Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Klykken

Du får bare skjult det med håndpolering frem til et knippe med vask. Ripefjerning krever varme og slipende polish av en eller annen grad.

Autoglym selges på benserter, og denne inneholder fyllere som skjuler slike milde defekter (vaskestriper). Benytt skumgummipad og bruk sirkelbevegelser. Tørk av med en god mikrofiberklut. Topp det med en egnet voks. :)

Husk at forvasken er viktigst, slik at du ikke polerer på "skitten bil"!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Takk for svar, men jeg vil vel klare å utvikle litt varme og friksjon manuelt også? :)

EDIT: Denne du tenker på da?

Klykken

Ja, Autoglym SRP.
Nok varme greier du ikke å utvikle for hånd nei, med mindre du er supermann. :) Du får skjult defektene med SRP (eller tilsvarende), men ikke korrigert.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Skjønner. Grunnen til at jeg ikke vil gå for DA (nå) er at jeg ikke trodde det var mulig å få en ok maskin over disk, men jeg tar kanskje feil?

Ingen snille skjeler som har en DA i nærheten av Fornebu jeg kan låne i kveld, tilfeldigvis?  :-[

krister461

petersv

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:15
Sitat fra: petersv på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:48
Skjønner. Grunnen til at jeg ikke vil gå for DA (nå) er at jeg ikke trodde det var mulig å få en ok maskin over disk, men jeg tar kanskje feil?

Ingen snille skjeler som har en DA i nærheten av Fornebu jeg kan låne i kveld, tilfeldigvis?  :-[
Hva er en DA?

Beklager, skulle kanskje nevnt det. Står for Dual Action (eksentrisk) poleringsmaskin (sånn som "vibrerer" istedenfor å rotere.) :)

Klykken

Sitat fra: petersv på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:48

Sjekk med detailersclub.no og forumet der. Under jobb ønskes utført, for eksempel. Er mange rundt ditt nærområde som driver med dette profesjonelt og på hobbybasis.

EDIT:
Du får mange brukbare maskiner over disk til en OK pris. Gjerne pakker, med pads, polish og sikkert voks også. Bilnerden.no har slikt, exint.no, concours.no osv. :)
Vit at det ikke bare er å harve over bilen med en maskin. Er bilen skitten gjør du  vondt verre.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:53
Sitat fra: petersv på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:23
Beklager, skulle kanskje nevnt det. Står for Dual Action (eksentrisk) poleringsmaskin (sånn som "vibrerer" istedenfor å rotere.) :)
OK, en slik en har jeg.
Bortsett fra at jeg trodde det het eksenter-sliper.
Har du mulighet for å ta en tur bortom Haslum?

Og du har ikke tilfeldig vis en fjærkrok jeg kunne lånt av deg i noen minutter?
Fjær på undersiden av vinduspusserarmen har hoppet av, og jeg trenger en fjærkrok for å få strukket på plass fjæra igjen.
(T-håndtak med en lite krok nederst på T'en.)

Takk for tilbudet! Den maskinen din, husker du sånn ca. hvordan type det er? Jeg har nemlig fått en sånn simpel Biltema-sak med én stor pute, men den er ikke noe å skryte av, og er i tillegg litt for stor for der jeg skal polere. Hvis det er en sånn med to puter, skal de visstnok være og og klare jobben.

Jeg ser Claser'n har en sånn dobbel ganske billig, kanskje jeg skal kjøpe den. Problem nr. 2 blir da å finne polish for maskin over disk... Ser de har en på Clas fra Sonax, men finner ingen bra omtaler om denne.

Funker det med Autoglym polish og maskin Klykken?

Fjærkrok har jeg dessverre ikke... Kanskje noen andre har?

Klykken

Håndpolish er ikke ment for maskinbruk, nei. Det du kan risikere er at du "brenner" poleringsmidlet inn i lakken og vil streve med å få det av. Cotech sin tohodet maskin, samt biltema sin, er heller ikke noe å skryte over. Hvorfor gidde bruke noe halvgodt på en bil til 500 laken og oppover? Invester et par tusinger i en god nybegynnermaskin, og se forskjellen. Les deg litt opp om bruk av maskin, så skal du se at det blir stor forskjell! Det bør du uansett gjøre hvis du går for billigmaskinene til CO eller BT.

Her f.eks: http://www.exint.no/bilpleie/eksterior/bilpleiesett/nybegynner-poleringspakke-krauss-500w-menzerna
http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=449

Og, som alltid, bilen MÅ være ren før du polerer. Hvis ikke drar du dritten utover et større område og lager mer ugagn enn du reparerer.

Bilvaskeguide: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/
Maskinpolering: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15789-guide-for-maskinpolering

EDIT:
Presisering
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

B_Tesla

@petersv: Min erfaring er at å polere selv ikke er verdt det. Du bør ha litt interesse. Det er ikke rett frem å få det pent, og dersom bilen ikke er 100% ren, så kan du gjøre god skade på lakken. Men dersom du koser deg med slikt arbeid er det jo topp.

Sist jeg gikk over min 3-serie tok det godt over to dager, da den ikke var polert på et år+. Man bør da starte med en vask, som må være meget grundig. Jeg sier det en gang til - meget grundig. Lakken må være helt glatt før du starter. Er den for ru bør du gå på med clay, slik at du får ut all drit av lakken. Så må hele bilen maskeres. Deretter kan man starte polering (evt korrigere riper først med mer aggressive midler), som bør etterfølges av wax. Er bilen sort, får du deg en morsom jobb er min erfaring. Så i mitt tilfelle har jeg funnet ut at jeg tjener såpass mye mer pr time, at dette bør gjøres av proffer (detailersclub.no). God polish og god wax er brutalt dyrt. En god wax koster 1000 +.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

petersv

Takk for svar alle sammen. Det har kanskje etterhvert falt av lasset etter hvert, men som jeg skrev i min innledende post så er det snakk om noe som gjøres i kveld. Jeg må derfor inngå noen kompromisser. "Ingen" selger "gode" maskiner over disk, så da går jeg over på alternativene :)

Jeg har litt peil på bilpleie, så det er for tiden mest utstyret det står på (sa brura?)

Nå ser det ut som jeg har maskin takket være Svein-Erik, men mangler polish... Noen tips på hvor man før dette over disk i kveld? Hvis må jeg falle tilbake på Autoglym SRP for hånd.

B_Tesla

Du bør ha to produkter. Ripene vil ikke gå veldig godt vekk med vanlig polering. Du trenger noe slipende. Håndpolering gir ikke varme (nesten), så da skjuler du bare ripene, evt legger poleringen seg nedi, og du ser de enda bedre. Så du trenger et slipende produkt (gitt at ikke det er helt overfladisk), samt en god polering. Da må du ta hele panelet med poleringen.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Klykken

Sitat fra: petersv på mandag 06. oktober 2014, klokken 14:12
Takk for svar alle sammen. Det har kanskje etterhvert falt av lasset etter hvert, men som jeg skrev i min innledende post så er det snakk om noe som gjøres i kveld. Jeg må derfor inngå noen kompromisser. "Ingen" selger "gode" maskiner over disk, så da går jeg over på alternativene :)

Jeg har litt peil på bilpleie, så det er for tiden mest utstyret det står på (sa brura?)

Nå ser det ut som jeg har maskin takket være Svein-Erik, men mangler polish... Noen tips på hvor man før dette over disk i kveld? Hvis må jeg falle tilbake på Autoglym SRP for hånd.
Siden du har det såpass travelt går du for autoglym for hånd.
Det er ikke bare å kjøre på med en hvilkensomhelst maskin, hvilkensomhelst pute, og whatever polish med null erfaring og dårlig tid. Det vil med ganske høy sikkerhet gjøre vondt verre.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Nja, jeg er veldig takknemlig for alle svar, men nå vet jeg ikke hvordan jeg kan skrive det tydeligere. Jeg har erfaring med både generell bilpleie (også med poleringsmaskin) og nå har jeg maskinen (den fra Svein-Erik er helt ok) men mangler skikkelig pute og polish. Dette lurte jeg på om noen visste om man kunne kjøpe over disk i Osloområdet. Ikke så lett å komme til bunns i, så da antar jeg det er heller vanskelig å oppdrive. :)

Mao., igjen, det er anskaffelse av utstyr jeg lurer på, ikke noe annet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA