Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

krister461



Sitat fra: Stig O på søndag 10. april 2016, klokken 19:01
Er det ikke lettere og rive av folien en og polere bort? Du trenger jo ikke se mye folie når gummifottene står på.
Tja, takfestet går av og på med ujevne mellomrom, og folien ser man i alle fall når det er av. Synes ikke det var lett å skjære til og legge folien fra biltema fint, men der finnes det nok både enklere folie og flinkere folk. :-)

Men vårpoleringen gjennomføres uansett og da vil merkene forsvinne eller i det minste bli kraftig dempet frem til de kommer igjen.

Klykken

Sitat fra: finn_roen på søndag 10. april 2016, klokken 10:35
Er polish uten slipemidler, det samme produktet som cleaner fluid regular?
Swissvax Cleaner Fluid Regular er en kjemisk rens uten slipemidler, ja. Forskjellen med andre uten slipemidler er nok kun oljene av varierende grad. Resultatet i glans og voksheft er nok umulig å se forskjell på.
Grunnen til at bilen ikke ble like glatt som med Meguiars 205 er nok at Megs som nevnt inneholder annen type oljer enn SV sine produkter.

Ingen av disse skal tørke på lakken, forøvrig. Best resultat vil du få ved (korrekt) bruk av maskin og riktig pute.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

overlay

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. april 2016, klokken 14:01
Sitat fra: finn_roen på søndag 10. april 2016, klokken 10:35
Er polish uten slipemidler, det samme produktet som cleaner fluid regular?
Swissvax Cleaner Fluid Regular er en kjemisk rens uten slipemidler, ja. Forskjellen med andre uten slipemidler er nok kun oljene av varierende grad. Resultatet i glans og voksheft er nok umulig å se forskjell på.
Grunnen til at bilen ikke ble like glatt som med Meguiars 205 er nok at Megs som nevnt inneholder annen type oljer enn SV sine produkter.

Ingen av disse skal tørke på lakken, forøvrig. Best resultat vil du få ved (korrekt) bruk av maskin og riktig pute.

Meguiars #205 inneholder vell slipemidler...?

Klykken

Har den? Tenkte det også var en kjemisk rens, ut i fra det jeg leste. Har lite erfaring med Megs produkter så mulig jeg tar feil.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

overlay

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:38
Har den? Tenkte det også var en kjemisk rens, ut i fra det jeg leste. Har lite erfaring med Megs produkter så mulig jeg tar feil.

Jeg synes å huske at den var slipende, men har aldri brukt det. Ett lite søk bekrefter, og informerer at det er non-diminishing: "The abrasives used in Meguiars #205 (and also #105) are quite different... Unigrit, they remain abrasive at the same level throughout the polishing set and do not break down"

Siggen

Sitat fra: overlay på onsdag 13. april 2016, klokken 06:28
Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:38
Har den? Tenkte det også var en kjemisk rens, ut i fra det jeg leste. Har lite erfaring med Megs produkter så mulig jeg tar feil.

Jeg synes å huske at den var slipende, men har aldri brukt det. Ett lite søk bekrefter, og informerer at det er non-diminishing: "The abrasives used in Meguiars #205 (and also #105) are quite different... Unigrit, they remain abrasive at the same level throughout the polishing set and do not break down"

#205 er lett slipende ja. At den er Non-Diminishing har med hvilken metode man skal bruke mens man polerer med de forskjellige polishene. Otftes skilt mellom såkalt Zenith(Diminshing, man må trappe opp og ned farten for å bryte slipemidlene ned på rett tid for å slippe å lage for mye holos o.l) eller slik som #205 og andre (For det meste nye polisher på markedet) som ikke er så avhengig av 100%rett kjøremetode)..

Les mer om det her: http://freepdfhosting.com/8bf554a3a5.pdf

overlay

Sitat fra: Siggen på onsdag 13. april 2016, klokken 07:32
Sitat fra: overlay på onsdag 13. april 2016, klokken 06:28
Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:38
Har den? Tenkte det også var en kjemisk rens, ut i fra det jeg leste. Har lite erfaring med Megs produkter så mulig jeg tar feil.

Jeg synes å huske at den var slipende, men har aldri brukt det. Ett lite søk bekrefter, og informerer at det er non-diminishing: "The abrasives used in Meguiars #205 (and also #105) are quite different... Unigrit, they remain abrasive at the same level throughout the polishing set and do not break down"

#205 er lett slipende ja. At den er Non-Diminishing har med hvilken metode man skal bruke mens man polerer med de forskjellige polishene. Otftes skilt mellom såkalt Zenith(Diminshing, man må trappe opp og ned farten for å bryte slipemidlene ned på rett tid for å slippe å lage for mye holos o.l) eller slik som #205 og andre (For det meste nye polisher på markedet) som ikke er så avhengig av 100%rett kjøremetode)..

Les mer om det her: http://freepdfhosting.com/8bf554a3a5.pdf

Trodde de fleste, hvertfall profesjonelle produktene var diminishing jeg, da det er mye enklere å få fin finish med ett grovt produkt, som for eksempel FG400 fra Menzerna. Non-diminishing will ha mye mer marring, og hazing etter ett grovt steg.

Powerflux

Finnes det noen alternativer til SwissWax CleanerFluid....gjerne litt billigere og tilgjengelig i butikker?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Klykken

Spørs hvor du holder til, men du har proffbutikker som Exint (Swissvax Norge's "altmuligbutikk"), Bilnerden, Concours, Scandicshine og sikkert flere. Disse har både nettbutikker (rask levering stort sett, samt hent i butikk) og fysiske utsalgssteder mener jeg. Fleste er stasjonert rundt østlandet.

Meguiars er å få tak i på bl.a. BilXtra, men det er hinsides dyrt i Norge.

Er håndpolering greia så kan det være lurt å gå for en som er tilpasset formålet. Her er Autoglym SRP helt greit med fyllere som skjuler defekter greit, og aller best hvis du legger en grei voks som topping naturligvis. Autoglyms egen HD-wax er veldig hardfør bl.a., og gir en ganske rå vannskrekk med lang varighet a-la Fusso.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Powerflux

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. april 2016, klokken 09:37

Er håndpolering greia så kan det være lurt å gå for en som er tilpasset formålet. Her er Autoglym SRP helt greit med fyllere som skjuler defekter greit, og aller best hvis du legger en grei voks som topping naturligvis. Autoglyms egen HD-wax er veldig hardfør bl.a., og gir en ganske rå vannskrekk med lang varighet a-la Fusso.
Har kjøpt en boks Fusso Coat og tenkte å kjøpe en grei cleaner før Fusso legges på. Autoglym SRP må sjekkes  :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Klykken

SRP er "Super Resin Polish". Selges på benserter rundt om. :)
Ellers er forarbeidet viktig (vaskerutinene, altså), og vedlikehold i etterkant.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Powerflux

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. april 2016, klokken 10:49

Ellers er forarbeidet viktig (vaskerutinene, altså), og vedlikehold i etterkant.
Får ny bil om ikke alt for lenge(om ikke den blir utsatt igjen :-X )
og tenkte å ta den en komplett runde som første post på programmet :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Klykken

God plan. Sjekk ut detailersclub.no for mye god informasjon om vedlikehold av bil. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

cairnz

Er det andre enn bilnerden som har Fusso? De er utsolgt :-(
Elbilist

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA