Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk vs Amerikansk modell (synsetråd)

Startet av Eblogg, fredag 24. mai 2013, klokken 14:54

« forrige - neste »

Eblogg

På Strømmen storsenter har Fortum satt opp noen fancy ladestasjoner. Disse er tydeligvis en tragedie. Jeg har prøvd dem to ganger og måtte ha bistand begge gangene.

1. gang var tidligere i vinter da de var helt nye. Jeg sendte SMS start, fikk åpnet boksen, plugget inn og gikk å handlet. Da jeg kom ut igjen og sendte SMS stopp, Fikk jeg feilmelding. Prøvde mange ganger men ikke pokkern. Senteret var i ferd med å stenge og ingen der var interessert i å hjelpe meg, for de skulle hjem. Nå begynte jeg å bli sint og fortvilet. Hva gjør jeg? Fikk etter mye om og men kontakt med Fortum sin "kundtjenst" i Sverige. Etter ca. en halv times venting bla. fordi kundebehandleren ikke skjønte hva jeg sa, (han var jo svensk) gikk boksen endelig opp. Jeg sverget på aldri å bruke disse ladere igjen.

Det har jeg heller ikke gjort før i går. I beste åpningstid tok jeg sjansen. Plugget inn bilen og gikk for å handle. En times tid senere kom jeg tilbake. Da la jeg merke til 3 NOKAS vektere som stod rundt el-bilene. En av dem hadde brekkjern. Flere personer hadde da akkurat samme problem som jeg opplevet tidligere i vinter. Herregud tenkte jeg. Jeg ba dem vente til jeg hadde fått løst ut laderen min, men neida. Samme feil som sist. Disse hyggelige vekterne hadde måttet hjelpe flere el-bilister med å få tilbake laderne sine. Bryt opp dritten hadde senterledelsen gitt dem beskjed om. Jeg fikk også igjen min lader ved hjelp av vekter og brekkjern.

Mitt spørsmål da er følgende: Hva er vitsen med disse laderne. Det holder da med å montere en stikkontakt i veggen. Hvorfor skal det montere noe som er så dyrt, avansert og fancy at det ikke virker i det hele tatt? Disse ladestasjonene må jo ha kostet flesk og er jo helt ubrukelige. Argumentasjonen var at det var sikrere å lade på denne måten fordi ingen kunne stjele laderen din. Et lite rykk med brekkjernet og døra var åpen, så den argumentasjonen holder ikke.

Anbefaler på det sterkeste å unngå disse ladestasjonene dersom du ikke har med deg brekkjernet. Jeg sverger til stikkontakt montert på vegg på sånne steder. Det enkleste er ofte det beste.

i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

jkirkebo

Enig i at denne løsningen ikke er spesielt god. De har nok valgt den pga. at det da er enkelt å på sikt ta betalt. Om du har betalt for en ladesesjon er det kanskje ikke så ok at noen andre f.eks drar ut kabelen din, men jeg tror uansett det er et minimalt problem.

Det hadde derfor vært bedre om de fikset tilgangen via et rele istedenfor. En standard EVSE med Type 2 plugg, der du sender SMS eller bruker RFID for å starte lading. Da blir det unødvendig å stoppe den igjen, siden boksen vet når kabelen tas ut. Tas kabelen ut må man starte på nytt med ny SMS slik at ingen "stjeler" din ladesesjon. Man kan da også få SMS når kabelen tas ut, så man vet om det er noe tull.

Men en slik løsning blir det aldri problemer med kabel som sitter fast, men man må investere i en Type 2 til Type 1 kabel for Leaf. Til gjengjeld kan de utstyre alle ladepunktene med 32A tilførsel slik at 2013 Leaf (og Model S) lader dobbelt så fort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

ser det står sånne både type 2 og  makne til de som blir sakt  her på forhond bare du  må aktivere med kort  i både Frankrike å Spania   og jeg kan si denne til vanlig kontakt  får en brutt opp men type 2 må hele demonteres   å ja det er feil med de alle   så i Spania  skulle alt skiftes  fikk  jeg beskjed om og  da jeg sa jeg kunne bruke en vanlig kontakt strålte  de på Charfur i Spania  og  fant mange til meg å de skulle  sette opp  så det ble dobbelt med ladeplasser  selv om det nesten ikke hadde elbiler

Charge and Drive

Hei

Det er alltid trist når kundene har en uheldig opplevelse, det tar vi seriøst og har jobbet aktivt for å forbedre tjenestene.

Det har vært noen utfordringer i startfasen på Strømmen. I første periode var det dårlig mobildekning i området, noe som skapte problemer for kundene. Dekningen har nå blitt forsterket. Den aktuelle dagen som luken måtte brytes opp var mobilenttet til Telenor nede og uheldigvis viste ikke vekterne hvordan lukene kunne åpnes ved feil.

Nå har vi hatt opplæring for nødåpning, hvis det skulle bli nødvendig igjen. Med forsterkede mobilsignaler bør ikke dette bli nødvendig.

Med ønske om trygg lading :)
Fortum
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Charge and Drive på tirsdag 28. mai 2013, klokken 19:51
Med ønske om trygg lading :)
Fortum
Flott! Fortsett å sette opp 22kW AC ladere for Tesla på kjøpesentere og andre steder! De blir godt brukt ila kort tid :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olofm

Ladet på Strømmen sist lørdag, og kan melde om at det var helt problemfritt å åpne og lukke disse ladeboksene.

Synes det er en fin løsning så lenge det fungerer problemfritt, og en ekstra sikring i forhold til å miste ladekabelen som tross alt er verdt noen kroner.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski.
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm

jølle

Jeg har ladet flere ganger på Strømmen og det jar fungert helt fint. Synes nå at laderne er noe klønete å bruke, men det er nok en vanesak. Var en del rot første gang.

De er garantert satt opp med opsjonen om betaling i fremtiden.


Charge and Drive

Veldig hyggelig å høre at våre ladestolper nå fungerer som ønsket  :D

Vi jobber aktivt for at våre kunder skal installere ladestolper med høyere ladeeffekt, da er det godt å vise til etterspørsel etter denne tjenesten.
Den pratiske utfordringen blir å unngå at de som maks kan lade på 16 AMP ikke bruker stolpen som har høyere effekt. Gode forslag tas imot med takk  :D

Ladehilsen fra Fortum
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Lanber

Legg inn strømsjokk hvis de kobler feil?

Seriøst så bruker man vel andre kontakter hvis det er større strømstyrker det er snakk om?

16A bruker Schuko eller blå enfase kontakt

Balrog

Fortum:

Har dere planer om slike ladepunkter på flere handlesentre e.l.?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Charge and Drive

Hei og takk for innspill  :)

Alle stolpene på Strømmen har båder Schucko og Mode 3 type 2 (Mennekes), så i praksis kan en Think eller Buddy lade på Schuko kontkaten uten problem selvom det er den ene stolpen gir 22 kW effekt i Mode 3 type 2 kontakten. Da vil de legge beslag på den stolpen så lenge de står der med den følge at en bil som kan lade på høyere effekt enn 16 AMP må velge en av de andre stolpene som maks gir 16 amp. Det er jo ikke ønskelig :(

Det vil i første omgang bli satt opp flere slike stolper i Bergensområdet, men hvor høy effekt som vil bli installert er ikke bestemt enda.

Ladehilsen fra Fortum

Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

shb

Hei. Kommer det 22kW for Tesla i Åsane også?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Starfox

Last opp ry bilde av en slik lade boks da;) har lyst å se hvordan de ser ut.

Eblogg

Dette er vel ikke så mye mer å dvele ved og flott om ting fungerer nå men vil skyte inn en ting. Mobilnettet til Telenor var ikke Nede. Man kunne starte lading, sende tekstmeldinger og ringe med mobilen. Det eneste som ikke virket var avslutt lading kommandoen. Dette gjaldt både for NetCom og Telenor. Fortum bør sjekke sine egne systemer og ikke bare skylde på andre. Da blir det orden på sakene :)

Sitat fra: Charge and Drive på tirsdag 28. mai 2013, klokken 19:51
Hei

Det er alltid trist når kundene har en uheldig opplevelse, det tar vi seriøst og har jobbet aktivt for å forbedre tjenestene.

Det har vært noen utfordringer i startfasen på Strømmen. I første periode var det dårlig mobildekning i området, noe som skapte problemer for kundene. Dekningen har nå blitt forsterket. Den aktuelle dagen som luken måtte brytes opp var mobilenttet til Telenor nede og uheldigvis viste ikke vekterne hvordan lukene kunne åpnes ved feil.

Nå har vi hatt opplæring for nødåpning, hvis det skulle bli nødvendig igjen. Med forsterkede mobilsignaler bør ikke dette bli nødvendig.

Med ønske om trygg lading :)
Fortum
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

el-fanboy

Tja, da var det min tur til å stå fast på stolpe 30 på Strømmen Storsenter. Boksen vil ikke åpne seg, uansett hva jeg sender av sms, og uansett hva den tross alt hyggelige damen på Fortums telefonsupport foretar seg. Må ha hjelp av vekter.

... og nei, vekterne har ikke noen nøkkel til å åpne, så nå et jeg spent.

Takk og lov at jeg er her aleine og ikke med hele familien...
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA