Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

teslaz

Er det noen som har erfaring med "pika pika rain" på TMS.
Hvordan holder den seg på bilen og hvor lenge....
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

petersv

Sitat fra: teslaz på søndag 20. april 2014, klokken 20:11
Er det noen som har erfaring med "pika pika rain" på TMS.
Hvordan holder den seg på bilen og hvor lenge....

Anbefaler Gtechniqs produkter som er litt samme greia såvidt jeg klarer å forstå av de pikapika-greiene... Har god verfaring med Gtechniq på Model S.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=73
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=411

Husk at du får rabatt hos bilnerden som TOCN-medlem (www.tocn.no)

C1 er lakkforsegler, C2 er som en "voks" (det er ikke en voks) som man har på til slutt. C1 gjør at ripemotstandsdyktigheten (for et ord!) blir adskillig bedre.

DavidRS

Sitat fra: petersv på søndag 20. april 2014, klokken 20:53
Sitat fra: teslaz på søndag 20. april 2014, klokken 20:11
Er det noen som har erfaring med "pika pika rain" på TMS.
Hvordan holder den seg på bilen og hvor lenge....

Anbefaler Gtechniqs produkter som er litt samme greia såvidt jeg klarer å forstå av de pikapika-greiene... Har god verfaring med Gtechniq på Model S.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=73
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=411

Husk at du får rabatt hos bilnerden som TOCN-medlem (www.tocn.no)

C1 er lakkforsegler, C2 er som en "voks" (det er ikke en voks) som man har på til slutt. C1 gjør at ripemotstandsdyktigheten (for et ord!) blir adskillig bedre.

Helt enig med deg. Men du bør ikke påføre C1, C4, C5, G1 eller Exo v2 hvis ikke veit hva du driver med. Gjør du det feil blir det et hælvette å rette opp, samt at man bør ha 100% strøken overflate før påføring. :)

petersv

Sitat fra: DavidRS på søndag 20. april 2014, klokken 20:55
Sitat fra: petersv på søndag 20. april 2014, klokken 20:53
Anbefaler Gtechniqs produkter som er litt samme greia såvidt jeg klarer å forstå av de pikapika-greiene... Har god verfaring med Gtechniq på Model S.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=73
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=411

Husk at du får rabatt hos bilnerden som TOCN-medlem (www.tocn.no)

C1 er lakkforsegler, C2 er som en "voks" (det er ikke en voks) som man har på til slutt. C1 gjør at ripemotstandsdyktigheten (for et ord!) blir adskillig bedre.

Helt enig med deg. Men du bør ikke påføre C1, C4, C5, G1 eller Exo v2 hvis ikke veit hva du driver med. Gjør du det feil blir det et hælvette å rette opp, samt at man bør ha 100% strøken overflate før påføring. :)

Sant det. C2 funker utmerket alene også. :) Veldig enkel å påføre og fjerne. C1 er ikke så vanskelig den heller, men er jo "litt" mer stress å rette opp!

teslaz

Takker for info. Men må nok sette av jobben til noen som kan dette.
Har desverre ikke tid til dette selv. :o  :o
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

DavidRS

C2v3 er helt knall, og jeg anbefaler den til mange av mine kunder :)

MyTess

#681
Var innom Statoil på selvvask for en berøringsfri vask, men siden jeg stort sett har brukt automatisk bilvask ble jeg ganske forvirret. Spesielt med tanke på hva jeg kan/bør bruke av de ulike programmene... se bilde...



Bør jeg følge anvisningen de gir?

Siden jeg var usikker tok jeg bare å spylte, skummet, spylte. Ferdig....

Turte ikke avfetting eller voksing etc... Og bilen ble ikke noe særlig ren heller.

Hva anbefales?


19quiz76

#682
Kjør bare 1, 2 og 5. Blir nok ikke perfekt det heller, men forvask/avfetting er alfa omega. Hvis du vil få en 90% ren bil i sommerhalvåret, kan du kjøpe Prickbort og Surfex HD og legge på begge før du kjører inn i vaskebåsen. Først PB på tørr bil fra vinduslist og nedover - la virke ca 4 min (ikke la tørke) - legg Surfex oppå (hele bilen) - la virke ca 4 min (ikke la tørke) - kjør inn i båsen og bruk program 2 og 5. Ikke tørk med pusseklut eller håndkle med mindre du tar bøttevask også, dette lager riper i klarlakken.

Voks skader ikke lakken, gjør det gjerne hvis du vil. Men bruk heller litt penger på en skikkelig voks du kan legge på et par ganger i året, og ovennevnte prosedyre vil få merkbart bedre resultat.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

MyTess

Takk for gode råd:) tar turen til statoil igjen imorgen og prøver:)

Hva mener du med å ikke la det tørke? Tipper du mener at jeg ikke bør vente mer en fire minutter? Eller tenker du å  fortsette å spraye på mer når det begynner å tørke?

Tar du tiden fra du stopper å spraye eller fra du begynte? Beklager, veldig dumme spørsmål...

Gleder meg til ny vask imorgen:)

19quiz76

#684
Ikke dumme spørsmål i det hele tatt :)
Du trenger ikke fylle på med mer produkt enn beskrevet, men det kan tørke raskere enn fire minutter og da må du legge på skum før det "tørker inn" på lakken. Generelt bør direkte solskinn unngås ved bruke av forvaskemidler (og andre detailingprodukter for den saks skyld).

Skaff deg gjerne et par vaskebøtter med grit guard, en god såpe fra feks Chemical Guys og en vaskemitt i microfiber eller ull, så vil du få fjernet de siste 10 prosentene også. Et par store microfiber tørkehåndklær på toppen, så er du godt rustet for å holde bilen blank i tillegg til ren ;)

Ps: sjekk post #27 i denne tråden for en (forslagsvis) detaljert fremgangsmåte.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

MyTess

Takk for oppklaringen, og for tipset om post 27. Det er til stor hjelp når tråden er over 600 poster:)

Gusse

Noen gode råd mot "gammel" voks og polish på plastskjørt under dørene på TMS?

petersv

@19quiz:

Siden pickbort ikke vannløselig, men surfex er det, bør man spyle av prickborten før man legger surfex imho.

@Gusse:

Du kan prøve prickbort som du sprayer i en klut og tørker bort med (for å unngå å ta voks på paneler.) Hvis ikke finnes det veldig mange produkter for dette, men prickbort tar det meste.

En olje/voksbasert plastfornyer vil få plasten til å se ny ut til neste vask ;)

DavidRS

Sitat fra: Gusse på mandag 21. april 2014, klokken 12:45
Noen gode råd mot "gammel" voks og polish på plastskjørt under dørene på TMS?

Jeg skal fravike litt fra svaret over her.
Jeg har brukt en stiv liten børste, type tannbørste som jeg dupper i ren SurfexHD for å børste vekk. Har gått kjapt over hele kanalen, også farget den opp igjen med Gtechniq C4, det holder i inntil 2 år, og gir fin farge på kanalene og diffusor bak. :)

MyTess

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 20. april 2014, klokken 22:45
Voks skader ikke lakken, gjør det gjerne hvis du vil. Men bruk heller litt penger på en skikkelig voks du kan legge på et par ganger i året, og ovennevnte prosedyre vil få merkbart bedre resultat.

Jeg prøvde meg med voks og kjørte da begge de to siste programmene som vist i bildet under.



Det ble masse hvit substans over hele bilen både etter program 6(varmvoks) og etter 7(glansvoks). Jeg ble usikker på om det er meningen å la dette tørke på bilen? Har alltid lest at man skal ta bort overflødig voks?

Tok ihvertfall ingen sjanser og spylte over hele med en runde høytrykksvask.

Spørsmålet er om det var noe lurt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA