Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

OW

Jeg kjenner ikke til denne type børster som du spør om, men på generelt grunnlag vil jeg tro at de som er opptatt av detailing her inne nok er skeptiske. Hovedårsaken til det er gjerne mange timer brukt for å vaske / rense / polere / lakkbeskytte, og ennå flere timer på å lete seg frem til skånsome produkter, som ikke riper, eller riper så lite som mulig, og som bevarer det fine resultatet lenge.

Det er greit å ha i tankene når man får svar her inne. Hvis man ikke har blitt "gal" og bitt av detailing basillen så er det kanskje et produkt som gjør hverdagen enklere, ellers kan jeg se for meg at roterende børster nok fort lager vaskeriper... (Obs! Uten at jeg har prøvd, men ville kanskje ikke tatt sjansen)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Brede

Jeg ville aldri i verden latt noen form for roterende børster komme i nærheten av bilen.

Du mener ikke rotordyse vel Car-El?
Dette er vel en roterende dyse med punktstråle, som vel gjerne kan flekke lakken av en bil?

Car-El

@Brede
Nei. Ikke rotordyse. Rotorbørste, som er laget for å vaske bil. Ikke ta lakken av bil. Karcher K.5 leveres i et sett kallt "Car" der det er en slik børste. WB100 heter vist den.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

DavidRS


Resistes

Å jo kjøp den , da får vi mye å polere :) Fra spøk til revolver, våre mikrofiber/vaskeutstyr/poleringsmikrofibre er supermyke for å ikke ripe overflaten, og vi bruker rette bevegelser for å minimere vaskeriper, denne har jo en nylonbørste som roterer . Det værste av det værste
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Brede

Ojojoj! Tror pulsen min hadde vært i øvre del av skalaen om den der hadde nærmet seg bilen vår.  :o

hoffa

Jeg har en sånn liggende, aldri brukt og kommer ikke nærmere Teslaen enn dette.
Kvalitet som den stiveste tannbørste.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Cowboystrekk

Kommer langt med vanlig hageslange, grei shampo, voksing 2-3 ganger i året, 2 x prickbort i året, myk vaskehanske og ordentlig bilhåndkle :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

alf_skaar

Sitat fra: cairnz på tirsdag 10. juni 2014, klokken 15:51
Sitat fra: TRM på tirsdag 10. juni 2014, klokken 15:18
Noen som vet om man får kjøpt FoamLance, gritguard og en god såpe i butikk i Asker og Bærum/ Osloområdet?
Parts and Retards på Ås har i alle fall alt av dette (inkl adaptere til de fleste høyttrykksvaskerne), hvis du ikke finner noe nærmere..

@alf_skaar:
Høres ut som du skulle hatt Iron-X på de derre flekkene dine. :)

hm burde kanskje testa de men de så ikke ut til og være jern/piggdekk støv. bilen har nå stått ute siden siste vask og har kun vært på en liten kose tur tre dager etter, og de kom jo noe regn her om dagen har nye gule flekker er ganske sikker på at de er de samme greia kan vel ikke komme jern støv gjennom lufta når man ikke har kjørt med bilen. ? Skal teste noen ny produkter. Lakken ser ikke ut Allerede dagen etter så de ut som alt av støv/pollen hadde lagt seg på lakken. Mulig jeg ikke har fått lakken ren nok eller gjort god nok jobb. Kommer vel til og ende opp som profesjonell bil pleie Guro for denne type bil/lakk.  Nå mangler jeg vel en DA maskin så er de bare og bytter yrke... vurdere og fikse eller skaffe meg en ny kompressor til og blåse av bilen med luft og starte og legge Tesla presenning over bilen vær gang jeg har parkert den for kvelden, har ikke garasje.

Alf

HåkonE

#804
Sprayer på med Iron-X (spesielt på våren), Prickbort og en mild blanding av Surfex HD. Samt spesialblanding for felgene. Etter det har virket en stund, og er spylt av, er bilen ren i manges øyne - helt uten å røre den.

Deretter en god shampo i bøtte med gritguard. Spyl av og tørk med rent microfiber håndkle(r). Voks 2 ganger i året. Holder meg til Chemical guys syntetisk voks (høy glans/veldig lett påføring/grei pris/lang holdbarhet).

Børster som nevnt ovenfor gjør man klokt i holde seg milevis unna - SPESIELT på biler med myk lakk.

Polering kun ved behov da det sliter på lakken. Polerte Mercedesen til min far med DA-maskin, da den var full av riper, merker etter andre biler, vaskeriper (swirls) etc. Generelt litt matt lakk. Når den var ferdig fremstod lakken som glass, og min far påstod hardnakket at den nå var blankere enn når den var ny. Dypere riper går selvsagt ikke bort, men kan bli litt mindre synlig ettersom kantene på ripene blir slipt litt ned. Gjelder å treffe med både pads og polish. Min BMW har så hard lakk at den reagerte omtrent ikke i det hele tatt på samme utstyr. Å polere er generelt ikke noe man bør holde på med uten å sette seg litt inn i det. Godt utstyr koster litt, og det er lett å skade lakken (enten ved å ta for mye eller bruke feil teknikk slik at maskinen treffer noe). Greit å nevne at å polere er en ganske slitsom jobb også om det skal gjøres nøye. Selv rutinerte bruker fort 10 timer på en bil, og voks slipper man fortsatt ikke unna.  :)

alf_skaar

#805
Alf Ultimate Car Rinse 100kr*12 Month

høytrykk 30 sec en runde runt bilen
skumkanon resten av tiden
la virke så lenge som mulig, men ikke la de tørke ut.

høytrykk 3:30

Korosol på kun de panelene jeg skal claye, bruk støv maske er meget ubehaglig og få pustet inn den dunsten.
høytrykk 3:30

hopper over denne hvis de ikke er noe asfalt og finne på de panelene som skal clayes.
avfeting bilexstra kaldavfeting
inspiser med led lykt etter asfalt priker.
høytrykk 3:30

Clay
høytrykk 3:30

Tørk skal teste med og bruke to puse skin og legge de oppå lakken uten og dra de runt.
etter og ha oppdaget riper etter MF har jeg bestemt meg for og ta på lakken så lite som mulig.
pade tørker kun de panelene jeg skal vokse.

MG White Wax på et panel neste gang nytt panel . har delt bilen i tre, panser & tak. venstre side & front, høyre side & bak.

vil da kun bruke høytrykk 3:30 i mellom disse vasken.

vaske hanske av MF har jeg kuttet ut de lager riper, har en ny natur svamp jeg skal teste kjøpt oss en prof bilpleier som har testet alt, svampen har store porer.

WD 40 vet ikke langtids efekten av dette men fluer smelter ikke inn i lakken de kan jeg bekrefte, spraiet på et tynt lag før en lang tur alt ble borte med rent vann på høytryken men de ligger et slags fet lag igjend tenker man trenger avfeting for og fjerne dette vokset greit vekk sist.

hva synes derre ?

Alf  ;)

CFM

Hott tips til alle dere som ikke koser seg med et slikt vaskeregime som flertallet her anbefaler.

* CeramicPro! *

Jeg prøvde meg frem litt i vinter med ulike vaskerutiner og så hvor vanskelig det var å holde bilen ren og pen. Så var jeg på Fornebu og så på Satheesh sin CeramicPro. Etter å ha sett hvordan han vasket bilen bestilte jeg behandlingen.

Det var riktig nok en snau mnd. kø, men etter 6 dager på CareCenter-spa fik jeg gliset mitt tilbake skinnende blank som aldri før. Bilen var så glatt at det kjentes ut som den var dyppet i olivenolje. Våt møkk bare perler seg og renner av. Støv og pollen blir liggende der det faller men får ikke feste. Fulemøkk og fluer ser ved første øyekast ut til å være like glade i bilen.

Etter tre uker og vel 1500 km på fjelloverganger og langs kysten. Bilen stående i stekende sol med en praktfull floraprøve av fluer, hester og kuer på snuten. Fulemøkk og asfaltstøv opp etter speilene. Så var det tid for første vask.

Jeg tenkte jeg skulle starte helt berøringsfritt å se hvor langt jeg kom. Jeg skummet bilen lett med høytrykkspyler og blåste skummet av igjen og, pling, så var den SPOTLESS. Det tok ca. 4 min. og så brukte jeg 4 til på å bare se på bilen i beundring.

(Det var ikke vanskelig å se at de ikke hadde behandlet skiltet for der måtte jeg til med neglen og skrape av 30 fluer til. Så alt i alt 12 minutter ,'-)

Jeg må si jeg forholdt meg skeptisk til «hardhet 9, ett hakk under diamant». Og «tåler steinsprut. Ja, kan skyte på den med luftgevær». Og «bare å kjøre litt fort så detter møkka av». Og alt av det slaget som er sagt om CeramicPro. Men om det blir så lett å holde bilen ren i 5 år så var det så absolutt verdt hver krone.

PS: Beklager så mange bilder, men det var vanskelig å la vær  ::)
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Callaway

Det så jo meget bra ut. Hva ble prisen for Ceramic Pro-behandling av en noen måneder gammel bil?

CFM

#808
Level 3 koster 9000,- men Teslaer får 10% rabatt. (Takk til bl.a. Satheesh ,'-)

Hvit bil er ganske snill ifm. småriper og vaskeslitasje så jeg trengte ingen ekstra polering etter 7-8000 km. Sort kan trenge litt forbehandling. De behandler hele bilen med inntil 4 lag "keramikk", alt etter hvordan slitasjen blir på området. De legger et annet produkt på alt glasset som gjør at jeg knapt bruker vindusviskere lenger. Og i tillegg ba jeg om behandling av all chrome + at de skulle behandle litt inn i døråpninger og luker.

Min pris ble 10.500,- med 10% rabatt.

Når de var ferdig sa de at å knote seg inn i døråpninger og luker tok mye mer tid enn de tok betalt for og jeg ser at de har bare tatt halvparten av stedene jeg ville tatt selv. På den positive siden så gjør det at jeg lett kan se hvor fantastisk ren og pen bilen er der den er behandlet. Det er ikke alle som titter under dørene når de inspiserer bilen uansett :P

Mitt tips blir ta Level 3 + chrome og smør på noe voks/polering i bakluka og dørene selv.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Klykken

Hvordan er det med etterbehandling på CeramicPro?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA