Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk Model S, produksjon, godkjenning og levering.

Startet av Sverre_E, tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

Kryten

Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. juni 2013, klokken 08:53
Sitat fra: Kryten på tirsdag 04. juni 2013, klokken 07:50
Godt å høre, min ligger et sted i mellom DX og hjemme ;) Har samme telefon så det skal bli bra.

Jeg også samme tlf!

Sitat fra: Kryten på tirsdag 04. juni 2013, klokken 07:50
Tror jeg skal se om jeg får åpnet min ODB-II for å hente ut EV-CAN i stedet for CAR CAN for å få hentet ut rette verdier for GID dermed rett CAP også.

Fint hvis du rapporterer hvordan denne modden fungerer (og hva du gjør, gjerne med bilder).

Hadde tenkt å ta bilder og lage en "oppskrift". Vurderer faktisk å sette inn en bryter for å kunne velge (finnes jo apper for fossildyr også)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

cra

Sitat fra: Kryten på tirsdag 04. juni 2013, klokken 12:45
Hadde tenkt å ta bilder og lage en "oppskrift". Vurderer faktisk å sette inn en bryter for å kunne velge (finnes jo apper for fossildyr også)

Slikt liker vi å høre!  (Men til prisen for en slik duppeditt hadde jeg kanskje bare kjøpt en til å ha i fossilen også. Koster jo knapt mer enn bryteren som må til!  ;D )

Har forøvrig også en slik fra DX, men jeg finner den ikke på blåtann på noen av mobilene jeg har tilgang til, så jeg mistenker at den var DOA.  :'(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: Kryten på tirsdag 04. juni 2013, klokken 12:45
Hadde tenkt å ta bilder og lage en "oppskrift".

Flottings! Lurer på om det går an å skade bilen om man surrer det til med dette?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

sla

Sitat fra: cra på tirsdag 04. juni 2013, klokken 13:18
Sitat fra: Kryten på tirsdag 04. juni 2013, klokken 12:45
Hadde tenkt å ta bilder og lage en "oppskrift". Vurderer faktisk å sette inn en bryter for å kunne velge (finnes jo apper for fossildyr også)

Slikt liker vi å høre!  (Men til prisen for en slik duppeditt hadde jeg kanskje bare kjøpt en til å ha i fossilen også. Koster jo knapt mer enn bryteren som må til!  ;D )


Har forøvrig også en slik fra DX, men jeg finner den ikke på blåtann på noen av mobilene jeg har tilgang til, så jeg mistenker at den var DOA.  :'(

Det er sikkert IPhonen din som har ødelagt den. Kjøp deg skikkelig fon  ;D
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

cra

Sitat fra: sla på tirsdag 04. juni 2013, klokken 15:21
Det er sikkert IPhonen din som har ødelagt den. Kjøp deg skikkelig fon  ;D

Det skal vi nok få grundig avkreftet så snart jeg er i nærheten av din bil og ELM327. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Jeg får veldig varierende resultater med denne app'en. Tidligere ble jeg deprimert av resultatene (CAP på 93-tallet, men nå får jeg plutselig en CAP på 99-tallet - uten å ha gjort noen innstillinger. Eneste er at jeg har en nyere versjon av app'en... Virker som ting bør tas med et ørlite trillebårlass med salt.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

sla

Det var i grunn voldsom som din graf "varierer". Min er ganske stabil. Noen som kan forklare hvorfor?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

silverwrx

Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. juni 2013, klokken 22:12
Jeg får veldig varierende resultater med denne app'en. Tidligere ble jeg deprimert av resultatene (CAP på 93-tallet, men nå får jeg plutselig en CAP på 99-tallet - uten å ha gjort noen innstillinger. Eneste er at jeg har en nyere versjon av app'en... Virker som ting bør tas med et ørlite trillebårlass med salt.

Cap er vel kapasitet
Ahr er ampertimer
Temp er jo grei
Soc er estimert fra input fra de måleparametrene den har. Virker som SOC kan kalibreres, fra når batteriet er nytt.

Shot in the dark fra en newbie:
Du har 51F, som er ca 10grader celcius. Kuldepåvirkning? Vanskeligere å få elektroner inn allerede? Forskjell i lademåte?

Skulle hatt litt mer avansert loggeutstyr. Har drevet endel med ECU og mapping. Aldri med elbil. Finnes det noen gode programmer? Går all kommunikasjon på verkstedet via OBD2 port eller finnes det flere kommunikasjonsporter? 
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

RuneW

#98
.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

sla

Dersom man klarer å lese EV CAN BUS, vil man kunne bruke android appen til å få ut korrekte verdier?
( http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=4131 beskriver litt om hvilke pinner som gir EV CAN BUS data )
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

sla

#100
Og på linken under finner man kabler som ikke koster allverden som man kan manipulere for å lese EV CAN BUS.
http://www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_kw=OBD2+EXTENSION+CABLE+MALE+TO+FEMALE+-MODIS+WITECH+TECH2+STARMOBILE+CONSULT3+DRB3

Jeg har bestilt denne: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=221067378869
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

RuneW

Sitat fra: sla på onsdag 05. juni 2013, klokken 09:40
Og på linken under finner man kabler som ikke koster allverden som man kan manipulere for å lese EV CAN BUS.

Hva legger du i "manipulere" her? At man kan lodde og kose seg på extension-kabelen istedenfor OBD/BT adapteret, eller at disse kablene er ferdig laget for dette?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Er nok at man kan lodde og kose seg (evt. til og med gjøre det med sukkerbit eller tilsvarende om man ikke har loddebolt).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eivisa

Venter på en  ELM327.
Har SOC-meter fra før som leser ut EV-CAN. Kan jeg kalibrere ELM ut i fra det?
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 05. juni 2013, klokken 10:11
Er nok at man kan lodde og kose seg (evt. til og med gjøre det med sukkerbit eller tilsvarende om man ikke har loddebolt).

Ja, det høres mest sannsynlig ut. Jeg er overhodet ikke redd for å lodde. Gjør det stadig vekk. Men jeg ER redd for å lodde feil om det har fatale konsekvenser  :)

Men det er vel gode oppskrifter for modding av slike kabler "der ute"? Med en slik kablel kunne jeg jo ha droppet å kjøpe enda en OBD/BT-adapter fordi den gamle var litt stor også, men det er en annen historie...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA