Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk Model S, produksjon, godkjenning og levering.

Startet av Sverre_E, tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

keca

Hvis jeg skal stole mere på dette programmet enn hva jeg allerede har av tilgjengelig informasjon i bilen,  må man ihvertfall vite at dette viser riktig informasjon.  Til nå forvirrer det meg bare... Hvis man er usikker på batteriet kan man kanskje la BNH lage en rating. Har ikke tatt service der selv, men etter hva jeg husker får man karakter på forskjellige ting. Kanskje det også var smileys i rapporten.. uansett, en slik rapport vil vel gi en grei tilstandsrapport av batteriet.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Ingebrigt

Celle spenningen som appen viser skal være riktig.  'Resten' er estimater så lenge du er på feil can buss.

Kryten

Er et noen som har en beskrivelse av hva som må til for å fp tilgang til EV-CAN, hvilken pinne det er i forhold til vanlig bil CAN?
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

RuneW

Sitat fra: leafster på søndag 02. juni 2013, klokken 20:50
Ikke ta tallene du får fra appen for god fisk. Da den ikke får tilgang til EV-canbus uten at du modifiserer blåtanndongelen så er i allefall Gids kun estimert med til tider store avvik. Usikker på om det samme gjelder AHr-verdien.

Mer å lese på appens wiki

Hehe - ja, dette synes jeg har store innslag av bingo... Jeg lot meg først skremme over å ha en CAP på 92-tallet, mens når jeg sjekket i går hadde jeg plutselig CAP = 98.53%... Er det en eneste verdi man kan stole på med denne appen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond Arve

Sitat fra: keca på søndag 02. juni 2013, klokken 23:58
... Hvis man er usikker på batteriet kan man kanskje la BNH lage en rating. Har ikke tatt service der selv, men etter hva jeg husker får man karakter på forskjellige ting. Kanskje det også var smileys i rapporten.. uansett, en slik rapport vil vel gi en grei tilstandsrapport av batteriet.

"Tilstandsrapporten" er sludder. Den gir karakterer på behandling av batteriet; hvor ofte du hurtiglader osv. Formålet er å lære eieren å behandle batteriet riktig, og det er forsåvidt prisverdig. Men den sier ingenting om tilstanden på batteriet, den holder de for seg selv.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Bjoris

Det er noe rart med denne appen. I går så stod watt telleren på null når bilen regenererte og resultatet må jo da bli helt feil. I dag ser jeg at den plutselig teller nedover...

Vel, det er jo kjekt å ha SOC, men ikke hvis det er feil. Ser at jeg begge gangene jeg har fått LBW har hatt ca 21,7-21,9%. Dette er såvidt jeg forstår langt over det det skal være. Er det noen som VET hva SOC skal være når LBW slår inn?

Jeg ser forøvrig at jeg ladet til 96,2% i dag og med 261 GID, men det gir jo ingen mening hvis vi ikke kan stole på resultatet

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kryten

Sitat fra: Kryten på mandag 03. juni 2013, klokken 07:49
Er et noen som har en beskrivelse av hva som må til for å fp tilgang til EV-CAN, hvilken pinne det er i forhold til vanlig bil CAN?

Fant den selv.

for de ander som er interesert :


Pins 6 and 14 are the High and Low CAR-CAN wires, and moving them
to the EV-CAN pins (13 High, 12 Low) is very easy. Move the wire on pin
14 to pin 12, and the wire on pin 6 to pin 13. I suggest unplugging
the wire harness from the board before soldering.

Also, if desired, the wire to the always-present 12v on pin 16
could easily be moved to the "switched" 12v on pin 8, if one
desired.

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

eivisa

Sitat fra: bjoris på mandag 03. juni 2013, klokken 08:38
Er det noen som VET hva SOC skal være når LBW slår inn?


LBW slår inn ved ca.17,8%.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sla

Mottok denne idag: http://dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-5-car-diagnostic-interface-tool-blue-142679

Plugget den i ODB-II porten under  rattstammen, en rød liten led lyste opp. Paret den opp med min suverene Nexus 4 (kode 1234) og installerte appen. Alt fungerte umiddelbart.
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Rio

Sitat fra: sla på mandag 03. juni 2013, klokken 23:56
Mottok denne idag: http://dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-5-car-diagnostic-interface-tool-blue-142679

Plugget den i ODB-II porten under  rattstammen, en rød liten led lyste opp. Paret den opp med min suverene Nexus 4 (kode 1234) og installerte appen. Alt fungerte umiddelbart.

Hvilke verdier viser den?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nordvik

Sitat fra: Trond Arve på mandag 03. juni 2013, klokken 08:29
Sitat fra: keca på søndag 02. juni 2013, klokken 23:58
... Hvis man er usikker på batteriet kan man kanskje la BNH lage en rating. Har ikke tatt service der selv, men etter hva jeg husker får man karakter på forskjellige ting. Kanskje det også var smileys i rapporten.. uansett, en slik rapport vil vel gi en grei tilstandsrapport av batteriet.

"Tilstandsrapporten" er sludder. Den gir karakterer på behandling av batteriet; hvor ofte du hurtiglader osv. Formålet er å lære eieren å behandle batteriet riktig, og det er forsåvidt prisverdig. Men den sier ingenting om tilstanden på batteriet, den holder de for seg selv.
Etter å ha vært på 1-års / 30'000 service i dag, kunne mekanikeren på witro (Trondheim) fortelle meg at så lenge alle strekene var på plass, hadde batteriet 100%. Først når en strek forsvant, eller gradvis forsvant (de strekene som er på servicerapporten), ville bayteriet vises som svekket, eller ha under 100%.
Jeg spurte flere ganger om de kunne måle eksakt hvor mange % målte på fullt, og fikk da svar at det var 100%. Greit nok det, med det ar batteriet ikke er svekket før det mister en bar, og at de liksom ikke kan måle kapasiteten før den baren er forsvunnet,  mener jeg er bullshit!
I tillegg hadde ikke han hørt om noen som hadde mistet noen streker ennå.  Etter hva jeg har lest, er det flere US biler som har mistet en strek uten å ha kjørt nevneverdig langt...
Lurer på om de har fått munnkurv fra  Nissan?!?


Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Kryten

Sitat fra: sla på mandag 03. juni 2013, klokken 23:56
Mottok denne idag: http://dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-5-car-diagnostic-interface-tool-blue-142679

Plugget den i ODB-II porten under  rattstammen, en rød liten led lyste opp. Paret den opp med min suverene Nexus 4 (kode 1234) og installerte appen. Alt fungerte umiddelbart.

Godt å høre, min ligger et sted i mellom DX og hjemme ;) Har samme telefon så det skal bli bra.

Lurer fælt på dette med prosent per strek, jeg trodde hver strek er 1/2 av batteriet. Tror jeg skal se om jeg får åpnet min ODB-II for å hente ut EV-CAN i stedet for CAR CAN for å få hentet ut rette verdier for GID dermed rett CAP også.

Håper jeg får den før bilen skal på service, så jeg kan argumenter for batteri helse
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

RuneW

Sitat fra: Kryten på tirsdag 04. juni 2013, klokken 07:50
Godt å høre, min ligger et sted i mellom DX og hjemme ;) Har samme telefon så det skal bli bra.

Jeg også samme tlf!

Sitat fra: Kryten på tirsdag 04. juni 2013, klokken 07:50
Tror jeg skal se om jeg får åpnet min ODB-II for å hente ut EV-CAN i stedet for CAR CAN for å få hentet ut rette verdier for GID dermed rett CAP også.

Fint hvis du rapporterer hvordan denne modden fungerer (og hva du gjør, gjerne med bilder).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond.Strom

er det noen som vet om det selges ferdig modifiserte ELM327 for bruk på EV-Canbus?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA