Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skadet Løv - koble fra batteriet

Startet av Dix Hallpike, onsdag 29. mai 2013, klokken 23:24

« forrige - neste »

cdabel

toS, vinterpakken ble "disset" fordi den ble opprinnelig omtalt til å inkludere en forbedret baterivarmer og forbedret luftventiler, noe som stemte ikke. Disse ble fjernet fra pakken og er nå standard. For min del var dette en hyggelig bonus siden det var bare disse to ting jeg var interresert i.

Når det gjelder din fremhevet tekst om batteriytelse gjeder dette først og fremst baterivarmeren, som det står rett under inngår som standard i alle biler. En representant fortalt at de mener det kan gi bedre "ytelse" hvis man varmer kupeen ved hjelp av baksetevarmer, men denne påstand høres litt søkt ut.

Alt i alt er jeg mer fornøyd at de viktige biter er nå standard.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

DonPedro

Sitat fra: cdabel på fredag 24. mai 2013, klokken 21:33En representant fortalt at de mener det kan gi bedre "ytelse" hvis man varmer kupeen ved hjelp av baksetevarmer, men denne påstand høres litt søkt ut.

Tror du misforsto den. Poenget deres er at hvis ungen sitter bak og hyler at det er kaldt kan man heller varme ham/henne spesifikt ved hjelp av setevarmeren, i stedet for å sette termostaten på 28 grader i kupéen. Det sparer selvsagt batteri. Absolutt ikke noe stort poeng, selvsagt, men som aksjeeier setter jeg pris på at de kommer med alle gydlige argumenter for å selge tilvalgene til oljerike nordmenn. :)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

cdabel

#77
Jeg tror jeg misforsto rett.   :)  Det var en litt søkt, PR-aktig forklaring for å kunne forsvare utrykk "forbedre yttelsen".  Men, Tesla er ikke alene om slik markedsføringspråk, så no big deal. Som sagt er jeg fornøyd at den komponenten som har faktisk med batteriytelsen å gjøre er nå standard.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

toS

Sitat fra: DonPedro på fredag 24. mai 2013, klokken 21:37
Sitat fra: cdabel på fredag 24. mai 2013, klokken 21:33En representant fortalt at de mener det kan gi bedre "ytelse" hvis man varmer kupeen ved hjelp av baksetevarmer, men denne påstand høres litt søkt ut.

Tror du misforsto den. Poenget deres er at hvis ungen sitter bak og hyler at det er kaldt kan man heller varme ham/henne spesifikt ved hjelp av setevarmeren, i stedet for å sette termostaten på 28 grader i kupéen. Det sparer selvsagt batteri. Absolutt ikke noe stort poeng, selvsagt, men som aksjeeier setter jeg pris på at de kommer med alle gydlige argumenter for å selge tilvalgene til oljerike nordmenn. :)
My point exactly!
Hvis MAN ikke har valgt vinterpakke så rettferdiggjør man det ved å karakterisere dem som velger pakken som svake sjeler heller enn å innrømme at bilen ble litt for dyr og at grensen må gå et sted. Økonomi er en ærlig sak. Selv valgte jeg til slutt bort sikkerhetspakken (etter finalize) uten at jeg helt kan rettferdiggjøre kvalene ved et såpass ubetydelig beløp(i den store sammenhengen). Det er kun etter at bilene har rullet noen måneder på norske veier at vi helt vet konsekvensene av å velge eller sløyfe visse opsjoner som 21", pluss, dobbeltlader, vinterpakke etc. Det er noe av prisen ved å være innovatører. Vi tar alle en viss risiko her som kjøpere av et såpass nytt og ukjent produkt. For meg vil utplasseringen av superladerne være vel så viktig som det meste av ekstrautstyret i forhold til langkjøring og model S som nr.1 bil. Men jeg har troen på Elon. Hvis ikke hadde jeg ventet et år med å kjøpe. :-)



Øyvind.h

De fleste vet nå hva vinterpakken inneholder, og hva den ikke inneholder. Har man bruk for den og synes den er verd prisen, så kjøper man. Har man ikke bruk for den, eller synes den er overpriset, så kjøper man ikke. At jeg synes den er for dyr betyr jo ikke at andre må være enige. Det har ingen ting å gjøre med betalingsevne, men betalingsvilje og behov. Og heldigvis for meg har jeg ikke bruk for setevarme bak/varme viskere. Hadde jeg hatt barn som brukte setet bak hadde jeg kanskje kjøpt den allikevel. Ikke for å få bedre rekkevidde, men for komforten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TS

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. mai 2013, klokken 22:32
De fleste vet nå hva vinterpakken inneholder, og hva den ikke inneholder. Har man bruk for den og synes den er verd prisen, så kjøper man. Har man ikke bruk for den, eller synes den er overpriset, så kjøper man ikke. At jeg synes den er for dyr betyr jo ikke at andre må være enige. Det har ingen ting å gjøre med betalingsevne, men betalingsvilje og behov. Og heldigvis for meg har jeg ikke bruk for setevarme bak/varme viskere. Hadde jeg hatt barn som brukte setet bak hadde jeg kanskje kjøpt den allikevel. Ikke for å få bedre rekkevidde, men for komforten.

Hadde egentlig bestemt meg for at vinterpakken er et "must" , men fikk en ærlig mening fra en norsk TM rep om at det viktigste med pakken er de oppvarmede spylerdysene hvis man ikke har oppvarmet garasje. Forbedret defrost av frontrute er inkludert uansett på eu modellen og for meg er oppvarmede seter bak helt unødvendig.
Vurdere å spare 8000 ved å selv montere termostatstyrte 12v 20w varmeelement under dysene.. (Må bare finne et forsvarlig sted å hente strømmen fra )
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

toS

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. mai 2013, klokken 22:32
De fleste vet nå hva vinterpakken inneholder, og hva den ikke inneholder. Har man bruk for den og synes den er verd prisen, så kjøper man. Har man ikke bruk for den, eller synes den er overpriset, så kjøper man ikke. At jeg synes den er for dyr betyr jo ikke at andre må være enige. Det har ingen ting å gjøre med betalingsevne, men betalingsvilje og behov. Og heldigvis for meg har jeg ikke bruk for setevarme bak/varme viskere. Hadde jeg hatt barn som brukte setet bak hadde jeg kanskje kjøpt den allikevel. Ikke for å få bedre rekkevidde, men for komforten.
Enig i at det er en prioriteringssak. Og jeg forstår også at baksetevarmeren ikke har med rekkevidde å gjøre. Det dreier seg om komfort( jeg har tre baksetepassasjerer). Det samme med effekten av varme rundt viskerne. Jeg skal innrømme at jeg ikke er SIKKER på nødvendigheten av varme på dyser og viskere men velger å tro at det er basert på erfaringer/tilbakemeldinger etter bruk nord i USA. Altså potensielt verdt pengene. Det hender jeg står parkert ute mange dager om vinteren på fjellet, f.eks. Ettermonterimg er ihvertfall uaktuelt.
Ser at dette kanskje hører med til vinterpakke tråden nå, men ville i utgangspunktet bare presisere at når det gjelder dette utstyret så har ingen av oss "fasit" ennå, selv om vi har oppfatninger.

Havebigfun

Sitat fra: TS på fredag 24. mai 2013, klokken 22:52
Vurdere å spare 8000 ved å selv montere termostatstyrte 12v 20w varmeelement under dysene.. (Må bare finne et forsvarlig sted å hente strømmen fra )
Du må ikke bare finne 12V batteriet (som har en tendens til utlading fra før) -det som kan bli verre er plasseringen av bryteren i coupeen- eller skal elementet være termostatstyrt?

Amper

hva er poenget med ekstra elektrisk varmer.. ??? du bruker bare tesla appen og varmer bilen med bilens varmeapperat.. strømmen kommer fra samme kilden uansett.. :)
P85D :o)

Sponzo

Da ble det min tur til å finalize.   :)

Største utfordring for meg var å bestemme meg for fargen på bilen, jeg vekslet konstant mellom svart, hvit og perlehvit. Mulig at jeg hadde gått for vanlig hvit hvis jeg hadde mulighet for å se den live innen bestilling.

P85, Pearl White, Sølv 21", Panorama, Beige/Mellombrun skinn, Matt Abache Wood, Tech, Lyd, Lys, Parkeringssensorer, hattehylle. 

Kommer nok også å bestille Tesla sin add-on senterkonsoll når der åpnes for levering på denne.

Er fortsatt usikker på dobbeltlader, får se hva Tesla melder ut om adaptorer/kompatibilitet osv. i forhold til norske standarder.

Gleder meg.   ;)

DonPedro

Sitat fra: Sponzo på lørdag 25. mai 2013, klokken 00:11
Da ble det min tur til å finalize.   :)

Største utfordring for meg var å bestemme meg for fargen på bilen, jeg vekslet konstant mellom svart, hvit og perlehvit. Mulig at jeg hadde gått for vanlig hvit hvis jeg hadde mulighet for å se den live innen bestilling.

P85, Pearl White, Sølv 21", Panorama, Beige/Mellombrun skinn, Matt Abache Wood, Tech, Lyd, Lys, Parkeringssensorer, hattehylle. 

Kommer nok også å bestille Tesla sin add-on senterkonsoll når der åpnes for levering på denne.

Er fortsatt usikker på dobbeltlader, får se hva Tesla melder ut om adaptorer/kompatibilitet osv. i forhold til norske standarder.

Gleder meg.   ;)

Grattis! Siklet lenge på Pearl White selv, og mulig jeg vil angre når jeg får sett den live.

Kunne du postet Invoice-nummeret etter at papirene er signert?  :)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Sponzo

Sitat fra: DonPedro på lørdag 25. mai 2013, klokken 00:58
Sitat fra: Sponzo på lørdag 25. mai 2013, klokken 00:11
Da ble det min tur til å finalize.   :)

Største utfordring for meg var å bestemme meg for fargen på bilen, jeg vekslet konstant mellom svart, hvit og perlehvit. Mulig at jeg hadde gått for vanlig hvit hvis jeg hadde mulighet for å se den live innen bestilling.

P85, Pearl White, Sølv 21", Panorama, Beige/Mellombrun skinn, Matt Abache Wood, Tech, Lyd, Lys, Parkeringssensorer, hattehylle. 

Kommer nok også å bestille Tesla sin add-on senterkonsoll når der åpnes for levering på denne.

Er fortsatt usikker på dobbeltlader, får se hva Tesla melder ut om adaptorer/kompatibilitet osv. i forhold til norske standarder.

Gleder meg.   ;)

Grattis! Siklet lenge på Pearl White selv, og mulig jeg vil angre når jeg får sett den live.

Kunne du postet Invoice-nummeret etter at papirene er signert?  :)

Takker og yes, skal poste det når jeg kommer så langt  ;)

19quiz76

Phew!

Joggepulsen er merkbar her jeg sitter og endelig har "finalized". Ventet i det lengste i påvente av avklaringer rundt lademuligheter samt vinterpakke/fremtidige SW-oppdateringer, men ikke noe big deal at det ikke er kommet. Blir sikkert gode løsninger på dette, selv om det var litt surt å huke av for vinterpakke, dobbellader samt pano for å være på den sikre siden. Men da er jeg sikkert bedre rusta for fremtiden, en lojal Tesla-sau og alt det der :D

Feiga ut på fargevalg - rød ble for heftig for mitt eksponeringsbehov, så endte med grå. Liker bedre å "blend in", selv om linjene helt klart kommer mer til sin rett med en lysere farge. Trur jaggu jeg skal klare å like bilen uansett, jeg..

Endte opp med:

Grå 85kWh standard
19"
Tech
Luft
Lys
Lyd
Pano
Vinter
Dobbellader
Park-sensorer
Sort Skinn
Piano

#P1617 - estimert levering sep/okt

Takk til alle bidragsytere for gode innspill som grunnlag for et ganske absurd kjøp - gleder meg som en unge! :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Lanber

Er overrasket over at 7 seters varianten selger så dårlig som den gjør.
All den tid det trekkes frem annenhåndsverdi som argument for å slenge på med tilvalg.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på tirsdag 28. mai 2013, klokken 06:28
Er overrasket over at 7 seters varianten selger så dårlig som den gjør.
All den tid det trekkes frem annenhåndsverdi som argument for å slenge på med tilvalg.

Det er vel fordi det har ingen negative konsekvenser (annet enn økonomiske) å slenge på f.eks lydpakke eller vinterpakke. Men slenger man på baksetene uten å trenge de mister man rommet under bagasjerommet. Det rommet har ihvertfall jeg bruk for til annet enn å oppbevare seter jeg aldri kommer til å bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA