Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

finn_roen

Etter at jeg anskaffet med Tesla har jeg fulgt vaskeråd fra ekspertene.
Dvs: Svamp og Turtle Wax er byttet ut med Surfex HD, (Prick Bort på siden), deretter berørings vask med Swisswax car bath.
Har benyttet Swisswax cleaner fluid, før påføring Swisswax shield voks.
Problemet er at jeg ikke lengre er fornøyd med resultatet, syntes bilen blir alt for rask skitten og får dette grålige skitt/støv belegget som er meget synlig på sidene og bak på bilen.
Syntes også det blir ett klebrig avtrykk på panseret når jeg tar på dette i forbindelse med lukking.
Er det andre som har tilsvarende erfaringer, eller vet hva jeg gjør feil?



overlay

Sitat fra: Muffinman på fredag 08. april 2016, klokken 19:06
Sitat fra: Stig O på fredag 08. april 2016, klokken 14:19
Scholl 40
Bra saker?

Scholl er bra saker ja, noen av versjonene, hvertfall rubbingen (S3(+)) kan støve en del. Absolutt på nivå med Menzerna, Rupes etc.

Stig O

Sitat fra: overlay på fredag 08. april 2016, klokken 19:11
Sitat fra: Muffinman på fredag 08. april 2016, klokken 19:06
Sitat fra: Stig O på fredag 08. april 2016, klokken 14:19
Scholl 40
Bra saker?

Scholl er bra saker ja, noen av versjonene, hvertfall rubbingen (S3(+)) kan støve en del. Absolutt på nivå med Menzerna, Rupes etc.


Fikk tips om Scholl av Jimpec, som hadde god erfaring med detailing av Tesla lakk. Scholl 40 og blå poleringspute fungerer i hvert fall bra på min pearl white lakk.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold


Muffinman

Aha. Bruke opp cleanerfluid``en før jeg bestiller da. Neste bil i morgen :)

el nino

Sitat fra: Stig O på fredag 08. april 2016, klokken 14:19
Da var bilen grundig vasket, og fått en runde med clay. Venter på morgendagen med Scholl 40 polering og Fusso Light voksing. Nye Work sommerhjul ble det også.
hei, hvor har du kjøpt den flotte røde presenningen? Er det original til Tesla?

krister461

Sitat fra: finn_roen på fredag 08. april 2016, klokken 18:58
Etter at jeg anskaffet med Tesla har jeg fulgt vaskeråd fra ekspertene.
Dvs: Svamp og Turtle Wax er byttet ut med Surfex HD, (Prick Bort på siden), deretter berørings vask med Swisswax car bath.
Har benyttet Swisswax cleaner fluid, før påføring Swisswax shield voks.
Problemet er at jeg ikke lengre er fornøyd med resultatet, syntes bilen blir alt for rask skitten og får dette grålige skitt/støv belegget som er meget synlig på sidene og bak på bilen.
Syntes også det blir ett klebrig avtrykk på panseret når jeg tar på dette i forbindelse med lukking.
Er det andre som har tilsvarende erfaringer, eller vet hva jeg gjør feil?
Det høres ut som om du bruker for mye voks, evt. ikke buffer det skikkelig av.

Muffinman

#1463
Evt at cleanerfluiden tørker for mye slik at den ikke lar seg fjerne osv?

Uansett, jeg får greit resultat med Swisswax Shield. Men langt fra imponerende. Vannskrekken er rett og slett skuffende og skitten fester seg lett til bilen. Tipper det grålige belegget som finn_roen nevner er det samme som jeg får. Kan det være felter med statisk elektrisitet som bygger seg opp og trekker til seg skitten? Det knitrer når jeg buffer.  Lar seg riktignok fjerne enkelt og bilen blir like blank, men i forhold til Fusso har Swisswax mye dårligere egenskaper.

Bil nummer to i dag, stålgrå. Clay``en fant nesten ingen ting. Har "sandblåseskader" langs sidene og polerte opp disse områdene med svartpigmentert polish, og det gjorde det en del mindre synlig. Deretter en grundig polering med cleanerfluiden slik at bilen virkelig skinte før voksen ble lagt. Resultatet ble bra, men jeg klarer ikke å fri meg fra at Swisswax``en er temmelig langt unna å være verdt pengene.

hoffa

Fikk bilen Opticoatbehandlet hos www.opticoat.no når den var ny juni 2014.

Solgte bilen desember 2015. Fant ikke vaskeriper med ledlykt og like hydrofobisk enda.
Bare høyttrykk og håndvask med microfiber. Brukte følgende produkter:

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

finn_roen

#1465
Sitat fra: krister461 på lørdag 09. april 2016, klokken 16:33
Sitat fra: finn_roen på fredag 08. april 2016, klokken 18:58
Etter at jeg anskaffet med Tesla har jeg fulgt vaskeråd fra ekspertene.
Dvs: Svamp og Turtle Wax er byttet ut med Surfex HD, (Prick Bort på siden), deretter berørings vask med Swisswax car bath.
Har benyttet Swisswax cleaner fluid, før påføring Swisswax shield voks.
Problemet er at jeg ikke lengre er fornøyd med resultatet, syntes bilen blir alt for rask skitten og får dette grålige skitt/støv belegget som er meget synlig på sidene og bak på bilen.
Syntes også det blir ett klebrig avtrykk på panseret når jeg tar på dette i forbindelse med lukking.
Er det andre som har tilsvarende erfaringer, eller vet hva jeg gjør feil?
Det høres ut som om du bruker for mye voks, evt. ikke buffer det skikkelig av.
Takker for svar  :)
Gjorde ett nytt forsøk i går vasket bilen grundig, dvs: tre runder med avfetting etterfulgt av iron-x for sjekke at alt skitt er fjernet deretter berøringsvask med car bath.
Nå er bilen rein og fin og tørket hele bilen grundig.
Denne gangen bruker jeg Meguiras polish ultra (uten slipemiddel) og håndpolerer panseret, jeg syntes resultatet blir meget bra, lakken har fin glans og virker glatt og fin.
Jeg etterfølger nå med cleaner fluid for klargjøring av voks, og nå syntes den fine glansen som polishen gav er borte og panseret føles ikke så glatt lengre, jeg buffet bort cleaner fluiden umiddelbart etter at den ble lagt på, så den fikk ikke tid til å tørke på panseret.
som ett eksperiment skal jeg idag vokse noen paneler som er behandlet med polish, med og uten cleaner fluid og se om det blir forskjell på resultatet.
Tror ikke jeg legger på for mye voks, da det er ganske enkelt og buffe vekk den overflødige voksen ca 30 min etter at den ble påført.
Er polish uten slipemidler, det samme produktet som cleaner fluid regular?

HelectriC

Er det fler enn meg som ha fått stygge merker etter whispbars "gummiføtter". Stygg ring rundt hvert av takfestepunktene. Hva gjør man med disse. Har lignende opticoat på bilen og vet ikke helt hva middel man kan bruke for å bli kvitt merkene men enda holde på lakkbehandlingen som er i området rundt festene. Kjedelig løsning med de der gummiføttene, vil bli likt neste år tenker jeg. Så lenge man kjører når det er lit dårlig vær, så vil det vel alltid samles lit skit rundt/under som sliper lakken der det er kontakt.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Stig O

Sitat fra: HelectriC på søndag 10. april 2016, klokken 17:32
Er det fler enn meg som ha fått stygge merker etter whispbars "gummiføtter". Stygg ring rundt hvert av takfestepunktene. Hva gjør man med disse. Har lignende opticoat på bilen og vet ikke helt hva middel man kan bruke for å bli kvitt merkene men enda holde på lakkbehandlingen som er i området rundt festene. Kjedelig løsning med de der gummiføttene, vil bli likt neste år tenker jeg. Så lenge man kjører når det er lit dårlig vær, så vil det vel alltid samles lit skit rundt/under som sliper lakken der det er kontakt.

Legg en bit blank folio på disse plassene, så skåner du lakken. Lett og ta av til sommeren og legge ny til vinteren hvis man er pirkete.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

krister461

Sitat fra: HelectriC på søndag 10. april 2016, klokken 17:32
Er det fler enn meg som ha fått stygge merker etter whispbars "gummiføtter". Stygg ring rundt hvert av takfestepunktene. Hva gjør man med disse. Har lignende opticoat på bilen og vet ikke helt hva middel man kan bruke for å bli kvitt merkene men enda holde på lakkbehandlingen som er i området rundt festene. Kjedelig løsning med de der gummiføttene, vil bli likt neste år tenker jeg. Så lenge man kjører når det er lit dårlig vær, så vil det vel alltid samles lit skit rundt/under som sliper lakken der det er kontakt.
Merkene må nok poleres bort og da ryker også beskyttelsen. En av minuset med dyre beskyttelser er at de uansett ryker ved neste polering.

Prøvde med blank folie selv, men synes det var enda styggere enn merkene, så satser heller på å ta det ved vårens polering.

Stig O

Sitat fra: krister461 på søndag 10. april 2016, klokken 18:08
Sitat fra: HelectriC på søndag 10. april 2016, klokken 17:32
Er det fler enn meg som ha fått stygge merker etter whispbars "gummiføtter". Stygg ring rundt hvert av takfestepunktene. Hva gjør man med disse. Har lignende opticoat på bilen og vet ikke helt hva middel man kan bruke for å bli kvitt merkene men enda holde på lakkbehandlingen som er i området rundt festene. Kjedelig løsning med de der gummiføttene, vil bli likt neste år tenker jeg. Så lenge man kjører når det er lit dårlig vær, så vil det vel alltid samles lit skit rundt/under som sliper lakken der det er kontakt.

Merkene må nok poleres bort og da ryker også beskyttelsen. En av minuset med dyre beskyttelser er at de uansett ryker ved neste polering.

Prøvde med blank folie selv, men synes det var enda styggere enn merkene, så satser heller på å ta det ved vårens polering.

Er det ikke lettere og rive av folien en og polere bort? Du trenger jo ikke se mye folie når gummifottene står på.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA