Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Breaking problems

Startet av nordvik, torsdag 30. mai 2013, klokken 07:42

« forrige - neste »

nordvik

Nå har det gått en vintet siden vi kjøpte vår Leaf, nærmere bestemt i August i fjor.
Gjennom vinteren har jeg vasket bilen omhyggelig 1-4 ganger i uka. Når nå våren kommer og sola skinner litt mer, ser jeg at saltet?!? har satt sine spor.
Så nå lurer jeg, er det flere som har en Leaf som ser like jævlig ut etter vinteren?
(PS bilen er nyvasket! på bildet) (og den er svart i utgangspunktet)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

FrodeK

Sitat fra: nordvik på onsdag 15. mai 2013, klokken 16:11
Nå har det gått en vintet siden vi kjøpte vår Leaf, nærmere bestemt i August i fjor.
Gjennom vinteren har jeg vasket bilen omhyggelig 1-4 ganger i uka. Når nå våren kommer og sola skinner litt mer, ser jeg at saltet?!? har satt sine spor.
Så nå lurer jeg, er det flere som har en Leaf som ser like jævlig ut etter vinteren?
(PS bilen er nyvasket! på bildet) (og den er svart i utgangspunktet)

Det er ikke bare salt. Det er asfalt, fett, olje – all mulig slags dritt etter vinteren. Avfettingsvæske/asfaltrens, høytrykksspyling med varmt vann (på bensinstasjonen/selvvask), en bra bilshampo og voksing/polering til slutt, og bilen er som ny.

nordvik

Har brukt 3 forskjellige typer avfettng, vasket med svamp og microfiber"dott", brukt varmvann og høytrykksspyler.  Ser ikke ut for at det er noe som hjelper. Virker nesten som at lakken er slitt av.

Starfox

Vokset du den før vinteren da?

Mr.Zero

Sitat fra: nordvik på onsdag 15. mai 2013, klokken 17:30
Har brukt 3 forskjellige typer avfettng, vasket med svamp og microfiber"dott", brukt varmvann og høytrykksspyler.  Ser ikke ut for at det er noe som hjelper. Virker nesten som at lakken er slitt av.

Dette ser jo virkelig ille ut på bildet... Men bilder bedrar. Har du etter all avfetting mm forsøkt å polere ett felt for å se om det blir bra...? Ser forresten ikke sånn ut.. At lakken er SÅ slitt etter en vinter, virker høyst unormalt såfremt bilen din ikke "sandblåses" på strødde veier dag ut og dag inn.. Jeg hadde forsøkt -på et mindre felt- en lakkrens og deretter voksing. Hjelper det minimalt, ville jeg kjørt innom skadeavdelingen til den lokale Nissan-forhandler. Har bilen forresten hatt en omlakkering før ditt eie? Det finner forresten lakkgutta raskt ut ved å måle lakktykkelsen med en my-måler.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

nordvik

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 15. mai 2013, klokken 17:56
Sitat fra: nordvik på onsdag 15. mai 2013, klokken 17:30

Dette ser jo virkelig ille ut på bildet... Men bilder bedrar. Har du etter all avfetting mm forsøkt å polere ett felt for å se om det blir bra...? Ser forresten ikke sånn ut.. At lakken er SÅ slitt etter en vinter, virker høyst unormalt såfremt bilen din ikke "sandblåses" på strødde veier dag ut og dag inn.. Jeg hadde forsøkt -på et mindre felt- en lakkrens og deretter voksing. Hjelper det minimalt, ville jeg kjørt innom skadeavdelingen til den lokale Nissan-forhandler. Har bilen forresten hatt en omlakkering før ditt eie? Det finner forresten lakkgutta raskt ut ved å måle lakktykkelsen med en my-måler.
Jeg har ikke rukket å polere noe ennå, eksamenstid... Så blir forhåpentligvis snart. Kjøpte bilen ny, så den har nok ikke vært lakkert annet enn på fabrikken da den var ny. Håper nå det hjelper med litt polering ;D
Men synes allikevel at den er fryktelig mye slitt.
Har ikke kjørt nle særlig mye på grusvei, så det er nok ikke der sliasjen kommer ifra.

Mr.Zero

Forsøk Meguiars Ultimate Compound eller noe tilsvarende. Så venter vi i spenning på om fargen skifter fra grå til sort. Alternativt blir det en jobb for proffene om det er fargestoffer igjen... :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

nordvik

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 15. mai 2013, klokken 18:15
Forsøk Meguiars Ultimate Compound eller noe tilsvarende. Så venter vi i spenning på om fargen skifter fra grå til sort. Alternativt blir det en jobb for proffene om det er fargestoffer igjen... :)
da får vi satse på det :)

nordvik

Her er forresten bilder av siden rett før bakhjulet. Det som er litt snedig, er at det er stor forskjell på lakken før og etter "knekken".
Det har ingen betydning fra hvilken vinkel man ser det fra

Martin-

Her ser vi nok hvorfor lakkforsegling er viktig på biler uten metallic lakk (og følgelig uten klarlakk). Har hatt akkurat samme problemet på en rød bil (Honda fra Japan). En grundig polering gjorde ihvertfall susen for meg den gang  :)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

JohanH

Herregud. Forferdelig. Jeg mener dette er grunnlag for reklamasjon. Mener jeg leste i en annen tråd at det var en som ble eksplisit frarådet å kjøpe svart LEAF fordi selgeren mente de svarte ble så fort stygge...

nordvik

Sitat fra: Martin- på onsdag 15. mai 2013, klokken 19:50
Her ser vi nok hvorfor lakkforsegling er viktig på biler uten metallic lakk (og følgelig uten klarlakk). Har hatt akkurat samme problemet på en rød bil (Honda fra Japan). En grundig polering gjorde ihvertfall susen for meg den gang  :)
Skulle vært forbudt å selge biler med så dårlig lakk!

nordvik

Skal ta meg en tur ut å prøve litt polish når jeg har fått kidsa i seng. Så da får vi se hvordan det blir. Om det ikke blir noe bra resultat blir det vel en tur innom witro i morra.

Starfox

Sitat fra: nordvik på onsdag 15. mai 2013, klokken 20:05
Skal ta meg en tur ut å prøve litt polish når jeg har fått kidsa i seng. Så da får vi se hvordan det blir. Om det ikke blir noe bra resultat blir det vel en tur innom witro i morra.

Giddet å fjerne den reklame linja i appen din.

nordvik

Sitat fra: Starfox på onsdag 15. mai 2013, klokken 21:07
Sitat fra: nordvik på onsdag 15. mai 2013, klokken 20:05

Giddet å fjerne den reklame linja i appen din.
Nei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA