Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Jimpec

Sitat fra: Sponzo på onsdag 30. oktober 2013, klokken 02:02
Sitat fra: Jimpec på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 22:02
Bilen må nok vaskes selv om den har blitt detailet og stelt godt med. Med riktig vask så kommer prellingen tilbake igjen.
Riktige medikamenter - som regel er en svak blanding av Surfex HD fine greier. Skumkanon med skånsomt skum likeså. Og til slutt en skånsom vask med microfibervott og riktig såpe.

Mye går av ved kun å spyle med HT, men med den skitten som er langs veiene nå for tiden så må skiten hjelpes litt.

Hentet min nye Model S i dag (og den var ikke detailed - siden jeg gjør dette selv) og jeg kan bekrefte at skiten setter seg relativt hardt når lakken har null beskyttelse (måtte jo få meg noen mil først..)

Hei Jimpec

Hvilken såpe anbefaler du for mest skånsom vask etter detailing?

Jeg bruker selv Chemical Guys Mr. Pink. Meget bra etter min mening. Gir "god glid", skummer bra og lukter godt.
Men det finnes mye bra - og en del dårlig. Så lenge såpen ikke er "for sterk" så fungerer veldig mye til vanlig vask.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

DavidRS

Enig med Jimpec, Mr. Pink er fantastisk god. :)

prophan

Fant en interessant tråd om de fleste produktene som jeg har vurdert å behandle min kommende bil med. Jeg har selv brukt Glare på en annen bil og er tålelig fornøyd, men prøvde å finne et annet produkt som kunne vare litt lenger.  Men hvis jeg leser regnearket riktig, er det ingen av produktene, inkludert opti-coat (som skulle gi permanente resultater), vil gi noe særlig gloss utover 1 måned.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12794-Car-Care-Controlled-experiment-test-gloss-and-durability-of-the-top-paint-finishes

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

DavidRS

Det som er viktig er å gjøre et godt forarbeid før det legges en forsegling, da vil glansen du snakker om opprettholdes lenger. Gode produkter som vil vare lenge er Gtechniq C1 med Exo på toppen, Polishangel Cosmic 9H, Opticoat etc.
Opticoat dukker opp hos en Norsk forhandler ganske snart vet jeg, men vil ikke si hvem enda.

Jimpec

Sitat fra: prophan på onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:42
Fant en interessant tråd om de fleste produktene som jeg har vurdert å behandle min kommende bil med. Jeg har selv brukt Glare på en annen bil og er tålelig fornøyd, men prøvde å finne et annet produkt som kunne vare litt lenger.  Men hvis jeg leser regnearket riktig, er det ingen av produktene, inkludert opti-coat (som skulle gi permanente resultater), vil gi noe særlig gloss utover 1 måned.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12794-Car-Care-Controlled-experiment-test-gloss-and-durability-of-the-top-paint-finishes

Derfor kan det ofte være greit å legge voks. Voks gir mindre beskyttelse riktignok men er enklere å "toppe opp" med ny voks og dermed beholder man både glans og de gode egenskapene ifht skitt og vann som avstøtes fra lakken.

Det finnes "toppinger" til coatings også, men de gir ikke samme beskyttelse som underlaget. Et eksempel er Gtechniq. Man kan gjerne legge C2V3 på toppen av C1 en periode for å beholde glans og egenskaper, men toppen er ikke i nærheten så sterk som C1 ifht ripemotstand osv. (Og for de lærde; jeg anser ikke EXO V2 som et produkt man topper med etter første gangs pålegging).
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Kjellemann

Hvor kjøper man"high end" vaskeprodukter I Stavanger ? ::)

BMW 530 X-dat selges !!
Men venter på S85. 19", tech, vinter, lyd, pano, park, luft,
Sort /sort skinn.
RN671288 :) 18.10.2013
VIN: 29XXX :) 18.12.2013
Ny VIN: 5YJSA2H15EFP29XXX 19.12.2013
Ny VIN: 5YJSA3H18EFP29XXX 17.01.2014
Tesla-fabrikken bygger din Model S 04.02.2014
Produksjon fullført
Din Model S er i transitt fra fabrikken 04.02.2014
Estimert levering 26.03.2014...
Bekreftet levering 18.03.2014.
Reg nr EL333XX 14.03.2014

prophan

DavidRS,
Forarbeidet er en selvfølge, opti-coat skal for eksempel legges på en renest mulig lakk, helst direkte på lakkens top coat. Men hvis testen er noe å stole på, gir opti-coat ikke noe særlig mer varighet på glans enn øvrige produkter, dette selv om de reklamerer med at opti-coat har en permanent virkning. Om den gir beskyttelse selv om glansen er borte etter 1 måned, kan en jo spørre om.
Jeg var veldig nysgjerrig på denne, men etter å ha lest denne testen er det nesten like greit å bare gå tilbake til Glare. Eneste ulempen er at det tar tid å få på Glare, og jeg hadde lyst å slippe å gjøre poleringsarbeidet hvert år (selv om de også reklamerer med 5 års varighet).
Har forøvrig også fått behandlet Leafen med Ditec, og jeg kan heller ikke se at den gir langtidsbeskyttelsen som reklamerert, pearl-off effekten varer kanskje 1-2 vask (ikke for å disse Ditec her). Så det virker som en må nesten slå seg til ro med at en bør polere bilen minst 1 gang hvert år uansett.
Forøvrig er jeg livende redd for swirls, virker som det er umulig å ikke få dette på lakk, selv med polering eller ikke polering. Derfor jeg har valgt å beholde grå fargen, istedenfor å switche til sort.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Jimpec

Bilen bør poleres minst 1 gang pr år ja. Det er best..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

tk74

Da har min 1 dag gamle bil fått seg en sikkerlig runde med div midler fra Rupes og Swisswax og er nå klar for vinteren  :)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Sponzo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:26
Sitat fra: Sponzo på onsdag 30. oktober 2013, klokken 02:02
Sitat fra: Jimpec på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 22:02
Bilen må nok vaskes selv om den har blitt detailet og stelt godt med. Med riktig vask så kommer prellingen tilbake igjen.
Riktige medikamenter - som regel er en svak blanding av Surfex HD fine greier. Skumkanon med skånsomt skum likeså. Og til slutt en skånsom vask med microfibervott og riktig såpe.

Mye går av ved kun å spyle med HT, men med den skitten som er langs veiene nå for tiden så må skiten hjelpes litt.

Hentet min nye Model S i dag (og den var ikke detailed - siden jeg gjør dette selv) og jeg kan bekrefte at skiten setter seg relativt hardt når lakken har null beskyttelse (måtte jo få meg noen mil først..)

Hei Jimpec

Hvilken såpe anbefaler du for mest skånsom vask etter detailing?

Jeg bruker selv Chemical Guys Mr. Pink. Meget bra etter min mening. Gir "god glid", skummer bra og lukter godt.
Men det finnes mye bra - og en del dårlig. Så lenge såpen ikke er "for sterk" så fungerer veldig mye til vanlig vask.

Tusen takk Jimpec
Da skal jeg prøve Mr. Pink  ;)
Noen anbefalinger til rengjøring av felger også?

DavidRS

19quiz76

Scholl Rim7 også, pluss noen rimeligere alternativer som Jimpec anbefalte i denne eller en annen tråd.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

chal

Jeg har fått tilbud og anbefaling om å få behandlet min nye Tesla S med noe som heter Touchguard ("en høyteknologisk og avansert 2-komponent lakkbeskyttelse). Er det noen som kjenner til dette? Kan det anbefales?

Mr.Zero

Nå har jeg dulla og stelt ekstra mye med min batteribil fra Japan i over ett år. Farge hvit. Har forsøkt en rekke dyre og rimelige midler fra Meguiars, Autoglym, Scholl.. Testa ut forskjellige produkter på de forskjellige karosserideler. Resultat: om voksen koster Kr.900,- eller 280, så er det liten forskjell å spore på varighet, glans, rain off, vaskeriper mm. Møkka fra den daglige bruken i oslotrafikken setter seg fast uansett lakkbeskyttelse (vel og merke av de jeg har forsøkt). Triste greier. Den beste beskyttelse er å la bilen stå ubrukt i garasjen!  ;D
Når det er sagt, er middlet Prick-Bort (Kr. 65,- hos Mekonomen) en bra guffe som løser opp disse sorte irriterende prikkene. Videre fungerer Iron-X ypperlig på felger. Og Surfex som såpe før høytrykkspyling. Svamper inn med Meguiars gule. Har også gått til innkjøp av en sprayguffe fra Part&Retards som skal dusjes over bilen etter vask. Denne skal gi skikkelig rain-off effekt over lang tid. Gjenstår å se. Mye lureri rundt detailing... Men innmari koselig å sette av noen timer til dulling, da. Bare så irriterrende at bilen ser bedriten ut etter veldig kort tid susende rundt på hovedveiene i og rundt Oslo.
Om ikke mange dagene begynner saltingen... Fyttirakkern - grøsser ved tanken på at denne guffa nok en sesong skal jobbe seg inn i og over alle kriker og kroker. Uff - ikke bare å ha bil i dette landet - og i tillegg prøve å holde den sånn noenlunde i ok shape.. Men vi klager vel ikke, gjør vi vel... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kallagtunet

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 03. november 2013, klokken 11:30
Har også gått til innkjøp av en sprayguffe fra Part&Retards som skal dusjes over bilen etter vask. Denne skal gi skikkelig rain-off effekt over lang tid.

Hva heter den guffa?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA