Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Mr.G

Sitat fra: Jimpec på søndag 08. desember 2013, klokken 11:25
Sitat fra: jsu224 på søndag 08. desember 2013, klokken 10:51
Sitat fra: Lokführer på søndag 08. desember 2013, klokken 10:47
Kjøp Bilt-Hamber Korrosol og Prickbort Mac 124. Fantastiske produkter.

Ja dette har jeg seff kjøpt og det står klart. Problemet er minusgrader. Liker ikke å vaske når det er for kaldt.

Korrosol og Prickbort fjerner som regel det som er av beskyttelse/voks. Bilen blir udiskutabelt ren - men blir desto fortere skitten igjen, og skitten vil sitte hardre. (Litt som å vaske seg med Zalo på hendene) Jeg ville ikke benyttet disse produktene til vanlig vaskerutine. Spesielt ikke på Teslas myke lakk som skitten fester veldig godt på (når den er helt ren uten voks e.l.)

I tillegg til min egen bil som vaskes relativt ofte så har jeg ofte besøk av en og annen Model S som får detailing/nybilklargjøring. Det blir mer og mer klart for meg at denne lakken krever ekstra oppfølging og svært forsiktig fremferd - om man vil beholde den strøken.
Min egen bil spyles ofte, men vinterstid lar jeg ofte vanskelig skitt langs panelene ligge da det vil slite mer på lakken å fjerne det eller la det ligge til våren (så lenge det er noe beskyttelse i bunnen). Bilen ser likevel ren ut.
Teslas myke lakk? Er den noe spesielt mykere enn hos andre fabrikanter?regner med de bruker standard lakk, fargede modeller har da også metallic, noe som burde gitt ekstra herding...

Jimpec

Definitivt ja. Mykeste lakken jeg har vært borti vil jeg påstå. Men metallic er vesentlig hardere enn solid black.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Vårhus Bilpleie

Solid black er ekstremt myk, og bør absolutt ha en skikkelig forsegling av noe slag på (PPS, Gtechniq C1 eller Nanolex Lakk Premium etter min mening) Metallicen er mye hardere, men fortsatt ganske myk til å være metallic. Dette har, om jeg ikke tar feil, med de krav de har til klarlakk i California (?)
Vårhus Bilpleie & Detailing
https://www.facebook.com/Vaarhusbilpleieanddetailing
Trondheim

DavidRS

Lakken er utrolig myk og tidvis vanskelig. Solid black er helt jævlig myk, blir merker og riper av ingenting.

Brede

Jeg skal hente bil neste torsdag og spekulerer på hvordan jeg skal få den til å føle seg som hjemme fra første dag.

Er klargjøringen fra Tesla god nok til å holde seg et par måneder, eller er det like greit å kjøre på med avfetting, vask/rens, voks osv med en gang?
Er forresten fra bøtte-, svamp- og zalogjengen. Har likevel mistet litt hodet og handlet renholdsutstyr for mangfoldige tusen de siste ukene...  ::)

Vårhus Bilpleie

Jeg vet ærlig talt ikke hva de gjør generelt rundt omkring i norge under klargjøring av bilene, men i trondheim så blir det lagt på en flytende voks, som forsvinner mer eller mindre i første vask. Ingen av de teslaene jeg har tatt har hatt noe beskyttelse igjen etter jeg har vasket de. Hvilken lakk har du valgt?
Jeg ville vasket den, sett over skikkelig. Og om den ser bra ut så pålagt en skikkelig voks eller sealer. (Collinite 845 eller Swissvax Shield er gode og hardbare vokser, sealere/lakkforseglinger har jeg nevnt noen poster tidligere) Men her er det sikkert mange meninger.
Vårhus Bilpleie & Detailing
https://www.facebook.com/Vaarhusbilpleieanddetailing
Trondheim

Brede

Sitat fra: Vårhus Bilpleie på tirsdag 10. desember 2013, klokken 00:04
Jeg vet ærlig talt ikke hva de gjør generelt rundt omkring i norge under klargjøring av bilene, men i trondheim så blir det lagt på en flytende voks, som forsvinner mer eller mindre i første vask. Ingen av de teslaene jeg har tatt har hatt noe beskyttelse igjen etter jeg har vasket de. Hvilken lakk har du valgt?
Jeg ville vasket den, sett over skikkelig. Og om den ser bra ut så pålagt en skikkelig voks eller sealer. (Collinite 845 eller Swissvax Shield er gode og hardbare vokser, sealere/lakkforseglinger har jeg nevnt noen poster tidligere) Men her er det sikkert mange meninger.

Takk for svar! :)

Jeg har valg Multi Coat Red, håper den er litt hardere enn den sorte iallefall.

Jeg har kjøpt inn SV Concorso, ser i etterkant at Shield kanskje hadde vært et bedre valg.
Regner med at det da blir kjørt på med Prickbort, CG Mr.Pink, SV cleaner fluid og SV Concorso første helga om det er vær til det. Er det noe vits i å ta en runde med Iron-X på en ny bil?
Jeg har tydeligvis fått ny hobby, får håpe jeg ikke ødelgger noe før jeg får taket på det.  :D

DavidRS


19quiz76

Mjæ - ville droppa ironX på ny bil, er mest for piggdekkpartikler og det har vel neppe rukket å samle seg så mye av det ennå. Er ganske dyrt og vanskelig å være gjerrig med for en nybegynner, pleier bare å gjøre det et par ganger i året. En gang midtvinters og en gang etter vinter, samt før evt korrigering av lakk.

Men du gjør ikke noe feil ved å bruke det, tar nok ikke voks/sealer :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

DavidRS

Så lenge bilen har blitt fraktet på båt og tog ville jeg satset på IronX. Jeg har polert flere Tesla i det siste, og der har jeg fjernet ting på lakken med IronX på alle. :)

sondell

Sitat fra: sondell på lørdag 07. september 2013, klokken 23:56
Noen som har prövd MrCAP? Har hatt det på et par biler og har venner som hatt det på flere biler. Har fungert veldig bra. Så ta en harry tur til Karlstad :)

Fra webbsiden http://www.mrcap.com/web/why

FormulaU™ Secure™

Flera biltillverkare är tveksamma till marknadens så kallade "lackskydd och lackkonserverings produkter" på nya bilar. Vi förstår dem. Detta har lett till att vissa tillverkare har utfärdat generella undantag när det gäller lackgarantin för nya bilar som lackkonserverats/lackskyddats i efterhand.
Mr CAP tillhandahåller ingen lackkonservering och inget lackskydd i den bemärkelsen, däremot en unik ytbehandling som tillåter lacken att andas. Vi kallar den FormulaU™. Dessutom omfattas din nya bils lack alltid av vår egen Trygghetsförsäkran FormulaU™Secure*. Den ingår automatiskt vid vår FormulaU™-ytbehandling, oavsett om din biltillverkare har utfärdat undantag i lackgarantin, eller inte. Denna trygghet finns bara hos Mr CAP. För ytterligare information kontakta din lokala Mr CAP-anläggning.


Da har jeg gjort e MrCAP behandling, i går. Ser bra ut forelöpig. La ut noen bilder fra i dag tidlig her: 
http://tesla.sondell.biz/?p=324

Dr.Ling

Jeg er fullstendig nybegynner på bilpleie, tidligere biler har blitt vasket kanskje månedlig i selvvasken på Statoil, og håndpolert 1-2x i året. Har tidligere brukt Autoglym-produkter f.eks Super Resin Polish og syntes de har vært ok. Har lest meg opp på Detailersclub.no og handlet inn ganske billige Duragloss-produkter for å prøve på Tesla'n, i stedet for å sette bort jobben.

Etter 1 måneds bruk, og bare 1 halvveis vask og noen avspylinger, så ikke bilen ut igår. Sidene og hekken hadde et fast lag med skitt. Jeg var ganske skuffet over effekten av Surfex HD blandet til 1:5. Tror kanskje ikke jeg lot den virke lenge nok, og den tok svært lite skitt. Men etter å ha avfettet en runde til med Prickbort ble lakken som ny nesten, så jeg er mektig imponert over Prickbort. Det sier vel litt om hva slags type skitt som var på bilen, eller så hadde Surfex'n gjort alt forarbeidet. Andre feil jeg fant ut er at jeg er litt sparsom med avfettingen, og hadde ikke sprayet like bra overalt, f.eks under speilene og ved dørhåndtaket til bakluka. Der samles det mengder med skitt.

Deretter var det en-bøttevask med varmtvann, mikrofiberhanske og Duragloss 901 Car Wash Concentrate, 4 korker på ca 12 L vann. Jeg hadde håpet at såpen skulle være bedre å jobbe med, altså tykkere og mer skummete. Blander den tykkere neste gang. Gikk over med clay etterpå, første gang jeg har brukt noe sånt, og fant endel skitt på bakluka spesielt. Var sikkert ikke avfettet og vasket godt nok.

Måtte kjøre bilen hjem i rolig tempo til fellesgarasjen hvor jeg tørket med en stor mikrofiberklut og håndpolerte med Duragloss 501 Marine & RV Polish på en applikator. Var lett å jobbe med, men kunne ikke se at jeg fikk noe ekstra skitt løsnet fra lakken. Lot den tørke i ca 1 time før jeg polerte av med ren mikrofiberklut, var veldig lett å tørke av og uten noe støv. Jeg må si jeg ikke klarte å se noe forskjell fra andre polisher jeg har brukt før. Lot bilen stå under trekk fra igår til idag.

Det er noen bittesmå streker i lakken allerede, sikkert fordi bilen har vært fullstendig nedsnødd/nediset 4-5 ganger og børstet for snø. Støtter alle som sier at lakken må være spesielt myk og lett å ripe.

La på Duragloss 111 Clear Coat Polish idag. Veldig lett å jobbe med den også, men litt vanskeligere å se hvor en hadde lagt på, da det ikke er perfekt lys i garasjen. Hadde den på lykter og krom også. Ventet en time igjen før av-buffing, som gikk lekende lett. Gjorde ikke noe med glass, skinnseter, hjul eller hjulbuer denne gangen, hovedsaken var å få lakken behandlet.

Blir spennende å se om dette holde ut vinteren. Noen har skrevet at DG 111 har en litt plastaktig utseende, men jeg synes ikke det stemmer helt. Synes glanse og dybden ble bra, men kanskje ikke noe bedre enn hva jeg har sett før. Tenker å vaske regelmessig og bruke Duragloss 951 AquaWax i tørkingen. Har kjøpt Lexol 3-in-1 Leather care til skinnsetene, lukter ikke godt, så er spent på hvordan den funker som skinnbeskyttelse.

Tok bare noen elendige mobilbilder, for dårlige til å legge ut :)  Skal ta nye

Tar gjerne imot råd og tips.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

RSandven

Ok, here it goes:

Jeg planla en lang lørdag med vask, polering og voksing. Forrige lørdag fikk jeg stå på min onkels verksted, bilforretning. Kudos til han :)
Jeg anser meg absolutt ikke som noen semiproff, men med litt greit utstyr, god tid og et smykke av en bil, er det mye man kan oppnå!

Utgangspunkt:
Bilen er sort med std. felger. Den var midt på skitten, men ikke så ille. Husk å låse en gang med foben før du vasker, da popper de ikke ut og inn hele tiden mens du nærmer deg (eller ha den langt unna)

Vasking
To bøtter med gritguard og Chemical Guys CitruswashCLEAR (funker bra til skumkanon også) Hadde ikke dette tilgjengelig denne gangen. Vasket med grønn mitt. Veldig deilig når mitten smyger seg over de brede hoftene. Nydelige former som må holdes slanke og rene :)

Vær forsiktig når du spyler på toppen av taket ved de små klaffene som beskytter takfestene. Den ene fløy av, mulig den kan festes/limes, men må sjekke dette opp...

Før polering
Gikk over hele bilen med Meguiar's Quik Detailer og medfølgende kitt. Den holdt seg relativt ren hele tiden, og det tyder på grei vask :)

Polering
Kjøpte inn Meguiar's M205 som operer med nokså lite kutt, og det følte jeg var greit til å en såpass ny bil. Som redskap bruker jeg Kestrel DAS6. Den fungerer ypperlig i mellomklassen. Svart soft buff 2.0 megs til hele jobben. Måtte jobbe litt ekstra noen steder. På panseret ser det ut som fingeravtrykk, men dette var merkelig riper/swirls som jeg omsider fikk skjult greit.

Forsegling
Til siste finpuss fikk jeg anbefalt Wolf's Hard Body. Den var veldig lett å smøre på, ganske flytende. Det stod at den kunne tørkes vekk etter 20 min, men dette syns jeg var litt lenge. Måtte jobbe nøye for å få med alt sammen.

Overall syns jeg det var veldig spennende å endelig få shinet min nye bil. Svart ikke-metallic er meget pent å se på når det er så blankt, men da er det viktig å forsegle/vokse godt slik at de neste X-antall vaskene ikke blir så nedtur. :)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Harlex

Sitat fra: Jimpec på søndag 08. desember 2013, klokken 11:25
Sitat fra: jsu224 på søndag 08. desember 2013, klokken 10:51
Sitat fra: Lokführer på søndag 08. desember 2013, klokken 10:47
Kjøp Bilt-Hamber Korrosol og Prickbort Mac 124. Fantastiske produkter.

Ja dette har jeg seff kjøpt og det står klart. Problemet er minusgrader. Liker ikke å vaske når det er for kaldt.

Korrosol og Prickbort fjerner som regel det som er av beskyttelse/voks. Bilen blir udiskutabelt ren - men blir desto fortere skitten igjen, og skitten vil sitte hardre. (Litt som å vaske seg med Zalo på hendene) Jeg ville ikke benyttet disse produktene til vanlig vaskerutine. Spesielt ikke på Teslas myke lakk som skitten fester veldig godt på (når den er helt ren uten voks e.l.)

I tillegg til min egen bil som vaskes relativt ofte så har jeg ofte besøk av en og annen Model S som får detailing/nybilklargjøring. Det blir mer og mer klart for meg at denne lakken krever ekstra oppfølging og svært forsiktig fremferd - om man vil beholde den strøken.
Min egen bil spyles ofte, men vinterstid lar jeg ofte vanskelig skitt langs panelene ligge da det vil slite mer på lakken å fjerne det eller la det ligge til våren (så lenge det er noe beskyttelse i bunnen). Bilen ser likevel ren ut.
Så hvilken avfetting tærer minst på voks da? Har behandlet med swissvax mystery og ønsker selvsagt at denne helvetes dyre voksen ikke skal spyles bort med det første.... Spyler bilen noen ganger i uken men ser at det noen steder trengs sterkere  saker enn høytrykkspyling...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Jimpec


Sitat fra: Harlex på fredag 13. desember 2013, klokken 17:26
Sitat fra: Jimpec på søndag 08. desember 2013, klokken 11:25
Sitat fra: jsu224 på søndag 08. desember 2013, klokken 10:51
Sitat fra: Lokführer på søndag 08. desember 2013, klokken 10:47
Kjøp Bilt-Hamber Korrosol og Prickbort Mac 124. Fantastiske produkter.

Ja dette har jeg seff kjøpt og det står klart. Problemet er minusgrader. Liker ikke å vaske når det er for kaldt.

Korrosol og Prickbort fjerner som regel det som er av beskyttelse/voks. Bilen blir udiskutabelt ren - men blir desto fortere skitten igjen, og skitten vil sitte hardre. (Litt som å vaske seg med Zalo på hendene) Jeg ville ikke benyttet disse produktene til vanlig vaskerutine. Spesielt ikke på Teslas myke lakk som skitten fester veldig godt på (når den er helt ren uten voks e.l.)

I tillegg til min egen bil som vaskes relativt ofte så har jeg ofte besøk av en og annen Model S som får detailing/nybilklargjøring. Det blir mer og mer klart for meg at denne lakken krever ekstra oppfølging og svært forsiktig fremferd - om man vil beholde den strøken.
Min egen bil spyles ofte, men vinterstid lar jeg ofte vanskelig skitt langs panelene ligge da det vil slite mer på lakken å fjerne det eller la det ligge til våren (så lenge det er noe beskyttelse i bunnen). Bilen ser likevel ren ut.
Så hvilken avfetting tærer minst på voks da? Har behandlet med swissvax mystery og ønsker selvsagt at denne helvetes dyre voksen ikke skal spyles bort med det første.... Spyler bilen noen ganger i uken men ser at det noen steder trengs sterkere  saker enn høytrykkspyling...

Surfex HD i forholdet 1:20 eller svakere.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA