Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:36
Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:21
- 400V trefas 32/16A (rød)

Stikkontakten til 400V trefase 32A og 16A har ulik størrelse. Den som følger med er kun 16A. (sånn har jeg forstått det hvertfall)
Da må det bli en overgang fra 32-16A i tillegg.

SitatDu må jo ha 6 kvadrat for å trekke 32A, tenker du å bevisst begrense deg til 16A når du bruker skjøteledningen og at du der velger 2,5A for å gjøre den fysisk mindre ?
Ja. Ledningen er mange kilo allerede i 2,5kvadrat utgave og er ruver bra. Hjemme er uttaket sikret med 20A, og jeg tenker at de få gangene jeg ikke kommer helt opp i oppkjørselen i vinteren og må bruke skjøteledning holder det fint med 16A lading. Ikke for det, spenningsfallet er overkommelig om man trekker 20A også gjennom en slik ledning - men et sted må jo grensen gå.

Merk at jeg bruker 6kvadrat på de overgangene som har 32A kontakter - her dimensjonerer jeg for bruk direkte mot ladekladden og inntil 32A.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. juni 2013, klokken 12:04
Ja. Ledningen er mange kilo allerede i 2,5kvadrat utgave og er ruver bra. Hjemme er uttaket sikret med 20A, og jeg tenker at de få gangene jeg ikke kommer helt opp i oppkjørselen i vinteren og må bruke skjøteledning holder det fint med 16A lading. Ikke for det, spenningsfallet er overkommelig om man trekker 20A også gjennom en slik ledning - men et sted må jo grensen gå.

Merk at jeg bruker 6kvadrat på de overgangene som har 32A kontakter - her dimensjonerer jeg for bruk direkte mot ladekladden og inntil 32A.

Hmm. Jeg kommer til å lage tilsvarende adaptere men skjøteledningen blir med 3x6mm2 gummikabel ja. Vil ha mulighet til å trekke 32A gjennom den. Til gjengjeld begrenser jeg meg nok til 10-12m lengde på den. UMCen har jo også ca. 6m kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

B-flat

Finnes det noen annen enkel overgang fra 32-16A 400V å få kjøpt, enn den type byggsentral jeg linket til tidligere i denne tråden?
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

jkirkebo

Sitat fra: B-flat på lørdag 29. juni 2013, klokken 12:34
Finnes det noen annen enkel overgang fra 32-16A 400V å få kjøpt, enn den type byggsentral jeg linket til tidligere i denne tråden?

Du kjøper følgende artikler fra Clas Ohlson:

32-4995 (32A støpsel, 59,-)
32-1397 (16A skjøteuttak, 29,-)
49-274-5 (gummikabel 5x2,5mm2, 5m, 179,-)

Så er det bare å koble sammen med så lang bit av kabelen som man ønsker.


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. juni 2013, klokken 12:30
UMCen har jo også ca. 6m kabel.
Det ville i så fall passet veldig bra for meg. Har regnet med 5 meter, og det er _ørlite_ for kort til å nå uttaket hjemme uten å finmanøvrere for å få bilen nærme nok. Med seks meter kan jeg egentlig bare "slenge" bilen fra meg på vanlig sted og likevel nå fram.
:)

Jimpec


Sitat fra: den12mann på lørdag 29. juni 2013, klokken 11:24
Sitat fra: Jimpec på torsdag 20. juni 2013, klokken 12:49
Da har jeg hatt besøk av elektriker i dag og 32A 400V montert.

Lov å spørre om hvor mye det kostet?

Jeg har en spesialdeal med kompisinnkjøp av kabel og sikring, og en ok elektriker som tar 700,- pr time for montering. Tok ca 1 time totalt, pluss kjøring osv.

Totalt ble det for min del ca 2500,-
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

timingbeltkiller

Utgangspunkt:
- S85 kommer til garasjen fra langtur 20:00 med tilnærmet tomkjørt batteri
- S85 skal ut på langtur med fulladet batteri nesten morgen 08:00

- elektrisk anlegg fra 1990 med 32A hovedsikring og egen 16A kurs til garasjen
- om vinteren 10A varmvannbereder, 10A varmepumpe og 4A panelovner/diverse småforbrukere
- gir kun 8A til S85 lading

Vilken oppgradering av anlegget er nødvendig?
Størrelsesorden på anleggskostnadene? Over eller under NOK 50K?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 05. juli 2013, klokken 16:17

Vilken oppgradering av anlegget er nødvendig?

For å fylle hele batteriet iløpet av 12 timer må du vel ihvertfall ha 32A 230V 1-fas ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Jeg har fått pris på ca 30.000 inkl mva for oppgradering til 63a hovedsikring, ny inntakskabel, egen solid dimensjonert kurs til elbil, inn og utkobling av Hafslund.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juli 2013, klokken 17:15
Jeg har fått pris på ca 30.000 inkl mva for oppgradering til 63a hovedsikring, ny inntakskabel, egen solid dimensjonert kurs til elbil, inn og utkobling av Hafslund.
Takk, billigere enn jeg fryktet!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TS

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 05. juli 2013, klokken 17:29
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juli 2013, klokken 17:15
Jeg har fått pris på ca 30.000 inkl mva for oppgradering til 63a hovedsikring, ny inntakskabel, egen solid dimensjonert kurs til elbil, inn og utkobling av Hafslund.
Takk, billigere enn jeg fryktet!
I 2007 Ved overgang fra 1fas 25a til 3fas 40A måtte vi ha ny stikkledning fra stolpe. Fikk dekket selve "Hafslund kostnaden" til husveggen av Oslo Kommune . Tror det dreide seg om 10.000.  De øvrige kostadene havnet i det store sluket ved total rehab, så der har jeg ikke oversikt nå.

Skal hente inn pris på helt seperat Elanlegg til garasjen med egen måler og abonnement . Stolpen står nærmere garasjen enn huset og ny kabel til garasje må jeg ha uansett . Poster det når tall kommer.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Mc_Herreington



Da er 400V 32A installert i det nye huset.
Må jeg ta dette ned til 16A for å lade eller kan jeg plugge rett inn i den røde pluggen ?

Ferdigstillelse av huset neste uke, så hvis elektrikerne må gjøre om noe, må det gjøres fort :)
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

petersv

Ja, få den sikret med 16A og ny plugg. Ev. Kjøp en high power wall connector fra Tesla, som støtter 22kW.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på lørdag 06. juli 2013, klokken 09:36
Ja, få den sikret med 16A og ny plugg. Ev. Kjøp en high power wall connector fra Tesla, som støtter 22kW.

Tvilsomt. Det virker som om Teslas HPWC kun støtter enfase opp til 80A. For trefase må vi antageligvis bruke en boks fra en annen produsent. Mulig Tesla ordner en avtale og videreselger disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#269
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. juli 2013, klokken 11:11
Sitat fra: petersv på lørdag 06. juli 2013, klokken 09:36
Ja, få den sikret med 16A og ny plugg. Ev. Kjøp en high power wall connector fra Tesla, som støtter 22kW.

Tvilsomt. Det virker som om Teslas HPWC kun støtter enfase opp til 80A. For trefase må vi antageligvis bruke en boks fra en annen produsent. Mulig Tesla ordner en avtale og videreselger disse.
Tesla må jo lage EU HPWC 3 fas 400V 32A, for det europiske marked. Noe annet er tilnærmet utenklig, og dette er et fullstendig ukomplisert produkt hvor de har alle delene fra før.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA