Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av TorC, torsdag 30. mai 2013, klokken 20:10

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: TorC på lørdag 25. mai 2013, klokken 21:39
Det er såvidt jeg vet ingen med norsk LEAF som har montert på hengerfestet ennå

Litt besynderlig, egentlig. Har du ikke solgt femten stk eller så? Har dette berømmelige lyset vist seg å gjøre monteringen "umulig" siden ikke EN har klart å montere festet (og skrevet om det)?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

leafster

Tor har ikke solgt et eneste feste. Han har organisert et felleskjøp. Jeg har foreløpig ikke hatt tid til å montere og regner med at jeg vil klare å få det til på et vis..

RuneW

#17
Sitat fra: leafster på søndag 26. mai 2013, klokken 17:28
Tor har ikke solgt et eneste feste. Han har organisert et felleskjøp.

Takk, jeg vet det. Jeg var den første som mottok feste av ham om jeg ikke tar feil :-)

Og jeg holder ham selvsagt ikke "ansvarlig" for noe som helst og han har jo allerede montert sitt. Det er oss andre jeg snakker om... Jeg eier ikke mekanisk teft og kommer til å få det montert på verksted.

Men det hadde vært greit å vite om det er mulig å feste det lett på en norsk Leaf så jeg slipper å oppleve at verkstedet gir opp (og fakturerer meg i tillegg...).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond Arve

Har en avtale med verksted førstkommende torsdag, så får vi se :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Rasmus.B

Har montert det nå.
Ble litt trangt med tanke på tåkebaklyset, men det går. Hvis det er noen som velger å ikke montere dette likevel, så trenger jeg ett til. Prøver å laste opp noen bilder
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Ladefabrikken

#20
Dette ser veldig bra ut. Jeg skal montere mitt feste neste uke.
Jeg ser at du ikke har bokker under bilen din. Det var en man for noen dager siden som bare brukte jekk og fikk bilen over seg, han døde dessverre.
Så ikke ta sjansen på at jekken holder, bruk alltid bokker når man ligger under bilen. 

Jeg fant dette kabelsette på Biltema som burde funke http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhengerfeste-tilbehor/Elkabelsett-plug-in-34980/

Det kan kobles rett inn i CAN pluggen ser det ut som. Er dette noe vi kan bruke på Leafen tro
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rasmus.B

#21
Det vises ikke så godt på bildene, men jeg hadde 2 bukker og en jekk under bilen. Jeg tør ikke legge meg under uten bukker.
Her er det litt tydligere.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

RuneW

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 30. mai 2013, klokken 16:10
Har montert det nå.
Ble litt trangt med tanke på tåkebaklyset, men det går.

Dette så jo bra ut, men hva legger du i at det ble litt trangt? Er den slik at det knirker i glasset på lyset hvis man skrur til hengerfestet, eller var det bare at det var litt knotete å få på plass?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rasmus.B

Det var såpass trangt at tåkelyset er presset opp minst en cm. om ikke enda mer. Skjermen er såpass myk at det ikke var vanskelig å tvinge på plass. Ble imidlertid litt knoting med å få på plass bunn platen pga at undersiden av bakskjermen er presset langt opp. Dette var ikke min bil. Hadde opprinnelig bestilt, men kun 19 av 20 bestillinger ble levert, så jeg lot kammeraten min ta min bestilling siden han har mye større bruk for det en jeg har. Han bor øverst i ett bratt byggefelt, så ungene og kona hans sykler ned, men gidder ikke å sykle opp igjen. Dermed må han hente syklene med bil, og nå kan han bruke Leafen til det også...
Hvis noen av dere ikke har lyst til å montere på dette festet pga. konflikten med tåkebaklyset, så er jeg interesert i å overta hengerfestet for å montere det på min egen Leaf.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Ladefabrikken

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 30. mai 2013, klokken 19:16
Det vises ikke så godt på bildene, men jeg hadde 2 bukker og en jekk under bilen. Jeg tør ikke legge meg under uten bukker.
Her er det litt tydligere.
Godt å se at bukken var der  :D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TorC

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 30. mai 2013, klokken 21:20
Det var såpass trangt at tåkelyset er presset opp minst en cm. om ikke enda mer. Skjermen er såpass myk at det ikke var vanskelig å tvinge på plass. Ble imidlertid litt knoting med å få på plass bunn platen pga at undersiden av bakskjermen er presset langt opp. Dette var ikke min bil. Hadde opprinnelig bestilt, men kun 19 av 20 bestillinger ble levert, så jeg lot kammeraten min ta min bestilling siden han har mye større bruk for det en jeg har. Han bor øverst i ett bratt byggefelt, så ungene og kona hans sykler ned, men gidder ikke å sykle opp igjen. Dermed må han hente syklene med bil, og nå kan han bruke Leafen til det også...
Hvis noen av dere ikke har lyst til å montere på dette festet pga. konflikten med tåkebaklyset, så er jeg interesert i å overta hengerfestet for å montere det på min egen Leaf.

Knallbra Rasmus!
Jeg har følt litt ansvar her... var litt redd for å ha "prakket" på folk noe de ikke kunne bruke.  Godt du fikk festet på plass!

Sitat fra: leafster på søndag 26. mai 2013, klokken 17:28
Tor har ikke solgt et eneste feste. Han har organisert et felleskjøp. Jeg har foreløpig ikke hatt tid til å montere og regner med at jeg vil klare å få det til på et vis..

Jepp! Takk! :-) Det var et felleskjøp, men jeg har følt et visst ansvar... Jeg ble litt bekymret over å lese tråden her, men Rasmus reddet dagen!

Etter hvert som det kommer inn litt flere erfaringer så kan det jo hende noen tar en ny runde med bestillinger. Det klør litt i fingrene mine her, for jeg ønsker meg et "bagasjeholder" til hengerfestet... Men, å kjøpe det alene blir litt for dyrt for noe som er "kjekt å ha"...

Jeg vurderer en løsning med kombinerte "kjekt å ha" deler, og "hengerfester", hvor hengerfestene prises til en del høyere enn sist (hvor det var selvkost), men at differansen mellom faktisk kostnad og fakturert sum blir overført til elbilforeningen øremerket til opprettelse eller drift av ladepunkter. Dermed må de som satt på gjerdet sist måtte betale litt mer for å slippe risikoen vi andre tok sist, og samtidig støtte et formål som gavner oss alle. Høres dette helt dumt ut? Ville noen idag vært villige til å betale f.eks 2000,- for hengerfeste hvis 900,- av dem gikk rett til elbilforeningen for opprettelse av nye punkter? (utenom Rasmus, som fortjener selvkost siden han faktisk bestilte sist, men ga bort sin plass).

Hvis f.eks 20 stk melder seg tilsvarer jo dette 18 000,- kroner. Og det bør jo være mer enn nok til å få opprettet et par ladepunkter. Elbilforeningen vet jo sikkert hvor det er mest behov... (jeg må være ærlig på at det er et skrikende behov i min hjemby Sandefjord, noe foreningen er klar over, uten at jeg skal legge føringer...)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

RuneW

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 30. mai 2013, klokken 21:20
Det var såpass trangt at tåkelyset er presset opp minst en cm. om ikke enda mer. Skjermen er såpass myk at det ikke var vanskelig å tvinge på plass.

Kan man se at (hele) skjermen er bøyd oppover når man ikke ligger under bilen? Det er ikke så lett å se dette fra bildene. Ser bilen "herpa" ut?

Hvor lang tid brukte du på hele operasjonen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rasmus.B

#28
Hei. Nei bilen ser ikke herpa ut i det heletatt.  Da ville vi ha demontert festet igjen. Det er bare hvis man studerer litt nøye at en kan se at skjermen er løftet litt på midten i underkant. Dette er nok noe som jeg ikke ville akseptert om det hadde vært ett orginalt feste montert av proffer. Når kroken er tatt av så ser man nesten ingenting til festet.
Jeg brukte en drøy time monteringen pluss tid på oppjekking og sikring samt rydding i etterkant.
En helt kurant jobb for hvermansen som har en skralle med piper i verktøykassa. Jeg brukte forresten en dremel til å utvide det ene hullet med. Det burde også gå bra med det koniske borret som er vist i ett tidligere innlegg. Lykke til.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

RuneW

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mai 2013, klokken 10:10En helt kurant jobb for hvermansen som har en skralle med piper i verktøykassa.

Takk, men min tid som bilmekanikerer forbi :-)

Men det er greit å vite om evt uventede (for verkstedet) utfordringer så de slipper å stoppe opp og ringe meg osv. mens takstameteret går... Om du klarte det på en time, bør jaggu ikke de fakturere for mer heller. Jeg skal selvsagt gjøre dem oppmerksomme på at ikke-proffe gjør det på en time ;-)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA