Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk Model S, produksjon, godkjenning og levering.

Startet av Sverre_E, tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

RuneW

Hmm... kanskje det er mulig å bare lodde over en ledning fra pinne 12 til 14 og klippe av pinne 14 som vist under? Og selvsagt samme metode for CAN+... Mulig jeg tar sjansen når jeg får tid til å fikle med dette.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Jeg fikk åpnet min (gikk greit å løsne limen med en smal tapetkniv, kjørte den forsiktig helt ut til hjørnet, og da "sprakk" limet og løsnet). Trur det enkleste er å lodde løs det øverste printkortet for å komme til; det kan virke som om pinnene er "sveiset fast" i skallet, slik at det ikke lar seg trykke ut. Din har printkortene koblet sammen på kortsidene, i mitt er det på langsidene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sla

Jeg kommer til å vente til kabelen kommer. Modder den istedenfor ELM'en. Så er jeg relativt sikker på at den ikke blir ødelagt.
Noen som leser EV CAN nå? og  fungerer appen ?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Starfox

Jeg moddet den litt større typen som er kjøpt fra ebay. Kom en slik mini i postrb igår også så da hadde jeg en ekstra om det skar seg

cra

Sitat fra: sla på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:39
Jeg kommer til å vente til kabelen kommer. Modder den istedenfor ELM'en. Så er jeg relativt sikker på at den ikke blir ødelagt.

Pyse!  ;) ;D  Jeg har arbeidslupe du kan få låne. Kanskje vi kan modde den sammen i morgen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:35
Jeg fikk åpnet min (gikk greit å løsne limen med en smal tapetkniv, kjørte den forsiktig helt ut til hjørnet, og da "sprakk" limet og løsnet). Trur det enkleste er å lodde løs det øverste printkortet for å komme til; det kan virke som om pinnene er "sveiset fast" i skallet, slik at det ikke lar seg trykke ut. Din har printkortene koblet sammen på kortsidene, i mitt er det på langsidene.

Ja, er det på langsidene blir det jo helt umulig å komme til.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Sverre_E

Har nå gjort en vellykket (?) mod av ELM 327 mini til EV CAN

Før åpning. Klar med to små skrutrekkere.


Åpen! Litt trangt, men ikke umulig å lodde på.


Lodde på leder på pinne 12(-) og 13(+)


Rød leder fra 13 gjennom til andre siden. Svart leder loddet til pinne 14.


Rød leder loddet til pinne 6.


Pinne 6 og 14 ble fjernet med nebbtang.


Målte ingen motstand fra pinne 13 til loddepunkt 6, og fra pinne 12 til loddepunkt 14.
Målte litt spenning over pinne 12 og 13 med diodetest på multimeteret.

Plugget inn moddet ELM327mini. Lot appen lese EV CAN og ladet opp til 80%
Fant ingen vesentlige forandringer i appens data sammenliknet med  CAR CAN.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

cra

Sitat fra: RuneW på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:13
Hmm... kanskje det er mulig å bare lodde over en ledning fra pinne 12 til 14 og klippe av pinne 14 som vist under? Og selvsagt samme metode for CAN+... Mulig jeg tar sjansen når jeg får tid til å fikle med dette.

Det ser jeg Sverre_E nettopp har bekreftet. :)

Ser forøvrig at Sverre_E sin variant er en mellomting mellom RuneW og min ELM327. Min er også limt, men innmaten ser noe annerledes ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kryten

Her er bilder fra meg.



Åpnet.



Loddet av BT kort



Nærbildet av kortet. Må kutte i pluggen hvis ikke jeg klarer å kutte baner. Ikke for de uinnvidde!



Må jo også lime sammen etterpå

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

sla

Sitat fra: cra på torsdag 06. juni 2013, klokken 11:34
Sitat fra: sla på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:39
Jeg kommer til å vente til kabelen kommer. Modder den istedenfor ELM'en. Så er jeg relativt sikker på at den ikke blir ødelagt.

Pyse!  ;) ;D  Jeg har arbeidslupe du kan få låne. Kanskje vi kan modde den sammen i morgen.

Skal passe på å ta den ut til i morgen. Slik at iPhonen din ikke øydeleg den :D
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

sla

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 06. juni 2013, klokken 12:46
Har nå gjort en vellykket (?) mod av ELM 327 mini til EV CAN

Veldig bra :)
Er det noe info som mangler? Er det noen forandring i de data som blir vist iforhold til CAR CAN?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

cra

Pluggen til Kryten ser ut som min, bare med andre farger på printkortet.

I stedet for å lime den kan det evt. settes inn en bitteliten skrue på kortsidene, hvis man av en eller annen grunn skulle ønske å åpne den igjen seinere.


Sitat fra: sla på torsdag 06. juni 2013, klokken 13:16
Skal passe på å ta den ut til i morgen. Slik at iPhonen din ikke øydeleg den :D

Særlig. Prøvde med Android først, så jeg veit hvilken telefon som grilla kortet, i så fall. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 06. juni 2013, klokken 12:46
Pinne 6 og 14 ble fjernet med nebbtang.

Ble disse fjernet ved rett og slett å vri de rundt?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 06. juni 2013, klokken 12:50
Ser forøvrig at Sverre_E sin variant er en mellomting mellom RuneW og min ELM327. Min er også limt, men innmaten ser noe annerledes ut.

Nei, er ikke Sverre sin og min 100% identiske da? Ser ikke ut som hans er limt heller?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på torsdag 06. juni 2013, klokken 13:52
Sitat fra: cra på torsdag 06. juni 2013, klokken 12:50
Ser forøvrig at Sverre_E sin variant er en mellomting mellom RuneW og min ELM327. Min er også limt, men innmaten ser noe annerledes ut.

Nei, er ikke Sverre sin og min 100% identiske da? Ser ikke ut som hans er limt heller?

Jo, du har helt rett. Jeg så bare litt for kjapt på bilde nr 2. Tappene var ikke like tydelige i den vinkelen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA