Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk Model S, produksjon, godkjenning og levering.

Startet av Sverre_E, tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

Kryten

En siste ting jeg ikke blitt helt klok på, er det SOC eller GIDS som gjelder? Jeg har nemlig rett over 90% ved fullt batteri men 280 GIDS hva skal jeg se etter og bruke som riktig verdi?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

sameier

Sitat fra: sameier på onsdag 05. juni 2013, klokken 22:48
Har kjøpt blåtann adapter, lastet inn app og fått koplet dette sammen. Alt virker ok. Men, etter cirka 2 minutter kjøring får jeg opp "waiting 4 leaf data" nede i høyre hjørne. Slik står den til jeg enten skrur bilen av/på eller restarter app. Noen andre med samme erfaring??

noen med samme erfaringer??? Frustrerende å ikke kunne bruke APPen...

Starfox

Jar du "parret" telegonen med adepteren fra BT menyen på telefonen og valgt adapteren inne i appen?

sameier

Sitat fra: Starfox på fredag 07. juni 2013, klokken 22:12
Jar du "parret" telegonen med adepteren fra BT menyen på telefonen og valgt adapteren inne i appen?

Ja, fungerer i ca 2-3 minutter også kommer meldingen om at den venter på data fra bilen. Har kontakt med ELM adptere.

RuneW

Sitat fra: Sverre_E på fredag 07. juni 2013, klokken 10:10
Sitat fra: RuneW på fredag 07. juni 2013, klokken 09:02
Hadde ladet til 80% og fikk resultatene som vist under. Det virker som det var mer forskjell mellom målingene mine før enn forskjellen mellom gammel CAN og EV-CAN... Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal tolke dette  :P

Kan se ut som du har 1, 7% mindre enn ferskt batteri. Og at du kan forvente 276 Gids (98, 3%) og 22,1kWh ved "100%" lading.
Hva SOC vil vise blir bare gjetning.
276 Gids er ca. 3 km kortere rekkevidde enn 281 (100%) Gids hvis forbruk ligger rundt 0.14kW/km.
En Gid er 80wh, og er en konstant man kan følge med på når man leser EV CAN.

Hvordan ser formelen din ut for denne utregningen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Sverre_E

Sitat fra: RuneW på mandag 10. juni 2013, klokken 09:31
Sitat fra: Sverre_E på fredag 07. juni 2013, klokken 10:10
Sitat fra: RuneW på fredag 07. juni 2013, klokken 09:02
Hadde ladet til 80% og fikk resultatene som vist under. Det virker som det var mer forskjell mellom målingene mine før enn forskjellen mellom gammel CAN og EV-CAN... Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal tolke dette  :P

Kan se ut som du har 1, 7% mindre enn ferskt batteri. Og at du kan forvente 276 Gids (98, 3%) og 22,1kWh ved "100%" lading.
Hva SOC vil vise blir bare gjetning.
276 Gids er ca. 3 km kortere rekkevidde enn 281 (100%) Gids hvis forbruk ligger rundt 0.14kW/km.
En Gid er 80wh, og er en konstant man kan følge med på når man leser EV CAN.

Hvordan ser formelen din ut for denne utregningen?

Det er prosentregning.
Appen sier at 281 Gids fra EV-CAN er 100%
80%(SOC) lading gir da 241 Gids.

Hva vil 237 Gids ved 80% bety?
(237/241)*100=98,34%
237 Gids er ca. 1,7% mindre enn 241 Gids.

Og for å finne verdi for "fullt" batteri:
(281*98,34%)/100=276

Om det siste stemmer kan jo sjekkes.
Utregningen stemte temmelig bra på min 80% mot "100%" -måling.

----
Sitat fra: garygid , http://www.mynissanleaf.com
Short History of the GID:

The LEAF has a useful internal value that appears on the EV-CAN bus.
When you Drive, it goes down, and when you Charge or Regen it goes up.

It has been observed to have about 281 steps from "full" to "empty",
in a typical new, full-capacity battery.

So, our "SOC-Meter" displays this value to be used as an
approximate, higher-resolution "fuel" gauge. It has been reported
by many to be quite useful, but occasionally a bit misleading.
Sometimes the low end seems to contain less energy than indicated.

Without a name, it was hard to talk about this value,
until one member called it a "GID", after my forum UserID.

Apparently, the GIDs are supposed to (approximately) represent
(when scaled properly) the Watt-hours "put into" the Battery Pack.

However, knowing how to calibrate the "bottom" of the Pack's
useful energy is not easy, and apparently the LEAF
"adjusts" this value occasionally.

But, it seems more useful than the 12 "Fuel-Bars", which
will still show "Full" (12 Bars) even when the Pack Capacity
is substantially diminished. At this time, without the SOC-Meter,
the owner/driver has no real indication of Capacity Loss until a full
15% is Gone. A bit late to inform the owner, I believe!


Sitat
The Gid tells us how much "gas" we have in a tank of unchanging size. SOC tells us how much of shrinking tank is filled. Which would you want to know?



Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

RuneW

Sitat fra: Sverre_E på mandag 10. juni 2013, klokken 12:19
Det er prosentregning.
Appen sier at 281 Gids fra EV-CAN er 100%
80%(SOC) lading gir da 241 Gids.

Hva slags prosentregning er dette? Jeg trodde 80% av 281 var ca 225?

Det er tydeligvis et eller annet mer inne i bildet her som jeg ikke har fått med meg.

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Sverre_E

Sitat fra: RuneW på mandag 10. juni 2013, klokken 12:30
Sitat fra: Sverre_E på mandag 10. juni 2013, klokken 12:19
Det er prosentregning.
Appen sier at 281 Gids fra EV-CAN er 100%
80%(SOC) lading gir da 241 Gids.

Hva slags prosentregning er dette? Jeg trodde 80% av 281 var ca 225?

Det er tydeligvis et eller annet mer inne i bildet her som jeg ikke har fått med meg.

80% SOC Tilsvarer 85,9% Gids for et batteri som har 281 Gids ved "full" lading.


Når man lader til 100% fylles ikke 100% av batteriets kapasitet.
Nissan har latt det stå igjen en buffer for å spare batteriet.

Batteriet kunne vært fylt til randen med rundt 300 Gids, men det er begrenset til 281 Gids. Den begrensningen ser ut til å være lik selv om batteripakkene kan ha litt forskjellige variasjoner.

Disse variasjonene gjenspeiles kanskje best på AHr-verdien?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Sverre_E

Sitat fra: Ingez på lørdag 08. juni 2013, klokken 20:00
Da har jeg testet min Leaf, USA bil, gått 11.000km
100% Ladding CAN-BUS, 57,66 Ah (87%) av 66Ah :-\
Er det ikke veldig lavt?

Synes det ser lavt ut, ja.
Har du like mange steker som firkanter i bilens display?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på mandag 10. juni 2013, klokken 12:30
Sitat fra: Sverre_E på mandag 10. juni 2013, klokken 12:19
Det er prosentregning.
Appen sier at 281 Gids fra EV-CAN er 100%
80%(SOC) lading gir da 241 Gids.

Hva slags prosentregning er dette? Jeg trodde 80% av 281 var ca 225?

Det er tydeligvis et eller annet mer inne i bildet her som jeg ikke har fått med meg.

Leafen lader til 231 gids på 80%. Det vises som 82.2%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafster

Det hadde vært mega om noen med garys soc-meter hadde gjort en sammenligning av soc-meteret og androidappen med modifisert ELM for EV-can. Muligens vha en y-splitt?

Jeg tenker da først og fremst på Gids. For meg er sann soc litt knotete å bruke på langtur da utgangspunktet aldri er 100%.

RuneW

Sitat fra: Sverre_E på mandag 10. juni 2013, klokken 12:19
Det er prosentregning.
Appen sier at 281 Gids fra EV-CAN er 100%
80%(SOC) lading gir da 241 Gids.

Det er folk her som har rapportert 288 GIDs. Kan da disse tallene fra appen i det hele tatt være å stole på? Eller blir også GIDs fil/unøyaktig med ikke-EV-CAN?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kryten

Jeg tror det er SOC prosentandelen som stemmer, GIDS og GIDS SOC er bergnet verdier basert på SOC.

Sjekk: http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Leaf_Battery_Application og scroll ned til screen 3 / screen 4.

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Sverre_E

Sitat fra: RuneW på tirsdag 11. juni 2013, klokken 12:29
Sitat fra: Sverre_E på mandag 10. juni 2013, klokken 12:19
Det er prosentregning.
Appen sier at 281 Gids fra EV-CAN er 100%
80%(SOC) lading gir da 241 Gids.

Det er folk her som har rapportert 288 GIDs. Kan da disse tallene fra appen i det hele tatt være å stole på? Eller blir også GIDs fil/unøyaktig med ikke-EV-CAN?

Fikk 283 Gids med CAR-can, og 281 med EV-can. AHr var lik.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

RuneW

Sitat fra: Kryten på tirsdag 11. juni 2013, klokken 12:51
Jeg tror det er SOC prosentandelen som stemmer, GIDS og GIDS SOC er bergnet verdier basert på SOC.

Sjekk: http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Leaf_Battery_Application og scroll ned til screen 3 / screen 4.

Ja, det står vitterlig "Simulated GIDs". Ja, ja... artig...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA