Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Planlagte langturer med TMS

Startet av Lokführer, torsdag 30. mai 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

Lokführer

Jeg er ikke kompetent nok på de forskjellige ladealternativene som er praktisk mulige i det norske hjem, men kanskje moderator eller noen andre kan lage noe slikt? Hvilken ladeløsning har DU i garasjen? Altså...
Og så kan denne tråden slettes når oppdraget er utført.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

laumb

Forslår at vi venter med det til Tesla har kommet med offisiell informasjon rundt de forskjellige lastemuligheter.

Per dags dato vet vi "ingen ting".

Pilotech

Snakket med Tesla customer service i går.
De sa da at de kom med informasjon om anbefalte løsninger ganske snart. Essensen i opplegget var at alle EU modellene ble levert med mer avanserte ladeopplegg enn US bilene. Inkludert evne til å bruke 3fas. Og at de nå anbefalte 3fas lading. Anbefalte løsninger i prioritert rekkefølge var:

1. 400v 3fas hvis du kunne få det (kun nyere hus/el-installasjoner)
2. 230v 3fas 16a. (Skulle være mulig for de fleste vanlige hus el-anlegg)
3. 230v 1fas minimum 16a

Venter på EU229 Signature i juli og har fått bekreftet av elektriker at alternativ 2 er kurant å sette opp i garagen. Da skulle jeg kunne lade med 6,3kw/t (230*16*1,73).
Det burde være et bra utgangspunkt for en som kjører ca. 20-25000 km pr år.
Ikke noe mikkmakk, kun en 3fas kontakt på veggen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sponzo

Sitat fra: Pilotech på torsdag 16. mai 2013, klokken 00:06
Snakket med Tesla customer service i går.
De sa da at de kom med informasjon om anbefalte løsninger ganske snart. Essensen i opplegget var at alle EU modellene ble levert med mer avanserte ladeopplegg enn US bilene. Inkludert evne til å bruke 3fas. Og at de nå anbefalte 3fas lading. Anbefalte løsninger i prioritert rekkefølge var:

1. 400v 3fas hvis du kunne få det (kun nyere hus/el-installasjoner)
2. 230v 3fas 16a. (Skulle være mulig for de fleste vanlige hus el-anlegg)
3. 230v 1fas minimum 16a

Venter på EU229 Signature i juli og har fått bekreftet av elektriker at alternativ 2 er kurant å sette opp i garagen. Da skulle jeg kunne lade med 6,3kw/t (230*16*1,73).
Det burde være et bra utgangspunkt for en som kjører ca. 20-25000 km pr år.
Ikke noe mikkmakk, kun en 3fas kontakt på veggen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Har du også fått et tilbud fra elektrikeren på hva det skal koste å få satt op alternativ 2?

RSandven

Tenkte også å velge alternativ nr. 2, men nærmere 25A hadde vært å foretrekke. 230 x 25 x 1,73 = 9,95kW.
For da å fullt utnytte 10kW-laderen.
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Pilotech

Jeg venter på det, men det vil inkludere et luftspenn på 15m alternativ med jordkabel som erstatter dagens strømtilførsel. Så det er neppe relevant totalt sett for andre.

Men er det skilt ut kun 3fas delen så poster jeg det.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

PAS

Har hatt befaring med elektriker i dag. Har 400V 3 fas i inntaks skapet som er kun 15 m fra min p-plass i fellesgarasje. Planlegger installasjon av   innstallere en kontakt Mode 3 type 2 Mennekes med en koblingsboks før kontakten i tilefelle jeg senere setter opp en High Powe Wall Connecctor. Da henger kabelen til bilen ferdig på den.
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Sponzo

Sitat fra: Pilotech på torsdag 16. mai 2013, klokken 07:18
Jeg venter på det, men det vil inkludere et luftspenn på 15m alternativ med jordkabel som erstatter dagens strømtilførsel. Så det er neppe relevant totalt sett for andre.

Men er det skilt ut kun 3fas delen så poster jeg det.

Supert!   :o)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Roger Kolbu

#8
Sitat fra: PAS på torsdag 16. mai 2013, klokken 08:44
Har hatt befaring med elektriker i dag. Har 400V 3 fas i inntaks skapet som er kun 15 m fra min p-plass i fellesgarasje. Planlegger installasjon av   innstallere en kontakt Mode 3 type 2 Mennekes med en koblingsboks før kontakten i tilefelle jeg senere setter opp en High Powe Wall Connecctor. Da henger kabelen til bilen ferdig på den.
Lokal elektriker? Jeg har også 400V 3-fas.
Fint om du kan informere meg om omtrentlig prisanslag, siden vi begge bor på samme sted... :-)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Griffel

Sitat fra: RSandven på torsdag 16. mai 2013, klokken 07:11
Tenkte også å velge alternativ nr. 2, men nærmere 25A hadde vært å foretrekke. 230 x 25 x 1,73 = 9,95kW.
For da å fullt utnytte 10kW-laderen.
Det er vel ingen grunn til å anta at laderen kan ta mer en 16 A inn, uansett spenning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dix Hallpike

"Blue Plug home – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – charges aprx. ~ 35km/h– Charging time is then aprx 14t with Tesla charger." -Sitat Heidi Torgnes

Dette var det løsningen jeg hadde planlagt. Og ut i fra tidligere tråd ble det forespeilet at enfas 32A skulle gå med singel-lader.
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

fortoggale

Min plan:

Har to tenåringsgutter hjemme som ikke har ordnet sommerjobb. De skal få grave grøft fra husveggen utfor sikringsskapet frem til garasjen. Deretter legger vi oppi grus og en fet godkjent kabel , legger på mer grus og dekker med jord. Resten får elektrikeren ordne. Sår regner jeg med at jeg har maks ladning som huset kan levere.

Kan jeg da ha oversett noe?
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

laumb

Sitat fra: fortoggale på torsdag 16. mai 2013, klokken 16:16
Kan jeg da ha oversett noe?

Legg PFXP, men legg den i rør - sånn at den kan byttes ut senere om det er behov for det. ;-)

glaserud

Og om det er IT-nett, legg en ekstra kabel i fall noen skylle oppgradere området til TN. ;)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Bare å legge kabel med ekstra leder i utgangspunktet det (min plan) slik at den kan kobles til ved senere behov. ;-)
Billigere er det og!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA