har montert hengerfestet sitt, eller er det bare TorC og meg som har tatt sjansen?
Lørenskog

Ladefabrikken

Jeg skal monter feste på min Norske Leaf til Torsdag og min fars USA model samme dag. Tenker vi tar min først, så blir vi ferdig med den værste først.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Trond Arve

Da har Valdemar Elbilmek montert mitt hengerfeste. Han monterer gjerne flere  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

RuneW

Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:03
Da har Valdemar Elbilmek montert mitt hengerfeste. Han monterer gjerne flere  ;D

Gjorde de noe "lurt" mht konflikt med lyset eller bare klemte de til og bøyde skjermen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA