Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

overlay

Sitat fra: Resistes på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:34
Er endel betegnelser selv ikke bilpleiere blir enig om .
Voks oftest Naturlig Carnuba
Sealere ofte Syntetisk fremstillte vokser
Ingen av disse øker hardheten på lakken .
Mange kaller også syntetiske vokser for forsegling og bruker coating når det kommer til neste gruppe.
Så har vi forseglinger som strekker seg fra den typen som lar seg fjerne bla med aceton,isopropanol,petroleumsbaserte osv.
På topp ligger de som ofte kalles keramiske coating eller glass coating.
De tåler det som er i handelen for det meste med små variasjoner.
Når enkelte sier lakkforsegling men referer til en syntetisk voks så er det misvisende og forvirrende for mange.
Coating er på norsk Overflatebehandling men da tenker folk på det man gjør industriellt bla på båt og offshore.
Og når eg sier att en Carnuba voks holder to uker er det når en tar en bil i selv vask feks med kraftigste avfettning , så er det ikke mange turene den klarer før vannet er flatt på lakken.
Derimot om en gjøre det med gode rutiner og produkter kan man fint få den til å holde feks 6 mnd , collinite 915 klarte 9 mnd. Men alle bileiere er ikke detailere og ønsker ikke å være det , så hvorfor gjøre en 20 timer jobb , for så å legge en voks som ikke tåler hard vask fra en som ikke ønsker 2 bøtters metode og qtips?

Når det gjelder OptiCoat Pro så slites den ikke av , ei heller i flak . den binder seg med klarlakken og blir en del av denne enkelt fortalt.

Mye av det du skriver her er riktig, men for å legge et nytt lag voks tar ikke mer enn 20-30 min. Så bruker ikke da 20 timer, hver gang beskyttelsen svikter. Med mindre man da kjører bilen i børstevask hele tiden, da kan man bruke 20 timer på å polere opp igjen. Da vil coating gi en bedre ripebeskyttelse. Men selv coatinger har en top coat som regel, og disse kan innimellom være svake mot mye av det samme som vanlig voks er (petrolium, alkaisk mm.).


Resistes

De 20 timene eg nevnte er timer med vask og polering, selve vokslaget tar ikke lang tid . Og mener att når en først har fått en fin finish er det bra å legge et sterkt beskyttende lag . For all del gjerne toppe med Carnuba for mest mulig bling effekt.
Vi legger voks i 2 lag for best dekning ,vi har noen klassikere som ønsker carnuba spesifikt. Normalt tar en runde fra 20 min til en time etter type bil x 2 lag. Men som du sier er det noen som blir som et topp lag , mens andre kjemisk binder seg i klarlakken og er en del av denne, det er ulike måter med ulike fordeler og bakdeler.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

HåkonE

Sitat fra: mortegun på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:25
Sitat fra: overlay på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:21
Sitat fra: Haknys på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:03
Voks har ikke veldig god holdbarhet, men med riktig grunnarbeid (vask/rens), lagt på korrekt og med riktig vasking i etterkant så ser man effekten fortsatt etter 6 mnd. Kommer litt an på hvordan bilen brukes og lagres også. Glansen forsvinner relativt fort uansett er min erfaring, og selv om vannet beader trenger ikke beskyttelsen være topp.

Veldig mange som ikke får mer enn 1-2 måneder ut av voks. Da blir det plutselig mye arbeid for lite.

Opticoat (og andre) får mye skryt på nettet. Holdbarhet på flere år, og en langt lettere bil å holde ren og pen. Jeg "detailer" min egen bil, men ville nok ikke prøvd å legge på noe slikt uten egnede lokaler og riktig teknikk. De sterkeste produktene selges i utgangspunktet heller ikke til private.

Vurderer dette når jeg får min P85D, men jeg har fortsatt ikke funnet svar på hvordan produkter som Opticoat "slites" av. Skrekken må være om det begynner å gå av i flak etter noen år. Noen som vet?
Glansen skal komme av poleringen man gjør på forhand :P
Slenger meg på denne, hverken voks eller sealer vil gi glans, dette kommer kun av grunnjobben som er gjort under før voks/sealer er lagt. Greit å presisere da det er veldig mange som tror det motsatte.

Ja, dette er åpenbart for alle som driver med detailing, men sikkert greit å presisere ja. ;)

Mine biler har vært hvite, så det er vanskelig å få fantastisk "show shine", men jeg polerte en sølv MB og lakken så ut som glass. MYE bedre enn da bilen var ny. En voks gir enda litt mer dybde og shine. "Problemet" når voksen etter hvert slites av blir lakken ubeskyttet og små partikler fester seg bedre. Den store wow-effekten forsvinner derfor relativt fort. Perfeksjonistene fyller gjerne på med en voksbasert spray etter hver vask for å holde effekten så lenge som mulig. 

Spørs hva man prøver å få ut av behandlingen, men ut i fra alt jeg har lest (mye) kan sliter jeg med å se at ikke keramisk coating vil være fordelaktig for de aller fleste som akter å beholde bilen en stund. Ulempen er selvsagt en kost som kanskje er høyere enn mange gidder å bruke på bilen. :)

overlay

Sitat fra: Haknys på onsdag 21. januar 2015, klokken 11:41
Sitat fra: mortegun på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:25
Sitat fra: overlay på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:21
Sitat fra: Haknys på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:03
Voks har ikke veldig god holdbarhet, men med riktig grunnarbeid (vask/rens), lagt på korrekt og med riktig vasking i etterkant så ser man effekten fortsatt etter 6 mnd. Kommer litt an på hvordan bilen brukes og lagres også. Glansen forsvinner relativt fort uansett er min erfaring, og selv om vannet beader trenger ikke beskyttelsen være topp.

Veldig mange som ikke får mer enn 1-2 måneder ut av voks. Da blir det plutselig mye arbeid for lite.

Opticoat (og andre) får mye skryt på nettet. Holdbarhet på flere år, og en langt lettere bil å holde ren og pen. Jeg "detailer" min egen bil, men ville nok ikke prøvd å legge på noe slikt uten egnede lokaler og riktig teknikk. De sterkeste produktene selges i utgangspunktet heller ikke til private.

Vurderer dette når jeg får min P85D, men jeg har fortsatt ikke funnet svar på hvordan produkter som Opticoat "slites" av. Skrekken må være om det begynner å gå av i flak etter noen år. Noen som vet?
Glansen skal komme av poleringen man gjør på forhand :P
Slenger meg på denne, hverken voks eller sealer vil gi glans, dette kommer kun av grunnjobben som er gjort under før voks/sealer er lagt. Greit å presisere da det er veldig mange som tror det motsatte.

Ja, dette er åpenbart for alle som driver med detailing, men sikkert greit å presisere ja. ;)

Mine biler har vært hvite, så det er vanskelig å få fantastisk "show shine", men jeg polerte en sølv MB og lakken så ut som glass. MYE bedre enn da bilen var ny. En voks gir enda litt mer dybde og shine. "Problemet" når voksen etter hvert slites av blir lakken ubeskyttet og små partikler fester seg bedre. Den store wow-effekten forsvinner derfor relativt fort. Perfeksjonistene fyller gjerne på med en voksbasert spray etter hver vask for å holde effekten så lenge som mulig. 

Spørs hva man prøver å få ut av behandlingen, men ut i fra alt jeg har lest (mye) kan sliter jeg med å se at ikke keramisk coating vil være fordelaktig for de aller fleste som akter å beholde bilen en stund. Ulempen er selvsagt en kost som kanskje er høyere enn mange gidder å bruke på bilen. :)

Absolutt, coating vil gi mye lenger beskyttelse, at de også gir bedre ripe beskyttelse er også en positiv side ved det. Om folk syns det er dyrt, så vil det jo være en investering, for å holde bilen ved like og gir et bedre inntrykk når dagen har kommet og bilen skal selges videre.

Ripete bil drar prisen veldig ned, for mange tror at eneste løsning er omlakkering.

Vi har C1 + EXOv2 på vår, og det ble lagt på i mars i fjord, og den beader nesten like godt som ny. (dog vasket kun med autofoam, G-wash og bøtte med gritt-guard.) Men uansett om den hadde vært vasket med kraftig avfetting og såpe ville C1 overlevd, og kunne  lagt ett nytt lag med EXOv2 på.

Resistes

Sitat fra: overlay på onsdag 21. januar 2015, klokken 11:55
Sitat fra: Haknys på onsdag 21. januar 2015, klokken 11:41
Sitat fra: mortegun på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:25
Sitat fra: overlay på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:21
Sitat fra: Haknys på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:03
Voks har ikke veldig god holdbarhet, men med riktig grunnarbeid (vask/rens), lagt på korrekt og med riktig vasking i etterkant så ser man effekten fortsatt etter 6 mnd. Kommer litt an på hvordan bilen brukes og lagres også. Glansen forsvinner relativt fort uansett er min erfaring, og selv om vannet beader trenger ikke beskyttelsen være topp.

Veldig mange som ikke får mer enn 1-2 måneder ut av voks. Da blir det plutselig mye arbeid for lite.

Opticoat (og andre) får mye skryt på nettet. Holdbarhet på flere år, og en langt lettere bil å holde ren og pen. Jeg "detailer" min egen bil, men ville nok ikke prøvd å legge på noe slikt uten egnede lokaler og riktig teknikk. De sterkeste produktene selges i utgangspunktet heller ikke til private.

Vurderer dette når jeg får min P85D, men jeg har fortsatt ikke funnet svar på hvordan produkter som Opticoat "slites" av. Skrekken må være om det begynner å gå av i flak etter noen år. Noen som vet?
Glansen skal komme av poleringen man gjør på forhand :P
Slenger meg på denne, hverken voks eller sealer vil gi glans, dette kommer kun av grunnjobben som er gjort under før voks/sealer er lagt. Greit å presisere da det er veldig mange som tror det motsatte.

Ja, dette er åpenbart for alle som driver med detailing, men sikkert greit å presisere ja. ;)

Mine biler har vært hvite, så det er vanskelig å få fantastisk "show shine", men jeg polerte en sølv MB og lakken så ut som glass. MYE bedre enn da bilen var ny. En voks gir enda litt mer dybde og shine. "Problemet" når voksen etter hvert slites av blir lakken ubeskyttet og små partikler fester seg bedre. Den store wow-effekten forsvinner derfor relativt fort. Perfeksjonistene fyller gjerne på med en voksbasert spray etter hver vask for å holde effekten så lenge som mulig. 

Spørs hva man prøver å få ut av behandlingen, men ut i fra alt jeg har lest (mye) kan sliter jeg med å se at ikke keramisk coating vil være fordelaktig for de aller fleste som akter å beholde bilen en stund. Ulempen er selvsagt en kost som kanskje er høyere enn mange gidder å bruke på bilen. :)

Absolutt, coating vil gi mye lenger beskyttelse, at de også gir bedre ripe beskyttelse er også en positiv side ved det. Om folk syns det er dyrt, så vil det jo være en investering, for å holde bilen ved like og gir et bedre inntrykk når dagen har kommet og bilen skal selges videre.

Ripete bil drar prisen veldig ned, for mange tror at eneste løsning er omlakkering.

Vi har C1 + EXOv2 på vår, og det ble lagt på i mars i fjord, og den beader nesten like godt som ny. (dog vasket kun med autofoam, G-wash og bøtte med gritt-guard.) Men uansett om den hadde vært vasket med kraftig avfetting og såpe ville C1 overlevd, og kunne  lagt ett nytt lag med EXOv2 på.

Der har du spikeren på hode, en keramisk overlever fint og du kan toppe den igjen med ny glans.
Selv om en har en voks på bilen så er den ikke sterkere , den er blankere i en periode og tåler til en viss grad møte med bla fugleskitt.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

@roger

#980
Vi har C1 + EXOv2 på vår, og det ble lagt på i mars i fjord, og den beader nesten like godt som ny. (dog vasket kun med autofoam, G-wash og bøtte med gritt-guard.) Men uansett om den hadde vært vasket med kraftig avfetting og såpe ville C1 overlevd, og kunne  lagt ett nytt lag med EXOv2 på.
[/quote]

Der har du spikeren på hode, en keramisk overlever fint og du kan toppe den igjen med ny glans.
Selv om en har en voks på bilen så er den ikke sterkere , den er blankere i en periode og tåler til en viss grad møte med bla fugleskitt.
[/quote]

Jeg har også C1 + EXOv2 på min, og det ble lagt på i februar i fjor. Er i det store og hele, rimelig god fornøyd, men opplever nå at det er tyngre å få den ren nede på sidepanelene. Panser og tak er fortsatt helt ok. Har vasket med Surfex HD i 1:200 og Gtechniq såpe, noen få ganger med Pricbort.
Har ikke lagt beskyttelsen selv, men vurderer i rebehandle på et tidlig stadium selv, i håp om å ta det før vaskeripene kommer. Har dere med erfaring, tro på at det holder med EXOv2? Og trengs det da en "tøffere" avfetting før EXOv2 fåføres på nytt?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

HaraldT

Som flere andre her har jeg også lagt på comboen C1 og EXOv2. Sidepanelene har alltid vært litt vanskeligere å få ren uten berøringsvask sammenlignet med resten av bilen. Beadingen er fremdeles god etter berøringsvask på sidene, mens panseret kun trenger lett avspyling for å få tilsynelatende rent panser og god beading. Jeg har nylig kjøpt inn og prøvd ut C2V3, som vedlikehold av yttre lag (regner med at C1 fremdeles er inntakt). Jeg brukte C2V3 ublandet og påførte antageligvis litt for mye før jeg buffet av. Jeg fikk litt skjolder først, men fikk dette bort med å fukte MF i varmt vann med påfølgende buffing. Da dette tok litt tid fikk jeg bare tatt panseret og den ene siden. Jeg ser nå betydelig forskjell i beadingen på venstre siden hvor jeg har påført nytt lag med C2V3 i forhold til der jeg behandlet for et år siden med C1 + EXOv2. Etter å ha lest litt om andres erfaringer med C2V3 vil jeg prøve å fortynne denne med vann i forholdet 1:2. Litt kortere holbarhet, men enklere påføring.

@roger

Takk til HaraldT, for tips om C2v3.
Hvor kraftig rengjøring gikk du på med før påføring av C2v3?
Rebehandling med EXOv2 er kanskje ikke mulig heller, uten å legge ny C1? Ser at EXOv2 skal påføres inne 12 timer etter C1.
Jeg fikk med en flaske med C1.5 av min detailer, for jevnlig vedlikehold av EXO'en, men opplever svært liten effekt av den.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

petersv

Jeg brukte  Surfex før påføring av C2v3, veldig enkel å påføre (bruk et godt og medium tykt mf-håndkle)

Bare kjenn over lakken om det er noen "nupper" igjen før du begynner, og vask ev. Med prickbort først.

DavidRS

C2v3 er helt rå å bruke blandet med vann. 1 del C2v3, 3 deler vann. Spray på hele bilen når den er våt, og tørk bort med håndkle! Easy as it gets. [emoji4]

HaraldT

Forvask før påføring av C2V3 har vært som andre også beskriver Surfex HD - avspyling - Prickbort - avspyling - håndvask. Stort mer kan en vel ikke gjøre uten å slite på C1 som forhåpentligvis er inntakt.

Jeg tenker bruken av C2v3 blir som en QD. Lett å påføre, forholdvis rimelig og brukbar holdbarhet (i følge andres erfaringer).

Er det noen av dere som har fundert/erfart hvor mye beskyttelse C1 egentlig gir i forhold til en bil uten lakkforsegling?

Klykken

Prickbort først, på tørr bil, for best effekt. Surfex skal (eller bør) være utblandet i vann (1:20-ish på vinteren), så da er det ingen krise om bilen er våt under påføring.
Begge bør få litt virketid før avspyling, men ingen skal tørke på lakken. Unngå å bruke disse på glass, da det kan gi vriene merker.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Jimpec

Bare et lite innspill fra siden om C2V3. Jeg har brukt en del liter med produkter fra Gtechniq, og vil nesten si at det er bedre å bruke Quick Detaileren fremfor å bruke C2 som det.
C2V3 har den leie egenskapen at det lett blir skjolder i tillegg til at den lager en støvmagnet uten like.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

ToWalkOrDrive

Statoil-bensinstasjonen på Lura (Sandnes) har et eget vaskeprogram for Tesla. Står: "si fra til betjeningen om du har bøyler eller Tesla" Jeg kjørte tingen min inn her og så at både spyling og børster ble brukt. Har og kjørt bilen inn uten å si fra og få spesialprogrammet. Hvor dumt er dette? Er det sånn at bilen blir strippet for maling, og kun grunningen er igjen om et par år, eller er det kun snakk om striper og riper? Gidder ikke bruke tusener av timer eller kroner på å vaske tingen min.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Thor2014

Tingen er vel det dårligste synonymet jeg har hørt om en bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA