Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Tesla P85D

Er det mulig å ta vare på lakken på en god mate uten å kjøpe folie? Regner med det finnes en god lakkforseiling el lignende? Å er det noe man enkelt får til selv?

Tips til produkter?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

DavidRS


Sitat fra: PERFORMANCE85D på lørdag 17. januar 2015, klokken 01:46
Er det mulig å ta vare på lakken på en god mate uten å kjøpe folie? Regner med det finnes en god lakkforseiling el lignende? Å er det noe man enkelt får til selv?

Tips til produkter?

Hvis du skal bruke forsegling som tar vare på lakken så er det ikke noe du bør gjøre selv, da disse kan permanent skade lakken din om det gjøres feil. Ta kontakt med meg på pm, så kan jeg eventuelt gi deg mer informasjon.

petersv

Gtechnic sine produkter er "enkle" å legge selv (se videoer på youtube etc.)

Men det avhenger jo selvfølgelig av godt forarbeide (polering.) Så er nok best å få noen proffe til å gjøre det første gang.

Som tocn-medlem får du gode rabatter på produkter hos div leverandører.

Resistes

#963
Sitat fra: PERFORMANCE85D på lørdag 17. januar 2015, klokken 01:46
Er det mulig å ta vare på lakken på en god mate uten å kjøpe folie? Regner med det finnes en god lakkforseiling el lignende? Å er det noe man enkelt får til selv?

Tips til produkter?

Det er et spørsmål du får mang gode svar på , egentlig er "lakkforseggling" et begrep som omfatter allt fra en voks , syntetisk voks, medium levetid lakkforseggling, og til keramiske lakkforsegglinger med 5 år pluss levetid. Og igjen er det mange varianter .
De tøffeste,hardeste og lengst holdbare er oftest kun autoriserte som får legge, men du kan legge resten selv ved å kjøpe produkter i handelen hos ulike. Det som er viktigst estetisk er ikke forsegglingen , men forarbeidet.
Så ønsker du et godt resultat så bør lakken være tilnærmet perfekt før du innkapsler den i en langtidsbeskyttelse.
Hos oss anbefaler i Opti Coat Pro , en av verdens ledende innen bilpleie og lakkforsegglinger . (coating er det det engelske ordet vi ikke har et norsk godt alternativ.)
http://opticoat.no har vi mer info om det.
Når det kommer til vedlikehold og å ta vare på lakken på beste måte anbefaler vi vaskemetoder og produkter som ikke riper og gir et godt resultat, lakkforseggling eller ikke. Vårt valg er Optimum No Rinse , en anne metode er såkallt 2 bøtters metode som du sikkert finner nevnt mange ganger i dette forumet også :)
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

petersv


Resistes

All respekt til dem som ønsker å legge det selv, men de bør også ha de nødvendige forutsettningene klar , temperert lokale, utstyr, produkter og gjerne ha en bra porsjon erfaring. Fullt mulig å få godt resultat med tålmodighet og arbeidslyst. Men når det kommer til forseglinger som holder over 2 år og binder seg til lakken så anbefaler eg å sjekke litt rundt . Det finnnes masse gode medium forseglinger som er mye enklere å jobbe med og lar seg lettere korrigere og fjerne. Skal man ha veldig enkelt 1/2 år beskyttelse så er Optiseal http://www.autogeek.net/optimum-opti-seal.html og Ultima http://www.autogeek.net/ultima-paint-guard-plus.htmlsuper enkle produkter å jobbe med . 
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

mogu

Hvis du først skal legge beskyttelse som varer et halvt år skjønner jeg ikke hvorfor man ikke går for en kvalitetsvoks som f.eks. Swisswax shield. Lagt på riktig måte skal denne også holde et halvt år, opptil et år, men dette er selvsagt en smakssak.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Resistes

Swisswax er carnuba , et naturprodukt som ikke tåler vask,sol mm, Kan få den til å vare noen måneder i rette hender , men levetid er fra 2 uker til noen mnd.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Klykken

#968
Tull. Swisswax tåler vask og sol. Og vann beader fortsatt fint på mine biler hvor det ble lagt i juli. Lett å rengjøre er det fortsatt også. Sjekk erfaringer til folk rundt om på nett.

Det du imidlertid skal være veldig forsiktig med når du driver egen bissniss er å rakke ned på andre produkter enn de du selv fører. Useriøst.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

mogu

Sitat fra: Resistes på onsdag 21. januar 2015, klokken 08:08
Swisswax er carnuba , et naturprodukt som ikke tåler vask,sol mm, Kan få den til å vare noen måneder i rette hender , men levetid er fra 2 uker til noen mnd.

Sealere tåler heller ikke f.eks. Petroleumsbaserte avfettingsmiddel, så skulle du være uheldig å hive det på bilen din kan det fort koste deg mange kroner.

Dine uttalelser fremstår ikke så troverdig når du i så stor grad er ute etter å vokte egne interesser.  Holdbarheten på voks og sealere kan diskuteres frem og tilbake, og blir også gjort det av proffe detailere på dcn. De har vel enda ikke blitt enige, så sjansen for at vi blir det er vel også ganske liten. En ting de derimot er enige om er at forarbeidet er det som er mest avgjørende for å skape god heft for voksen/sealeren og dermed lang holdbarhet.

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

HåkonE

Voks har ikke veldig god holdbarhet, men med riktig grunnarbeid (vask/rens), lagt på korrekt og med riktig vasking i etterkant så ser man effekten fortsatt etter 6 mnd. Kommer litt an på hvordan bilen brukes og lagres også. Glansen forsvinner relativt fort uansett er min erfaring, og selv om vannet beader trenger ikke beskyttelsen være topp.

Veldig mange som ikke får mer enn 1-2 måneder ut av voks. Da blir det plutselig mye arbeid for lite.

Opticoat (og andre) får mye skryt på nettet. Holdbarhet på flere år, og en langt lettere bil å holde ren og pen. Jeg "detailer" min egen bil, men ville nok ikke prøvd å legge på noe slikt uten egnede lokaler og riktig teknikk. De sterkeste produktene selges i utgangspunktet heller ikke til private.

Vurderer dette når jeg får min P85D, men jeg har fortsatt ikke funnet svar på hvordan produkter som Opticoat "slites" av. Skrekken må være om det begynner å gå av i flak etter noen år. Noen som vet?




overlay

Sitat fra: Haknys på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:03
Voks har ikke veldig god holdbarhet, men med riktig grunnarbeid (vask/rens), lagt på korrekt og med riktig vasking i etterkant så ser man effekten fortsatt etter 6 mnd. Kommer litt an på hvordan bilen brukes og lagres også. Glansen forsvinner relativt fort uansett er min erfaring, og selv om vannet beader trenger ikke beskyttelsen være topp.

Veldig mange som ikke får mer enn 1-2 måneder ut av voks. Da blir det plutselig mye arbeid for lite.

Opticoat (og andre) får mye skryt på nettet. Holdbarhet på flere år, og en langt lettere bil å holde ren og pen. Jeg "detailer" min egen bil, men ville nok ikke prøvd å legge på noe slikt uten egnede lokaler og riktig teknikk. De sterkeste produktene selges i utgangspunktet heller ikke til private.

Vurderer dette når jeg får min P85D, men jeg har fortsatt ikke funnet svar på hvordan produkter som Opticoat "slites" av. Skrekken må være om det begynner å gå av i flak etter noen år. Noen som vet?

Glansen skal komme av poleringen man gjør på forhand :P

mogu

Sitat fra: overlay på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:21
Sitat fra: Haknys på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:03
Voks har ikke veldig god holdbarhet, men med riktig grunnarbeid (vask/rens), lagt på korrekt og med riktig vasking i etterkant så ser man effekten fortsatt etter 6 mnd. Kommer litt an på hvordan bilen brukes og lagres også. Glansen forsvinner relativt fort uansett er min erfaring, og selv om vannet beader trenger ikke beskyttelsen være topp.

Veldig mange som ikke får mer enn 1-2 måneder ut av voks. Da blir det plutselig mye arbeid for lite.

Opticoat (og andre) får mye skryt på nettet. Holdbarhet på flere år, og en langt lettere bil å holde ren og pen. Jeg "detailer" min egen bil, men ville nok ikke prøvd å legge på noe slikt uten egnede lokaler og riktig teknikk. De sterkeste produktene selges i utgangspunktet heller ikke til private.

Vurderer dette når jeg får min P85D, men jeg har fortsatt ikke funnet svar på hvordan produkter som Opticoat "slites" av. Skrekken må være om det begynner å gå av i flak etter noen år. Noen som vet?

Glansen skal komme av poleringen man gjør på forhand :P

Slenger meg på denne, hverken voks eller sealer vil gi glans, dette kommer kun av grunnjobben som er gjort under før voks/sealer er lagt. Greit å presisere da det er veldig mange som tror det motsatte.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Resistes

Er endel betegnelser selv ikke bilpleiere blir enig om .
Voks oftest Naturlig Carnuba
Sealere ofte Syntetisk fremstillte vokser
Ingen av disse øker hardheten på lakken .
Mange kaller også syntetiske vokser for forsegling og bruker coating når det kommer til neste gruppe.
Så har vi forseglinger som strekker seg fra den typen som lar seg fjerne bla med aceton,isopropanol,petroleumsbaserte osv.
På topp ligger de som ofte kalles keramiske coating eller glass coating.
De tåler det som er i handelen for det meste med små variasjoner.
Når enkelte sier lakkforsegling men referer til en syntetisk voks så er det misvisende og forvirrende for mange.
Coating er på norsk Overflatebehandling men da tenker folk på det man gjør industriellt bla på båt og offshore.
Og når eg sier att en Carnuba voks holder to uker er det når en tar en bil i selv vask feks med kraftigste avfettning , så er det ikke mange turene den klarer før vannet er flatt på lakken.
Derimot om en gjøre det med gode rutiner og produkter kan man fint få den til å holde feks 6 mnd , collinite 915 klarte 9 mnd. Men alle bileiere er ikke detailere og ønsker ikke å være det , så hvorfor gjøre en 20 timer jobb , for så å legge en voks som ikke tåler hard vask fra en som ikke ønsker 2 bøtters metode og qtips?

Når det gjelder OptiCoat Pro så slites den ikke av , ei heller i flak . den binder seg med klarlakken og blir en del av denne enkelt fortalt.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Resistes

Sitat fra: Klykken på onsdag 21. januar 2015, klokken 08:53
Tull. Swisswax tåler vask og sol. Og vann beader fortsatt fint på mine biler hvor det ble lagt i juli. Lett å rengjøre er det fortsatt også. Sjekk erfaringer til folk rundt om på nett.

Det du imidlertid skal være veldig forsiktig med når du driver egen bissniss er å rakke ned på andre produkter enn de du selv fører. Useriøst.
Swisswax er et kvalitetsprodukt , men det er en Carnuba voks , om du tok det som kritikk eller å rakke ned så beklager eg det , dårlig ordlag . Eg har selv i arsenalet voks fra Mitchell & King som er shitdyr men det er fortsatt en Carnuba , som naturlig smelter rundt 60 grader , som lar seg fjerne enkelt med litt for kraftig Surfex .
Du tar sikkert godt vare på den ingen tvil , og som eg nevnte så får man mange flere måneder ut av den på den måten.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA