Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny stortingsproposisjon foreslår påbud om Autopass i alle biler

Startet av AttackOfTheMac, mandag 27. mai 2013, klokken 22:15

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

Hei,

jeg er i tvil på om jeg skal kjøpe luftfjæring eller ikke.
Det som holder meg litt tilbake er at jeg har hørt at disse krever en del vedlikehold og er ofte noe av det første som blir problemer med på en bil. Stemmer dette? Noen som kan dele sine erfaringer ?

Jimpec

Jeg har luftfjæring på min Audi A6 i dag - og det er en drøm å kjøre med. Kvaliteten har også blitt så bra de senere årene at de skal tåle minst 200' km før de trenger overhaling og delebytter (kommer an på kjørestilen da..)

Mitt inntrykk er at luftfjæring får mye pepper fra de med eldre A6 allroader (frem til 2003). På disse var det mye herk og dårlige belger som sprakk, slanger som ble lekk, kompressorer som ga seg osv. Den første tiden var det svært dyrt å fikse på dette, men i dag fås belger til disse for en svært lav pris fra USA, hvor kvaliteten også er skyhøy over det som var originalt dengang.

Jeg mener Teslaen fortjener luftfjæring. Det eneste Tesla mangler er bedre styring av høyde og hardhet. Eksempelvis har Audi innstillinger for "comfort" og "dynamic" hvor bilen oppfører seg vidt forskjellig. Det savner jeg i Tesla. Men som alt annet sa Teslamannen at "det ville komme i senere oppdateringer.."
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

kimlillebo

Jeg kjører en Mercedes E270 fra 2004. Denne har luft og jeg synest den er en drøm å kjøre med tanke på demping og "flyt".

Klart at nå har jeg ikke prøvd samme bil uten luft og således blir det litt vansklig og argumentere for og imot, men jeg liker det veldig bra! Best opplever jeg systemet på ugjevn vei da absorberer demperne alle ugjevnheter og det føles som om du kjører på en nyasfaltert vei.

På veier med mye hull å store variasjoner (skogsvei / grusvei) så opplever du selvsagt ubehag på samme måte som med vanlig bladfjærer. Men jeg innbiller meg at det fører til en mer utholdelig kjøretur alikevel.

Jeg bor på vestlandet. Veiene / infrastrukturen er elendig, og jeg har ALDRI vurdert noe annet en luft på min P85.

Kan legge til at jeg har ikke hatt noen problemer / kostnader i forbindelse med reperasjon / service på demperne. Og nå er bilen snart 9 år og kjørt beskjedne 160.000.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Jimpec

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:40
På veier med mye hull å store variasjoner (skogsvei / grusvei) så opplever du selvsagt ubehag på samme måte som med vanlig bladfjærer. Men jeg innbiller meg at det fører til en mer utholdelig kjøretur alikevel.

Bladfjærer er vel litt oldfashion Kim?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Gjermund

For ett par år siden hadde jeg en 1997 BMW 523 med luftfjøring, det var mye tull med disse, men da var det på en forholdsvis gammel bil.  Byttet belgene som verkstedet påsto lakk, men problemene kom tilbake, virket som det var kompressorene som kom og gikk. Om det stemmer at de har blitt mer pålitelige de senere årene er det jo veldig bra, men det er jo litt vanskelig å vite hvordan de er når bilen har blitt gammel.

kimlillebo

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:48
Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:40
På veier med mye hull å store variasjoner (skogsvei / grusvei) så opplever du selvsagt ubehag på samme måte som med vanlig bladfjærer. Men jeg innbiller meg at det fører til en mer utholdelig kjøretur alikevel.

Bladfjærer er vel litt oldfashion Kim?
He he, du har nok rett. Les; alternative dempere
;-)
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:30
Jeg har luftfjæring på min Audi A6 i dag - og det er en drøm å kjøre med. Kvaliteten har også blitt så bra de senere årene at de skal tåle minst 200' km før de trenger overhaling og delebytter (kommer an på kjørestilen da..)

Mitt inntrykk er at luftfjæring får mye pepper fra de med eldre A6 allroader (frem til 2003). På disse var det mye herk og dårlige belger som sprakk, slanger som ble lekk, kompressorer som ga seg osv. Den første tiden var det svært dyrt å fikse på dette, men i dag fås belger til disse for en svært lav pris fra USA, hvor kvaliteten også er skyhøy over det som var originalt dengang.

Jeg mener Teslaen fortjener luftfjæring. Det eneste Tesla mangler er bedre styring av høyde og hardhet. Eksempelvis har Audi innstillinger for "comfort" og "dynamic" hvor bilen oppfører seg vidt forskjellig. Det savner jeg i Tesla. Men som alt annet sa Teslamannen at "det ville komme i senere oppdateringer.."

Hvis mulighet for innstilling av hardhet kommer er bilen komplett i mine øyne.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Muffinman

Jeg har kjørt nyere E-klasse både med og uten luftfjæring.

Kort oppsummert - to forskjellige biler.

Nå er luftfjæring riktignok inkludert i performance, men for min del var det aldri et alternativ å ta bilen uten om jeg hadde landet på en standard. Jeg har tro på at Continental etterhvert klarer å levere systemer som er holdbare, og som andre nevner finnes det amerikanske uorginale dempere folk har fått inn for 4-5K pr stk, mot originalpris på over 20K til MB. Skulle ikke forundre meg om enkelte deler til MB også passer på Tesla - uansett vil det bli et ettermarked for slike fjæringskomponenter. Selv om de skulle vise seg holdbare er de jo ikke uslitelige.

Jeg er ikke bekymret.

https://www.arnottindustries.com/

teslaslaven

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:48
Bladfjærer er vel litt oldfashion Kim?

Er jo en amerikansk bil :-) Corvette har vel bladfjærer fortsatt, og Mustang har stiv bakaksel. Heldigvis er Tesla litt foran disse dinosaurene :-)

On topic så ville jeg heller aldri ha kjøpt denne svært tunge bilen uten luftfjæring, veiene er alt for dårlige til det. Blir ikke mange øre per dempet støt i bilens levetid :-)

tjobben

Sitat fra: Thorbjorn på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:25
Hei,

jeg er i tvil på om jeg skal kjøpe luftfjæring eller ikke.
Det som holder meg litt tilbake er at jeg har hørt at disse krever en del vedlikehold og er ofte noe av det første som blir problemer med på en bil. Stemmer dette? Noen som kan dele sine erfaringer ?

Det finnes litt om dette også i en annen tråd her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6927.0.html

Stort sett det samme som sies der, nemlig at systemer på eldre biler har hatt en del trøbbel.
Har selv en far med en Allroad fra 2003 som fikk en temmelig kostbar overhaling av luftfjæringen.

Luftfjæring, sammen med bakovervendte seter og sikkehetspakke, er nå det eneste jeg ikke har krysset av for på min bestilling av standard 85. De to siste skal jeg ikke ha.
Men luft grubler jeg på, og er, som et par andre her, litt usikker på kvaliteten.
Rapporteres det om trøbbel på eldre biler fordi det er først etter noen år at problemene kommer?
Eller har holdbarheten faktisk blitt bedre?

Men så er jo bilen veldig tung også, så kanskje luft er et must? :o

Dog, denne brukererfaringen linket av Øyvind.h i tråden Performance vs. Standard er veldig interessant. En som har eid to Model S:
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. mai 2013, klokken 22:13
Her er innlegg fra en som har kjøpt 2 Model S. En gjennomgang av hva han ikke ville valgt igjen:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16664-What-Options-I-would-Buy-now-that-I-have-2-teslas

(Bare så det er sagt hadde jeg selv valgt Performance om jeg var gjeldfri :) )

Der står det bl.a:
SitatActive air suspension: hmm. I would say the ride benefits are not at all noticeable. I would probably not buy this. I have a steep scrap-y driveway in low cars, an so when I got the performance model I would raise it and avoid scraping. But the geometry of the suspension and the 19" wheels, that car doesn't scrape in basic configuration, so it turns out not to be necessary, and the on-road benefits are not noticeable in my view. ALso the reliability history of every car company that has done air suspension (audi, merc) has been lousy, and it's expensive when it breaks, so I'd definitely get the warranty if you get this

...så jeg grubler videre...
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Muffinman

Sitat fra: hybridslaven på tirsdag 14. mai 2013, klokken 12:27
Corvette har vel bladfjærer fortsatt

Jepp, men ikke det som vi tradisjonelt forbinder med bladfjærer. På bildet ser man fjæren liggende på tvers (gul pil).


Teslafrank

Absolutt ingen ting å lure på. Kjøp luft. Har hatt a8, allroad, touareg og a6 med luft. Det er bedre, bedre muligheter for oppgraderinger (software) og mye bedre komfort. ... og enklere å senke:):)

Amper

P85D :o)

glaserud

Lenge siden jeg hadde luftfjæring sist (BMW E39 Touring), men det var digg. Ville bestilt luftfjæring nå også, selv uten performance.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Muffinman

SitatActive air suspension: hmm. I would say the ride benefits are not at all noticeable.
...hvis man har promille på 3.

Sitat...the geometry of the suspension and the 19" wheels, that car doesn't scrape in basic configuration...
Dette er jo bare svada. Og om det er 19" eller 21" hjul spiller nada rolle, bakkeklaringen skal være lik uansett siden rulleomkretsen er tilnærmet lik. Dette kommer fra en person som åpenbart ikke er på samme planet som oss andre.

Nå kan det jo hende at Tesla leverer bilen med elendig luftfjæring og knallgod konvensjonell fjæring, men jeg tviler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA