Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Klykken

Sjekk ut dcn.no (detailersclub.no) og forumet der. Der finnes mange tips, og du kan få tips tilpasset dine preferanser. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

plvr

Sitat fra: Smudsm på lørdag 06. juni 2015, klokken 01:40
Hvis noen har noen gode tips til en nybegynner som strengt tatt bare ønsker en ren bil (altså - jeg tenker jo litt på vedlikehold og utseende også), så er jeg evig takknemlig!

Du kommer langt med prickbort og surfex hd, en mikrofibervaskehanske og evt en skumkanon med for eksempel autofoam som du kobler til høytryksspyleren. Det siste er genialt  8) Du finner alt på bilnerden.no
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

kjølholdt

avfetting det meste funker, høytrykksspyl bilen med med egnet bil shampoo, skyll av bruk bøtte med gritguard eneste nerdete jeg gjør, vask bil med vaskehanske microfiber, tørk bil med microfiberklut.Da ser den bra ut men ikke slik som gutta på detailers.no mener du bør gjøre
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Sprucemoose

#1203
Vurderte å lage en egen tråd om dette, men tenkte kanskje det kunne høre hjemme her. Har hatt min bil i et par mnd nå, og valgte å legge på Opticoat Pro + Opticoat gloss coat samme dag som jeg hentet den hos Tesla. Tenkte da at bilholdet kom til å bli lett og lekent.

Nå har jeg støtt på et vaskeproblem som jeg ikke ser ut til å få løst. Det gjelder streker på deler av karosseriet som jeg ikke får bort, og det gjelder ett eller annet matt lag på vinduene som heller ikke forsvinner.

Vanlig vask hos meg har vært følgende rutine:
1. Prickbort på nederste deler av bilen samt på felger (ikke hver vask)
2. Bilt Hamber Surfex HD (blandingsforhold 1:20-1:30) på hele bilen
3. Høytrykk med kaldt vann
3. Optimum No Rinse med mikrofiber vaskevott
4. Tørk

Det virker for meg som stripene jeg ikke får bort er rester av ett eller annet som har rent nedover, hovedsaklig lokalisert nedenfor emblemer på bakluken, blinklys og speil. De er ikke godt synlige annet enn i godt lys, men pirkete som jeg er vil jeg gjerne ha de bort. Her er noen bilder av disse stripene under bakluka:





Det andre problemet er altså dette matte, ujevne belegget på vinduene. Har forsøkt to typer avfetting, eddik (trodde det kunne være kalk), vindusrens på boks fra Biltema, Jif vindusvask, og mekanisk gnikking. Skjønner ikke hva det kan være. Igjen, ikke mye synlig til vanlig, men når lyset brytes er det forferdelig stygt. På bildene under kan det se ut som det bare er en stripe, men det skyldes solrefleksjonen. Hele vinduet er slik:





Jeg begynner å bli litt redd for at både stripene og dette vindusbelegget ligger under OptiCoat-laget, og at dette er årsaken til at det ikke går bort. Noen tips om hva jeg bør prøve her?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Thor2014

Jeg ville polert vinduet med en glasspolish.
Bruk maskin. Eller gni litt på et sted for å se om det slipper.

dosmont

Noen som har erfaring med cartec lakkforsegling?
En lokal detalier som ordner det til 3200kr.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

krister461

Sitat fra: Sprucemoose på søndag 21. juni 2015, klokken 15:11
Det gjelder streker på deler av karosseriet som jeg ikke får bort, og det gjelder ett eller annet matt lag på vinduene som heller ikke forsvinner.
Har ikke testet "no rinse" selv, men kan det være rester som henger igjen når man ikke spyler av etter vask?

Sprucemoose

Sitat fra: krister461 på søndag 21. juni 2015, klokken 18:05
Sitat fra: Sprucemoose på søndag 21. juni 2015, klokken 15:11
Det gjelder streker på deler av karosseriet som jeg ikke får bort, og det gjelder ett eller annet matt lag på vinduene som heller ikke forsvinner.
Har ikke testet "no rinse" selv, men kan det være rester som henger igjen når man ikke spyler av etter vask?

Takk for forslag. Jeg tviler på at det er ONR, da. Har ikke opplevd noen rester på bilen forøvrig, og erfaringen så langt er at ONR er veldig lett å tørke vekk med fint resultat uansett.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

petersv

Sitat fra: Sprucemoose på søndag 21. juni 2015, klokken 18:55
Sitat fra: krister461 på søndag 21. juni 2015, klokken 18:05
Sitat fra: Sprucemoose på søndag 21. juni 2015, klokken 15:11
Det gjelder streker på deler av karosseriet som jeg ikke får bort, og det gjelder ett eller annet matt lag på vinduene som heller ikke forsvinner.
Har ikke testet "no rinse" selv, men kan det være rester som henger igjen når man ikke spyler av etter vask?

Takk for forslag. Jeg tviler på at det er ONR, da. Har ikke opplevd noen rester på bilen forøvrig, og erfaringen så langt er at ONR er veldig lett å tørke vekk med fint resultat uansett.

Ta kontakt med de som utførte arbeidet på bilen din.

Sprucemoose

Ja, jeg ender kanskje opp med det. Men gitt mine manglende bilvaske-kunnskaper tenkte jeg å høre her først. Jeg vet jo fortsatt ikke om det er noe som ligger over eller under lakkforseglingen. Og om det finnes noen "magic fix" jeg kunne forsøkt hadde det vært flott.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Havebigfun

Det virker som om det er relatert til opticoaten- kanskje man har forseglet urenheter eller det er forseglingen i seg selv :(

Martinius

Jeg har også fått utført opti-coat, og har ikke sett noe tilsvarendeetter å ha vasket med no-rinse metoden et par ganger. Jeg ville tatt kontakt med de som gjorde jobben og bedt om en forklaring og kanskje også bedt dem utbedre dette.

Klykken

Sitat fra: Sprucemoose på søndag 21. juni 2015, klokken 15:11
Nå har jeg støtt på et vaskeproblem som jeg ikke ser ut til å få løst. Det gjelder streker på deler av karosseriet som jeg ikke får bort, og det gjelder ett eller annet matt lag på vinduene som heller ikke forsvinner.

Jeg begynner å bli litt redd for at både stripene og dette vindusbelegget ligger under OptiCoat-laget, og at dette er årsaken til at det ikke går bort. Noen tips om hva jeg bør prøve her?
Ser ut som at avfettingen (surfex vil jeg tippe) har ligget for lenge eller i solsteken. Likt løser likt, så prøv med litt sterkere blanding av surfex og spyl av før det tørker.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Sprucemoose

Sitat fra: Klykken på mandag 22. juni 2015, klokken 09:37
Sitat fra: Sprucemoose på søndag 21. juni 2015, klokken 15:11
Nå har jeg støtt på et vaskeproblem som jeg ikke ser ut til å få løst. Det gjelder streker på deler av karosseriet som jeg ikke får bort, og det gjelder ett eller annet matt lag på vinduene som heller ikke forsvinner.

Jeg begynner å bli litt redd for at både stripene og dette vindusbelegget ligger under OptiCoat-laget, og at dette er årsaken til at det ikke går bort. Noen tips om hva jeg bør prøve her?
Ser ut som at avfettingen (surfex vil jeg tippe) har ligget for lenge eller i solsteken. Likt løser likt, så prøv med litt sterkere blanding av surfex og spyl av før det tørker.

Takk for tips  :). Skal forsøke med en litt sterkere blanding så fort jeg for mulighet (1:5, kanskje? Eller er det forsvarlig å bruke ufortynnet  :o?)
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

dosmont

Noen som har erfaring med Cartec Wax guard?
Får det gjort for 3200.- av en lokal detalier.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA