Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skadet Løv - koble fra batteriet

Startet av Dix Hallpike, onsdag 29. mai 2013, klokken 23:24

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: OleJA på søndag 19. mai 2013, klokken 11:33Kjørte Finalize uten Performance for et par dager siden og har signert kontrakt. Kjenner at jeg allerede angrer litt på at jeg ikke tok med Performance.... Har noen erfaring med hvor enkelt det er å få lagt til ting etter Finalize?
Så lenge bilen ikke er påbegynt, er det nok ikke noe problem å slenge på oppgraderinger. Tror det er værre å f.eks fjerne et tillegg som Performance.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på søndag 19. mai 2013, klokken 11:33
Kjørte Finalize uten Performance for et par dager siden og har signert kontrakt. Kjenner at jeg allerede angrer litt på at jeg ikke tok med Performance....
Har noen erfaring med hvor enkelt det er å få lagt til ting etter Finalize?

Virker som det foreløpig går ganske greit for de fleste. Jeg har nettopp sendt mail for å legge til Performance Plus-pakken, satset på at det også går i orden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marnet

Jeg oppgraderte fra Performance til Performance Pluss denne uka. Ingen problemer med det. Det kan se ut som at default type felg er 21", grå. Så når de oppgraderer, skifter fargen på felgen automatisk til grå, om du har sølv farget felg fra tidligere oppsett (dette skjedde for meg). Ellers var det en uproblematisk operasjon.

stianrod

Sitat fra: ELbilist1 på lørdag 18. mai 2013, klokken 23:15
Noen som har et godt forslag til annonsering av alle "FOSSIL" bilene som skal selges fra oss her på forumet.
Jeg har Passat 4M Sedan?!

finn.no, under "gis bort" ;)
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

petersv

christian1986

Standard, 85kwh, pano, dobbel-lader, lys, tech, sikkerhet, lyd, skinn samt svart.

Rar følelse, nå blir billånet større enn boliglånet:P...

Cirion

Sitat fra: christian1986 på søndag 19. mai 2013, klokken 22:08Rar følelse, nå blir billånet større enn boliglånet:P...
Uff da... Men er det ikke mer lønnsom å slå de sammen til et større boliglån?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sindrej

Sitat fra: laumb på lørdag 18. mai 2013, klokken 21:08
Var å hjalp min far med og sette ut båten i dag.
Dette medførte at jeg måtte kjøre bilen hans tilbake til campingen. En 2012 BMW 525XD. En bil jeg ved tidligere anledninger har nytt både motor og komfort i.

Etter prøveturen med Model S forrige uke, fikk jeg litt hakeslepp av å kjøre BMW. Den var liksom, litt bil 0,5. Den føles litt betaversjon ut. Det tok lang tid fra jeg tråkka til noe skjedde, den bråket, ting måtte spinne opp og styre, og aksellerasjonen var myyyye tregere enn jeg husket.
Synes du virkelig at Teslaen er bra ?  Jeg har også prøvekjørt nå, bilen var god å kjøre for all del, men jeg må si den hallelujastemningen en del andre har opplevd er fraværende hos meg altså.  Og det er tatt i betraktning at min vanlige bil er gammel !

RunarBT

Sitat fra: Cirion på mandag 20. mai 2013, klokken 07:15
Sitat fra: christian1986 på søndag 19. mai 2013, klokken 22:08Rar følelse, nå blir billånet større enn boliglånet:P...
Uff da... Men er det ikke mer lønnsom å slå de sammen til et større boliglån?

Tiltredes! Bør bli en del å spare på å slå de sammen med sikkerhet i bolig!!

christian1986

For mye fellesgjeld, så lite å hente der. Syntes Skandiabanken sitt tilbud på 4,9% effektiv rente er så ille, så går nok for det.

Å være ung betyr jo fort litt lån :P...

Nuvolari

Sitat fra: christian1986 på mandag 20. mai 2013, klokken 19:10
For mye fellesgjeld, så lite å hente der. Syntes Skandiabanken sitt tilbud på 4,9% effektiv rente er så ille, så går nok for det.

Å være ung betyr jo fort litt lån :P...

En rente på 4,9% betyr en ekstra rentekost på 6-7000,- pr år ift dagens boliglånsrente. Sure penger i min verden. Du kan jo sjekke med en megler om du kan få høyere verdivurdering. På den måten kan du kansje få deler av lånet på boliglånet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

christian1986

Takker for tipset, er dessverre ikke rom for det. Positivet er at det bare blir rundt 3-4000 dyrere, selv om jeg har en god boliglånsrente.

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på mandag 20. mai 2013, klokken 22:02
En rente på 4,9% betyr en ekstra rentekost på 6-7000,- pr år ift dagens boliglånsrente. Sure penger i min verden.

Tror du må ha lån i SPK for at det skal stemme. De fleste andre ligger vel rundt 4% nå. 0,9% forskjell på 500k i lån gir en forskjell på 3240,- netto.

Regnet litt med laanekalkulator.no:

500k over 8 år, 4,9% rente=~76.000 i netto rentekostnad, eller ~9500,- pr. år i snitt.
500k over 8 år, 4,0% rente=~61.200 i netto rentekostnad, eller ~7650,- pr. år i snitt.
500k over 8 år, 2,227% rente=~33.350 i netto rentekostnad, eller ~4150,- pr. år i snitt.

Ikke all verdens forskjell, om man ikke har huslån i SPK (nederste linje). Men såklart, alle monner drar. Må man betale for ny takst går dog endel av vinningen opp i røyk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. mai 2013, klokken 22:16
Sitat fra: Nuvolari på mandag 20. mai 2013, klokken 22:02
En rente på 4,9% betyr en ekstra rentekost på 6-7000,- pr år ift dagens boliglånsrente. Sure penger i min verden.

Tror du må ha lån i SPK for at det skal stemme. De fleste andre ligger vel rundt 4% nå. 0,9% forskjell på 500k i lån gir en forskjell på 3240,- netto.

Regnet litt med laanekalkulator.no:

500k over 8 år, 4,9% rente=~76.000 i netto rentekostnad, eller ~9500,- pr. år i snitt.
500k over 8 år, 4,0% rente=~61.200 i netto rentekostnad, eller ~7650,- pr. år i snitt.
500k over 8 år, 2,227% rente=~33.350 i netto rentekostnad, eller ~4150,- pr. år i snitt.

Ikke all verdens forskjell, om man ikke har huslån i SPK (nederste linje). Men såklart, alle monner drar. Må man betale for ny takst går dog endel av vinningen opp i røyk.

Beklager jeg var litt upresis i mine forutsetninger:

Lånebehov: 6-700.000,-
Rente diff: 1%
Effekt år 1 (ikke gjennomsnittlig gjennom hele lånets levetid)

Men du har et mer presist regnestykke enn mine forenklede forutsetninger.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

christian1986

Tja.. For å få lånet fra Skandiabanken må en ha 25% EK, så for meg blir det 450k i lån. Med mine 3,72% i effektiv rente så blir ikke forskjellen så stor.

For første året blir det ca. 3800,- etter fratrekk av 28%. Etter dette regner jeg med å få løst min finansiering på annet vis, så for meg blir det ikke all verden.

Har ikke tid til å regne det ut, men det minker også drastisk med de 5 årene jeg i utgangspunktet skal ha lånet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA