Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk Model S, produksjon, godkjenning og levering.

Startet av Sverre_E, tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

Lynet

C10E7 betyr at håndbrekkmotoren er blitt for varm!

Kjøp verkstedhåndboken på ebay og du finner alt det andre også.

Leste ut DTC på min, men det kom ikke noe  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: vamael på tirsdag 17. september 2013, klokken 00:59
Hadde og problem med å få kommunikasjonen til ELM. Skiftet til Port 16, avsluttet app, startet appen igjen og den begynte å kommunisere med ELM

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Tusen takk for tips! Dette kurerte mine kommunikasjonsproblemer!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Sverre_E

Jeg har vært flittig bruker av denne android-appen, handlet OBD2 som ble modifisert,  - lastet ned siste versjon, og måttet kjøpe ny OBD2 som ikke er modifisert osv.
Jeg fikk alltid vanvittig gode resultater fra bilen 67,57 AHr, 281 'Gids osv.  8)

...helt til jeg leverte bilen til service, og fikk siste software...

Etter det har AHr sunket til rundt 62, og Gids ligger vel nærmere 260. :o
Har ikke merket noen forskjell på kjørelengde, og strekene forsvinner på de vanlige stedene, når jeg kjører mine faste ruter. Stolpene/shuntene i appens batterivisning likner også veldig på det som fantes før service.

Mistenker at programvaren i bilen leverer riktigere data nå enn før oppdatert software.

Det er bittelitt litt lavere kapasitet nesten hver gang jeg sjekker, og det er ikke så ofte nå lenger.
Er blitt ganske immun mot rekkeviddeangsten, men er redd den blir erstatet med kapasitets-angst. :-\
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

RuneW

Bare bekrefter det jeg har sagt før - at resultatene denne appen viser bør tas med et trillebårlass med salt... Med siste versjon av appen har jeg plutselig fått over 100% batterikapasitet (eller batterihelse eller hva det ble kalt), noe jeg ikke tror et døyt på.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Sverre_E

Sitat fra: RuneW på torsdag 19. september 2013, klokken 13:08
Bare bekrefter det jeg har sagt før - at resultatene denne appen viser bør tas med et trillebårlass med salt... Med siste versjon av appen har jeg plutselig fått over 100% batterikapasitet (eller batterihelse eller hva det ble kalt), noe jeg ikke tror et døyt på.

Akkurat.
Du modifiserte jo også OBD2. Du bruker ikke denne når du får 100% i den siste versjonen?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Sverre_E

Appropos til å stole på.
Fikk dette resultatet en gang:


Det hadde vært noe det! ;D
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

RuneW

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 19. september 2013, klokken 13:13
Sitat fra: RuneW på torsdag 19. september 2013, klokken 13:08
Bare bekrefter det jeg har sagt før - at resultatene denne appen viser bør tas med et trillebårlass med salt... Med siste versjon av appen har jeg plutselig fått over 100% batterikapasitet (eller batterihelse eller hva det ble kalt), noe jeg ikke tror et døyt på.

Akkurat.
Du modifiserte jo også OBD2. Du bruker ikke denne når du får 100% i den siste versjonen?

Nei, jeg måtte kjøpe ny, ubesudlet OBD2.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Ingez

Jeg hadde 67,20Ah, etter oppdatering fra Nissan P3227 er jeg ned til 60.90Ah 92%
Rekkevidde uten klima fra 15 mil til 13, Batt Health er nå 84% og dropper. Odo 5900 km
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Bobbulf

Det ser ut til at software P3227 er for å vise nøyaktigere batteriavlesninger ved ulike temperaturer. Står mye om det i denne tråden her;
http://blogs.cars.com/kickingtires/2011/06/2012-nissan-leaf-battery-warmer-more-details.html
Ved 25grader er det nesten ikke forskjell fra før, mens man ved andre temperaturer får ulike resultat i forhold til før.

I have gotten confirmation that yes, the main benefit of the sw update was a tightening of the temperature compensation. The original sw was set to be accurate at 25C but subject to increasing error as you deviate from this. In the new software, a lookup table was updated(added? - not clear on this point) with more accurate coefficients at the higher temperatures to improve the accuracy of the reading in climates like Phoenix.

Det står også;
Nissan has stated that this update is intended to bring the 2011-12s to 2013 MY standards of accuracy.

De ser også ut til at endringer som noen har fått bare er midlertidige, da mange etter et par uker er tilbake til verdiene man hadde før oppdatering.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Bobbulf

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 19. september 2013, klokken 12:58
Mistenker at programvaren i bilen leverer riktigere data nå enn før oppdatert software.
Det stemmer nok ja. Står endel her om det her;
http://www.plugincars.com/nissan-software-update-201112-leafs-yields-promising-results-127532.html
Nissan said the software update gives 2011 and 2012 LEAFs the same battery management algorithms found in 2013 LEAFs by reprogramming the car's on-board lithium-ion battery controller.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Kryten

LItt OFF topic:

Blir man kalt inn til SW upgrade?  Tror ikke jeg fikk noe på min under service i sommer. (merket ikke noe forskjell på noen måte.

OT:

Har selv sett at appen beregner CAP ut i fra hvilket tall man setter i settings menyen under .battery capacity. Jeg sjekket dette utfra loggen og ser at BMS melder om 67,72 og ikke 64,5 (eller hva det nå står som default) AHr. Når jeg endret dette ble CAP redusert til 98% fra 103,8%
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Arha

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 19. september 2013, klokken 14:11
Appropos til å stole på.
Fikk dette resultatet en gang:


Det hadde vært noe det! ;D

Kjører du Tesla?  ;)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA