Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

ducktolate

Clay brukes som en del av vaskeprosessen etter at bilen er vasket grundig, se dcn.no. Claybaren gjør at du får med deg alt av små nupper som sitter fast i lakken, insektsrester osv. (Jeg renset en hel bil fri for hvite malingsprikker etter at naboen til eier hadde malt huset sitt i god vind).
Det er viktig at du bruker "smøring"/ lubrication sammen med clay slik at den glir lett over lakken. Hvis ikke får du striper. Såpevann, QuickDetail sparay går fint. Husk også å brettebort skittenflate fra claybar etterhvert som du får skiti den. Du hører og kjenner når den plukker opp noe.

Polering er lakk korrigering. Dvs at du ved polering sliper bort litt av klarlakk, på den måten får du bort striper osv etter berøringsvask eller dårlig klargjøring som som Tesla er ganske god på... Anbefaler ikke saueullda dette er veldig hardt mot lakken på roterende maskiner. det er skumgummiputer sombrukes nå. Alle merker har forskjellige farger etter som hvor grove de er til å "cutte".

Når bile er blank rengjøres den for poleringsrester. Deretter legges voks som er beskyttelsen til lakken.

Jimpec

På Tesla kan man etter min mening egentlig sløyfe clay helt. Det ikke kjemikaliene tar vil poleringen ta. Et par kjørespor er enkelt å fikse kontra en hel side med striper etter claying hvor det kanskje ikke var nødvendig likevel.

Når det er sagt er clay veldig nyttig på andre typer lakk.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

satheesh.net

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:32
Da har jeg bestilt time neste uke for Ceramic Pro behandlingen. Jeg reiser bort fra torsdag til søndag, så da passer det fint at Tesla'n får seg et spa-opphold. ;)

Legger ut bilder etter behandling...

Da har Tesla'n fått Ceramic Pro - resultat: VAKKERT! Lakken føles utrolig glatt, fin fargegjengivelse, vann prellet av fra pano og vinduer og smuss rundt bilen hadde null feste. (I hvert fall på den korte turen på vei hjem fra Plaza til Lysaker.) Skal få lagt ut bilder litt senere.

PS! Om noen vil inspisere lakken (og resultatet generelt) stiller jeg gjerne opp! ;)

staleand

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 02. februar 2014, klokken 08:00

Sitat fra: DavidRS på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:54
Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:46
@David

Du har ikke noe erfaring med denne:
http://www.swissvax.no/produkter/rense-produkter/nyhet-swissvax-cleaner-fluid-professional-finish-500-ml

Ser ut til å passe perfekt til nybilklargjøring med DA-maskin?
Eller er jeg på en skikkelig bærtur igjen? :)

Der treffer du rett på. Den er beregnet på maskin. :)

+1!

Ville også valgt en maskin med ~900W styrke, 500W blir litt snaut i lengden (med mindre du bare skal bruke den denne ene gangen).

Takker igjen til dere proffer for råd :-)
Takket være dere to ble det til at jeg gikk for Kestrel Deltalyo DAS-6 og slle putene fra Uber, bortsett fra den svarte. Itillegg bestilte jeg 5L surfex hd samt prickbort. Spent på om disse forvaskene er så bra som det sies. Tidligere kun brukt turtle :)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Jimpec


Sitat fra: staleand på mandag 03. februar 2014, klokken 09:01
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 02. februar 2014, klokken 08:00

Sitat fra: DavidRS på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:54
Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:46
@David

Du har ikke noe erfaring med denne:
http://www.swissvax.no/produkter/rense-produkter/nyhet-swissvax-cleaner-fluid-professional-finish-500-ml

Ser ut til å passe perfekt til nybilklargjøring med DA-maskin?
Eller er jeg på en skikkelig bærtur igjen? :)

Der treffer du rett på. Den er beregnet på maskin. :)

+1!

Ville også valgt en maskin med ~900W styrke, 500W blir litt snaut i lengden (med mindre du bare skal bruke den denne ene gangen).

Takker igjen til dere proffer for råd :-)
Takket være dere to ble det til at jeg gikk for Kestrel Deltalyo DAS-6 og slle putene fra Uber, bortsett fra den svarte. Itillegg bestilte jeg 5L surfex hd samt prickbort. Spent på om disse forvaskene er så bra som det sies. Tidligere kun brukt turtle :)

Hvilket poleringsmiddel planlegger du å bruke på Uberputene?
Husk en sterk ledlykt for å kontrollere for riper fra poleringen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

19quiz76

Kan være lurt å ha både små og medium pads, til og med dobbelt av de du bruker mest pga metning. Men du har nok til å gå i gang nå, se an behovet etter hvert. Kjøpte du en pad-børste?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Soloz

Sitat fra: satheesh.net på mandag 03. februar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:32
Da har jeg bestilt time neste uke for Ceramic Pro behandlingen. Jeg reiser bort fra torsdag til søndag, så da passer det fint at Tesla'n får seg et spa-opphold. ;)

Legger ut bilder etter behandling...

Da har Tesla'n fått Ceramic Pro - resultat: VAKKERT! Lakken føles utrolig glatt, fin fargegjengivelse, vann prellet av fra pano og vinduer og smuss rundt bilen hadde null feste. (I hvert fall på den korte turen på vei hjem fra Plaza til Lysaker.) Skal få lagt ut bilder litt senere.

PS! Om noen vil inspisere lakken (og resultatet generelt) stiller jeg gjerne opp! ;)

Hvor lenge hadde du bilen på "SPA" behandling?

satheesh.net

Sitat fra: Soloz på mandag 03. februar 2014, klokken 10:49
Sitat fra: satheesh.net på mandag 03. februar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:32
Da har jeg bestilt time neste uke for Ceramic Pro behandlingen. Jeg reiser bort fra torsdag til søndag, så da passer det fint at Tesla'n får seg et spa-opphold. ;)

Legger ut bilder etter behandling...

Da har Tesla'n fått Ceramic Pro - resultat: VAKKERT! Lakken føles utrolig glatt, fin fargegjengivelse, vann prellet av fra pano og vinduer og smuss rundt bilen hadde null feste. (I hvert fall på den korte turen på vei hjem fra Plaza til Lysaker.) Skal få lagt ut bilder litt senere.

PS! Om noen vil inspisere lakken (og resultatet generelt) stiller jeg gjerne opp! ;)

Hvor lenge hadde du bilen på "SPA" behandling?

De bruker ca 2 dager på selve behandlingen. De legger 3-4 lag og så er det visst en herdingstid på toppen av det hele. Skal stå en dag eller to etter behandlingen og de fremskynder denne ved å bruke varmelamper ble jeg fortalt. Så regn med 3-4 dager. (Forstår at det kan være kjipt hvis man er avhengig av bilen, men jeg er så mye på reisefot at dette passet meg fint.) ;)

bilpusseren

Gleder meg til å se bilder Satheesh  :)
Så en en smakebit på Facebook! :)
Vet det ble tatt opp at alle Ceramic PRO senterene rundt i landet skal gi Teslakunder en rabatt.
Så da er Østlandet dekket med Kongsberg, Eggedal, Oslo, Elverum og Kongsvinger, samt Bodø litt lengre nord.

staleand

Sitat fra: Jimpec på mandag 03. februar 2014, klokken 10:06

Sitat fra: staleand på mandag 03. februar 2014, klokken 09:01
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 02. februar 2014, klokken 08:00

Sitat fra: DavidRS på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:54
Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:46
@David

Du har ikke noe erfaring med denne:
http://www.swissvax.no/produkter/rense-produkter/nyhet-swissvax-cleaner-fluid-professional-finish-500-ml

Ser ut til å passe perfekt til nybilklargjøring med DA-maskin?
Eller er jeg på en skikkelig bærtur igjen? :)

Der treffer du rett på. Den er beregnet på maskin. :)

+1!

Ville også valgt en maskin med ~900W styrke, 500W blir litt snaut i lengden (med mindre du bare skal bruke den denne ene gangen).

Takker igjen til dere proffer for råd :-)
Takket være dere to ble det til at jeg gikk for Kestrel Deltalyo DAS-6 og slle putene fra Uber, bortsett fra den svarte. Itillegg bestilte jeg 5L surfex hd samt prickbort. Spent på om disse forvaskene er så bra som det sies. Tidligere kun brukt turtle :)

Hvilket poleringsmiddel planlegger du å bruke på Uberputene?
Husk en sterk ledlykt for å kontrollere for riper fra poleringen.
Takk for tipset ang. Led-lykt. Skal dra innom jula å se om de har hodelykt el. Tenkte å kjøpe denne http://www.swissvax.no/produkter/rense-produkter/nyhet-swissvax-cleaner-fluid-professional-finish-500-ml til maskinpoleringen sammens med uberputene - hva tror du om den komboen?
Alle padsene var forresten 160mm
:)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

staleand

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 03. februar 2014, klokken 10:43
Kan være lurt å ha både små og medium pads, til og med dobbelt av de du bruker mest pga metning. Men du har nok til å gå i gang nå, se an behovet etter hvert. Kjøpte du en pad-børste?

Padbørste? Er det til rengøring av pads etter bruk?
Var av den oppfatning at folk vasker de på 60 i klesvaskemaskin.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

19quiz76

Egentlig underveis, for å slippe at paden mettes med polish. Men har du flere du kan bytte på er det bare å vaske dem til slutt. Kan være lurt å dynke dem i litt sterk Surfex og la ligge en stund før du skyller dem opp og tar dem i maskinen :)

Bare husk å rengjøre (m/eks Surfex) såpeskuffen i vaskemaskinen før du eventuelt skal vaske mikrofiber i den. MF blir ødelagt av skyllemiddel
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Jimpec

Padbørste er bra opplegg. Børsting av puten mellom hvert panel. Jeg bruker stort sett 2-4 puter pr steg også.
Puter er ikke veldig glad i vaskemaskin i grunn. Surfex og Zalo så full fart på roterende maskin for å tørke. Det er en god oppskrift.

Usikker på cleaner fluid pro ifht cut. Vil tro det bør holde men har ikke testet denne komboen selv.
Vær litt obs på blå Uberpute. Når rotasjonen blir høy har jeg sett at det fort blir mikroriper på Tesla.
Ellers er blå uber veldig bra.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

staleand

#583
Ok, trodde jeg hadde lest meg opp ganske grundig, men noe har jeg vissnok ikke fått med meg! Må vel kjøpe pad-børste. Vet jo ikke hvordan av padsene jeg kommer til å trenge på bilen før jeg har prøvd meg frem på mindre, maskerte områder. Å kjøpe 5-4, altså 20 pads, som amatør, for å være sikker - ja det blir litt for dyrt for min smak :)

Planlegger forresten å bruke DA som jeg kjøpte og ikke roterende, selv om jeg har det liggende også. Jeg er rettogslett for uerfaren til å bruke roterende føler jeg.

Kjipern at jeg var så rask med å bestille fra bilnerden, mon tro om man kan kjøpe slik padbørste eller en annen børste som gjør jobben like bra i en lokal butikk? Kjedelig når varen man bestiller utgjør 50% og frakten utgjør resten!

Ellers så må jeg si at jeg digga facebook-siden din j9! Utrolig digg med 50/50 bilder. Spesielt på Tesla-bildene. Men fy-svarte hvor stygg den grå teslaen var i lakken! Nesten utrolig på en så ny bil...
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Jimpec

Kjøp en god skobørste på dkobutikken. Holder lenge. Poenget er å fjerne forstøvet og klumpete polish (evt).
Og du trenger ikke mange puter. Men derfor trenger du børste.. :-)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA