Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Planlagte langturer med TMS

Startet av Lokführer, torsdag 30. mai 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på torsdag 16. mai 2013, klokken 16:31
Og om det er IT-nett, legg en ekstra kabel i fall noen skylle oppgradere området til TN. ;)

Skjer dette noen gang? Det betyr jo full utbytting av all innmat i sikringsskapet samt gjennomgang av alt annet elektrisk for å sørge for at N-leder har riktig farge. Høres dyrt ut. Her måtte jeg byttet varmepumpa også, om noen hadde oppgradert nettet til TN.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

glaserud

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. mai 2013, klokken 17:25
Sitat fra: glaserud på torsdag 16. mai 2013, klokken 16:31
Og om det er IT-nett, legg en ekstra kabel i fall noen skylle oppgradere området til TN. ;)

Skjer dette noen gang? Det betyr jo full utbytting av all innmat i sikringsskapet samt gjennomgang av alt annet elektrisk for å sørge for at N-leder har riktig farge. Høres dyrt ut. Her måtte jeg byttet varmepumpa også, om noen hadde oppgradert nettet til TN.

Du så kanskje ikke blunkesmileyen på slutten der? :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#19
Sitat fra: fortoggale på torsdag 16. mai 2013, klokken 16:16
Min plan:

Har to tenåringsgutter hjemme som ikke har ordnet sommerjobb. De skal få grave grøft fra husveggen utfor sikringsskapet frem til garasjen. Deretter legger vi oppi grus og en fet godkjent kabel , legger på mer grus og dekker med jord. Resten får elektrikeren ordne. Sår regner jeg med at jeg har maks ladning som huset kan levere.

Kan jeg da ha oversett noe?
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 16. mai 2013, klokken 17:35
hvor dypt må man grave?

Sørg for å få instruks fra elektroinstallatøren om utførelse av grøft værnerør varselbånd etc. slk at elektrikkeren ikke nekter å koble til kablen fordi han ikke vet om den ligger forskriftsmessig nedgravd.
Installatøren har sikkert ikke noe imot at dere graver og legger ned kablen selv, men vil ha kontroll med hvordan det er gjordt.

Sitat fra: laumb på torsdag 16. mai 2013, klokken 16:27
Legg PFXP, men legg den i rør - sånn at den kan byttes ut senere om det er behov for det. ;-)
Ikke bare derfor, den må beskyttes med rør e.l.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Grå merket 1000V kan graves rett ned.
Hvit merket 500V kan ikke.

Duzzy

Sitat fra: laumb på torsdag 16. mai 2013, klokken 19:02
Grå merket 1000V kan graves rett ned.
Hvit merket 500V kan ikke.

Ja vell... dette stemmer vel ikke helt.
PFXP Må ha rør. 
PFSP trenger ikke.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

petersv

Sitat fra: Griffel på torsdag 16. mai 2013, klokken 10:06
Sitat fra: RSandven på torsdag 16. mai 2013, klokken 07:11
Tenkte også å velge alternativ nr. 2, men nærmere 25A hadde vært å foretrekke. 230 x 25 x 1,73 = 9,95kW.
For da å fullt utnytte 10kW-laderen.
Det er vel ingen grunn til å anta at laderen kan ta mer en 16 A inn, uansett spenning.
Det er vel ingen grunn til å anta at laderen ikke kan ta mer en 16 A inn, uansett spenning.

peskareta

For optimalt utbytte av din dobbeltlader vil jeg anbefale følgende strømnett for din garasje;

3-fase 400V 32A – ca 22kW effekt – 100km rekkevidde per time med effektiv lading – ca 4timer og 30 minutter for full lading

Alternativt;

3-fase 400V 16A – ca 11kW effekt – 50km rekkevidde per time med effektiv lading – ca 8-9 timer for full lading.

@@@@@@@@@
Mail nr 2
Mitt svar var jeg bare kan få 230V 3-fas her:
@@@@@@@@@

Med 230V strømsats vil det forandres noe,

230V x 16A x 1,7 (3-fase) – 6256w – ca 6kW – ca 35km rekkevidde per time med effektiv lading

230V x 32A x 1,7 (3-fase) – 12512w – ca 12kW – ca 50km rekkevide per time med effektiv lading


Disse ladesatsene funker helt uten problemer for din bil, faktisk så anbefaler vi i mange tilfeller å bruke 230V 32A 3-fase da dette ikke skaper nødvendighet for vår High Power Wall Connector.
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

PeGe

Sitat fra: peskareta på tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:29
Disse ladesatsene funker helt uten problemer for din bil, faktisk så anbefaler vi i mange tilfeller å bruke 230V 32A 3-fase da dette ikke skaper nødvendighet for vår High Power Wall Connector.

Betyr dette at man må ha HPWC for å kunne benytte 400V 3-fase for 11kW? Jeg skal kun ha enkeltlader og har fått bekreftet at 400V 16A rød kontakt kan installeres i garasjeanlegget. Trodde jeg da bare kunne koble rett i denne? Er det forresten noen som vet hvilke overganger/kontakter som vil medfølge Model S? Forvirret...

EDIT: Så nå på "Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?" at det på Options-siden til Tesla nå står:

"Model S leveres med nødvendig utstyr for å lade hjemme eller på farten ved hjelp av enten offentlige ladestasjoner eller Tesla Supercharger nettverk. Dette utstyret inkluderer:

    Mobile connector
    Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
    Rød 400v eller Blå 230v adapter

Model S bruker en Type 2 ladeport som er kompatibel med de fleste offentlige ladestasjoner. Adaptere er tilgjengelig for kjøp."

Dette svarer vel på mitt eget spørsmål om at standard rød 400 V industrikontakt er greit å gå for? Noe spesielt man må tenke på?
#2482 VIN:(19928) Oslo
Svart P85, 19", svart skinn, carbon - ikke dobbeltlader, vinter, sikkerhet, ekstra seter

Epleskreller

Sitat fra: PeGe på tirsdag 21. mai 2013, klokken 16:38Forvirret...

Velkommen i klubben. Det er nok en grunn til at det er skrevet ca 1000 poster i diverse tråder om ladeopplegget på TMS. Jeg skal også installere rød stikk med håp om å koble rett i bilen med 10-11kW ladning.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

glaserud

Har 230V (IT) 3-fas 16A nå. Tenker som så:

1. 16A er litt lite til lading + varme + annet.
2. Må da inn med ny ledning ut i garasjen uansett.
3. Ny sikring inne 16 => 63-ish
4. PFSP 3x25/16 mm^2
5. Fordelingsskap i garasjen, med en 50A eller deromkring til lading.

Uansett hva det lander på, så er i alle fall anlegget dimensjonert for det meste. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA