Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAF Manager - Android app til LEAF med klima-timerkontroll

Startet av petersv, fredag 24. mai 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

HelectriC

Noen som har lit peiling på keramiske lakkbehandlinger?
Jeg undersøker mulighetene for keramisk lakkbehandling og ser at mange krever återbehandling hver 12 eller 18 måned. Finnes det ikke noe der man ikke trenger å återbehandle? Blir vanvittig dyrt å først legge 4-5000 og etter det 2-3000 hvert år.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

BMW850

Jeg brukte disse i Stokke, kjempefornøyd og OptiCoat Pro behandlingen skal være permanent. Trenger ikke etterbehandlinger. Han har også brukernavnet "Resistes" her inne.

http://opticoat.no
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

eifi

Sitat fra: steinidar på lørdag 28. mars 2015, klokken 15:00
Er det noen som kan anbefale detailer som er organisert og knyttet til LO på østlandet

Denne var dagens..  ;D

DavidRS


Sitat fra: HelectriC på lørdag 28. mars 2015, klokken 20:12
Noen som har lit peiling på keramiske lakkbehandlinger?
Jeg undersøker mulighetene for keramisk lakkbehandling og ser at mange krever återbehandling hver 12 eller 18 måned. Finnes det ikke noe der man ikke trenger å återbehandle? Blir vanvittig dyrt å først legge 4-5000 og etter det 2-3000 hvert år.

Modesta! [emoji106]

heidu

DavidRS: Har du noe erfaring med perma-shine?

Celter

Jeg er helt nybegynner på detailing. Har aldri interessert meg, men ting forandrer seg etter Model S. :) Siden jeg er lat fikk jeg behandlet bilen med Opti-Coat Pro hos "Resistes" i Stokke. Utmerket service! Men jeg er litt i tvil om fremgangsmåten når jeg nå skal vaske bilen. Vasket den idag på følgende måte. Sprayet med fettfjerner. Deretter høytrykkspyling. La deretter på skum, da jeg har kjøpt med skumkanon, lot det virke i 5-10 minutter og deretter høytrykkspyling igjen. Til slutt tørket jeg av bilen med microfiberduk.
Er dette riktig fremgangsmåte? Eller bør jeg også håndvaske med spesialsvamp? Bilen ble gullende ren, men det skyldes kanskje Opti-coat behandlingen?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Thor2014

Kjøp vaskebøtte og vaskevott.
Såpen skal virke som glidemiddel.
Bruk dette i stedet for mikrofiberklut og tørk over med mikrofiberhåndkle til slutt.

BMW850

#1072
Har samme behandlingen. Tror nok du må utføre berøringsvask enten med microfibervott eller kvalitetssvamp. Den blir ikke HELT ren uten dette. Og det er lurt med vaskebøtte med "Grit-guard", altså rist i bunnen slik at partiker synker til bunns og ikke setter seg i svamp/vott. Jeg ville vært forsiktig med å tørke bilen med MF-håndkle uten helt ren bil. Av og til er det helt greit kun med avfetting, evt skum og såpe/høytrykkspyler hvis bilen ikke er for møkkete. Føler at bilen med denne behandlingen er mye lettere å holde ren.

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

mr.rs4

Vasker man bilen ofte, 1-2x uka, så holder det nok med skumkanon og høytrykksspyling.  Dette er gjort på få minutter og man har alltid ren bil.
Vis man ikke bor på en bygge plass, område med mye "dritt" i.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Vel og merke vis man har fått polert bilen godt først.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

felix

Sitat fra: Thor2014 på søndag 29. mars 2015, klokken 15:03
Kjøp vaskebøtte og vaskevott.
Såpen skal virke som glidemiddel.
Bruk dette i stedet for mikrofiberklut og tørk over med mikrofiberhåndkle til slutt.

Er det greit å skumme bilen ned med skumkanonen, for å så bruke vaskevotten med bare rent varmt vann i bøtta, med skummen som såpe?

Flaago

Er det innafor å bruke avfetting og vaskemidlene som er i statoilstsjonene?
Jeg har ikke høytrykkspyler, men på Statoil har de selvvask med automat, og flere høytrykkspylere med forskjellig innhold. Regner med disse ikke er etsende for bilen :)

Havebigfun

Sitat fra: felix på søndag 29. mars 2015, klokken 16:27
Sitat fra: Thor2014 på søndag 29. mars 2015, klokken 15:03
Kjøp vaskebøtte og vaskevott.
Såpen skal virke som glidemiddel.
Bruk dette i stedet for mikrofiberklut og tørk over med mikrofiberhåndkle til slutt.

Er det greit å skumme bilen ned med skumkanonen, for å så bruke vaskevotten med bare rent varmt vann i bøtta, med skummen som såpe?
Poenget er å fjerne mest mulig skitt berøringsløs- skummen har som oppgave å mykne skitten slik at den løsner lettere- å gnikke skitten inn med hanske eller svamp tjener iallefall ikke lakkens utseende- skyll grundig av med høyttrykksspyler først- berøringsvasken skal fjerne skitten som ikke lar seg spyle vekk.
Ellers er det kjekt med 2 bøtter- en med såpevann og en med rent vann slik at man kan skylle ut skitten fra MF- hansken før man dytter den på nytt i såpevann. Utrolig hvor mye skitt som blir værende i skyllevannet ;)

hookmaker

#1078
@Celter, du må aldrig tørke bilen med microfiber UTEN at ha brukt berøringsvask (eg ville aldrig gjøre dette). Uten berøringsvask vil det altid finnes partikler/små sand korn og du vil da tørke disse rundt på lakken. Men nu har du jo Opticoat så.. 8)
Høytrykksspuler og skumvasker du den bare, for å få en drittbil noenlunne pen, da gjør du det det best i regnvær (kalkfri avspuling). 
@Felix, formålet med skumvasken er at skummet løser skitt og innkapsler dette, når skummet siden drar nedover drar det dette med. Ikke vaske med skummet.

felix

Ok, anbefaling av såpe til berøringsvasken?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA