Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk Model S, produksjon, godkjenning og levering.

Startet av Sverre_E, tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

Kryten

Ikke sant, samtidig som det også står at true SOC vil vise 95% ved fult ladet batteri (!?!?)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Sverre_E

Sitat fra: Kryten på tirsdag 11. juni 2013, klokken 12:51
Jeg tror det er SOC prosentandelen som stemmer, GIDS og GIDS SOC er bergnet verdier basert på SOC.

Sjekk: http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Leaf_Battery_Application og scroll ned til screen 3 / screen 4.

Sakset fra Overview fra den samme lenken.
Sitat
Simulated Gids as a raw number or a percentage of 281 (the usual maximum reading of a new Leaf); real Gids can only be read from the EV-CAN bus which the OBDII scanner can't read unless it is physically modified.

Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Kryten

Så for oss som har moddet ODBII til EV-CAN så skal vi faktisk få ut riktig GIDS. hvis jeg tolket det riktig
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Bjoris

I dag hurtigladet jeg litt fra 30% til 60%, Appen henger ikke helt med da, den viser høyere SOC enn hurtigladestasjonen når vi starter, men henger fort etter så da jeg stoppet viste SOCen på appen 57% og stasjonen 60%, tilsvarende mindre Wh hadde iflg appen gått inn på batteriet enn det stod på laderen, men dette er kanskje "svinn", det er jo ikke 100% effektivt lading...??

Ellers har ikke appen min forandre seg, jeg har 60.3 Ah så jeg må kanskje innse at batterie mitt er ca 7% redusert?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

BE

Min erfaring er at hurtigladerne alltid viser for mye når den passerer 50%. Det er knapt blitt 8- 9 streker når laderen påstår det er over 80 %. Det ble bekreftet av denne geniale appen også..
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kryten

Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 11. juni 2013, klokken 13:10
Sitat fra: Kryten på tirsdag 11. juni 2013, klokken 12:51
Jeg tror det er SOC prosentandelen som stemmer, GIDS og GIDS SOC er bergnet verdier basert på SOC.

Sjekk: http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Leaf_Battery_Application og scroll ned til screen 3 / screen 4.

Sakset fra Overview fra den samme lenken.
Sitat
Simulated Gids as a raw number or a percentage of 281 (the usual maximum reading of a new Leaf); real Gids can only be read from the EV-CAN bus which the OBDII scanner can't read unless it is physically modified.

Det siste stemmer ikke. Sjekket loggen og i kolonnen for GIDS er det bare nuller

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Bjoris

Jeg hadde en tur på veldig smale veier i går som gav 0,11 kw pr km! Absolutt ny rekord, men DA ser jeg at kapasiteten på batteriet øker betydelig, jeg har nå satt 60,6 ah for å få 100% CAP og det har ligget rimelig stabilt, da vi startet var den dog nede i 99.8%, men når jeg nå ladet til 80% i dag tidlig var kapasiteten plutselig 101,4...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ingez

Dette er jo batteri, hvis vi ser på teorien om elektrisitet og matematikk, da har batteriet kapasitet (Ah Amper Hour) . Det kan omregnes til hvor mye energi batteriet kan lagre ..Amper, volt, watts og omvendt
WH/efficiency/battery voltage = Battery AH

24.000wh / 0,9 / 400v = Ah
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Kryten

Spenningen er ikke 400V (fordi om vi liker å tro det.) 96 Celle par med snitt spenning på 4,1 v git ikke mer enn ~390 V (Just saying)

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Ingez

Jaja akkurat.. varierer fra ca 360v til 394v etter ladeprosent :)
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

eivisa

Leafen har passert 46000km no og viser følgende på appen:
Battery Status: AHr= 67.42 CAP= 101.76%
Testet appen mot bilen sin LBW-WLB og Turtle og fikk følgende resultat:
LBW på   SOC 19.9% 4.9kw igjen.
WLB på   SOC 11.2% 2.7kw igjen.
Turtle på SOC   3.9%   1.0kw igjen. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Bjoris

#176
Noen som har en teori på hvorfor min bil gir LBW på ca 22% og Verly Low på ca 15%? Jeg ser at kapasiteten stiger jevnt og trutt:) Nå må jeg legge inn 61 Ah for å få 100%... Godt det går den veien i det minste!

Jeg satte den på 100% lading med kun end time kl 1100, men ser at den er ferdig allerede nå kl 0945, er det pga redusert kapasitet kanskje?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

BE

Leafen er ikke veldig god til å estimere når den må starte for å treffe sluttklokkeslettet, det positive er at den er konservativ slik at den alltid er ferdig før satt tidspunkt. Altså vil du neppe oppleve at den ikke er ferdig oppladet til satt tidspunkt.

Jeg tipper det er laget slik med vilje fordi det er ikke godt for bilen å vite hvilken spenning du har i anlegget du kobler deg til. Skulle den være så lav som 210 Volt, vil bilen selvsagt bruke lengre tid på lading enn på et anlegg med 230 Volt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ladefabrikken

Nå har jeg endelig fått SOC-meter i min Leaf. Måtte kjøpe en Android telefon fra DX og det tok tid før jeg fikk den.
Utrolig at man kan få en smart telefon for 350kr som funker bra. Eneste som er litt rart med billigtelefonen er at den gjør masse rart når jeg setter den på lading ;D
Jeg leser ut 67,57ah etter 24000km veldig fornøyd med det. Er ikke noe hysterisk med ladingen eller hurtiglading.
Prøver å unngå å kjøre til LWB
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

LeafSwe

Sitat fra: eivisa på torsdag 13. juni 2013, klokken 22:31
Leafen har passert 46000km no og viser følgende på appen:
Battery Status: AHr= 67.42 CAP= 101.76%
Testet appen mot bilen sin LBW-WLB og Turtle og fikk følgende resultat:
LBW på   SOC 19.9% 4.9kw igjen.
WLB på   SOC 11.2% 2.7kw igjen.
Turtle på SOC   3.9%   1.0kw igjen. 8)

My test today on my 16month old Leaf with 20000km
Battery status: 66.33AHr 100.11% CAP
LBW SOC 19.0% 4.5kwh left
WLB SOC 10.5% 2.5kwh left
Near turtle(1 bubble has dissapear) SOC 5.0%, 1.2kwh left
Cell min/avg/max 2.939 3.084 3.198 diff 259mV (at 4.9%SOC)
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA