Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

HåkonE

Først og fremst, du skriver at dere også bruker Liquid Elements SHIELD. LE beskriver SHIELD som et Silicon Carbide Ceramic Coating System.

http://liquidelementsuk.co.uk/pages/shield-ceramic-coating

Mens Opti Coat påstår: Opti-Coat Pro is the only coating available that harnesses the strengths of Silicon Carbide.

Og så mye teknisk data gjør lite annet enn å forvirre kunden. Alle produktene har fordeler og ulemper, men i disse glossy brosjyrene brukes superlativer som "the only coating avalable...", "far superior..." og "permanent" veldig løst (og uten kilder). Etter å drevet litt med dette som hobby minner denne industrien meg litt om anti-rynke fuktighetskremer. Produktene presenteres og prises som flytende diamant-sirup.

Se litt lengre ned på siden her, så ser man forskjellen på OC og et annet merke. Selv på kamera er forskjellen i gloss åpenbar, og det har jeg sett ganske mange detailere påpeke etter hvert. Er jo lett å vise en ren og blank bil på et bilde, men det er først når man A-B sammenligner forskjellen blir godt synlig.

http://carcarecoatings.com.au/FAQ_paint_protection.asp

Jeg har også en bekjent som fikk OC lagt på for 3 år siden. Coatingen hadde blitt litt slitt fordi han ikke hadde vasket bilen etter alle kunstens regler og bilen mistet en del av glansen. Omtrent som forventet altså. Svaret fra samme detailer var at de jo bare kunne polere den ned, og legge på nytt lag. Jeg tror ikke noen andre coatinger hadde gjort det noe bedre bare så det er sagt, men plutselig mister ord som "permanent" litt av verdien for en vanlig mann i gata som nærmest ble overbevist om at han skulle få et permanent lag med herdet diamant over bilen sin og han kunne avskrive kosten over 5-10 år.

Resistes

Først og fremst er det ikke ment å forvirre noen , men var litt utdypende i forhold til ikke keramiske.
Og det var skrevet for en tid tilbake i Kanada der Liquid Elements ikke eksisterer og ikke var utviklet da det ble skrevet. I tillegg ser det ut som du også forveksler Opti Coat Pro med Opti Coat 2.0 som var forbruker varianten som ble tatt av markedet i fjor og ble erstattet med en helt nyformulert Opti Coat Gloss Coat.
Det er store forskjeller på forbrukerprodukt og Pro produkt. Opti Coat 2.0 ble tatt bort da den ikke var god nok lengre men når den var introdusert var den ledende , sterk og lett å legge. Men utviklingen går fort i disse kretser.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

HåkonE

Ja, utviklingen går fort. Og derfor blir slike utdrag fra reklame misvisende og ensidig.

Jeg er klar over forskjellen mellom 2.0 og Pro. Men dette med gloss har jeg også sett gjelder Pro. Om dette har noe med tykkelsen eller Silicon Carbide å gjøre skal være usagt, men det blir diskutert blant detailere.

Dette er ikke ment som kritikk av dere eller OC, men jeg savner litt nyansering i slike debatter. Ofte blir et konkret produkt fremstilt som reneste halleluja-formelen i forhold til konkurrentene, mens pro/cons ikke diskuteres. Dette gjelder spesielt når en forhandler (no offence, jeg ser din side av saken) kommer på banen på et forum som i utgangspunktet ikke frekventeres av flere som driver med dette.

Resistes

Sitat fra: Haknys på mandag 18. mai 2015, klokken 18:40
Ja, utviklingen går fort. Og derfor blir slike utdrag fra reklame misvisende og ensidig.

Jeg er klar over forskjellen mellom 2.0 og Pro. Men dette med gloss har jeg også sett gjelder Pro. Om dette har noe med tykkelsen eller Silicon Carbide å gjøre skal være usagt, men det blir diskutert blant detailere.

Dette er ikke ment som kritikk av dere eller OC, men jeg savner litt nyansering i slike debatter. Ofte blir et konkret produkt fremstilt som reneste halleluja-formelen i forhold til konkurrentene, mens pro/cons ikke diskuteres. Dette gjelder spesielt når en forhandler (no offence, jeg ser din side av saken) kommer på banen på et forum som i utgangspunktet ikke frekventeres av flere som driver med dette.

Ser den , men når det gjelder markedsføring må eg si OC ikke er de som lover mest på langt nær, vi ser noen definere permanent som 60 000 km, noe OC ikke gjør 5 år på uansett km. Gloss vil også endres ved vaskerutiner og om overflaten ikke blir vasket med jevne mellomrom.
Vaskeriper fåes ved feil vask på alle , og vi forsøker å informere så godt som mulig hvordan ta best vare på den i flest mulige år fremover. Er det produktfeil eller applikasjonsfeil vil det bli oss som vil hånderer garantien og søke Optimum om kompensasjon. Det skal ikke ligge på forbrukerens skuldre. Om du kjenner til Pro må du ha vært hos Asker eller oss siden vi er de eneste i Norge som kan kjøpe og legge den om ikke du har vært hos en autorisert i utlandet da.
Men ja det selges mye SnakeOil i denne bransjen, vi har forsøkt å velge de merkene vi stoler på og gir oss resultater vi ønsker. Modesta har vi ikke valgt mest basert på pris og påføringsarbeid, kjempebra produkt men vi synest det blir for dyrt i forhold til hva som finnes der ute. Andre igjen er rebrand og vi ønsker kvalitet med  særtrekk :) Så vi har våre 4 varianter keramiske , Opti Coat, Gtechnic,Igreenlover og Liquid Elements Shield , skulle dekke de fleste ønsker :)
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Fastlane83

Da er bilen min levert for Modestabehandling.....Håper på ett bra resultat! Var lenge i tvil om jeg skulle gå for Modesta eller Opti-Coat, men valget falt ned på Modesta tilslutt.....ingen spesiell grunn til det, annet enn at tilbudet jeg fikk var bra!
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Beachboy

Sitat fra: Fastlane83 på mandag 18. mai 2015, klokken 19:52
Da er bilen min levert for Modestabehandling.....Håper på ett bra resultat! Var lenge i tvil om jeg skulle gå for Modesta eller Opti-Coat, men valget falt ned på Modesta tilslutt.....ingen spesiell grunn til det, annet enn at tilbudet jeg fikk var bra!

Kan jeg spørre hvor mye du fikk det til? Vurderer det selv :)
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Leiha

Nå har det skjedd, full klikk:-) Etter å ha vurdert fram og tilbake om jeg vil levere fra meg Teslaen rett etter at jeg har fått den og lest samtlige innlegg i denne tråden samt myyye på DCN har jeg gått amokk på bilnerden og handlet utstyr til ca 7000 kr (etter TOCN rabatt) for den ultimate kos og pleie :) Skal bare kjøres hjem fra Drammen og så skal det dulles i 3 dager til ende før ferietur i Europa.

Bilder kommer etter utført pleie.

Funfact: Jeg betalte mindre enn 7000 for min første bruktbil :o
Hitra, Sør Trøndelag
S85D Levert 3.6.2015
TM3 LR AWD levert 25.6.2019

lurium

Har blitt anbefalt Gyeon Q2 Mohs (coating) av en kar på detailersclub.no i Bergen.
Noen her som har brukt den? Evt erfaringer?

MrGekko

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 19. mai 2015, klokken 18:22
Har blitt anbefalt Gyeon Q2 Mohs (coating) av en kar på detailersclub.no i Bergen.
Noen her som har brukt den? Evt erfaringer?

Jepp. Har det på min. Kan absolutt anbefales.

NilsRo

Noen som har noen anbefalinger til produkt for å gi nytt liv i de sorte plastdekselene under dører etc? Mine begynne å bli litt grå/matte.

Kan en benytte samme produkt for oppfriskning av sideflatene på dekkene også?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

BMW850

#1195
Denne er etter min erfaring uovertruffen. Kan også brukes på innvendig vinyl/plast og det meste. Hadde noen fingeravtrykk på øvre del av dørene innvendig som jeg ikke fikk vekk med vanlig vask. Ett minutt med påføring av denne og buffe av gjorde vinylen bedre enn ny og beskytter i tilegg. Har også brukt denne på tidligere biler.

http://www.ebay.co.uk/itm/303-Aerospace-Protectant-Spray-Car-Hot-Tub-Rubber-Plastic-Vinyl-Protection-473ml-/111642258361?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19fe65abb9
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

NilsRo

Sitat fra: BMW850 på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:51
Denne er etter min erfaring uovertruffen. Kan også brukes på innvendig vinyl/plast og det meste. Hadde noen fingeravtrykk på øvre del av dørene innvendig som jeg ikke fikk vekk med vanlig vask. Ett minutt med påføring av denne og buffe av gjorde vinylen bedre enn ny og beskytter i tilegg. Har også brukt denne på tidligere biler.

http://www.ebay.co.uk/itm/303-Aerospace-Protectant-Spray-Car-Hot-Tub-Rubber-Plastic-Vinyl-Protection-473ml-/111642258361?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19fe65abb9
Takk for tips!
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

krister461

Sitat fra: NilsRo på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:29
Noen som har noen anbefalinger til produkt for å gi nytt liv i de sorte plastdekselene under dører etc? Mine begynne å bli litt grå/matte.

Kan en benytte samme produkt for oppfriskning av sideflatene på dekkene også?
Selv bruker jeg owatrol polytrol på plast og Duragloss "Wet Look" Tire Shine på dekk:
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_51&products_id=221
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_33&products_id=471

Ellers er Swissvax Pneu svært populær på dekk:
http://www.partsandretards.no/bilpleie/felg/swissvax-pneu-matt

Klykken

Gtechniq C4 er også knall på plast. T1 på dekksider.
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_51&products_id=76

Rens plast og gummi med f.eks Bilt Hamber Surfex HD i sterk blanding (1:5 f.eks) i forkant.

Generelt for all plast- og gummifornyere er at det er RENT i forkant. Skitten overflate gir dårlig effekt og holdbarhet.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Smudsm

Hjelp!
Har aldri (hatt bruk for å eie) bil før vi flesket til og kjøpe en Tesla i fjor høst.
Fruen fikk jobb i distriktet, og grunnet kjørelengde måtte det bli en Tesla hvis vi skulle kjøre elektrisk. Grunnet lang leveringstid (bygge og sende) endte vi med å kjøpe en "visningsbil" av Tesla. Det gikk mao. fort i svingene, og jeg fikk ikke lest meg skikkelig opp på alt mulig, sånn som jeg ser at andre bruker ventetiden.

Uansett - Klikket meg inn her i håp om å plukke opp noen tips til bilvasken (har bare brukt maskin til nå grunnet bosted). Leste de tre første og tre siste sidene i tråden og føler meg ærlig talt ikke mye klokere. Bilen er aldri behandlet med noe coating eller annet, og etter å ha brukt noen timer i denne tråden angrer jeg jo selvfølgelig veldig på det.

Spørsmålet er egentlig, hva gjør jeg nå?
Min naive plan var å kikke innom noen tråder, lese meg opp på hva jeg trenger av vaskemiddel, svamp/microfiberkluter, utstyr og middel for polering, men innser jo at denne planen kanskje ikke lar seg gjennomføre. Hva mener dere som har bedre greie på dette enn meg?

Hvis noen har noen gode tips til en nybegynner som strengt tatt bare ønsker en ren bil (altså - jeg tenker jo litt på vedlikehold og utseende også), så er jeg evig takknemlig!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA