Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny stortingsproposisjon foreslår påbud om Autopass i alle biler

Startet av AttackOfTheMac, mandag 27. mai 2013, klokken 22:15

« forrige - neste »

valvolainen

Har selv bestilt uten luft.
Min andre bil har luftfjæring og er grisefornøyd med komfort.
Men alltid går det noe istykker der. Fordelen med bil nr.2 er at jeg kan kjøre hjem selv om all luftfjæring svikter. Og det skjer. Med en tesla må du ringe å få noen til å hente bilen om du skulle utvikle luft lekkasjer.

Tror nok bilen er full av 'andre gleder' likevel, og at komforten kommer til å være ok likevel. Bestilte godt med utstyr ellers, og de 10.000 spiller ingen rolle i det store sammendraget likevel.
Jeg tør bare ikke.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

ohh

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:30
Jeg har luftfjæring på min Audi A6 i dag - og det er en drøm å kjøre med. Kvaliteten har også blitt så bra de senere årene at de skal tåle minst 200' km før de trenger overhaling og delebytter (kommer an på kjørestilen da..)

Mitt inntrykk er at luftfjæring får mye pepper fra de med eldre A6 allroader (frem til 2003). På disse var det mye herk og dårlige belger som sprakk, slanger som ble lekk, kompressorer som ga seg osv. Den første tiden var det svært dyrt å fikse på dette, men i dag fås belger til disse for en svært lav pris fra USA, hvor kvaliteten også er skyhøy over det som var originalt dengang.

Jeg mener Teslaen fortjener luftfjæring. Det eneste Tesla mangler er bedre styring av høyde og hardhet. Eksempelvis har Audi innstillinger for "comfort" og "dynamic" hvor bilen oppfører seg vidt forskjellig. Det savner jeg i Tesla. Men som alt annet sa Teslamannen at "det ville komme i senere oppdateringer.."
100% enig! Har det samme som deg, og er veldig(!) fornøyd. Kommer jeg noen gang til å velge noe annet?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Havebigfun

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 14. mai 2013, klokken 19:42
Min andre bil har luftfjæring og er grisefornøyd med komfort.
Men alltid går det noe istykker der. Fordelen med bil nr.2 er at jeg kan kjøre hjem selv om all luftfjæring svikter. Og det skjer. Med en tesla må du ringe å få noen til å hente bilen om du skulle utvikle luft lekkasjer.
Hei Valvolainen Hvilket merke er din bil nr2? alder?

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Muffinman

Tror ikke jeg ville basert mitt valg på erfaringer med en 20ish år gammel bil av et merke som ikke akkurat er kjent for kvalitet. Kanskje var den ikke slik når den var ny, og man kan kanskje forvente at kvaliteten på luftfjæringen er bedre i dag? Uansett lenge til Teslaen er like gammel, er den i ditt eie når den blir det?

valvolainen

20 år vet jeg ikke, men jeg har et ti års perspektiv. Mye skjer på ti år.
Veldig mye.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Havebigfun

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 14. mai 2013, klokken 20:42
20 år vet jeg ikke, men jeg har et ti års perspektiv. Mye skjer på ti år.
Veldig mye.
Idag er luftfjæring ganske utbredt fra middelklassen oppover. Jeg leser regelmessig feilstatistikk av ADAC og andre i "bruktbil"-blader jeg kjøper i Tyskland- Luftfjæring er ikke et stort problem bortsett fra eldre A6 allroad.
Continental er en stor tysk kvalitetsleverandør- jeg sover rolig med den bestillte luftfjæringen.
Det som er mer bekymringsfullt for meg er om noen kvantesprang i teknologiutviklingen reduserer bruktbilverdien mer en man kan anta nå ???- men det er en annen tråd

Teslafrank

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 14. mai 2013, klokken 19:42
Har selv bestilt uten luft.
Min andre bil har luftfjæring og er grisefornøyd med komfort.
Men alltid går det noe istykker der. Fordelen med bil nr.2 er at jeg kan kjøre hjem selv om all luftfjæring svikter. Og det skjer. Med en tesla må du ringe å få noen til å hente bilen om du skulle utvikle luft lekkasjer.

Tror nok bilen er full av 'andre gleder' likevel, og at komforten kommer til å være ok likevel. Bestilte godt med utstyr ellers, og de 10.000 spiller ingen rolle i det store sammendraget likevel.
Jeg tør bare ikke.

Jeg gjorde en lik vurdering for noen år siden, da med multitronic/ DSG på Audi/vw. Jeg kjøpte en 140 hk 2.0 tdi Touran, med alt tenkelig utstyr, bortsett fra DSG automat. Basert på erfaringer/ rykte på Audi's multitronic.

Jeg anser meg selv å ha over gjennomsnitt kunnskap om bil (som tidligere selger/importør).

Her gikk jeg på en liten "smell". Bilen ble svært vanskelig å selge år den tid kom, nettop på grunn av at den manglet DSG.

Det samme tror jeg vil bli med Model S. S uten luft tror jeg vil bli mindre ettertraktet som brukt. Det behøver ikke være en naturlig forklaring mht kvalitet etc at det vil bli slik, men det er et must, tror jeg.

Ser heller ingen grunn til å betvile kvalitet på Teslas luftunderstell. Ubegrunnet frykt.

Kjøper du eksempelvis en Touareg uten luft er det MYE vanskeligere å selge den, fordi den har det som valgmulighet. Selger du en Bmw x5 bryr ikke folk seg, for den kan man ikke få med komplett luft (så vidt jeg vet kun nivåregulering bak)

Betviler du kvaliteten på luftbelger etc, hva med understellet uten luft? Se eksempelvis på Audi's multilinksystem fra 96-, noe forbanna drit. Gnikser og knirker noe fælt, og består av 8 armer + stabstag og to små stag, og det bare foran!

Kjøp luft.

Havebigfun

Laumbs HALLELUJA hører hjemme her og:
Sitat fra: laumb på tirsdag 14. mai 2013, klokken 23:24
Dette var den blå bilen, med 21" og luft ++.
Må si meg så inne gamperæva overdådig fornøyd med luftunderstellet! Fikk kjørt i noen av de samme dumpene og ujevne felter i veien som jeg kjørte i på vei dit. DEN GLIR SÅ FORBASKA ELEGANT OVER! Makan altså! Ikke bare fikk jeg jævlig lyst på luft, men den var jo helt konge på veien med 21" !

Da ser det nok ut som om jeg ryker på luftunderstell og. Får bare håpe jeg ikke sitter med skjegget fullt av postkontor med en overdådig regning på tampen av en uventet kort levetid. Satser på at understellet overlever bilen!

valvolainen

Uff. Det ble luft likevel.
Sendte en mail og fikk endret 'tilbake'.
Søren heller. Det er en bil til 600 laken, klart en skal ha luft.
Så får vi heller koste på oss dyre reparasjoner - for det blir det nok.
Men i mellomtiden flyter vi...
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Muffinman


valvolainen

Går alt åt skogen kan alltids vanlig fjæring monteres.
Men det er komplett umulig å angre andre veien.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Balrog

som volvolainen skriver: luftfjæring kan enkelt byttes ut med "vanlig fjæring" seinere. Jeg måtte gjøre dette med luftfjæringa på Mercedesen jeg hadde ettersom alt mulig gikk i stykker i utur og uorden, kosta både skjorte og slips hos Bertel O. Scrooge og jeg ble lei. Det var overraskende rimelig å få "vanlige fjærer" i stedet.

For meg er det avgjørende at jeg kan heve bilen på vei opp til hytta når veien er som verst i påsketider. Uten at jeg fikk testa det skikkelig tror jeg også effekten av automatisk senking av bilen i høye hastigheter gir merkbart bedre grep. Så jeg innbiller meg at dette er verdt et par 55" flatskjermer som unga ikke får.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

petersv


RunarBT

Sitat fra: Balrog på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:11
som volvolainen skriver: luftfjæring kan enkelt byttes ut med "vanlig fjæring" seinere. Jeg måtte gjøre dette med luftfjæringa på Mercedesen jeg hadde ettersom alt mulig gikk i stykker i utur og uorden, kosta både skjorte og slips hos Bertel O. Scrooge og jeg ble lei. Det var overraskende rimelig å få "vanlige fjærer" i stedet.

For meg er det avgjørende at jeg kan heve bilen på vei opp til hytta når veien er som verst i påsketider. Uten at jeg fikk testa det skikkelig tror jeg også effekten av automatisk senking av bilen i høye hastigheter gir merkbart bedre grep. Så jeg innbiller meg at dette er verdt et par 55" flatskjermer som unga ikke får.

Bilen vil også auro-avrette seg, så om du får passasjer i baksete som vil sitte bak fører, og begge er 100+ kg, så justerer bilen dette.:-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA