Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Resistes

Sitat fra: CFM på torsdag 19. juni 2014, klokken 13:47
Sitat fra: Haknys på torsdag 19. juni 2014, klokken 11:13
I og med at dette produktet er så hardt, hvordan er det når det før eller siden begynner å miste grepet. Faller det av flekkvis? Ut i fra hva noen beskrev, var Opticoat utfordrende å få av - selv med polering.

Jeg går ut i fra at Opticoat, i større eller mindre grad, er det samme som Ceramic Pro. Begge kaller det keramisk og bruker både produktnavnet og harhetsgraden 9H. I så fall er det ikke noe som faller av i flak. Det må være ganske tykt lag for å flasse eller flake. Er det som annet nanomateriale så slites det bort som støv eller mettes med møkk så non-stick-effekten forsvinner. Må rubbes av, hvis du skal ha det av for f.eks. overlakkering.

For å si noen ord om Opti Coat Pro og sammenligningen med Ceramic Pro så er de litt forskjellige, Ceramic Pro er veldig like på lakkforseglingen til Liquid Elements Shield der man legger X antall lag etter ønsket hardhet og holdbarhet , fra 3-5 år hardhet fra 7,5 H til 9,3H (shield) . Opti Coat er 1 lag og det er klassifisert som permanent fra produsent og med Opti Coat trenger man og kan bare legge et lag. Den øker gradvis første måneden til over 9H (http://www.autopia.org/forum/topic/122217-paint-density-hardness/ )
, på biler som er 1 år eller eldre gies det 5 års garanti . I det betyr det att ved normal vedlikehold vil ikke Opti Coat slites eller degraderes , men det lar seg fjerne bla ved maskin rubbing feks ved nødvendig vedlikehold og reparasjoner. Opti Coat er uten etterbehandlinger ,Ceramic Pro tror eg også er uten etterbehandlinger, Shield kan man etterbehandle for å styrke den vannskrekk effekten men er ikke nødvendig.
Uansett INGEN lakkforseglinger er ripefrie uansett hardhet , men reduserer riper til et minimum så det er ikke fritt frem for børstevasktortur men med selvrenseeffekten de har vil man normalt ikke trenge hard vask heller ei heller sterke kjemikalier , de keramiske tåler kjemikalier i langt større grad. De keramiske lakkforseglingene er alle produkter rettet mot forbrukere og de produkter man kan finne i handelen for å vaske bilen med.

Uansett merke man velger får man en mye sterkere og blankere overflate som gir bilen et flott utseende og er mye lettere å holde vedlike , en investering man har mange ganger tilbake.
Opti Coat Pro er kun autoriserte som kan legge, og det følger med garanti papirer.
Siden vi har både Shield og Opti Coat Pro vil eg si att min personlige favoritt er Opti Coat fremfor Shield , de har vært lenge i markedet og er i konstant utvikling i tett samarbeid med de store lakkfabrikantene.
Men husk å ikke sammenligne keramiske coatings med andre aktører som Ditec, Diamondbrite,permashine etc etc . De er i en helt annen kategori. For de alternativene har vi Acryl/Resin baserte Americoat som er ca 2 års holdbarhet.

Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Klykken

Uansett holdbarhet, så er det forarbeidet som er gjort før forseglingen det som telles. Er bilen full av riper og hologram fra dårlig maskinpolering vil dette skinne gjennom forseglingen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Resistes

Sitat fra: Klykken på fredag 20. juni 2014, klokken 13:45
Uansett holdbarhet, så er det forarbeidet som er gjort før forseglingen det som telles. Er bilen full av riper og hologram fra dårlig maskinpolering vil dette skinne gjennom forseglingen.

Det er helt korrekt , lakkforseglingen/coating er kun innpakkningen. En lakkforsegling på dårlig underarbeid er bortkastede penger utseendemessig selv om i praksis lakken er beskyttet.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Thor2014

Går det an å legge CeramicPro selv?

Jeg har lett på nett, men jeg finner ingen som selger det.

DavidRS

Sitat fra: Thor2014 på søndag 22. juni 2014, klokken 14:59
Går det an å legge CeramicPro selv?

Jeg har lett på nett, men jeg finner ingen som selger det.

Dessverre. Dette er kun tilgjengelig for autoriserte detailere.

cstromme

Kjørte min helt nye bil direkte fra Tesla til Carecenter på tirsdag for Ceramic Pro behandling. Spent på resultatet når jeg henter den kommende fredag!
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Tesla-man

Sitat fra: DavidRS på søndag 22. juni 2014, klokken 15:02
Sitat fra: Thor2014 på søndag 22. juni 2014, klokken 14:59
Går det an å legge CeramicPro selv?

Jeg har lett på nett, men jeg finner ingen som selger det.

Dessverre. Dette er kun tilgjengelig for autoriserte detailere.

Hva i all verden er en autorisert detailer? Hvem autoriserer?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

DavidRS

Sitat fra: Tesla-man på søndag 22. juni 2014, klokken 21:07
Sitat fra: DavidRS på søndag 22. juni 2014, klokken 15:02
Sitat fra: Thor2014 på søndag 22. juni 2014, klokken 14:59
Går det an å legge CeramicPro selv?

Jeg har lett på nett, men jeg finner ingen som selger det.

Dessverre. Dette er kun tilgjengelig for autoriserte detailere.

Hva i all verden er en autorisert detailer? Hvem autoriserer?

Det er importør som bestemmer hvem som er autorisert, og du skal derfor finne en liste på importørens websider. :)
Tror det er Norse Nanotech som importerer.

Kan også anbefale Gtechniq Crystal Serum på det varmeste. :)

Tesla-man

Ikke akkurat 'autorisasjon', mer forhandlere.  Men takk for linken - lært litt nytt :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

cstromme

Ivrer etter å hente bilen og kjøre den hjem på fredag, og vurderer å bestille meg litt varer fra bilnerden slik at jeg er klar til vasking når Ceramic Pro behandlingen er ferdig stivnet.

Hva trenger jeg? Har høytrykkspyler som kan blande vann og såpe, og hageslange. That's about it. Har foreløpig funnet frem:
- Spesialsvamp (2 stk)
- GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel

Hva burde jeg velge av såpe? Er det bare å blande denne såpen i høytrykkspyleren? Noe annet jeg trenger?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

alf_skaar

#835
cstromme

Anbefaller deg en slik:
http://concours.no/home/289-swirlfinder.html

Da kan du lett følge med på om du har laget vaske riper eller ikke og lett oppdage stein sprut og slikt.

jeg bruker ikke MF vaske hanske eller MF tørke håndkle lenger.

Jeg har den samme svampen som du viser i linken tro jeg, kjøpet den samme sted som led lykta men har ikke testet den. Har mer eller mindre bestemt meg at hvis jeg må vaske med svamp eller MF vaske hansk skal jeg claye først slik at de er ingen mulighet for at jeg kan løste no shit som jeg da drar runt og lager riper med.

så siden du har denne coting tro jeg du kommer langt med høytrykk og vann med untak av felgen korosol eller ironX trengs nok her. og en eller annen avfeting hvis de er asfalt prikker flekker.

Alf  :)

DavidRS

Sitat fra: alf_skaar på tirsdag 24. juni 2014, klokken 13:02
cstromme

Anbefaller deg en slik:
http://concours.no/home/289-swirlfinder.html

Da kan du lett følge med på om du har laget vaske riper eller ikke og lett oppdage stein sprut og slikt.

jeg bruker ikke MF vaske hanske eller MF tørke håndkle lenger.

Jeg har den samme svampen som du viser i linken tro jeg, kjøpet den samme sted som led lykta men har ikke testet den. Har mer eller mindre bestemt meg at hvis jeg må vaske med svamp eller MF vaske hansk skal jeg claye først slik at de er ingen mulighet for at jeg kan løste no shit som jeg da drar runt og lager riper med.

så siden du har denne coting tro jeg du kommer langt med høytrykk og vann med untak av felgen korosol eller ironX trengs nok her. og en eller annen avfeting hvis de er asfalt prikker flekker.

Alf  :)

Hvis du skal unngå riper med å claye må du for guds skyld gjøre det etter håndvask. Personlig ville jeg aldri i verden clayet en Tesla om den ikke skulle maskinpoleres etterpå, spesielt ikke om du ikke vasker først.
Jeg prøver å unngå å claye Tesla når jeg har de til behandling om jeg kan det. :)

alf_skaar

#837
Jeg vasker bilen men jeg prøver og ungå og ta på lakken hvis jeg kan.
Og til nå har dette fungert.

Jeg har ikke brukt mikroskop så jeg kan ikke se om jeg har fått noe clay riper.

kan heller ikke se noe problem fra clayen men jeg vokser jo dette panelet etterpå

Alf
"
høytrykk 30 sec en runde runt bilen
skumkanon resten av tiden
la virke så lenge som mulig, men ikke la de tørke ut.

høytrykk 3:30

Korosol på kun de panelene jeg skal claye, bruk støv maske er meget ubehaglig og få pustet inn den dunsten.
høytrykk 3:30

hopper over denne hvis de ikke er noe asfalt og finne på de panelene som skal clayes.
avfeting bilexstra kaldavfeting
inspiser med led lykt etter asfalt priker.
høytrykk 3:30

Clay
høytrykk 3:30

Tørk skal teste med og bruke to puse skin og legge de oppå lakken uten og dra de runt.
etter og ha oppdaget riper etter MF har jeg bestemt meg for og ta på lakken så lite som mulig.
pade tørker kun de panelene jeg skal vokse.

MG White Wax på et panel neste gang nytt panel .
"

alf_skaar

"Jeg prøver å unngå å claye Tesla når jeg har de til behandling om jeg kan det"

hvis du gjør de vill ikke de normalt lage riper hvis du dra noe løst og drar de runt ?

Jeg ville aldrig maskin polert hvis jeg ikke hadde clayet ikke engang for hand da jeg tro at polering kan dra løs ting som man da drar runt og lager riper.

Alf

DavidRS


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA