Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

19quiz76

Sitat fra: Bruto Maccaroni på torsdag 30. januar 2014, klokken 22:23
Tusen takk til alle som deler tips og erfaringer her, og kanskje spesielt til 19quiz76 og Jimpec som jeg har plukket opp mest fra.

Bilen har Swisswax Shield voks og Nanolotus glassforsegling utenpå og Gtechniq L1 lærbeskyttelse inni. Kjelleren er fylt opp av Prickbort, Surfex HD, Autofoam, Skumkanon, Gritguard, Swisswax Cleaner Fluid, mikrofiberkluter og lavtrykkskanner. Bilnerden og ScandicShine har nok et bra år.

Takk igjen, folkens!
Gratulerer med ny og dyr hobby - kult at du har glede av tips, hyggelig å høre :)
Sitat fra: ElKjell på torsdag 30. januar 2014, klokken 22:50
Noen som vet hva slags klargjøring / lakkbehandlng Tesla  gir bilen før levering ?
Er det et grunnlag som kan legges Gtechnic Exo rett på  f. eks ??

Min så faktisk ikke så verst ut ved overlevering, men jeg hadde presisert at de ikke fikk røre lakken med maskin etter å ha lest mange fortelle om hologrammer og kjørespor.

Vanskelig å si noe generelt om lakkens tilstand ved overtakelse, varierer nok en del. For å være på den sikre siden ville jeg nok gått over med en mild polish (eks Scholl S30/S40) før jeg la på LSP (last step product) - husk Iron X og clay i forkant, i tillegg til obligatorisk forvask ink. Prickbort og Surfex :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Elkjell

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:56

Vanskelig å si noe generelt om lakkens tilstand ved overtakelse, varierer nok en del. For å være på den sikre siden ville jeg nok gått over med en mild polish (eks Scholl S30/S40) før jeg la på LSP (last step product) - husk Iron X og clay i forkant, i tillegg til obligatorisk forvask ink. Prickbort og Surfex :)

Var det jeg håpet å slippe hvis jeg fikk på LSP før bilen kom ut på veien - får kanskje høre med klargjører hva de gjør her i Bergen . Ellers takk for tips  :)
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

Jimpec

Hyggelig å kunne hjelpe Bruto. Lykke til videre. Send gjerne PM om det er noe du måtte lure på videre.

LSP bør man absolutt ha på plass. Om det nå er voks eller coating man velger. Jo mindre skitt som fester seg på bilen jo mindre drar man rundt ved vasking.

Clay bør kun benyttes på Model S når bilen skal poleres etterpå.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Jimpec

Sitat fra: ElKjell på torsdag 30. januar 2014, klokken 22:50
Noen som vet hva slags klargjøring / lakkbehandlng Tesla  gir bilen før levering ?
Er det et grunnlag som kan legges Gtechnic Exo rett på  f. eks ??

Tesla utfører nybilkargjøring (til forskjell fra detailing som i mine øyne er litt mer omfattende). Hva de benytter av middel varierer litt men vi har jo sett type quick detailers vært referert til tidligere. Uansett ingenting som er ment å vare særlig lenge. Og det er jo ikke meningen heller.

Jeg mener at det ikke er greit å legge f.eks EXO på dette. Panel Wipe får nok ikke bort det vokslaget som ligger på fra klargjøringen og underlaget kan dermed bli lite holdbart. Det bør kjøres en runde med poleringsmaskin med påfølgende wipedown for coatinger fra Gtechniq legges på.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Vårhus Bilpleie

Helt enig med Jimpec, må aldri legge EXO på uten i det minste skikkelig vask og panel wipe. aller helst en polering, så panel wipe.  Kan risikere å få skjolder, evt legge coating over ting som burde vært fjernet. Dette er ganske så viktig når det gjelder alle former for coating.
Vårhus Bilpleie & Detailing
https://www.facebook.com/Vaarhusbilpleieanddetailing
Trondheim

Elkjell

Da er følgende bestilt fra Bilnerden - får teste på gamlebilen først....
(Har swissvax vaskebøtte osv fra før)

1 stk. GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel
1 stk. GTechniq 750ml Heavy Duty - Med måleenhet
1 stk. Bilt-Hamber Surfex HD•Størrelse - 5 liter
1 stk. Prickbort MAC 124 1 liter 
1 stk. Auto Finesse Glide - Clay bar lube
1 stk. Auto Finesse Clay Bar - 200g
1 stk. GTechniq P1 Nanocomposite Polish•Størrelse - 100 ml
2 stk. GTechniq FP1 Tri Foam Polish Pad
1 stk. GTechniq C2v3 Liquid Crystal•Størrelse - 500 ml
2 stk. GTechniq MF3 Micro Suede Cloth
1 stk. GTechniq MF1 ZeroR Microfibre Buff Cloth - 10 pakning
1 stk. GTechniq 10 stk ekstra påføringsputer
1 stk. GTechniq L1 Leather Guard

noe som mangler ?

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

Elkjell

19quiz76

Ville nok satt av en helg hvis det er første gangen. Bare vaskejobben, tørking, claying, maskering tar fort 4-5 timer.

Elkjell

Tenkte en langhelg , ja .
Vil polishen her duge på ny bil eller må man til med maskin ?

petersv

Sitat fra: ElKjell på fredag 31. januar 2014, klokken 19:09
Da er følgende bestilt fra Bilnerden - får teste på gamlebilen først....
(Har swissvax vaskebøtte osv fra før)

1 stk. GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel
1 stk. GTechniq 750ml Heavy Duty - Med måleenhet
1 stk. Bilt-Hamber Surfex HD•Størrelse - 5 liter
1 stk. Prickbort MAC 124 1 liter 
1 stk. Auto Finesse Glide - Clay bar lube
1 stk. Auto Finesse Clay Bar - 200g
1 stk. GTechniq P1 Nanocomposite Polish•Størrelse - 100 ml
2 stk. GTechniq FP1 Tri Foam Polish Pad
1 stk. GTechniq C2v3 Liquid Crystal•Størrelse - 500 ml
2 stk. GTechniq MF3 Micro Suede Cloth
1 stk. GTechniq MF1 ZeroR Microfibre Buff Cloth - 10 pakning
1 stk. GTechniq 10 stk ekstra påføringsputer
1 stk. GTechniq L1 Leather Guard

noe som mangler ?

Håper du er TOCN-medlem ;) 10% på dette blir vel årskontingenten og vel så det!

staleand

Hei alle!

Vurderer å kjøpe Swissvax Master Collection med Shield voks for å detaile bilen etter mottak. Vurderer derfor om å be trsla droppe polering / klargjøring og heller gjøre dette selv.

Det som gjøe meg litt usikker på dette er: hvordan blir det for lakken å kjøre fra trondheim til bodø uten voks? Vil det gå bra?

Er rimelig perfeksjonist og HATER riper / swirls.

Ellers lurer jeg på om jeg må kjøpe DA-maskin eller om jeg kan jobbe for hånd og få et perfekt resultat. Jeg er veldig tollmodig og kan jobbe 12-13 timer dagen med den første helgen. Hadde håpet å slippe å kjøpe DA maskin til å begynne med av økonomiske årsaker. Ellers kan det sies at jeg har en roterende poleringsmaskin. Jeg er dog. redd for å bruke denne grunnet min manglende erfaring / kunnskap samt at svart tesla-lakk vissnok skal være veldig myk og tynn? (Har hørt rykter om 60my?).

Veldig takknemlig for svar :-) bilen endret forøvrig fra in production til in transit igår - gud som jeg gleder meg!!!!!

Ps: skrevet på en iphone med de følger det kan få :-)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

cairnz

Jeg har en bøtte med Dihydrogenmonoksid. Tror det gjør susen i det lengste laget!
Elbilist

19quiz76

@staleand: Ville droppet roterende hvis du ikke har erfaring med den, lett å brenne gjennom hvis man er nybegynner. En brukt DA-maskin er uansett en god investering, og behøver ikke koste all verden. Sjekk kjøp/salg-seksjonen hos Detailersclub.No og hold utkikk etter for eksempel en Rupes eller Das6-pro :)

Hvis du uansett skal kjøre lett korrigering/lakkrens med maskin klarer du deg uten annen beskyttelse enn det de har lagt under klargjøring. Du må uansett strippe lakken med god forvask, bøttevask, Iron-x og clay før du går på med maskinen, og da får du vekk det som har lagt seg på turen hjem.

petersv

Sitat fra: cairnz på lørdag 01. februar 2014, klokken 02:03
Jeg har en bøtte med Dihydrogenmonoksid. Tror det gjør susen i det lengste laget!

;)

Jeg ville dog ha anbefalt noen addativer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA