Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

DavidRS

Sitat fra: PetterX på tirsdag 03. juni 2014, klokken 21:01
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:55
Sitat fra: krister461 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:12
Mange benytter i alle fall selvvaskmulighetene på diverse bensinstasjoner. :-)

+1 What he said. ;)

Kan dere beskrive raskt eksakt hvordan dere gjør det, og sånn ca hva det koster?

Sjekket bilvasken på Kiellands Plass nå og de ser ut til å ta 250 kroner for innvendig og utvendig vask. Det er vel da isåfall billig?

Hvor ofte vasker dere som er avhengig av selvvask på bensinstasjoner og/eller bilpleiefirmaer bilen, og sånn ca. hvor mye koster det dere i måneden?

IKKE vask på sånne steder. :)

Havebigfun

Sitat fra: PetterX på tirsdag 03. juni 2014, klokken 21:01
Kan dere beskrive raskt eksakt hvordan dere gjør det, og sånn ca hva det koster?

I denne tråden ligger all informasjon du trenger, det meste opptil flere ganger. Om du ikke vil lese alt er det en god start å lese forfra- da diskuteres bla. Ditec.
Du kan finne handlelister med priser osv- det er bare å benytte seg av den infomasjonen som ligger her allerede ;)

cairnz

Æsj, blir så lei å skrive sånn som føles så sunnfornuft: men her er det jeg kladdet ned:


Det er jo enorme variasjoner i hva folk legger i bilpleien sin, og man kan lese seg grønn, opp og i mente på alt av utstyr man kan/bør/må ha. Jeg tror at de aller fleste kommer veldig langt med litt stell hjemme, og veldig lite utstyr, så jeg prøver meg på en liten guide. Denne guiden forutsetter ikke at du har lakkforseglet, foliert eller på annen måte har behandlet bilen lakkmessig.

Utstyr du må ha - uten dette får du ikke vasket noe som helst

* Vann - fra slange eller høytrykkspyler (0,- til 30000,- og oppover)
* Såpe/shampoo - for å vaske det rent (fra under 50kr på biltema og lignende til flere hundre)
* Bøtte - for å ha såpe eller shampoo i (fra 10kr på biltema til 300 for en gritguard-bøtte)
* Vaskeredskap - svamp, vott, hanske - her vil jeg anbefale å ikke bruke svamp, men en vaskevott eller hanske. Svampen plukker ikke opp skitten på samme måte men "gnir den rundt"

Med disse fire tingene kommer du litt på vei, og er absolutt minimum, innsats ca. 200 kroner. Prosedyren er da
* Skyll bilen (få bort alt synlig og ting som ikke sitter fast)
* Shampoo i bøtta med vann (gjerne lunket vann, så slipper du fryse fingra av deg)
* Vask fra taket og ned - det er normalt renest øverst og skitnest nederst, du vil ikke dra skitten fra nede på bilen oppover
* Skyll bort all såpa/shampooen, og du er ferdig

"Problemet" med det over er at du ikke får like effektiv fjerning av endel veiskitt, samt ikke får tørket bort vannet som ligger på bilen. Det vil da føre til slike "kalk"-avsetninger som ikke er særlig pene.

Neste "nivå" involverer to ting:
* Avfetting (Typisk Prickbort eller annet)
* Tørkehåndkle i mikrofiber (sånn stort tykt)

Prosedyren blir som over, med følgende tillegg:
* Før skyll, spray på prickbort der det er mest skittent
* Etter siste skyll, tørk bilen med mikrofiber (få bort alle dråpene)

Med dette er du relativt greit skuret, men du har ingen beskyttelse av lakken etter vask, og den vil relativt fort se skitten ut igjen

Nå med basisutstyret over er det på tide å se på litt mer "spesialprodukter" :
* Fjerning av rustpartikler - med middel som typisk Iron-X - dette sprayes ofte på etter avfetting. Du merker små "skarpe nupper" i lakken. Dette er normalt fastgrodde jernpartikler (bremsestøv osv.) Iron-X og tilsvarende produkter har ett virkeområde: løse opp disse. Skyll av etter påføring og vent, og vask så som normalt
* Voks - hundre forskjellige produkter, pris fra nesten ingenting til en kjip bruktbil. Påføres etter tørking på tørr bil, gni utover, la tørke, tørk av rester med mikrofiberhåndkle (ikke samme som du tørket med, det skal være tørt)

Utstyret listet over, avfetting og iron-x koster typisk et par hundrelapper, og varer noen vask. De gjør endel forskjell, og vil være verdt det for de fleste. Det gjør jobben enklere

Når du så har fått såpass med utstyr, hva gjør vel da litt til?

* Skumkanon - påføres etter avfetting og vil plukke med seg det meste av skiten på bilen, også endel av det som sitter godt fast. Skylles av etterpå før vask. En vask etter behandling med skumkanon er svært lett, da bilen stort sett er veldig glatt og har cirka ingenting som sitter fast. Med en vaskehanske kjenner du dette veldig godt når du vasker over bilen. Skumkanoner forutsetter høytrykkspyler. En skumkanon (Foam Lance) som denne: http://www.partsandretards.no/bilpleie/vaskeutstyr/pr-foamlance gjør vaskejobben endel enklere. De selges vel rundtomkring, og man får med overganger til de aller fleste kjente høytrykkspylerne. De versjonene man kobler på hageslange er bare tull i forhold til disse. Dette er det som skummer bilen din godt. Forutsetter også at du kjøper høytrykkshampoo eller autofoam - priser alt fra 70-80kr til 250+ for 4 liter. Regn med 0,5 - 0,8 liter pr vask.

* Rutemiddel (ClearVue, Rain-X osv.) - Påføres etter bruksanvisning på tørre rene ruter. Jo mer du gnikker og gnur på disse, jo bedre sitter det. Når det regner er det moro. Motorvei + ny påføring av dette er nesten som å kjøre uten regn. Minker behov for vindusvisking og spylevæske.

* Glassrens - skinnende rene ruter og skjermer innvendig. Spray på, tørk av, rent og pent.



Elbilist

krister461

Hvordan er det å bruke Iron X på Teslaen? Det er vel en del krom å ta hensyn til?

cairnz

Sitat fra: krister461 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 23:21
Hvordan er det å bruke Iron X på Teslaen? Det er vel en del krom å ta hensyn til?
Ikke la det tørke.
Elbilist


kvp

Asker Bilpleie har nå opticoat pro behandling...

alf_skaar

#787
kampen om møka:

Dagen etter... Jeg kommer in på stasjonen han ser på meg og spør skal du vaske I dag og...

Min gamle bil VW New beetle har 370 000 på telleren god middels årgang 1999
Har store rust hull i kanalen. Har vært i stein sprut krigen i Oslo. Bilen kan til forveksling se ut som noe har skutt på den med letter våpen type luft gevær.
Denne bilen ble møy sømmelig vasket for hånd inntil jeg tapte kampen og ga opp.

MS en har ca 12 000 på telleren og nyere årgang 2013 Perle hvit

Nesten være gang jeg vasker så prøver jeg og tenke om jeg kan endre på rekkefølgen eller gjøre noe Smarter.

Denne gangen startet jeg slik.
Da målet var og få felgen så rene som mulig. Så tenkte jeg at resten av bilen tar jo ikke normalt så lang tid...

Har laget adapter og modifisert noen støtte bukker for og få hjula opp slik at de blir letter og vaske felgene.
På felgen Korrosol
På siden av bilen og alle steder de er Love bugs eller asfalt, Avfetting Prickbort eller Turtle Wax Avfetting miljøtilpasset
Høytrykk på felgen og helle bilen, først felgene så nede fra og opp.

Alle felgen ble så dynket i Prickbort, Turtle Wax Avfetting, Autoglym Intensive Tar Remover
Fram felgen vår klart verst nå de gjelder asfalt rester, til min overraskelse satt dette mye bedre end de jeg hadde trodd problemet mitt har vært at de er litt vanskelig
Og komme til hele veien rundt på 19" felger de er my letter når man kan roter hjulet rundt, best er de sikkert og ta av hjulet, men de får bli en annen gang.

Nå har bilen tørket slik at jeg kan se om de er mer asfalt eller love bugs til min store forskrekkelse ser jeg at ingen av love bugs er borte og de er noe asfalt som ikke har løst seg opp
Ny runde med Avfetting.
Høytrykk.
Ny runde med Avfetting på de prikken som jeg finner
Så håndvask meg MF vaske hanske og Adam Shampo med bøtte med gritguard, vasker alle vinduer først (glemte selvfølgelig og sette vindus viskeren i services mode...) tak, panser, siden oppe, bak, helt ned, inni alle dører, bak luke.
Høytrykk. først ned på kne med kne beskyter og tar under så godt jeg klarer og siden og bak, for så og spyle av hele bilen
Tørk og så ut i skyggen.

Inspisere meste parten av love bugsa sitter fremdeles på bilen i lakken disse er nøyaktig en uke gamle.
Bruker Autoglym Super Resin Polish, til og fjerne love bugsa skal si de sitter godt er som de er smeltet in i lakken.
Finner også pollen eller noe gult fra Bjørk tro jeg de kan være ser ut til og være inni lakken men de er de jo ikke må gå over flere ganger med Polish før de slipper.
De tok altså minst fire ganger så lang tid og få bilen ren som jeg i utgangs punktet hadde trodd.

Jeg har vært meget flink til og Høytrykk spyle av bilen når de har ligget noe på den uansett hva de har vært fule dritt eller annet.

Ser også at jeg har fått nye stein sprut er overbevist at de er ingen plasser i verden som er som Oslo når de gjelder stein sprut.
Har lag merke til at de ikke er et 100% mønster når de gjelder stein sprut men at de ofte er typisk servise biler type små vare biler som verst men de er nok for mange som
Kjøre rundt med masse små stein i dekka de virker også som at fram hjuls dreven biler er verst men jeg har ikke noe statistikk på dette.

Hva hvis man har et høy oppløselig kamera 120FPS og kan bevise at denne steinen kom fra en bil med høy mengde med små stein i dekka ?
Jeg har selv gjentatte ganger plukket ut masse små stein av mine egen dekk.

Jeg skal teste steam neste gang jeg skal vaske bilen, blir etter en høytrykk avspyling for og se om de kan klare og få vekk ting som har festet seg på lakken og felgene.

Man kjøre rundt i en miljøvennlig bil men bruker altmulig av preparater for og få de rent...

Sitter og lurer på om neste gang jeg skal ha ny bil skal ha den bestilt med kun klar lakk... på da jeg føler at jeg er i ferd med og tape kampen igjen...
Da kan man jo bare legge på litt klar lakk der de har blitt stein sprut...


Bilen er konge men kunne tenkt meg en ultrasonisk kanon som gjør alle steiner/bugs som er på vei til og treffe bilen om til støv...

Nå må jeg ut og lete etter Clay... eller var de Opti Coat eller Sonax Nano tech...  :o

TRM

Noen som vet om man får kjøpt FoamLance, gritguard og en god såpe i butikk i Asker og Bærum/ Osloområdet?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

cairnz

Sitat fra: TRM på tirsdag 10. juni 2014, klokken 15:18
Noen som vet om man får kjøpt FoamLance, gritguard og en god såpe i butikk i Asker og Bærum/ Osloområdet?
Parts and Retards på Ås har i alle fall alt av dette (inkl adaptere til de fleste høyttrykksvaskerne), hvis du ikke finner noe nærmere..

@alf_skaar:
Høres ut som du skulle hatt Iron-X på de derre flekkene dine. :)
Elbilist

DavidRS

Sitat fra: TRM på tirsdag 10. juni 2014, klokken 15:18
Noen som vet om man får kjøpt FoamLance, gritguard og en god såpe i butikk i Asker og Bærum/ Osloområdet?

Www.alienautospa.no - Kan hente i Lier etter avtale. :)

Car-El

Æ har et spørsmål te alle/noen/en av dere som er inne på dette med vask av biler.

En slik rotorbørste som man setter på høytrykkspylere, kan det brukes?
(Selvfølgelig kan dem brukes.) Har noen erfaring med slik rotorbørste?
(Det ble to spørsmål, men det overlever dere.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

krister461


OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

@ObbB
Nei. Det finnes slike børster å sette på høytrykkspylere, som har roterende børster midt inni. Det er om noe slik kan brukes til å vaske bil med, da det er det de er tenkt til å brukes til.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA