Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

EvenSteven

Bra jobbet, ble drittlekkert! Og for en glans!
Må ta min selv, blir utrolig fort riper og swirls i denne lakken dessverre... Så viktig å beskytte den best mulig!

Jeg skal teste 2 forskjellige nye produkter på bilen min. Autobright warrior samt harly wax.
Tesla S P85+ sølv

MrDriveby

Sitat fra: Harlex på fredag 13. desember 2013, klokken 17:26
Sitat fra: Jimpec på søndag 08. desember 2013, klokken 11:25
Sitat fra: jsu224 på søndag 08. desember 2013, klokken 10:51
Sitat fra: Lokführer på søndag 08. desember 2013, klokken 10:47
Kjøp Bilt-Hamber Korrosol og Prickbort Mac 124. Fantastiske produkter.

Ja dette har jeg seff kjøpt og det står klart. Problemet er minusgrader. Liker ikke å vaske når det er for kaldt.

Korrosol og Prickbort fjerner som regel det som er av beskyttelse/voks. Bilen blir udiskutabelt ren - men blir desto fortere skitten igjen, og skitten vil sitte hardre. (Litt som å vaske seg med Zalo på hendene) Jeg ville ikke benyttet disse produktene til vanlig vaskerutine. Spesielt ikke på Teslas myke lakk som skitten fester veldig godt på (når den er helt ren uten voks e.l.)

I tillegg til min egen bil som vaskes relativt ofte så har jeg ofte besøk av en og annen Model S som får detailing/nybilklargjøring. Det blir mer og mer klart for meg at denne lakken krever ekstra oppfølging og svært forsiktig fremferd - om man vil beholde den strøken.
Min egen bil spyles ofte, men vinterstid lar jeg ofte vanskelig skitt langs panelene ligge da det vil slite mer på lakken å fjerne det eller la det ligge til våren (så lenge det er noe beskyttelse i bunnen). Bilen ser likevel ren ut.
Så hvilken avfetting tærer minst på voks da? Har behandlet med swissvax mystery og ønsker selvsagt at denne helvetes dyre voksen ikke skal spyles bort med det første.... Spyler bilen noen ganger i uken men ser at det noen steder trengs sterkere  saker enn høytrykkspyling...

Prickbort skal i grunnen ikke ta voksen har jeg hørt fra flere andre detailere. Har selv ikke noen erfaringer med produktet.
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Li-Ion

Nettopp fått bil (perlehvit) - og denne blir (ikke uventet) veeeldig fort møkkete på denne tiden.

Mulig dette er å banne i kjærka - men hva tror dere om å kjøre bilen i vaskemaskin (med skånsomme børster)?
Er nok litt for lat til å stå ute i 2 plussgrader å håndvaske bilen tror jeg... Men ønsker jo ikke å ødelegge lakken heller...
Be afraid...

Jimpec


Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 17:49
Sitat fra: Harlex på fredag 13. desember 2013, klokken 17:26
Sitat fra: Jimpec på søndag 08. desember 2013, klokken 11:25
Sitat fra: jsu224 på søndag 08. desember 2013, klokken 10:51
Sitat fra: Lokführer på søndag 08. desember 2013, klokken 10:47
Kjøp Bilt-Hamber Korrosol og Prickbort Mac 124. Fantastiske produkter.

Ja dette har jeg seff kjøpt og det står klart. Problemet er minusgrader. Liker ikke å vaske når det er for kaldt.

Korrosol og Prickbort fjerner som regel det som er av beskyttelse/voks. Bilen blir udiskutabelt ren - men blir desto fortere skitten igjen, og skitten vil sitte hardre. (Litt som å vaske seg med Zalo på hendene) Jeg ville ikke benyttet disse produktene til vanlig vaskerutine. Spesielt ikke på Teslas myke lakk som skitten fester veldig godt på (når den er helt ren uten voks e.l.)

I tillegg til min egen bil som vaskes relativt ofte så har jeg ofte besøk av en og annen Model S som får detailing/nybilklargjøring. Det blir mer og mer klart for meg at denne lakken krever ekstra oppfølging og svært forsiktig fremferd - om man vil beholde den strøken.
Min egen bil spyles ofte, men vinterstid lar jeg ofte vanskelig skitt langs panelene ligge da det vil slite mer på lakken å fjerne det eller la det ligge til våren (så lenge det er noe beskyttelse i bunnen). Bilen ser likevel ren ut.
Så hvilken avfetting tærer minst på voks da? Har behandlet med swissvax mystery og ønsker selvsagt at denne helvetes dyre voksen ikke skal spyles bort med det første.... Spyler bilen noen ganger i uken men ser at det noen steder trengs sterkere  saker enn høytrykkspyling...

Prickbort skal i grunnen ikke ta voksen har jeg hørt fra flere andre detailere. Har selv ikke noen erfaringer med produktet.

Det er jo bare å prøve seg frem. Prickbort er sterke saker og kan heller ikke tynnes med vann. Jeg bruker aldri Prickbort om voks skal beholdes. Men alltid på kundebiler som skal poleres.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Jimpec


Sitat fra: Li-Ion på fredag 13. desember 2013, klokken 20:57
Nettopp fått bil (perlehvit) - og denne blir (ikke uventet) veeeldig fort møkkete på denne tiden.

Mulig dette er å banne i kjærka - men hva tror dere om å kjøre bilen i vaskemaskin (med skånsomme børster)?
Er nok litt for lat til å stå ute i 2 plussgrader å håndvaske bilen tror jeg... Men ønsker jo ikke å ødelegge lakken heller...

I fare for å høres ut som en lettere skadet vaskenerd.. Føler jeg har predikert mye i denne tråden. Kun godt ment dog.

Anbefaler å holde Tesla borte fra børstemaskin. Det blir garantert riper. Lakken vil nok likevel ikke bli "ødelagt". Om du kan leve med litt småriper så er det jo greit. Da kan du jo ha ren bil oftere vinterstid også. Ikke til å stikke under en stol at Tesla er litt krevende å holde fin over tid.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Li-Ion

Sitat fra: Jimpec på fredag 13. desember 2013, klokken 21:05

Sitat fra: Li-Ion på fredag 13. desember 2013, klokken 20:57
Nettopp fått bil (perlehvit) - og denne blir (ikke uventet) veeeldig fort møkkete på denne tiden.

Mulig dette er å banne i kjærka - men hva tror dere om å kjøre bilen i vaskemaskin (med skånsomme børster)?
Er nok litt for lat til å stå ute i 2 plussgrader å håndvaske bilen tror jeg... Men ønsker jo ikke å ødelegge lakken heller...

I fare for å høres ut som en lettere skadet vaskenerd.. Føler jeg har predikert mye i denne tråden. Kun godt ment dog.

Anbefaler å holde Tesla borte fra børstemaskin. Det blir garantert riper. Lakken vil nok likevel ikke bli "ødelagt". Om du kan leve med litt småriper så er det jo greit. Da kan du jo ha ren bil oftere vinterstid også. Ikke til å stikke under en stol at Tesla er litt krevende å holde fin over tid.

Takker. Har du kanskje noen enkle gode tips til effektiv renhold? Tenker på noen effektive vaskemidler kanskje i kombinasjon med høyttrykkspyler?
Be afraid...

Meringdal

Skaff deg en skumkanon til trykkspylern din. Det er svært effektivt :-)

Anbefaler likevel alle med å melde seg inn i Detailers Club , dcn.no. Vip-medlem koster 200kr, men da får du minst 10% rabatt hos alle deres smarbeidspartnere :)

MrDriveby

Sitat fra: Meringdal på fredag 13. desember 2013, klokken 21:22
Skaff deg en skumkanon til trykkspylern din. Det er svært effektivt :-)

Anbefaler likevel alle med å melde seg inn i Detailers Club , dcn.no. Vip-medlem koster 200kr, men da får du minst 10% rabatt hos alle deres smarbeidspartnere :)

Har også skumkanon og det er fantastisk
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Li-Ion

Sitat fra: Meringdal på fredag 13. desember 2013, klokken 21:22
Skaff deg en skumkanon til trykkspylern din. Det er svært effektivt :-)

Anbefaler likevel alle med å melde seg inn i Detailers Club , dcn.no. Vip-medlem koster 200kr, men da får du minst 10% rabatt hos alle deres smarbeidspartnere :)
Forslag til skum?
Be afraid...

Patosan

Sitat fra: Li-Ion på fredag 13. desember 2013, klokken 21:14
Takker. Har du kanskje noen enkle gode tips til effektiv renhold? Tenker på noen effektive vaskemidler kanskje i kombinasjon med høyttrykkspyler?
Jag vet inte on detta är helt fel, men om vintern tar jag och sprutar på gott med Surfex i blandning ca 1:20 och låter det stå några minuter.
Efter det så är det ganska lätt att få av skiten med högtryck.
Eventuellt kan man köra en behandling till på de värsta platserna.
Men, vad jag har erfarit, så är det viktigt att spola gott efteråt så att man blir av med absolut allt, eller så blir det rimligt styggt när det torkar efteråt.
Finner att speciellt kring backspeglar så är det en tendens att 'hålla' på tvättmedel, så spola gott där efteråt.
VIN 15026

LinkedIn

Li-Ion

Be afraid...

TerjeV

Idag skjedde det som ikke skulle skje.... Har sverget på at bilen ikke skal vaskes med svamp, børste osv....
I dag skulle jeg gjøre en enkel helgevask og kjørte inn på min lokale Statoil hvor de har børsteløs maskin..... Kjøpte program og startet opp.....
Hva kommer mot meg når maskinen starter??!! Ett uhyre av en roterende børste uten noen mulighet til å trekke seg
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

laumb

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 13. desember 2013, klokken 00:16
Måtte kjøre bilen hjem i rolig tempo til fellesgarasjen hvor jeg tørket med en stor mikrofiberklut og håndpolerte med Duragloss 501 Marine & RV Polish på en applikator. Var lett å jobbe med, men kunne ikke se at jeg fikk noe ekstra skitt løsnet fra lakken. Lot den tørke i ca 1 time før jeg polerte av med ren mikrofiberklut, var veldig lett å tørke av og uten noe støv. Jeg må si jeg ikke klarte å se noe forskjell fra andre polisher jeg har brukt før. Lot bilen stå under trekk fra igår til idag.

Det er noen bittesmå streker i lakken allerede, sikkert fordi bilen har vært fullstendig nedsnødd/nediset 4-5 ganger og børstet for snø. Støtter alle som sier at lakken må være spesielt myk og lett å ripe.

La på Duragloss 111 Clear Coat Polish idag. Veldig lett å jobbe med den også, men litt vanskeligere å se hvor en hadde lagt på, da det ikke er perfekt lys i garasjen. Hadde den på lykter og krom også. Ventet en time igjen før av-buffing, som gikk lekende lett. Gjorde ikke noe med glass, skinnseter, hjul eller hjulbuer denne gangen, hovedsaken var å få lakken behandlet.

[...]

Tar gjerne imot råd og tips.

Tips 1:
- Ikke forvent at poleringen skal fjerne møkk. Når du polerer skal bilen være HELT, H E L T rent. Etter en runde med clay tar du en kjapp vask og tørk av bilen. H E L T ren.

Tips 2: Kontroller at bilen er HELT ren før du polerer. Jobben til polering er å fjerne swirls/riper ved å slipe bort "toppene" i lakken/"avrunde hjørner" på dypere riper etc.. Har du møkk/skitt/støv på området som poleres blir dette dratt rundt og skaper små riper/swirls.

Tips 3: Etter polering er lakken sårbar. Legg alltid en beskyttende hinne til slutt: f.eks. voks.


Lykke til! ;)

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Jimpec

#449
Sitat fra: TerjeV på fredag 13. desember 2013, klokken 22:40
Idag skjedde det som ikke skulle skje.... Har sverget på at bilen ikke skal vaskes med svamp, børste osv....
I dag skulle jeg gjøre en enkel helgevask og kjørte inn på min lokale Statoil hvor de har børsteløs maskin..... Kjøpte program og startet opp.....
Hva kommer mot meg når maskinen starter??!! Ett uhyre av en roterende børste uten noen mulighet til å trekke seg
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA