Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Breaking problems

Startet av nordvik, torsdag 30. mai 2013, klokken 07:42

« forrige - neste »

nordvik

Sitat fra: Lynet på lørdag 25. mai 2013, klokken 23:12
Beste løsning for å bli kvitt problemet med elendig lakk på Leafen er nok å kvitte seg med hele bilen. Men med et tap på nesten 100 000....
Videre elektrisk drift blir da med Think og slipper da å bekymre meg for hva andre gjør med bilen, fullstendig vedlikeholdsfri  ;D
Da sier jeg god tur, med 2 voksne 3 barn og full oppakning t hytta med Think... ;-)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på lørdag 25. mai 2013, klokken 23:12
Beste løsning for å bli kvitt problemet med elendig lakk på Leafen er nok å kvitte seg med hele bilen. Men med et tap på nesten 100 000....

Tydelig at det lønte seg å betale for metallic lakk da. Jeg har jo hvit, 17 måneder gammel snart, kjørt over 24.000km. Lakken er som ny, ingen slitasje å merke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Starfox

Kan jeg levere inn bilen om feks 2-3 år for proff polering og fipefjerning og derettet få tatt lakkforsterker på den. Bare lurer siden den svarte leafen gåt ikke ann å holde ripefri.

keca

Sitat fra: Starfox på søndag 26. mai 2013, klokken 12:36
Kan jeg levere inn bilen om feks 2-3 år for proff polering og fipefjerning og derettet få tatt lakkforsterker på den. Bare lurer siden den svarte leafen gåt ikke ann å holde ripefri.

Det går jo alltids ann det.. men, jeg ville nok ha gjort det da bilen var nyest mulig og tatt rebehandlinger årlig etter dette. En venn av meg som driver med dette sier at hvis man kommer med en "gammel" bil som lakk må korrigeres og riper fjernes blir dette mye dyrere enn om man tar det da bilen er ny. Tror det koster rundt 3000 for første gang og 500 for rebehandling hvert år etter dette. Da får man rensket opp i lakken hvert år! Selv gjør jeg dette litt oftere. F.eks før vinteren og etter vinteren..

Tror det er dette jeg har på min (ikke fra de i Høvik, så vet ikke hvordan disse er. Her kommer det mye ann på de som utfører jobben om dette blir bra eller ikke)

http://www.optbilpleiesenter.no/lakkforsegler.htm
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Limodriver

Til dere som er misfornøyde med den sorte lakken, vi med pearl white har andre utfordringer.

I helgen var jeg så uheldig at en 75-åring som hadde parkert på vegskulderen fant det fornuftig å påbegynte kjøreturen helt uten forvarsel ved å svinge ut i veien da jeg passerte bilen hans. Han traff bilen midt på bakdøren og bakover. Skyldspørsmålet er greit, selv omsetning er irriterende at bilen ikke lenger er skadefri etter kun 2 måneder.

I dag reiste jeg først til et micro paint verksted. Der var det klar beskjed, dette blir ikke micro paint. Perlemorlskken er visstnok veldig vanskelig å reparere. De fortalte at det er tre forskjellige farger i bunnen før klarlakken. Tett hvit i bunnen og deretter to farger med gjennomskinn (litt som candy apple). For at dette skal bli fint må så godt som hele panelet (dør, skjerm ol) lakkeres.

Dere med sort kan benytte micro paint med reparasjon av kun små områder.

Jeg spurte han på verkstedet om han hadde vært borte i sorte Leafer og om denne lakken var noe dårligere enn andre sorte lakker. Han mente den ikke er dårligere, men at tette sorte farger er ekstremt vanskelige å holde fine.

elektrolux

Nå som min sorte C1 har skilt ser jeg at problemet med vasking av bil kommer tilbake. Hadde nesten glemt denne noe gammeldagse tradisjonen. ;D

Løsningen min blir å parkere C1 de dagene der er våte veier, og bruke Thinkene. Orker i alle fall ikke alt det stresset som nevnes her.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

thoru

Jau. Da er permashine tatt. 5000kr lettere lommebok. Men han bak kassa sa at veiledende pris var 6000kr. Fikk det for 5000kr, siden vi hadde avtalt på den prisen. Om dette er salgstriks eller ikke vet ikke jeg.
I tillegg billig jula-setetrekk (399kr) og jula-gummimatte(99kr):
http://www.jula.no/setetrekk-9-deler-daytona-605043
Vet ikke om jeg anbefaler setetrekket. Det var et slit å få på og baksete måtte tilpasses ved å klippe hull til setebeltene og nakkestøttene. Men ok resultat til slutt.

Bilder etter permashine + julastash:
http://labs.seln.no/nissanleaf/permajul/jula-skinn1_.JPG
http://labs.seln.no/nissanleaf/permajul/jula-skinn2_.JPG
http://labs.seln.no/nissanleaf/permajul/jula-skinn3_.JPG
http://labs.seln.no/nissanleaf/permajul/permashine1_.JPG
http://labs.seln.no/nissanleaf/permajul/permashine2_.JPG
http://labs.seln.no/nissanleaf/permajul/permashine3_.JPG

Førbilde ca 2 uker tidligere:
http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/bil1.JPG

Nå var nå lakken min ganske grei fra før. De som utførte permashine-behandlingen, sa de fikk utfordringer underveis med å få den fin. Det var sykt lett å få riper. Får nå se om lakkforseglingen gjør at lakken varer litt.
Resultatet ble nå i alle fall blankt.

Limodriver

Mattene ser greie ut.

Men, setetrekkene fikk jeg ikke umiddelbart lyst på.

Dersom en ikke driver i anleggsbransjen ville jeg nok impregnere setene og beholde det lyse interiøret. Jeg synes interiøret er fint, og det er jo hyggelig å kunne glede seg over det mens en bruker bilen. Det er jo ikke noen vits å ta av setetrekkene etter mange år slik at setene er like fine når en sender bilen til resirkulering.

keca

Det samme tenker jeg. Setetrekk får de som skal ha den etter meg ta på...

Gtechniq har en lakkforsegling til 600 som skal være god på å beskytte lakken for riper. Tok litt av tidligere å bestilte varer hos bilnerden.no for 2000 kroner. Tenkte jeg skulle prøve denne kanskje på den andre bilen jeg har.. Litt egeninnsats og man kommer billig ut av det..

Jeg har også kjøpt touch up lakk til leafen, tre forskjellige flasker som tilsammen skal bli glacier white. Ettersom steinsprut blir til svarte flekker på den hvite bilen tenkte jeg at jeg etterhvert skal prøve det ut og polere ned ujevnheten (en proff altså). Tenker hbem som helst hvit flekk er bedre en svarte flekker på en hvit bil.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

thoru

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 28. mai 2013, klokken 22:50
Mattene ser greie ut.

Men, setetrekkene fikk jeg ikke umiddelbart lyst på.

Dersom en ikke driver i anleggsbransjen ville jeg nok impregnere setene og beholde det lyse interiøret. Jeg synes interiøret er fint, og det er jo hyggelig å kunne glede seg over det mens en bruker bilen. Det er jo ikke noen vits å ta av setetrekkene etter mange år slik at setene er like fine når en sender bilen til resirkulering.

Joa jeg liker interiøret jeg også. men nå er det jo slik at jeg skal bruke bilen. virkelig bruke den. det vil si at det mest sannsynlig vil bli ganske fort stygt det interiøret.

thoru

Sitat fra: keca på tirsdag 28. mai 2013, klokken 23:17
Det samme tenker jeg. Setetrekk får de som skal ha den etter meg ta på...

Gtechniq har en lakkforsegling til 600 som skal være god på å beskytte lakken for riper. Tok litt av tidligere å bestilte varer hos bilnerden.no for 2000 kroner. Tenkte jeg skulle prøve denne kanskje på den andre bilen jeg har.. Litt egeninnsats og man kommer billig ut av det..

Jeg har også kjøpt touch up lakk til leafen, tre forskjellige flasker som tilsammen skal bli glacier white. Ettersom steinsprut blir til svarte flekker på den hvite bilen tenkte jeg at jeg etterhvert skal prøve det ut og polere ned ujevnheten (en proff altså). Tenker hbem som helst hvit flekk er bedre en svarte flekker på en hvit bil.
Bra tips. Det skal jeg notere meg i tilfelle jeg skal behandle min andre bil ;)
Hvis du gjør dette. kan du ikke sørge for å dokumentere med bilder?

FrodeK



Joa jeg liker interiøret jeg også. men nå er det jo slik at jeg skal bruke bilen. virkelig bruke den. det vil si at det mest sannsynlig vil bli ganske fort stygt det interiøret.
[/quote]

Min sorte med lyst interiør i daglig bruk nærmer seg nå 30.000 km. Synes det lyse interiøret har holdt seg overraskende fint, med unntak av den håpløse detaljen med lyst stofftrekk som er trukket ned rundt dørhåndtaket innvendig. Akkurat der er er det ikke så lyst og lekkert lenger.
Men den trivelige, lyse opplevelsen inne i bilen oppveier ulempene for meg i hvert fall. Tror faktisk  jeg ville valgt lyst interiør igjen.

thoru

Sitat
Min sorte med lyst interiør i daglig bruk nærmer seg nå 30.000 km. Synes det lyse interiøret har holdt seg overraskende fint, med unntak av den håpløse detaljen med lyst stofftrekk som er trukket ned rundt dørhåndtaket innvendig. Akkurat der er er det ikke så lyst og lekkert lenger.
Men den trivelige, lyse opplevelsen inne i bilen oppveier ulempene for meg i hvert fall. Tror faktisk jeg ville valgt lyst interiør igjen.
Kommer vel an på hva du bruker bilen til det. Har du unger? Frakter du varer?

FrodeK

Normal bruk, slik jeg har brukt alle andre biler gjennom årene. Til og fra jobb. To tenåringer til og fra trening. Pluss hund fra tid til annen. Men det er jo ikke en varebil heller, da.

keca

Sitat fra: thoru på onsdag 29. mai 2013, klokken 10:56
Sitat
Min sorte med lyst interiør i daglig bruk nærmer seg nå 30.000 km. Synes det lyse interiøret har holdt seg overraskende fint, med unntak av den håpløse detaljen med lyst stofftrekk som er trukket ned rundt dørhåndtaket innvendig. Akkurat der er er det ikke så lyst og lekkert lenger.
Men den trivelige, lyse opplevelsen inne i bilen oppveier ulempene for meg i hvert fall. Tror faktisk jeg ville valgt lyst interiør igjen.
Kommer vel an på hva du bruker bilen til det. Har du unger? Frakter du varer?

Jeg har tre barn, alle spiller blant annet fotball, så treninger 5 dager i uka(opptil flere på samme dag), minst 3 fotballkamper i uka (ofte sitter flere spillere på), etter mye regnvær i det siste og mange grisetaklinger blir jo baksetet møkkete raskt. Litt støvsuging og en enkelt seterens så er de like fine. Renser ikke så ofte, en fuktig klut fungerer lenge.

Jeg sitter også i bilen halv møkkete, barna spiser, drikker og søler bak. Men for min del er setetrekk uaktuelt... Det er bare en bil da, kjøpt ny av meg, den skal brukes, men skal være fin. Da jeg forærer denne videre, er det ikke noe poeng i at setene er like fine, for da kan jo de vurdere setetrekk...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA