Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

cairnz


Sitat fra: staleand på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:12
Jeg kjøpte swissvax shieldvoks fra seissvax.no. Koster dog. 1000,- for si lita krokke. Veldig fornøyd. Gir god glans, er lett å påføre og vannavstøtene!

takk. skal sjekke ut. kjenner jeg meg rett ender jeg snart opp med en kränzle og den store poleringsmaskinen... :-/
Elbilist

Milzit

Etter råd i denne tråden bestilte jeg følgende fra Parts and Retards:
P&R Vaskepakke    P&R Vaskepakke   kr 395,00   1    kr 395,00
MacPrickbort5l    Mac 124 Prickbort 5l.   kr 289,00   1    kr 289,00
Surfex5l    Bilthamber Surfex HD

Jeg har kun brukt den vannbaserte avfettingen så langt og den har fungert bra.
Men nå sitter de igjen enkelte asfaltrester i lakken som jeg må knikke ganske mye på for å få bort.

Bør man nå heller bruke Mac 124 Prickbort 5l over det hele, eller kun å bruke denne hvor sitter rester igjen? Leste her at det var best for lakken å bruke den vannbaserte..


19quiz76

Prickbort = asfalt-/tjærerester. Brukes på tørr bil fra vinduer og ned hver 4. vask (min preferanse)

Surfex = organisk kontaminasjon. Brukes hver vask (evt oppå Prickbort før avspyling) i blandingsforhold med vann 1:30 på sommeren og 1:20 på vinteren. 1:5 i hjulbuer, på dekksider og gummimatter.

Sitat fra: Milzit på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:21
Men nå sitter de igjen enkelte asfaltrester i lakken som jeg må knikke ganske mye på for å få bort.

Prickbort vil sannsynligvis ta dette
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

turbolurbo

Vil ikke prickbort slite mye på voksen? Jeg har lagt på Swissvax Concorso på bilen, og er litt redd for å bruke Prickbort på den. Har et håp om å komme meg gjennom vinteren uten berøringsvask..
2019 TM3P

19quiz76

Den tar nok mer voks enn Surfex, men blir en avveining mellom ren bil og beskyttet bil. Hvis du bare bruker PB hver 3. eller 4. vask bør voksen holde seg gjennom hele vinteren. I hvert fall en kvalitetsvoks som Swissvax.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

cstromme

Nå er det sikkert både bedre og mer spesifike råd i denne tråden enn det er i denne videoen, men jeg kom akkurat over den og kunne ikke hjelpe å tenke at den passet inn her.

http://vimeo.com/86090905
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Jimpec

Gnikking blir det ganske så mye riper av. Da er det bedre å miste litt voks mener jeg.

Et triks jeg bruker er å legge Prickbort over Surfex (ikke motsatt) på nedre paneler og baken for å få løsnet den vanskelige skitten.
Trikset er jo helt i mot hva som står i detailerboken men jeg har gode erfaringer med å beholde voks o.l.
I Norge må sterke kjemikalier til for å få ren bil vinterstid hvertfall.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

DavidRS

Det er bedre enn ingenting i hvertfall. Men ville vært forsiktig uansett. Litt lettere med selvvask, da har du full kontroll selv. :)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

DavidRS

Lettere å ha kontroll selv;) Litt klønete formulert. :p

Mhal

Det blir brukt kraftige kjemikalier for å få bilen relativt ren i en børsteløs vaskemaskin. Dette vil gå utover det som er igjenn av voks på bilen.

Det viktigste vil uansett vera å ha en ren bil.

Pri 1 er vask

Pri 2 så skånsomt som mulig.

petersv

Vil bare gi en liten heads up om at TOCN-medlemmer nå får veldig gode rabatter hos Swissvax i tillegg til Bilnerden som vi allerede har rabatt hos. Noe for enhver smak (og lommebok.) ;)

www.tocn.no

Yagi

Etter en tur til Vestlandet forrige helg ble det antydninger til avleiringer på hekken gitt...

Med det fine vårværet vi hadde i Oslo i dag var jeg derfor ikke sen om å få frem høytrykkspyperen.


Etter at jeg glemte å si ifra om at jeg ikke ønsket vask på mitt siste servicebesøk fikk jeg bilen tilbake i tvilsom stand... Fortsatt grus og sand rundt omkring - samtidig som det så ut som de hadde tørket med tørkehåndkler eller lignende... :o  Jeg merker nå at bilen holder merkbart mer på vannet. Ikke den samme perleeffekten som jeg har hatt helt siden gtechnic-behandlingen i høst. Mistenker at de bruker ganske sterke kjemikalier..  :(

Ser også at jeg etterhvert må frem med surfex eller lignende selv. Det er noen områder på hekken samt på dørene under speilene som bærer preg av en våt og grisete vinter. Syns særlig at krom-detaljene er vanskelige å holde pene.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Jærbuen

Og så blir den veldig skitten rett bak bakhjula :(
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA