Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Mila

Jeg har fått noen store hvite skjolder på plaslistene på Teslaen og lurer litt på hva det kommer av. Kan det det ha komt av Surfe HD som ble liggende noen minutter for lenge på lakken? Hvordan kan jeg eventuelt fjerne hvite skjolder på plastlistene? Har forsøkt å smøre på CG Silk shine dressing, men det hjelper bare noen dager.

Siden jeg fikk Teslaen så har den bare vært håndvasket med Prickbort, Surfex HD 1:20, CG wash and gloss og Polish Angel Master sealant som forsegling.
Model S85 - Dolphin Grey, sort skinn, lydpakke, lyspakke, Techpakke, luftfjæring, panotak og parkeingsassistanse.

Levering mars 2013! :)

Patosan

Sitat fra: Mila på lørdag 28. juni 2014, klokken 11:12
Jeg har fått noen store hvite skjolder på plaslistene på Teslaen og lurer litt på hva det kommer av. Kan det det ha komt av Surfe HD som ble liggende noen minutter for lenge på lakken? Hvordan kan jeg eventuelt fjerne hvite skjolder på plastlistene? Har forsøkt å smøre på CG Silk shine dressing, men det hjelper bare noen dager.

Siden jeg fikk Teslaen så har den bare vært håndvasket med Prickbort, Surfex HD 1:20, CG wash and gloss og Polish Angel Master sealant som forsegling.
Prova Polytrol som du får köpa på en välsorterad järnhandel.
Det är det enda jag har erfarit funkar på plasten.
Maskera så att du inte får något på lacken.
VIN 15026

LinkedIn

Klykken

Bruk sterk surfex først, 1:5 f.eks, skrubb lett, skyll, tørk og så benytt Owatrol Polytrol f.eks. bruk en skumgummipensel til dette, og påfør jevnt. La det sitte en liten stund og tørk av overskuddet.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Resistes

Sitat fra: Mila på lørdag 28. juni 2014, klokken 11:12
Jeg har fått noen store hvite skjolder på plaslistene på Teslaen og lurer litt på hva det kommer av. Kan det det ha komt av Surfe HD som ble liggende noen minutter for lenge på lakken? Hvordan kan jeg eventuelt fjerne hvite skjolder på plastlistene? Har forsøkt å smøre på CG Silk shine dressing, men det hjelper bare noen dager.

Siden jeg fikk Teslaen så har den bare vært håndvasket med Prickbort, Surfex HD 1:20, CG wash and gloss og Polish Angel Master sealant som forsegling.


Bruk en sitrusbasert apc (all purpose cleaner) på plast som har en ru overflate, feks listene nede. børst lett med feks en neglebørste, lett ikke hardt , skyll bort tørk. Det hvite nede på listene er gjerne polish og er påført under klargjøringen. Ser polishrester på nesten  hver Tesla vi har til OptiCoat. Å bruke ovartrol uten å rengjøre er ikke det beste, det dekker bare en stund. Eg har sluttet med ovatrol selv om det er greit produkt, bruker kun solution finish nå eller black wow. Ovatrol lukter båtpleie :)
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

ducktolate

Hvor mange biler har Tesla klargjort det siste året? Og fortsatt har de ikke klart å få tak i noen som kan det??

Et kjapt spm. Bilen min har en lakkfeil som Tesla har erkjent at ikke skal være der. Bilen er behandlet med C1 og EXO fra Gtechniq, men får nå et panel lakket opp. Kan jeg kreve å få dette behandlet på nytt? Eller skal jeg be dem utsette lakkeringsjobb til det er på tide å behandle bilen på nytt. ( hvor lenge varer i så fall C1 og EXO)

BMW850

Sitat fra: Mila på lørdag 28. juni 2014, klokken 11:12
Jeg har fått noen store hvite skjolder på plaslistene på Teslaen og lurer litt på hva det kommer av. Kan det det ha komt av Surfe HD som ble liggende noen minutter for lenge på lakken? Hvordan kan jeg eventuelt fjerne hvite skjolder på plastlistene? Har forsøkt å smøre på CG Silk shine dressing, men det hjelper bare noen dager.

Siden jeg fikk Teslaen så har den bare vært håndvasket med Prickbort, Surfex HD 1:20, CG wash and gloss og Polish Angel Master sealant som forsegling.

Det her er bra saker: http://www.ebay.com/itm/303-Aerospace-Protectant-16oz-For-Plastics-Vinyl-Tyres-Engine-Bay-Hot-Tub-/281245960269?pt=UK_Car_Accessories_Car_Care_Cleaning&hash=item417b90c84d

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Mila

Tusen takk for tips. Det høres veldig sannsynlig ut at det kan være poleringsrester fra klargjøring. Husker jeg allerede så merkene når jeg vasket bilen første uken.

Da får jeg forsøke å skrubbe litt på listene, og kjøpe en bedre plastfornyer  :)
Model S85 - Dolphin Grey, sort skinn, lydpakke, lyspakke, Techpakke, luftfjæring, panotak og parkeingsassistanse.

Levering mars 2013! :)

Resistes

Sitat fra: ducktolate på søndag 29. juni 2014, klokken 00:31
Hvor mange biler har Tesla klargjort det siste året? Og fortsatt har de ikke klart å få tak i noen som kan det??

Et kjapt spm. Bilen min har en lakkfeil som Tesla har erkjent at ikke skal være der. Bilen er behandlet med C1 og EXO fra Gtechniq, men får nå et panel lakket opp. Kan jeg kreve å få dette behandlet på nytt? Eller skal jeg be dem utsette lakkeringsjobb til det er på tide å behandle bilen på nytt. ( hvor lenge varer i så fall C1 og EXO)

Eg tror nok Tesla har flinke folk , er ikke der det trykker. Men bruken av polish som er av glansbilde typen / shine,shine , med myye "fyllere", oljer silikon,etc etc , som er beregnet på å fylle ujevnhetene i lakken for å få en skinnende overflate, men som fjernes ved vask og avfetting.
Man vil ikke se slike merker vanligvis rett etter poleringen som hologrammer , riper etc. så eg kan godt forstå att forhandleren leverer dette i beste mening, de ser jo kun en blank fil forlater lokalet, mens kunden ser et annet bilde etter litt tid.
Spm # 2 om behandlet område som blir byttet , Personlig tror eg att eg ville spurt Tesla om de kunne ta den kostnaden for å rebehandle området de skifter/lakkerer. Tror det handler mer om velvillighet enn krav.
Lykke til.   
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

cstromme

#848
Er dette en grei såpe å bruke til å vaske bilen?
Uber Super Drying Microfiber Towel

Har og lagt følgende i handlekurven hos Bilnerden:
- Spesialsvamp (2 stk)
- Uber Super Drying Microfiber Towel

Hva mer trenger jeg? Bilen er behandlet med Ceramic Pro, så avfetting på selve lakken skal ikke være nødvendig, men jeg må vel bruke avfetting på felgene. Hvilken avfetting anbefales av de bilnerden selger?

Noe annet jeg trenger?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Klykken

#849
Nå er "såpen" du har linket til et tørkehåndkle, men de aller fleste såpene BN selger er gode. Kan iallefall anbefale Poorboys og Autofinesse sine, da det er disse jeg har prøvd av BNs utvalg. :)
Et bedre kjøp med tanke på volum er JIF Bilshampoo. Den er overraskende god, også. Både i bøtta og i kanonen. Den får du kjøpt hos Fellskjøpet, Jernia, Coop bygg og mye mer. Koster rundt 250kr for 5L.

Avfetting må du ha selv om det er lagt beskyttelse på lakken. For du skal ikke vaske på småsand, pollenstøv og annet som ligger på bilen. Skaff deg Surfex HD i tillegg, så kommer du langt. Blandes ut i 1:30 eller mildere (1:40, 1:50 osv) på sommerhalvåret.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

cstromme

#850
Sitat fra: Klykken på mandag 30. juni 2014, klokken 13:13
Nå er "såpen" du har linket til et tørkehåndkle, men de aller fleste såpene BN selger er gode. Kan iallefall anbefale Poorboys og Autofinesse sine, da det er disse jeg har prøvd av BNs utvalg. :)
Et bedre kjøp med tanke på volum er JIF Bilshampoo. Den er overraskende god, også. Både i bøtta og i kanonen. Den får du kjøpt hos Fellskjøpet, Jernia, Coop bygg og mye mer. Koster rundt 250kr for 5L.

Avfetting må du ha selv om det er lagt beskyttelse på lakken. For du skal ikke vaske på småsand, pollenstøv og annet som ligger på bilen. Skaff deg Surfex HD i tillegg, så kommer du langt. Blandes ut i 1:30 eller mildere (1:40, 1:50 osv) på sommerhalvåret.

Haha, nå var det vel denne jeg mente å linke til.

Men Jif Bilshampoo hørtes bra ut. Lettere når jeg bare kan gå i butikken å kjøpe den der. Bare å bruke denne i høytrykkspyleren?

Carecenter sa jeg ikke trengte avfetting, stemmer ikke dette? Kjøper uansett siden jeg må ha til felgene. Hvordan påfører jeg denne? Og hvor selges den?

EDIT: Kan jeg erstatte tørkehåndduken og svampen med produkter som selges i butikk? I så tilfelle, hvilke produkter og i hvilken butikk?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Klykken

#851
Såpen du linker til er ment for skumkanon. Ikke like egnelig for bøttevask.

Avfetting trenger du, okke som for ekstra sikkerhet. Det er det som kalles "forvask", for du skal ikke dra skitt i svampen bort etter lakken, for slikt blir det riper av.

For felger ville jeg også brukt dedikert felgrens, da de er mye mer effektive. P21s hos bilnerden er ypperlig til dette formålet. Tar jeg ikke feil kan den også vannes ut hvis felgene ikke er spesielt skitten.

Surfex HD blandes ut med vann, som fortalt i innlegget over (én del surfex og 30 deler vann f.eks, så det er veldig drøyt), og sprutes på bilen med en sprayflaske (Sprayflaske for slikt selges på BN, eller hos biltema, jula osv). La det stå i 4-10minutter, men IKKE la det tørke.

Er lakken nuppete er dette mest sannsynlig asfalt/tjære som sitter der. Dette tas med kaldavfetting som Prickbort. Denne er også skånsom mot forseglinger.

Rekkefølgen på forvask bør gjøres slik:
- Felgrens (kun!) på felger
- Prickbort på TØRR bil fra underside vinduer og ned (hvis lakken er nuppete, altså. Hvis ikke droppes Prickbort) i 4-10 minutter (skal ikke tørke)
- Surfex HD etter prickborts virketid, kan legges over hele bilen, men unngå å ha det på glass så alt for lenge. Surfex kan ligge i 4-10 minutter og skal heller ikke tørke.
- Spyl felger og lakk med høytrykk.
- Vask bilen fra taket og ned med såpe og lunket vann. Svampen skal gli på lakken, uten noe trykk.
- Spyl av grundig etter vask, gjerne med høytrykk først og hageslange etterpå for letter tørking.
- Tørk bilen forsiktig med håndkle.

Skyll svampen ofte i bøtta for å få ut mest mulig av skitten. Hverken svamp eller tørkehåndkle skal røre bakken.

De aller fleste produkter selges i dedikerte bilpleiebutikker. Mange av disse har fysiske utsalgssteder, samt lagerhenting også, som Swissvax/Exint, Parts & Retards, Scandicshine osv.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

cstromme

Sitat fra: Klykken på mandag 30. juni 2014, klokken 15:12
Såpen du linker til er ment for skumkanon. Ikke like egnelig for bøttevask.

Avfetting trenger du, okke som for ekstra sikkerhet. Det er det som kalles "forvask", for du skal ikke dra skitt i svampen bort etter lakken, for slikt blir det riper av.

For felger ville jeg også brukt dedikert felgrens, da de er mye mer effektive. P21s hos bilnerden er ypperlig til dette formålet. Tar jeg ikke feil kan den også vannes ut hvis felgene ikke er spesielt skitten.

Surfex HD blandes ut med vann, som fortalt i innlegget over (én del surfex og 30 deler vann f.eks, så det er veldig drøyt), og sprutes på bilen med en sprayflaske (Sprayflaske for slikt selges på BN, eller hos biltema, jula osv). La det stå i 4-10minutter, men IKKE la det tørke.

Er lakken nuppete er dette mest sannsynlig asfalt/tjære som sitter der. Dette tas med kaldavfetting som Prickbort. Denne er også skånsom mot forseglinger.

Rekkefølgen på forvask bør gjøres slik:
- Felgrens (kun!) på felger
- Prickbort på TØRR bil fra underside vinduer og ned (hvis lakken er nuppete, altså. Hvis ikke droppes Prickbort) i 4-10 minutter (skal ikke tørke)
- Surfex HD etter prickborts virketid, kan legges over hele bilen, men unngå å ha det på glass så alt for lenge. Surfex kan ligge i 4-10 minutter og skal heller ikke tørke.
- Spyl felger og lakk med høytrykk.
- Vask bilen fra taket og ned med såpe og lunket vann. Svampen skal gli på lakken, uten noe trykk.
- Spyl av grundig etter vask, gjerne med høytrykk først og hageslange etterpå for letter tørking.
- Tørk bilen forsiktig med håndkle.

Skyll svampen ofte i bøtta for å få ut mest mulig av skitten. Hverken svamp eller tørkehåndkle skal røre bakken.

De aller fleste produkter selges i dedikerte bilpleiebutikker. Mange av disse har fysiske utsalgssteder, samt lagerhenting også, som Swissvax/Exint, Parts & Retards, Scandicshine osv.

Takk for utfyllende svar! :D

Da har jeg lagt alle produktene forutenom såpen i handlekurven hos Bilnerden og er klar til å bestille.

Et par siste spørsmål:
- Er Jif Bilshampoo ment for påføring med høytrykkspyler?
- Etter felgrens og prickbort, skal Surfex HD legges rett over denne?
- Når du sier spyl felger og lakk med høytrykk, er det da rent vann, eller bilshampooen? Hvis ikke, skal shampooen kun brukes i bøtten med svampen?

Er litt inn med teskje dette, men er livredd for å gjøre noe feil her. (Sier mannen som andre dag med ny bil klarte å stripe opp bakskjermen)
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Klykken

#853
Sitat fra: cstromme på mandag 30. juni 2014, klokken 23:06
Takk for utfyllende svar! :D

Da har jeg lagt alle produktene forutenom såpen i handlekurven hos Bilnerden og er klar til å bestille.

Et par siste spørsmål:
- Er Jif Bilshampoo ment for påføring med høytrykkspyler?
- Etter felgrens og prickbort, skal Surfex HD legges rett over denne?
- Når du sier spyl felger og lakk med høytrykk, er det da rent vann, eller bilshampooen? Hvis ikke, skal shampooen kun brukes i bøtten med svampen?

Er litt inn med teskje dette, men er livredd for å gjøre noe feil her. (Sier mannen som andre dag med ny bil klarte å stripe opp bakskjermen)
Bare hyggelig det. :D

- Jif bilshampoo kan brukes både i skumkanon og i bøtta. Den er ikke den mest effektive i kanonen, men den gjør nytten godt nok.
- Surfex HD kan legges rett over prickbort og felgrens, ja. Men gjør du det motsatt og legger prickbort etter surfex, vil prickbort miste litt effekt. Den reagerer dårlig mot vann. Du trenger forøvrig ikke legge prickbort og surfex på felgene, da felgrensen klarer jobben fint selv. Er kun i spesielle situasjoner det brukes. F.eks om noe skitt er fastbrent o.l.
- Har du skumkanon kan du gjerne bruke det. Jif-såpen er OK til det formålet også. Det hjelper nok på litt, men jeg mener det er litt unødvendig med mindre bilen er meget skitten, eller at du bare skal spyle den litt kjapt. Isåfall kan du la dette virke en liten stund (må ikke tørke) før du spyler med vanlig vann.

Har du tatt med spraykanner fra bilnerden også? Atomiza-sprayhodene er temmelig greie, og koster ikke all verdens. Holdbare og med god spredning, og lite sløseri. Kan også anbefale Kwazar sine, men de koster litt mer.

Hvis du vil litt lengre inn i materien med bilpleie (polering, ripefjerning, osv) så anbefaler jeg deg å sjekke ut detailersclub.no. Riper på bakskjermen kan lett dempes/fjernes med maskin og litt tid. ;) Er mange ildsjeler der som er villige til å hjelpe deg både over nett og i privaten også. Og noen av forhandlerne arrangerer også kursing i maskinbruk for de som vil ha en brattere læringskurve. :) I tillegg er det mulig å få rabatter fra forhandlermedlemmene, både gjennom gruppekjøp og for de som er betalende medlem i DCN (150kr/året).
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Eller enda bedre, 10% på bilnerden hvis du er medlem i TOCN.no :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA