Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Breaking problems

Startet av nordvik, torsdag 30. mai 2013, klokken 07:42

« forrige - neste »

Limodriver

Som jeg har skrevet her før, impregner seter og stoffet på dørhåndtakene. Birger N Haug selger Fiberprotector info finne på www.fiberprotector.no.

En fuktig klut og vips så blir det like fint igjen.

Jeg har også tre barn som spiller fotball og driver med andre aktiviteter, noe så enkelt som et fleecepledd på sitteputen og ett på ryggen når de har spilt gjørmefotball gjør at det ikke blir fullt så grisete.

Etter å ha blitt forklart hvor vrien white pearl er å reparere ved skade er det nok lurt å bruke touch up så fort det kommer steinsprut. Det vil være best om en kan klare å "redde" den løse lakkbiten ved å forsegle/lime den fast med kun klarlakk.

artemiss

Ja, nå lærte jeg hvordan jeg skulle holde lakken fin, og det er å ta en ny utdannelse i bilvasking! Jeg som gidder ikke å vaske bilen bortsett fra et par ganger i året. Jeg får se hvordan det går, jeg hadde egentlig håpet på en "quick fix", noe kjapt og billig  ;)
Til Limodriver - det var synd det som skjedde, mange gale folk ute på veiene. Jeg ble nesten påkjørt på samme måte av en dame som snakket i telefonen sin mens hun kjørte i rundkjøring. Bilen min har svart metallakk, vet ikke, kanskje den har blitt omlakkert. Jeg kjøpte den fra en forhandler som hadde importert bilen fra Tyskland. Hyggelig fyr, men snakket masse tull om bilen som ikke stemte - som feks. at solcelle kan også lade batteri til bilen, haha. Jeg er fornøyd med bilen i hvertfall, blir spennede å se hvordan lakken ser ut neste vår.
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

artemiss

Forresten, det kan være at bilen min ikke har det som heter "metallakk", mannen min sier at det er kanskje noe som heter "perlemor" eller noe. Den er ihvertfall ganske fin og "shiny"  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Bobbulf

#78
Var utenfor Nissan-forhandler i Åsane i Bergen igår, og der var det komt et par nye Euro-Leaf  :), deriblandt en svart. Ser ut til at lakken nå er metallic, og forhåpentligvis mer holdbar. Greit for de som vurderer å bestille svart, men er usikker grunnet nevnte problemer med svart-lakken.Stod også en ny vanlig svart rett ved siden av så jeg fikk knipset et bilde av den og (det siste bildet er den).
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

keca

Solid black er det peneste! Nesten så jeg angrer..
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

thoru

Sitat fra: Bobbulf på mandag 03. juni 2013, klokken 20:33
Var utenfor Nissan-forhandler i Åsane i Bergen igår, og der var det komt et par nye Euro-Leaf  :), deriblandt en svart. Ser ut til at lakken nå er metallic, og forhåpentligvis mer holdbar. Greit for de som vurderer å bestille svart, men er usikker grunnet nevnte problemer med svart-lakken.Stod også en ny vanlig svart rett ved siden av så jeg fikk knipset et bilde av den og (det siste bildet er den).

hvordan klarer man egentlig å se at det er metallic?

X-Trail

Det stemmer at euro leaf har sort metallic. Den heter Z11. Gamle leaf har sort solid lakk.Mener den heter KH3. Forresten så er alle fargekodene på euro leaf nye, kan også fåes med hvit solid i tillegg til hvit perlemor :)
Stolt eier av ELise♡

Starfox

Sitat fra: keca på mandag 03. juni 2013, klokken 21:24
Solid black er det peneste! Nesten så jeg angrer..

Tett farge?

nordvik

I dag var jeg på 1-års/30'000 service.
Da nevnte jeg at jeg synes lakken var dårlig. De mente at det var ene og alene for at jeg ikke hadde montert skvettlapper. De hadde ikke engang vaska bilen for å se hvordan det så ut når bilen var ren. (Vaska bilen på fredag....)
De mente at lakken var like god som metallic lakken!  Vet nå ikke helt jeg da... Men de anbefalte å polere bilen da. I tillegg måtte jeg utbedre en del steinsprut (noe som jeg selvfølgelig var klar over) som jeg må inn å vise for å opprettholde rustgarantien. Her sa de at jeg skulle gå over med "fargestift" og klarlakk etterpå. Noen som har erfaring med dette? Sånn som jeg ser, så er det nå så vidt at det er klarlakk fra før på bilen!
Så jeg får nå ta en grundig lakkrens og polere opp bilen ordentlig en dag da.... Som om en ikke har nok å gjøre :o

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

keca

Sitat fra: Starfox på mandag 03. juni 2013, klokken 22:45
Sitat fra: keca på mandag 03. juni 2013, klokken 21:24
Solid black er det peneste! Nesten så jeg angrer..

Tett farge?

ren svart, ikke metallic..

skinnende, glinsende svart bil er veldig flott. Og veldig Uflott når den er møkkete, noe den fort blir...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

thoru

Sitat fra: keca på mandag 03. juni 2013, klokken 22:59
Sitat fra: Starfox på mandag 03. juni 2013, klokken 22:45
Sitat fra: keca på mandag 03. juni 2013, klokken 21:24
Solid black er det peneste! Nesten så jeg angrer..

Tett farge?

ren svart, ikke metallic..
skinnende, glinsende svart bil er veldig flott. Og veldig Uflott når den er møkkete, noe den fort blir...


La merke til at lakkforseglinga ala permashine hjalp på at skitten ikke sitter så godt fast. så det ble i allefall litt bedre.

silverwrx

skjør lakk ja, det stemmer nok.

Jeg har sølv metallic Leaf, 1år/6000km. Den er helt fri for vaskeriper, og fremstår helt som ny vaskeripermessig. Men hadde en tre dypere riper som var skjemmende. Så jeg bruker det "våpenet" jeg oftest bruker: "atoglym paint renovator". Dette er en ripefjerner/lakkrenoverer med lavt "cut"  (man må vanligvis jobbe i 3-4min for å fjerne en ripe, og omerådet trenger da ikke å poleres opp etterpå). Denne har jeg brukt på flere andre biler før nå i 8-10år. På Leaf lakken brukte jeg kun 1 til 1,5min før ripen var helt borte. Tydelig at det er en lakk som er myk. Så å fjerne riper og vaskeriper på disse er kjempelett.

Skal ta 3stegs meguiars. Eller holder med 2stegs, for lakken er perfekt.  Autogeek fører Meguiars til 1/3-1/2 pris av norge (inkludert frakt). Bilxtra fører det og til norske priser.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

keca

#87
For litt siden bestilte jeg en del produkter fra Bilnerden.no. Tenkte jeg skulle gi familiebilen en omgang, men det ble til at jeg ga Leafen skikkelig inn isteden for...

Vask, rens og forsegling av bil.

“Motor-vask” punkt 1-6
1. Prickbort, la virke 10 minutter.
2. Høytrykkspyl forsiktig
3. Surfex HD, la virke 10 minutter
4. Høytryk spyl forsiktig
5. Bruk såpevann og svamp, vask over motorrom
6. Høytrykk spyl forsiktig

Vask av bil utvendig. Punkt 7-18
7.Prickbort, sprayes på med trykksprøyte, la den virke 10 minutter,kan gnikke litt på felger.
8. Høytrykk spyl bilen, nedenfra og opp.
9. La vannet fra renne av bilen.
10. Surfex HD, sterk blanding 1:5, sprayes på med trykksprøyte, la den virke 10 minutter, kan gnikke på litt på felger.
11. Høytrykk spyl bilen, nedenfra og opp.
12. Iron-X på felger, diverse steder på lakkflater hvor det kan være jernspon, la den virke 5-10 minutter.
13. Høytrykk spyl felgene (felgene har også fått Surfex HD og Prickbort)
14. Bilt-Hamber Autofoam, skumlegg bilen med sterk blanding, la det virke 10 minutter.
15. Høytrykk spyl bilen, nedenfra og opp.
16. Bilt-Hamber Autofoam, skumlegg en side av bilen om gangen.
17. Vask den skumlagte siden med vaskehanske også inni ved dørene (Surfex HD og PB i dørene også).
18. Høytrykk spyl siden, nedenfra og opp. Spyl litt over hele bilen slik at det ikke ligger såpe på den.
Gjenta punkt 10, 11 og 12 til alle sider og flater er vasket.

Klargjøring/rens lakk før forsegling. Punkt 19-25
19. Bilt-Hamber Autoclay soft, gå over nesten hele bilen, bruk en quik detailer der hvor man skal claye og spray også på QD på clay.
20. Spray på Surfex HD, la det virke 10 min, skumlegg bilen, la det virke 10 min
21. Gå over hele bilen en siste gang med høytrykk, gjerne ovenfra og ned. Såpen skal bort.
22. Spyl over bilen med hageslangen, mye vann så all såpe blir borte.
23. Tørk over bilen med waffel-towel, microfiber-towel.
24. Se over bilen, fjern diverse flekker/møkk som fortsatt sitter. Bruk autosmart.

Bilen er nå vasket skikkelig og er helt ren. Se over lakk, trenger ingen korrigering nå…
Bruk engangshanker ved bruk av alle GTechniq produkter, veldig konsentrerte.

25. GTechniq Panel Wipe Slow Evaporation, spray på (lite), ett område om gangen og buff/gni av med microfiber klut.
Lakken er resket for gammel coating og “porer” i lakken er åpne for at neste påføring skal sitte godt.

Forsegling/ diverse GTechniq produkter. Punkt 26-33
26. GTechniq C1 Crystal Lacquer +. Flaske C1, Noen dråper på en liten filt-pad, gni inn på ett område om gangen og tørk av overskytende middel med microfiber klut, ikke trykk hardt. Brett gjerne microfiber slik at ingen ender går ned på lakken. Ikke få denne på vinduer, speil, gummi/plast. Masker vanskelige steder.
C1 begynner å bli hard etter 3 timer, 100% 12 timer. Behandling nummer 2 tas etter 3 timer. Vent 12 timer før neste punkt. 
27. Påfør GTechniq C1,5, spray på bilen, ett område om gangen og tørk av med microfiber klut. Rebehandling kan gjøres etter 10 minutter. Denne kan også brukes på chrome, plastikk og gummi. Også FELGER.
Imens venter man de 12 timene på at C1 skal hardne, gjør punktene under:
28. Påfør GTechniq C1,5 på felger, to ganger. Vent 10 minutter før neste påføring. Spray på C1,5 på microfiber, tørk av med ren/tørr klut.
29. Påfør GTechniq T1 Tyre and Trim på dekkene, to ganger. Vent 10 minutter før neste påføring. Bruk skumgummipute, spre det jevnt utover og tørk av overflødig med egen klut.
Evt. påføres GTechniq T1 på plast detaljer, veldig viktig av dette ikke kommer på lakk, kan være lurt å vente med dette til C1 har hardnet.
30. GTechniq G4 Glass Nano Polish, poleringsmiddel til vindu. Påføres med bomullsklut, gni det inn, sirkulære bevegelser. Fjern med fuktig bomullsklut og tørk over godt.
31.  GTechniq G1 ClearVision Smart Glass. Små pads, noen dråper, en rute om gangen, vent 5 minutter mellom hver påføring. 3 påføringer foran, 2 påføringer på de andre vinduene. Skal ikke buffes av.
Vent max 15 minutter før neste punkt.
32. GTechniq G2. Små pads, noen dråper, en rute om gangen. Tørk godt over med bomullsklut.
33. GTechniq T1 på diverse plastdetaljer, gummilister evt. GTechniq C4 Permanent Trim Restorer

Innvendig. Punkt 34-40
34. Flexipads White Magic Sponge, vaske vinduene innvendig kun med svamp og vann. Gå over vinduer med et eller annet først..
35. Rense seter
36. Vaske gummimatter (ikke noe gummifornyer her!)
37. Tørke over og behandle interiør
38. Ozonbehandling/Ozongenerator, får bort dårlig lukt inni bilen (kjenner en som har det, sånn dings altså..som jeg kan låne)
39. Aircondition anlegget
40. Impregnering av seter osv.

Senere:Vanlig vask. Prickbort(felger evt der det trengs, nederste felter på bilen), Surfex HD, svak blanding Bilt-Hamber Autofoam, skånsom bilshampo. Etter bilen er vasket og tørket benytter man T1 til dekk og plastdetaljer, C1,5 til felger, C3 Smart Carnuba til lakken (quick detailer spray) Spray på , tørk av…

Hva trenger man?
Produkter kjøpt hos Bilnerden.no:
Bilt-Hamber Surfex HD 5 liter 199,-
Bilt-Hamber Autofoam 5 liter 207,-
Bilt-Hamber Autoclay soft 145,-
GTechniq Panel Wipe Slow Evaporation 125,-
GTechniq C1 Crystal Lacquer + (+ C1,5) 619,-
GTechniq C3 Smart Carnuba 249,-
GTechniq G4 Glass Nano Polish 109,-
GTechniq G1 ClearVision Smart Glass 139,-
GTechniq T1 Tyre and Trim 159,-
Flexipads White Magic Sponge 30,-
Har også GTechniq C4 Permanent Trim Restorer (299,-) som jeg skal bruke. Ultimate Quick detailer Meguiars, Grit Guard bøtte, microfiber kluter (mange), waffer-towels, microfiber-towels, bilshampo,innvendig glassrens, høytrykkspyler, luftkompressor. Mangler kanskje bare litt pågangsmot…

Men, dette skal ikke være et slit, uttrykk som “elbow grease” skal være unødvendig, produktene man bruker får gjøre den harde jobben. Selv går jeg og koser meg med en god lydbok på øret og pausene fremtvinges av seg selv (mye venting her). Det tar litt tid og er kanskje ikke akkurat morsomt, men da man skal vaske bilen etter hvert, forstår man at det var verdt tiden…

Man ser ikke så godt hvor skinnende og vannavvisende hele bilen ble med på bilder. Kikk heller på videoer på GTechniq og youtube for en innføring i hvordan man bruker produktene og hvordan resultatet blir..

Jeg ble ihvertfall veldig fornøyd med resultatet. Nå har jeg en bil hvor det ofte holder å bruke hageslangen for å få den ren.. Hadde egentlig forsegling på fra før, men fjernet denne. Ikke revolusjonerende stor forskjell, men litt..
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

keca

Var ikke så veldig møkkete, greit vannavvisende, men en del småforurensning i lakken.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

keca

Produkter til bruk ved en skikkelig vask..
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA