Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Breaking problems

Startet av nordvik, torsdag 30. mai 2013, klokken 07:42

« forrige - neste »

Starfox

Sitat fra: nordvik på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:12
Uansett lakktype, synes jeg lakken bør holde seg lengre enn 9 måneder!
Hadde bilen blitt kjørt hardt op kun grusvei hadde jeg skjønt det, men det har den nå altså ikke.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Har du vasket den mye gjennom vinteren med bruk av avfettning uten å vokse rett etterpå?

Såg mye bedre ut på de siste bildene hvertfall.

nordvik

Sitat fra: Starfox på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:17
Sitat fra: nordvik på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:12
Uansett lakktype, synes jeg lakken bør holde seg lengre enn 9 måneder!
Hadde bilen blitt kjørt hardt op kun grusvei hadde jeg skjønt det, men det har den nå altså ikke.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Har du vasket den mye gjennom vinteren med bruk av avfettning uten å vokse rett etterpå?

Såg mye bedre ut på de siste bildene hvertfall.
Nei, har ikke det heller :-(
Har alltid passet på å vokse etter avfetting.
Fruen mener jeg bruker mer tid på vasking og stell med bilen enn henne, så hu mener det har rabla for meg ;-)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Limodriver

Det høres merkelig ut at det bare er ett lag lakk. Dette lar seg jo evt enkelt måle.

Er det slitt hull på lakken slik at du ser grunningen?

Dersom du ser grunningen er det vel sort og ikke transparent folie som vil være best egnet.

Er det noen av dere som har latt et lakkeringsverksted se på lakken, og hva har deres respons vært?

Starfox

Sitat fra: nordvik på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:56
Sitat fra: Starfox på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:17
Sitat fra: nordvik på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:12
Uansett lakktype, synes jeg lakken bør holde seg lengre enn 9 måneder!
Hadde bilen blitt kjørt hardt op kun grusvei hadde jeg skjønt det, men det har den nå altså ikke.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Har du vasket den mye gjennom vinteren med bruk av avfettning uten å vokse rett etterpå?

Såg mye bedre ut på de siste bildene hvertfall.
Nei, har ikke det heller :-(
Har alltid passet på å vokse etter avfetting.
Fruen mener jeg bruker mer tid på vasking og stell med bilen enn henne, så hu mener det har rabla for meg ;-)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Det sier dama om alt jeg gjør. :)

artemiss

Oi! Jeg har nettopp kjøpt svart leaf og ble litt skremt. Beklager hvis du har sagt det før, men har du vanlig eller metallakk? Norsk garanti er 12 år for lakk, trodde jeg. Jeg har tysk garanti, og vet ikke hva den sier om lakk  ???
Har noen noen tips til oss newbies om hvordan vi kan forebygge slik slitasje? Jeg har svart metallakk og bor på en grusvei  :-\ Jeg er ikke veldig glad i å vaske bilen, særlig siden jeg har fått forbud å bruke automatisk vask pga solcelle  :P
Virker som du har fått mange god tips i alle fall  :)
Håper at det ordner seg!
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Starfox

Skumvask med høytrykksspyler son vist på autofil videoen. Må være en seier.

thoru

Jeg går for permashine nå på tirsdag, og håper det forsterker lakken, så den varer litt lenger.
i tillegg har jeg kjøpt
http://www.nissanusa.com/buildyournissan/accessory-images/2013/LEF/XGC30NIC161A0/A229/LEAF/S/Clear-Charging-Port-Protector/Exterior
som er latterlig dyrt, men håper det kanskje sikrer fronten litt og ikke synes så godt.

og denne:
http://www.amazon.com/Genuine-Nissan-Accessories-999T6-8X000-Protector/dp/B0083W8MCK

Limodriver

Artemiss, er du sikker på at bilen din ikke er omlakkert?

Etter det jeg har klart å finne ut har ikke Nissan produsert svart metallic, kun flat sort.

Starfox

Var ute å vasket bil isted *svart leaf*. Begynte med kraftig høytrykksspyler men når svampen kom kom vaskeripebe fort også. Makan til dritt lakk har jeg aldri sett.

keca

Sitat fra: Starfox på lørdag 25. mai 2013, klokken 14:29
Var ute å vasket bil isted *svart leaf*. Begynte med kraftig høytrykksspyler men når svampen kom kom vaskeripebe fort også. Makan til dritt lakk har jeg aldri sett.

Kanskje du skulle tenke over vaskeprosessen din. Selv om du høytrykkspyler en tur først sitter det mye igjen på bilen som du da gnir utover med svampen din.

Selv har jeg en "gammel" bil som jeg (nesten) kan bruke vaskebørste på. Klarlakken her er utrolig hard og det blir ingen riper. På Leafen har jeg en litt mer omfattende vask. Denne lakken tåler ingenting, men mange nye biler har slik lakk og man må derfor tilpasse vask deretter. F.eks BMW har vel fortsatt veldig hard lakk.

1. Surfex HD (ca 5% blanding), sprayes på med trykksprøyte, lar det virke 5-10 min
2. Høytrykkspyler bilen, nedefra og opp
3. Lar den stå litt slik at vannet renner av
4. Prickbort, sprayes på med trykksprøyte, lar det virke 5-10 min
5. Høytrykkspyler bilen, nedenfra og opp
6. Går over bilen etter småflekker som sitter godt (asfalt, tjære osv)
7. Skumlegger bilen, en side om gangen og spyler ren etter hvert.
8. Først her begynner berøringsvask. Ikke med svamp, men med vaskehanske, enten en bøtte med rist nede eller to bøtter, slik at vaskehansken er så ren som mulig da du gnir den på bilen. Noen ganger kan jeg her skumlegge bilen nr. 2 gang slik at skummet ligger på bilen. En side om gangen og renspyler etter hver side.
9. Høytrykkspyler bilen før jeg bruker kun hageslangen for å få bort de siste såperestene
10. Tørker over hele bilen med microfiber håndklær
11. Påfører voks på bilen, enten spray eller paste
12. Behandler også dekk, lister osv. til slutt

Noen ganger bruker jeg noen litt tøffere midler, og noen ganger kan jeg ta litt lettere på det. Alt kommer ann på lakken og hvor møkkete/forurenset den er. Bilen min er hvit og den er lakkforseglet.

For de som til nå kun har brukt bøtte og svamp, kan dette virke som litt "overkill" og tidkrevende. Selv føler jeg ikke at det tar særlig lang tid, kun en rutine som må innarbeides så er man effektiv. Ofte så er bilene det nest dyreste vi eier, kun hus/leilighet over. Og den kona/samboeren som alltid skal pusse opp, kjøpe nye ting osv til huset, forstår sjelden at det greit å ta godt vare på de nest mest verdifulle tingene også. Vel, kanskje greit at det tar litt lengre tid å vaske bil når man tenker etter...

En viktig ting er at man bruker kvalitetsmidler. Disse gjør ofte en god jobb og en skånsom mot lakken. Ofte er det konsentrat, slik at prismessig blir det faktisk ikke noe særlig forskjell i kostnad. Eks. 5l Surfex hd koster rundt 200 kr. Denne skal blandes ut mellom 1:5 og 1:40 alt etter hva du skal bruke den til. Man bruker rundt 1l utblandet per vask. Dette er noe som fungerer skikkelig!

Kikk gjerne på sider som disse for tips og produkter:

http://bilnerden.no/
http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/
http://www.detailersclub.no/_/artikler/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

Handler man inn midler og utstyr for 3000 kroner i stedet for å skifte ut bestikk og tallerkener som kun er 2 år gamle, eller lar vær å vaske bilen i vaskehallen ti ganger har man nok til å få det man trenger av utstyr og midler. Og disse vil vare veldig lenge. Er vel  rett å slett greit å unne bilen og seg selv det...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Starfox

Sitat fra: keca på lørdag 25. mai 2013, klokken 17:10
Sitat fra: Starfox på lørdag 25. mai 2013, klokken 14:29
Var ute å vasket bil isted *svart leaf*. Begynte med kraftig høytrykksspyler men når svampen kom kom vaskeripebe fort også. Makan til dritt lakk har jeg aldri sett.

Kanskje du skulle tenke over vaskeprosessen din. Selv om du høytrykkspyler en tur først sitter det mye igjen på bilen som du da gnir utover med svampen din.

Selv har jeg en "gammel" bil som jeg (nesten) kan bruke vaskebørste på. Klarlakken her er utrolig hard og det blir ingen riper. På Leafen har jeg en litt mer omfattende vask. Denne lakken tåler ingenting, men mange nye biler har slik lakk og man må derfor tilpasse vask deretter. F.eks BMW har vel fortsatt veldig hard lakk.

1. Surfex HD (ca 5% blanding), sprayes på med trykksprøyte, lar det virke 5-10 min
2. Høytrykkspyler bilen, nedefra og opp
3. Lar den stå litt slik at vannet renner av
4. Prickbort, sprayes på med trykksprøyte, lar det virke 5-10 min
5. Høytrykkspyler bilen, nedenfra og opp
6. Går over bilen etter småflekker som sitter godt (asfalt, tjære osv)
7. Skumlegger bilen, en side om gangen og spyler ren etter hvert.
8. Først her begynner berøringsvask. Ikke med svamp, men med vaskehanske, enten en bøtte med rist nede eller to bøtter, slik at vaskehansken er så ren som mulig da du gnir den på bilen. Noen ganger kan jeg her skumlegge bilen nr. 2 gang slik at skummet ligger på bilen. En side om gangen og renspyler etter hver side.
9. Høytrykkspyler bilen før jeg bruker kun hageslangen for å få bort de siste såperestene
10. Tørker over hele bilen med microfiber håndklær
11. Påfører voks på bilen, enten spray eller paste
12. Behandler også dekk, lister osv. til slutt

Noen ganger bruker jeg noen litt tøffere midler, og noen ganger kan jeg ta litt lettere på det. Alt kommer ann på lakken og hvor møkkete/forurenset den er. Bilen min er hvit og den er lakkforseglet.

For de som til nå kun har brukt bøtte og svamp, kan dette virke som litt "overkill" og tidkrevende. Selv føler jeg ikke at det tar særlig lang tid, kun en rutine som må innarbeides så er man effektiv. Ofte så er bilene det nest dyreste vi eier, kun hus/leilighet over. Og den kona/samboeren som alltid skal pusse opp, kjøpe nye ting osv til huset, forstår sjelden at det greit å ta godt vare på de nest mest verdifulle tingene også. Vel, kanskje greit at det tar litt lengre tid å vaske bil når man tenker etter...

En viktig ting er at man bruker kvalitetsmidler. Disse gjør ofte en god jobb og en skånsom mot lakken. Ofte er det konsentrat, slik at prismessig blir det faktisk ikke noe særlig forskjell i kostnad. Eks. 5l Surfex hd koster rundt 200 kr. Denne skal blandes ut mellom 1:5 og 1:40 alt etter hva du skal bruke den til. Man bruker rundt 1l utblandet per vask. Dette er noe som fungerer skikkelig!

Kikk gjerne på sider som disse for tips og produkter:

http://bilnerden.no/
http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/
http://www.detailersclub.no/_/artikler/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

Handler man inn midler og utstyr for 3000 kroner i stedet for å skifte ut bestikk og tallerkener som kun er 2 år gamle, eller lar vær å vaske bilen i vaskehallen ti ganger har man nok til å få det man trenger av utstyr og midler. Og disse vil vare veldig lenge. Er vel  rett å slett greit å unne bilen og seg selv det...

Takk for at du gidder å skrive så utfyllende informasjon om bilvask til oss her på forumet.
Sitter stor pris på slike guider.

Skulle egentlig vente med bilvask til jeg fikk skumkanon men greide ikke vente.

Kommer til å gå til innkjøp av produktene du beskrivrr og orøve meg på dette på juni vasken.

Hvordan reingjør man vaskehanske og microfiber håndduk etter bruk.



keca

Vasker det i vaskemaskinen. Ikke bruk skyllemiddel. Vasker de ikke alltid hver gang, men helst bør man nok det. Samler opp en liten haug før jeg vasker dette alene i maskinen. Blir en litt stusselig haug allikevel å putte inn i en 11 kilos maskin, men midlene i disse er nok ikke særlig fine å ha sittenede i klærne. Tror jeg bruker 60 grader og tørketrommel etterpå
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

nordvik

@starfox Takk for flott "bruksanvisning" for god vask :) Deb er ikke langt ifra den vasken jeg har gjort så langt. Men som flere og sier her, bare man stryker hånden over bilen blir det riper. Trenger ikke noe svamp for å få det til! Til og med når bilen er nyvasket. Så lakken på bilen er håpløst dårlig!
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

keca

Jeg prøver å lære samboer og barn at man lukker bakluka uten å ta utenpå bilen, man lukker dørene ved å holde i håndtakene og man gnir seg ikke inntil bilen... føler kanskje til og med hun minste på snart 7 er bedre enn moren sin, men sånn er det vel litt med de fleste damer, null omtanke for biler.

Jeg har lakkert opp igjen panser og tak på bilen, disse flatene er veldig mye bedre. Men småriper må man regne med og jeg er ikke fanatisk nøye, en jo bare en bil tross alt.. En venn av meg som driver med bilpleie får jobben etter hvert med å fjerne slike riper og polere opp igjen, dette bør overlates til fagfolk, kan gjøre alt for stor skade på lakken hvis man ikke vet hva man driver med.

Hvis jeg skulle ha gått til innkjøp av utstyr og midler ville jeg bestilt de hos bilnerden.no, billige priser og de har det meste man trenger (til opplysning, jeg kjenner ingen der eller har noe med de å gjøre utover å være en god kunde..)

Avfetting: (disse tar forskjellig type skitt, overraskende gode og man bør ha begge!)

Surfex HD 5 liter 249,-
Prickbort 10 liter 249,-

Shampo/skum: (man trenger ikke proff skumkanon, mange har allerede en som fulgte med høytrykkspyleren, denne holder lenge. Man bør velge en som henger en stund på bilen, disse skal ofte blandes ut og man bruker under en halv liter utblandet til en vask).

Skum:Autobrite MagiFoam 1 liter 169,- (veldig drøy, blandes 1:100)
Shampo: nesten det minst viktige, men fint å ha en som glir godt. Selv bruker jeg Meguiars NXT, fullsyntetisk som er drøy i bruk. 1.9 liter koster 199,- hos Bilxtra. Da denne blir tom (hatt den siden jeg kjøpte Leafen) kommer jeg til å prøve Auto Finesse Lather - Shampoo 500ml 149,- og Auto Finess Avalanche - Snow Foam 5 liter 399,-. (begge hos Bilnerden)

Felger/dekk: P21S Power Gel felgvask 2 liter 259,- og Iron X. Iron X får man ikke kjøpt hos Bilnerden, men de har den scandicshine.no. Dette er produkter man ikke trenger å bruke hver gang. Iron X kun 1-2 ganger i året.
Kanskje en  god voks til felgene også og selvfølgelig dekkfornyer, denne bør gjøre dekket svart og ikke vet-look, sånn kliss spruter på felger og på skjermer og gjør ofte dekke brune etter en tid (ihvertfall de billige utgavene)

Plast/gummi: GTechniq C4 Permanent Trim Restorer 15ml(!) 299(!). Altså, dette er en flaske på størrelse med en konditorflaske. Holder i opptil to å og man trenger ikke mange dråpene. Vær forsiktig ved bruk, ikke bruk den på det sorte på dørene ved glasset, det har jeg prøvd... Hvis det føles latterlig dyrt, finn en vanlig god en. Selv føler jeg ikke det bør glinse av gummi-lister, billige produkter gjør det og de holder kun en vask.

Voks: Spray er enkelt, men holder ikke like lenge.  GTechniq C3 Smart Carnauba 249,- er fin. Meguiars sin quik detailer duger også. Spray på, gni inn med microfiber og tørk med tørr microfiber. Tar 5 minutter å gå over bilen! Selv bruker jeg også en voks/paste som er spesielt utviklet for hvit lakk. Liten drøy boks som jeg påfører med sånne runde skumdingser fra Turtle Wax eller Meguiars og tørker over med microfiber. Polering med slipemidler holder jeg meg langt unna, dette kan jeg ikke...

Inni: Selv liker jeg Quik interior detailer fra Meguiars, lukter greit og rensker opp litt. Godt glassvaskemiddel er også smart, trodde lenge at biltema sin skumvindusvask var fiiiin...

Bøtte/hanske og diverse kluter/håndklær: I starten kan man gjerne kikke på eBay, mye greit billig. Her finner man alt av vaskehansker, microfiber kluter og microfiber håndklær (waffer-towels). Jeg liker Grit Guard sin bøtte, med lokk og rist i bunn. Man kan også bare kjøpe to bøtter på Europris. Skyll vaskehansken først i den ene bøtta så man får ut mest mulig skitt, dypp så over i den neste bøtta for å skylle det siste og få med rent såpevann i hansken som du vasker bilen med.

Etter hvert kan man jo kjøpe inn enda litt flere ting, kjøper man en og en ting koster det jo ikke penger... Selv bruker jeg det jeg har, kjøper sjelden ting bare for å teste de ut, men utvider da jeg trenger. Men vil ikke summere de tingene jeg har allikevel altså... 

Som en basis, bør Surfex HD, Prickbort, en god såpe være på plass , samt Grit Guard bøtte eller to vanlige bøtter. Og selvfølgelig bytter man ut svamp og pusseskinn med vaskehanske og microfiber/waffer towels. Det har også kommet "nye" typer svamper, har prøvd noen slike men føler jeg har med førlighet med hånda inni hansken som skal røre bilen.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Lynet

Beste løsning for å bli kvitt problemet med elendig lakk på Leafen er nok å kvitte seg med hele bilen. Men med et tap på nesten 100 000....
Videre elektrisk drift blir da med Think og slipper da å bekymre meg for hva andre gjør med bilen, fullstendig vedlikeholdsfri  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA