Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Tina, onsdag 29. mai 2013, klokken 21:36

« forrige - neste »

Tina

Hei!
I går hentet jeg min sølvgrå leaf 2013 mod som er tyskimportert.
Har lest masse her som gjest på forumet en stund og nå som bilen endelig er her
så innser jeg at jeg har noen heller "teite" nybegynnerspørsmål ,
som jeg håper noen kan svare på uten å le seg i hjel underveis.. :P

-Må man tråkke inn bremsen når man starter ?
-Kan man starte bilen mens den lader?
-Hvor mye koster en "full tank" ca?

Ja da.. vet at jeg burde vite dette på forhånd
men jeg kan jo skylde på at brukermanualen er Tysk kansje?! hehe...

Lykkelig eier av en sølvgrå Nissan Leaf, 2013 mod :)

cra

Sitat fra: Tina på onsdag 15. mai 2013, klokken 13:22
-Må man tråkke inn bremsen når man starter ?

Ja

-Kan man starte bilen mens den lader?

Nei

-Hvor mye koster en "full tank" ca?

Avhenger av strømprisen, men ca 20kr eller så, tenker jeg. Pleier å regne ca 2kr/mil, men da tar jeg litt hardt i.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jærbuen

Sitat fra: cra på onsdag 15. mai 2013, klokken 13:33
Sitat fra: Tina på onsdag 15. mai 2013, klokken 13:22
-Må man tråkke inn bremsen når man starter ?

Ja

-Kan man starte bilen mens den lader?

Nei

-Hvor mye koster en "full tank" ca?

Avhenger av strømprisen, men ca 20kr eller så, tenker jeg. Pleier å regne ca 2kr/mil, men da tar jeg litt hardt i.

Du får starte ved lading, men kan ikke kjøre avgårde/sette den i gir.....
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Tina

Takker for svar :)
Så da kan jeg starte bilen mens den lader
hvis jeg ønsker å feks sjekke noe på navigasjonen
eller legge inn tlf nr eller liknenede.
Det er fint å vite :)

så lurer jeg på litt forskjellig ang lading utenfor hjemmet og parkering og sånt..
Hvordan vet jeg om det koster å parkere eller å lade?
Står det noe om det ved p-plassen eller ladestasjonen kansje?
Eller er det et felles vedtak at all parkering med elbil er gratis?
Har lest noe om ladenøkkel... da må man ha et abonement da eller?
Hvordan får man evnt det?
Lykkelig eier av en sølvgrå Nissan Leaf, 2013 mod :)

TB

Sitat fra: Tina på onsdag 15. mai 2013, klokken 16:09
så lurer jeg på litt forskjellig ang lading utenfor hjemmet og parkering og sånt..
Hvordan vet jeg om det koster å parkere eller å lade?
Står det noe om det ved p-plassen eller ladestasjonen kansje?
Eller er det et felles vedtak at all parkering med elbil er gratis?
Har lest noe om ladenøkkel... da må man ha et abonement da eller?
Hvordan får man evnt det?

På kommunale plasser - dvs kvit P på blå bakgrunn, skilt nr 552 er det gratis parkering. Maks tid (t.d. 2 t) må overhaldes. Det er eit krav og bruke P-skive, for og vise når du kom.

Private plasser har normalt vanleg betaling, men det finnes unntak. Det vil i så fall vere merka / skilta med private skilt. Kjøpesenter med 3 t gratis parkering er eit eksempel. Dvs, du må trekke lapp, og etter 3 t betale, eller flytte bilen. (Som fossilbil.)

Både kommunale og private kan ha spesielle plassar for elbil. Dei er merka i så fall, og ofte tenkt for lading, sjølv om det ikkje er eit krav om lading.

Lading finnes det fleire typar av: Normal lading, dvs stolpe eller boks med vanlig kontakt er gratis (kommunale plasser) eller inkludert i parkering (private plasser.)
Du treng nøkkel, som du får av t.d. elbilforeningen. Enkelte plasser kan ha annan type nøkkel, eller ingen nøkkel, eller SMS for og starte lading.

Hurtiglading, som er omtala om "CHAdeMO" kostar normalt pr gong, eller betaler via abonnement frå den som eig stasjonen. Dvs, her vil det avhenge av kvar du ynskjer og lade kven du må kontakte. Hurtiglading brukes normalt for og komme frå A til B, eller for og kunne gjennomføre ekstra tur.
Daglig hurtiglading er ikkje anbefalt pga. det skal slite meir på batteri.

Desse tema er nøye diskutert i mange ulike tråder på http://elbilforum.no, så her kan du finne mange detaljer med søkefunksjonen.

http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Instruksjonsbok finn du engelsk instruksjonsbok.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jærbuen

Sitat fra: TB på onsdag 15. mai 2013, klokken 17:11
Sitat fra: Tina på onsdag 15. mai 2013, klokken 16:09
så lurer jeg på litt forskjellig ang lading utenfor hjemmet og parkering og sånt..
Hvordan vet jeg om det koster å parkere eller å lade?
Står det noe om det ved p-plassen eller ladestasjonen kansje?
Eller er det et felles vedtak at all parkering med elbil er gratis?
Har lest noe om ladenøkkel... da må man ha et abonement da eller?
Hvordan får man evnt det?

På kommunale plasser - dvs kvit P på blå bakgrunn, skilt nr 552 er det gratis parkering. Maks tid (t.d. 2 t) må overhaldes. Det er eit krav og bruke P-skive, for og vise når du kom.

Private plasser har normalt vanleg betaling, men det finnes unntak. Det vil i så fall vere merka / skilta med private skilt. Kjøpesenter med 3 t gratis parkering er eit eksempel. Dvs, du må trekke lapp, og etter 3 t betale, eller flytte bilen. (Som fossilbil.)

Både kommunale og private kan ha spesielle plassar for elbil. Dei er merka i så fall, og ofte tenkt for lading, sjølv om det ikkje er eit krav om lading.

Lading finnes det fleire typar av: Normal lading, dvs stolpe eller boks med vanlig kontakt er gratis (kommunale plasser) eller inkludert i parkering (private plasser.)
Du treng nøkkel, som du får av t.d. elbilforeningen. Enkelte plasser kan ha annan type nøkkel, eller ingen nøkkel, eller SMS for og starte lading.

Hurtiglading, som er omtala om "CHAdeMO" kostar normalt pr gong, eller betaler via abonnement frå den som eig stasjonen. Dvs, her vil det avhenge av kvar du ynskjer og lade kven du må kontakte. Hurtiglading brukes normalt for og komme frå A til B, eller for og kunne gjennomføre ekstra tur.
Daglig hurtiglading er ikkje anbefalt pga. det skal slite meir på batteri.

Desse tema er nøye diskutert i mange ulike tråder på http://elbilforum.no, så her kan du finne mange detaljer med søkefunksjonen.

http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Instruksjonsbok finn du engelsk instruksjonsbok.

I Rogaland er det fortsatt gratis med hurtiglading.....enn så lenge!
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

el nino

Sitat fra: Tina på onsdag 15. mai 2013, klokken 16:09
Takker for svar :)
Så da kan jeg starte bilen mens den lader
hvis jeg ønsker å feks sjekke noe på navigasjonen
eller legge inn tlf nr eller liknenede.
Det er fint å vite :)


Hvis du bare skal sjekke nav./legge inn tlf. nr. eller bruke varmeapp./radio, trykker du 2 ganger på startknappen UTEN trå på pedalen. Da virker alt, uten å "starte" el-motoren. (Jeg har 2012 modellen)

Slate

Forstår svarene slik at det er mulig å starte elmotoren mens den står på lading (vanlig lading/ hurtiglading)?
Ser for meg at det kan være en stor fordel når man står å lader, og det er bitende kaldt ute... ;)
Trondheim
Vurderer å kjøpe ny Nissan Leaf.

eivisa

#8
Varme får du kun ved hurtiglading, trykke start 2 ganger uten brems og du må trykke auto på klimaanlegg. ;)
Ved vanlig lading må du starte varme via mobil eller timer.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

BE

Sitat fra: Slate på torsdag 16. mai 2013, klokken 10:54
Forstår svarene slik at det er mulig å starte elmotoren mens den står på lading (vanlig lading/ hurtiglading)?
Ser for meg at det kan være en stor fordel når man står å lader, og det er bitende kaldt ute... ;)

Elmotoren er direktekoblet til hjulene, så elmotoren starter ikke slik den gjør på en inneffektiv forbrenningsmotor med masse spillvarme. Varmen kommer ikke fra elmotoren, men fra en varmekolbe som ligger i vannsløyfen i varmeapparatet, og ja, denne er mulig å starte når en f.eks. står på hurtiglading.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Du kan vel ikke starte bilen mens den lader, men du kan skru på elektronikken og varmeapparat mm på samme måte som ved å skru nøkkelen til steg 2 på en fossilbil. Du vil ikke kunne kjøre avgårde med kabelen tilkoblet.

Jeg gikk nettopp ut og testa det. Bilen sto til lading, så jeg plugget ut laderen fra veggen (men lot den være tilkoblet bilen) og startet opp. Fikk beskjed i displayet om at kabelen er tilkoblet og at bilen ikke kan starte.

Det er med andre ordd ingen fare for å kjøre avgårde med laderen tilkoblet selv om strømmen skulle være borte eller laderen er koblet fra veggen. Den må kobles løs fra bilen før du får starte. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på torsdag 16. mai 2013, klokken 11:11
Det er med andre ordd ingen fare for å kjøre avgårde med laderen tilkoblet selv om strømmen skulle være borte eller laderen er koblet fra veggen. Den må kobles løs fra bilen før du får starte. :)
Enda et punkt hvor elbilen er bedre enn sine fossile forfedre :)

MEN jeg savner tydelig varsel om du kjører avgårde med ladeluken åpen! Har selv gjort det en gang, og sett to Leaf på veien som også har hatt ladeluken vidåpen!

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2013, klokken 11:21
MEN jeg savner tydelig varsel om du kjører avgårde med ladeluken åpen! Har selv gjort det en gang, og sett to Leaf på veien som også har hatt ladeluken vidåpen!

Enig; de kunne godt ha kostet på seg en microbryter på ladeluka! Har gjort det en gang selv; dro sikkert i håndtaket da jeg parkerte, men satte ikke på lading. På returen spratt plutselig luka opp på vidt gap!

Kunne også ønsket meg en knapp på fjernkontrollen til å åpne den med, da jeg ikke klarer å venne meg av med å låse bilen i det jeg går ut, for så å måtte låse meg inn igjen og åpne luka. Der er en ledig plass til knapp på nøkkelbrikken som kunne vært brukt til dette. Og når vi først snakker om den; det burde kreve et trykk på minst 1 sekund før bilen låses opp. Når jeg jobber rundt garasjen låser jeg bilen opp og igjen i ett sett hvis brikken ligger i lomma....  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

Slik knapp på fjernkontrollen for åpning av ladeluken er en av forbedringene på den nye modellen. Kjekt å ha, men ikke tilstrekkelig til å bytte bil  ;)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Sitat fra: BE på torsdag 16. mai 2013, klokken 11:38
Slik knapp på fjernkontrollen for åpning av ladeluken er en av forbedringene på den nye modellen. Kjekt å ha, men ikke tilstrekkelig til å bytte bil  ;)

Sant nok, men mange bekker små...... :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA