Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Jimpec


Sitat fra: tSla på mandag 09. september 2013, klokken 21:49
Jeg blir litt betenkt når jeg ser hvordan lakken ser ut på helt nye biler. Er dette noe eieren selv har gjort, eller kommer de slik fra butikk (klargjøring) ? Jeg driver litt med detailing på hobbybasis, og dersom det er slik jeg kommer til å få levert bilen vurderer jeg å be Tesla om å levere den urørt. Forstår også at jeg bare kan glemme den knallharde Audi lakken jeg normalt sett er vant til :(

Fortsett å legg ut bilder fra jobben, Jimpec! Alltid spennende å se 50/50, og selvfølgelig det ferdige resultat :)

Flere bilder kommer. Har nettopp startet på jobben.
Bilen er hentet hos Tesla i dag og aldri tatt i av eieren, kun kjørt en liten testtur og så rett inn til fiks.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

TerjeV

@Jimpec
Kunne du si litt om hva det er vi ser på bildene! -er det mishandlingsriper?
PS, godt du øver deg på sorte før .....  ;)
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Siggen

Sitat fra: tSla på mandag 09. september 2013, klokken 21:49
Jeg blir litt betenkt når jeg ser hvordan lakken ser ut på helt nye biler. Er dette noe eieren selv har gjort, eller kommer de slik fra butikk (klargjøring) ? Jeg driver litt med detailing på hobbybasis, og dersom det er slik jeg kommer til å få levert bilen vurderer jeg å be Tesla om å levere den urørt. Forstår også at jeg bare kan glemme den knallharde Audi lakken jeg normalt sett er vant til :(

Fortsett å legg ut bilder fra jobben, Jimpec! Alltid spennende å se 50/50, og selvfølgelig det ferdige resultat :)

Ja, det går ofte kjapt i klargjøringen. Veldig kjapt. Det er ett konstant tidspress. Når coc, rk og toll er klarert og det er klart for skilt, skulle aller helst bilen vært levert "timen før" til kunde( les;være på videre transport til final destination) .Transporten er klar og bilen må fylles opp slik at kjøre og hviletid kan maksimalt utnyttes.
Ta med i betraktningen dagene skal planlegges, risikoen med for mye/få folk, opplæring, stress i jobben og ikke verdens beste lønn. Som i andre jobber finner man veier som er raske og leverer 98% resultat. Når man vet at forhandler vasker selv og går som regel over bilen en ekstra gang med spray voks eller all in one produkt for ekstra glans ved overlevering så har det blitt slik.

Jeg synes ikke de bilene og bildene jeg har sett til nå er graverende eller skiller seg nevneværdig negativt ut i forhold til hvordan andre produsenter leverer ut biler. Når man retter en 1000/1500w lyskildedirekte mot lakken og gjerne strekt Led lys så finner man mye som ofte ikke er synlig for det vanlige øye så lenge en ikke har solen i absolutt rett vinkel.

Jimpec

Litt vanskelig å si hva dette er for noe pr nå, men jeg mistenker litt for grove kluter i klargjøringen. Det varierer litt også mellom veldig fine riper til noen merkelige merker som også vises på bildet.
Viktig å understreke at man ikke ser disse i normalt lys. I sollys kommer de derimot frem.

Ble relativt overrasket da jeg satte på lampene her. 

Litt mer valgsending og så er det ned i garasjen og utforske dette videre. Med flere bilder.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Siggen

Sitat fra: TerjeV på mandag 09. september 2013, klokken 22:12
@Jimpec
Kunne du si litt om hva det er vi ser på bildene! -er det mishandlingsriper?
PS, godt du øver deg på sorte før .....  ;)

Nå er ikke jeg Jimpec og har ikke sett ripene selv. Men det er typiske "swirls" som kommer av polering med ikke helt korrekt match mellom poleringspute, poleringsmiddel og hvilken type lakk det er. Det kan og komme av for hard "buffing"(fjerning) av poleringsmiddelet etter at en har polert. Dvs brukt for mye kraft( kjørt polish tørr eller ikke kjørt polish helt ferdig)

Edit; too slow

Jimpec


Sitat fra: Siggen på mandag 09. september 2013, klokken 22:20
Sitat fra: TerjeV på mandag 09. september 2013, klokken 22:12
@Jimpec
Kunne du si litt om hva det er vi ser på bildene! -er det mishandlingsriper?
PS, godt du øver deg på sorte før .....  ;)

Nå er ikke jeg Jimpec og har ikke sett ripene selv. Men det er typiske "swirls" som kommer av polering med ikke helt korrekt match mellom poleringspute, poleringsmiddel og hvilken type lakk det er. Det kan og komme av for hard "buffing"(fjerning) av poleringsmiddelet etter at en har polert. Dvs brukt for mye kraft( kjørt polish tørr eller ikke kjørt polish helt ferdig)

Edit; too slow

Ved inspeksjon har jeg observert både kjørespor og hologrammer her så antagelsen er nok relativt riktig.
Prøvde faktisk å gjenskape disse stripene med hard buffing men fikk det ikke til..

Tror jeg skal spørre hva de bruker for noe i klargjøringen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

hhartes

#141
I går fikk jeg tilbake bilen etter en runde hos Swissvax-sertifisert detailer i Trondheim. Det er ikke annet å si at nå er den strøken. Både utvendig og innvendig - felger, lakk, skinn, ruter og interiør. Til og med calipere fikk et strøk voks, og innerskjermer er behandlet. Vel verdt pengene! En nypolert perlehvit TMS i solen blir utrolig fint. Detaileren var selv imponert over hvor fint det ble.

Jeg bad Tesla om å droppe klargjøring på eksteriør - bare sjekke om det var noen skader. Meldingen ble nok lest litt sent, så noe var allerede gjort. Usikker på hva. Når detailer startet på jobben, oppdaget han at den var full av små korn som satt fast i lakken - over hele bilen. Han sparte et lite område, slik at jeg fikk kjenne. Fingeren satt nesten fast når jeg dro den over lakken, mens det polerte området var silkeglatt. Han var usikker på hva det dreide seg om, men mistenkte at det var tørket lakkstøv som hadde festet seg på top coat. Mulig dette hadde blitt fjernet om den gikk gjennom klargjøringen hos Tesla?

En annen god grunn til å få gjort denne jobben, var at detaileren studerte hver minste detalj på bilen. I den prosessen fant han 3-4 punkt som jeg må ta opp med Tesla. På ene framskjermen var det en rose i lakken. Kan ha vært en urenhet der før lakken ble lagt på. En annen plass var det harde partikler under lakken. Ser nesten ut som ørsmå sveiseperler. Ingen av disse er mulig å oppdage før man kommer kloss inntil, men det hadde vært surt om det plutselig skulle begynne å flasse om noen år. Tredje punktet var en ca 4cm ripe i pano-taket. Taket ble skiftet før levering, av Riis bilglass, så skaden har antakelig kommet når de jobbet med den. De har nok også sølt noe lim på førersetet, men detailer fikk fjernet dette 95% og man ser det ikke om man ikke er klar over det.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med jobben detailer har gjort, og litt spent på hvordan Tesla responderer på nevnte feil. Jeg så selv hvordan vannet nå preller av bilen, og de kronene det kostet vil betale seg når jeg skal holde bilen ren senere. Dessuten har jeg fått et lass med gode tips for hvordan å holde bilen fin fremover. Hvis det er av interesse kan jeg hente rapporten som fulgte med jobben (ligger i bilen). Der står det hva som er gjort og hvilke produkter som er brukt, på et litt mer faglig språk.

Takk til Oreo som satte meg i kontakt!
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

FThorsen

Sitat fra: hhartes på mandag 09. september 2013, klokken 23:01
Hvis det er av interesse kan jeg hente rapporten som fulgte med jobben (ligger i bilen). Der står det hva som er gjort og hvilke produkter som er brukt, på et litt mer faglig språk.

Ja takk!!! Skal selv foliere bilen, men har tenkt å få voksa felger, kalipere (holdt på å si eksospotte også - OOOPS! :o), interiør, vinduer, etc. Har ikke bestemt meg om jeg gjør dette selv eller om jeg får noen til å gjøre dette for meg enda... Uansett så er det nok nyttig lesing for meg og flere her inne
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

JohanH

#143
Mye flott arbeid i denne tråden. Selv er jeg ren hobbyist men kunne ikke la være å jobbe 5-6 timer på bilen nå i kveld. Vet at for noener den som å banne i kjerka, men jeg har svært god erfaring fra før med Glare, spesielt om vinteren.

Så bilen fikk seg en spyl, så bade i Bilthamber fra foamgun og litt PrikkBort. Etter det var det INGENTING igjen av Teslas prep (før Prickborten prellet vannet pent av). Etter det var det forsiktig vask med 2 bøtter med GritGuard, mitt og Chemical guys blå sjampoo (husker ikke navnet). Så tørking med mikrofiberhåndklær. Deretter maskering av plastdetaljer og spoiler med malerteip og deretter to lag med Glare Polish - det første laget lagt med myke puter og orbital buffer, så mikrofiber (Microfiber Madness 500g) buff, lag 2 lagt for hånd og får tørke litt og buffes av.

Meget strøkent resultat! Min sterkeste LED-lommelykt fant inge riper, men den er riktignok ikke på 1500W :)

Til våren blir det full detail inkl. skånsom slip hos en flink detailer i nabokommunen.






Bernhard

Sitat fra: peskareta på mandag 09. september 2013, klokken 20:01
Er også interessert i noen i Trondheim som gjør dette!

Ta kontakt med Finn R. Hansvold :-)
Han er utrolig dyktig :-)

blue85

Flinke dere er... :)
Noen som kan anbefale flinke folk i Bergensområdet? Jeg ser ikke for meg når jeg skulle få tid til å bruke 5-6 timer i garasjen....

Siggen

Sitat fra: blue85 på mandag 09. september 2013, klokken 23:51
Flinke dere er... :)
Noen som kan anbefale flinke folk i Bergensområdet? Jeg ser ikke for meg når jeg skulle få tid til å bruke 5-6 timer i garasjen....

Christoffer Raa

JohanH

Sitat fra: blue85 på mandag 09. september 2013, klokken 23:51
Flinke dere er... :)
Noen som kan anbefale flinke folk i Bergensområdet? Jeg ser ikke for meg når jeg skulle få tid til å bruke 5-6 timer i garasjen....

Du TAR DEG 5-6 timer :) Det er kvalitetstid, bare du og bilen.

Jimpec

Følger opp med bilder fra kveldens inspeksjon.
Fant oppsiktsvekkende mye rart men lite som ikke burde la seg ordne relativt kjapt.
Når det er sagt er det et nyttig tips til de med svart bil om å behandle bilen svært pent ved vasking (og bruk) for å holde riper og swirls borte.




Dette lurer jeg på hva er for noe..






Et par tre striper som stakk litt dypere enn resten står igjen på venstre bakskjerm. Maskintid og LSP i morgen.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Jimpec

50/50 høyre bakskjerm. Samme bil som over. Litt overraskende kanskje. Men denne grad av nybilklargjøring er rimelig normalt for alle merker.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA