Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Elkjell

Sitat fra: cairnz på lørdag 01. februar 2014, klokken 02:03
Jeg har en bøtte med Dihydrogenmonoksid. Tror det gjør susen i det lengste laget!
Jeg har ubegrenset tilgang ....
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

staleand

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 01. februar 2014, klokken 09:07
@staleand: Ville droppet roterende hvis du ikke har erfaring med den, lett å brenne gjennom hvis man er nybegynner. En brukt DA-maskin er uansett en god investering, og behøver ikke koste all verden. Sjekk kjøp/salg-seksjonen hos Detailersclub.No og hold utkikk etter for eksempel en Rupes eller Das6-pro :)

Hvis du uansett skal kjøre lett korrigering/lakkrens med maskin klarer du deg uten annen beskyttelse enn det de har lagt under klargjøring. Du må uansett strippe lakken med god forvask, bøttevask, Iron-x og clay før du går på med maskinen, og da får du vekk det som har lagt seg på turen hjem.

Hjertelig takk for svar! veldig hyggelig.

Iom. at jeg tenkte å bestille fra Swissvax så tenkte jeg kanskje jeg kunne bestille maskin fra de også? Da sparer jeg frakt samt jeg fant en som var enda litt billigere enn DAS-6-maskinen?

Sjekk denne: http://www.swissvax.no/produkter/swissvax-proffprodukter/krauss-500w-ocillerende-maskin

Hva tror du / dere?

På forhånd takk =)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

staleand

Ser nå at motoren på DAS-6 Proen er sterkere så jeg går nok for den, spesielt siden du som kan litt anbefaler denne. En ting jeg også lurer på er hvordan puter jeg skal kjøpe? Forstår det slik at det kan være lurt å ha 4-5 stk for å kunne teste seg fram på små områder (tenker da på pads med forskjellig "grovhet")?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

DavidRS

Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 14:53
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 01. februar 2014, klokken 09:07
@staleand: Ville droppet roterende hvis du ikke har erfaring med den, lett å brenne gjennom hvis man er nybegynner. En brukt DA-maskin er uansett en god investering, og behøver ikke koste all verden. Sjekk kjøp/salg-seksjonen hos Detailersclub.No og hold utkikk etter for eksempel en Rupes eller Das6-pro :)

Hvis du uansett skal kjøre lett korrigering/lakkrens med maskin klarer du deg uten annen beskyttelse enn det de har lagt under klargjøring. Du må uansett strippe lakken med god forvask, bøttevask, Iron-x og clay før du går på med maskinen, og da får du vekk det som har lagt seg på turen hjem.

Hjertelig takk for svar! veldig hyggelig.

Iom. at jeg tenkte å bestille fra Swissvax så tenkte jeg kanskje jeg kunne bestille maskin fra de også? Da sparer jeg frakt samt jeg fant en som var enda litt billigere enn DAS-6-maskinen?

Sjekk denne: http://www.swissvax.no/produkter/swissvax-proffprodukter/krauss-500w-ocillerende-maskin

Hva tror du / dere?

På forhånd takk =)

Dette vil nok være en fin maskin for polering av en ny bil. Den kan føles litt svak når bilen er virkelig ille, men det bør ikke en splitter ny Tesla være, selvom jeg har opplevd det også på flere av de jeg har jobbet med. Men denne vil gjøre jobben godt nok. :)

staleand

Sitat fra: DavidRS på lørdag 01. februar 2014, klokken 14:57
Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 14:53
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 01. februar 2014, klokken 09:07
@staleand: Ville droppet roterende hvis du ikke har erfaring med den, lett å brenne gjennom hvis man er nybegynner. En brukt DA-maskin er uansett en god investering, og behøver ikke koste all verden. Sjekk kjøp/salg-seksjonen hos Detailersclub.No og hold utkikk etter for eksempel en Rupes eller Das6-pro :)

Hvis du uansett skal kjøre lett korrigering/lakkrens med maskin klarer du deg uten annen beskyttelse enn det de har lagt under klargjøring. Du må uansett strippe lakken med god forvask, bøttevask, Iron-x og clay før du går på med maskinen, og da får du vekk det som har lagt seg på turen hjem.

Hjertelig takk for svar! veldig hyggelig.

Iom. at jeg tenkte å bestille fra Swissvax så tenkte jeg kanskje jeg kunne bestille maskin fra de også? Da sparer jeg frakt samt jeg fant en som var enda litt billigere enn DAS-6-maskinen?

Sjekk denne: http://www.swissvax.no/produkter/swissvax-proffprodukter/krauss-500w-ocillerende-maskin

Hva tror du / dere?

På forhånd takk =)

Dette vil nok være en fin maskin for polering av en ny bil. Den kan føles litt svak når bilen er virkelig ille, men det bør ikke en splitter ny Tesla være, selvom jeg har opplevd det også på flere av de jeg har jobbet med. Men denne vil gjøre jobben godt nok. :)

Takk så meget.
Kitet jeg vurderer å bestille idag er http://www.swissvax.no/produkter/master-collection/art-151-swissvax-master-collection-med-shield-voks
Noen grunn til å velge et annet? Ser forøvrig at det er avbildet pads til poleringsmaskin på bilde, men står ikke på listen under hva som er inkludert? Det forvirret meg litt.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

DavidRS

Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:00
Sitat fra: DavidRS på lørdag 01. februar 2014, klokken 14:57
Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 14:53
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 01. februar 2014, klokken 09:07
@staleand: Ville droppet roterende hvis du ikke har erfaring med den, lett å brenne gjennom hvis man er nybegynner. En brukt DA-maskin er uansett en god investering, og behøver ikke koste all verden. Sjekk kjøp/salg-seksjonen hos Detailersclub.No og hold utkikk etter for eksempel en Rupes eller Das6-pro :)

Hvis du uansett skal kjøre lett korrigering/lakkrens med maskin klarer du deg uten annen beskyttelse enn det de har lagt under klargjøring. Du må uansett strippe lakken med god forvask, bøttevask, Iron-x og clay før du går på med maskinen, og da får du vekk det som har lagt seg på turen hjem.

Hjertelig takk for svar! veldig hyggelig.

Iom. at jeg tenkte å bestille fra Swissvax så tenkte jeg kanskje jeg kunne bestille maskin fra de også? Da sparer jeg frakt samt jeg fant en som var enda litt billigere enn DAS-6-maskinen?

Sjekk denne: http://www.swissvax.no/produkter/swissvax-proffprodukter/krauss-500w-ocillerende-maskin

Hva tror du / dere?

På forhånd takk =)

Dette vil nok være en fin maskin for polering av en ny bil. Den kan føles litt svak når bilen er virkelig ille, men det bør ikke en splitter ny Tesla være, selvom jeg har opplevd det også på flere av de jeg har jobbet med. Men denne vil gjøre jobben godt nok. :)

Takk så meget.
Kitet jeg vurderer å bestille idag er http://www.swissvax.no/produkter/master-collection/art-151-swissvax-master-collection-med-shield-voks
Noen grunn til å velge et annet? Ser forøvrig at det er avbildet pads til poleringsmaskin på bilde, men står ikke på listen under hva som er inkludert? Det forvirret meg litt.

Tror ikke pads er inkludert, og polishen som kommer med master collection egner seg ikke for maskinpolering. Kan hende det er lurt av deg å sende en mail til Swissvax og forklare hva du ønsker, så kanskje de setter opp en pakke til deg. :)

hma

Med bakgrunn fra "Think-detailing" (messingsbørste og ArmorAll), samt kaldavfetting og Biltema-voks på blekkbilen, virker det for meg som om Tesla-detailing er ti ganger mer komplisert enn å preppe et par racing-ski til Birken. ;)

Kan noen med forstand på dette fortelle på en begripelig måte, hva en splitter ny Model S strengt tatt behøver av beskyttelse?

Når bør man gjøre dette? F.eks allerede når bilen hentes fra butikken?
Jeg tenker ikke på remedier for utstilling, men noe en familiefar med 2-4 ledige søndager i året kan forholde seg til. :)
Er det et godt alternativ å bruke folie som beskyttelse (helt eller delvis)? Gir dette god glans/finish?

Håper på gode og forståelige svar :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

staleand

@David

Du har ikke noe erfaring med denne:
http://www.swissvax.no/produkter/rense-produkter/nyhet-swissvax-cleaner-fluid-professional-finish-500-ml

Ser ut til å passe perfekt til nybilklargjøring med DA-maskin?
Eller er jeg på en skikkelig bærtur igjen? :)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Frodebo

Sitat fra: hma på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:20
Med bakgrunn fra "Think-detailing" (messingsbørste og ArmorAll), samt kaldavfetting og Biltema-voks på blekkbilen, virker det for meg som om Tesla-detailing er ti ganger mer komplisert enn å preppe et par racing-ski til Birken. ;)

Kan noen med forstand på dette fortelle på en begripelig måte, hva en splitter ny Model S strengt tatt behøver av beskyttelse?

Når bør man gjøre dette? F.eks allerede når bilen hentes fra butikken?
Jeg tenker ikke på remedier for utstilling, men noe en familiefar med 2-4 ledige søndager i året kan forholde seg til. :)
Er det et godt alternativ å bruke folie som beskyttelse (helt eller delvis)? Gir dette god glans/finish?

Håper på gode og forståelige svar :)

Jeg har i utgangspunktet liten peil på området, men vil ha en bil som holder seg best mulig og som med enkle grep kan holdes sånn noenlunde gjennom vinteren spesielt.

Snakket med gutta på RenBil forleden. De har etterhvert MYE erfaring med TMS, og sier som alle vet at lakken er myk og trenger riktig behandling. Etter anbefaling fra dem får jeg gjort en lakkbehandling med Cosmic ved klargjøringa, slik at den er "klar" når jeg henter den fredag. Da skal det være OK å kjøre på med Prick Bort avfetting og høyttrykk gjennom vintersesongen. På sommeren gjør jeg det enkelt med vanlig håndvask, dog med kvalitetsprodukter slik at jeg unngår mikroriper mest mulig. Tror det er et greit opplegg for min del, og litt i tråd med "det enkle er ofte det beste".

Ivaretakelse av bil og lakk kan etter min mening ta litt av... Greit nok for den som har spesiell interesse for det, men for min del handler det om å få det bra uten å måtte bruke alt for mye penger og tid.

Hører med til saken at jeg har RenBil i nabolaget, slik at jeg nok kommer til å bruke dem v behov.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

DavidRS

Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:46
@David

Du har ikke noe erfaring med denne:
http://www.swissvax.no/produkter/rense-produkter/nyhet-swissvax-cleaner-fluid-professional-finish-500-ml

Ser ut til å passe perfekt til nybilklargjøring med DA-maskin?
Eller er jeg på en skikkelig bærtur igjen? :)

Der treffer du rett på. Den er beregnet på maskin. :)

Jimpec

I mylderet av spørsmål om hva som må til for å holde en Model S pen i lakken over tid er det på sin plass å poengtere at lakken i seg selv er en faktor som gjør at man må bruke både tid og penger på dette for å ha strøken (ripefri) bil over tid.

Det finnes løsninger som gjør dette litt enklere, men det koster noen kroner, OG det må vaskes ihht anvisningen for å oppnå god holdbarhet.

Det som derimot ikke finnes er en vidunderkur (dyr) som gjør at skitt bare kan spyles av med hageslangen og/eller at Prickbort kan brukes på hver vask over flere år uten å forringe beskyttelsen. (Om jeg tar feil så gi meg en link, for da skal jeg bestille.. )

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Dr.Ling

Har etter nybilen kom lært meg å vaske riktig, men jeg klarer meg ikke uten Prickbort og SurfexHD nå på vintern, om jeg ikke vasker bilen 6x pr mnd. Jeg leste en plass at Surfex fjerner forsegling/voks raskere enn Prickbort? Kan det stemme?

En annen ting, og enda mer kritisk på disse bilene tror jeg: Skinnbeskyttelse! Noen som har brukt flere typer oppigjennom årene og kan anbefale noe? Jeg har smurt setene med Lexol 3-in-1, helt ok produkt, men har også brukt AutoGlym skinnkrem på tidligere biler, som var mer behagelig å jobbe med / luktmessig også, men som jeg innbiller meg var mer klissete etterpå.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Jimpec


Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 01. februar 2014, klokken 21:30
Har etter nybilen kom lært meg å vaske riktig, men jeg klarer meg ikke uten Prickbort og SurfexHD nå på vintern, om jeg ikke vasker bilen 6x pr mnd. Jeg leste en plass at Surfex fjerner forsegling/voks raskere enn Prickbort? Kan det stemme?

En annen ting, og enda mer kritisk på disse bilene tror jeg: Skinnbeskyttelse! Noen som har brukt flere typer oppigjennom årene og kan anbefale noe? Jeg har smurt setene med Lexol 3-in-1, helt ok produkt, men har også brukt AutoGlym skinnkrem på tidligere biler, som var mer behagelig å jobbe med / luktmessig også, men som jeg innbiller meg var mer klissete etterpå.

En av forskjellene mellom Prickbort og Surfex er at Surfex skal blandes med vann. Da har man kontroll på styrken. Ublandet Surfex stripper voks og coatings som bare det.

Gtechniq L1 fungerer veldig bra på skinn. Krever litt hyppig påføring dersom bilen går mye. Men det er veldig enkelt.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

19quiz76


Sitat fra: DavidRS på lørdag 01. februar 2014, klokken 18:54
Sitat fra: staleand på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:46
@David

Du har ikke noe erfaring med denne:
http://www.swissvax.no/produkter/rense-produkter/nyhet-swissvax-cleaner-fluid-professional-finish-500-ml

Ser ut til å passe perfekt til nybilklargjøring med DA-maskin?
Eller er jeg på en skikkelig bærtur igjen? :)

Der treffer du rett på. Den er beregnet på maskin. :)

+1!

Ville også valgt en maskin med ~900W styrke, 500W blir litt snaut i lengden (med mindre du bare skal bruke den denne ene gangen).
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Tesla-man

Kan jeg komme med et par skikkelige amatør-spørsmål ::):

Hva er forskjellen melom polering og voks?

Polering: legges poleringspastaen/voksen på med maskin og arbeides inn i lakken med litt kraft eller skal denne legges 'fint og lett' på for hånd for så å bruke maskinen etter at den har tørket? 

Kan disse skumgummiputene som settes på maskinen brukes direkte mot bilen eller skal det alltid en sånn saueull-hette på?

Claybar: Hva er egentlig dette og hvordan brukes den? 

Forøvrig kult å lære litt om detaileing - hadde ikke engang hørt ordet før jeg leste her.  Venter på min sorte P85, og bruker dagene til å trene på min lett slitne 523iAT :-\


Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA