Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Dix Hallpike

Har kun 1fas 32A hjemme. Har med mye usikkerhet valgt dobbeltlader grunnet "kjekt å ha" samt antagelser om at det vil bli bygd ut mange 22kwH-ladepunkter i Norge på sikt.  Er en fortsatt like optimistisk med tanke på denne utbyggingen?
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Jimpec

Om man har 32A 400V hjemme, og Chademo-adapter kommer innen rimelig tid. Har man egentlig behov for dobbeltlader da?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Får muligens tilgang på en slik (se vedlegg). Bør vel gå fint å koble seg på ved hjelp av en overgang til 32A? Eller er det mulighet for at bilen kan trekke 11KW fra denne fra en fase via original adapter?


OleJA

Sitat fra: Jimpec på onsdag 19. juni 2013, klokken 10:51
Om man har 32A 400V hjemme, og Chademo-adapter kommer innen rimelig tid. Har man egentlig behov for dobbeltlader da?

Ja, dersom du er så heldig å ha 400V TN anlegg hjemme, og har planer om å kunne lade med mer enn 16A, 400V (dvs 11kWt).
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Jimpec

I Stavanger er vi heldige med å ha TN - også i gamle hus.
Da tenker jeg ikke mer på det. Da beholder jeg dobbeltlader. Greit å ha muligheten både hjemme og kanskje eventuelt på tur.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. juni 2013, klokken 11:20
Får muligens tilgang på en slik (se vedlegg). Bør vel gå fint å koble seg på ved hjelp av en overgang til 32A? Eller er det mulighet for at bilen kan trekke 11KW fra denne fra en fase via original adapter?

Du kan lage deg overgang til 32A enfase og lade med 7.4kW på denne. Du kan også kjøpe en HPWC, sette 63A trefase-plugg på den og dermed lade med 14.5kW (63A enfase).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Virker som det lønner seg å lade Model S sakte..
Ref: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/18068-Charging-Model-S-using-110-increases-range
Dette vil vel kunne lønne seg for oss også?

Begynner å tvile litt på valget vedr dobbeltlader.. Men kanskje begge disse laderene kan skiftes ut om noen år når konkurrentene sine biler lader mye kjappere enn oss. (slik  som renault allerede har fått til)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

valvolainen

Men da er det jo greit med dobbeltlader.
Var redd for at 32A400V ikke støttes, at det kun var 230V1fas80A.
Hjemme betyr det ikke stort om jeg ikke har 400V3fas32A.
Skal få ut en 1fas 32a og regner med det vil holde. Vi tilbringer jo mest tid hjemme.
Det er først når vi er på ferieturer at jeg kunne tenke meg den dobbeltladeren.
1time = 22kwh med juice på batteriet. Det er akseptabelt å stoppe et slikt sted.
Hvis jeg kun kan benytte 11Kwh må jeg jo vente dobbelt så lenge, og det er stoooooor forskjell på 1t på en kafe og 2t på en kafe.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Jimpec

Da har jeg hatt besøk av elektriker i dag og 32A 400V montert. 5G 10mm2 kabel. Kabelen stikker ut av veggen enn så lenge, så får vi se om det kommer et stikk eller en HPWC på etterhvert. Skal ha et vanlig 16A stikk (på en annen kurs) like under denne også.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

#250
Da er jeg i gang med å "posisjonere" meg litt mtp å plan for å kunne lade under alle omstendigheter. Tenker å ta bilen med følgende adaptre:

- Shuko
- 32A enfas industrikontakt (blå)
- 400V trefas 32/16A (rød)

I tillegg har jeg ordnet meg med en skjøteledning på 20meter med 2,5 kvadrat som skal brukes  i nødsfall. Den skal utrustes med 32A enfas industrikontakt (blå) i begge ender. Dette for å bruke 32A adapteret jeg tenker å skaffe sammen med bilen mot ledningen, samt at jeg har 32A enfas uttak på huset hjemme. I tillegg lager jeg overganger som passer på hannen:

- Shuko
- 16A enfas industri (blå)
- 16A trefas (blå) - kobler på en fase
- 32A trefas (blå) - kobler til en fase

Kommer til å lodde den avisolerte delen av ledningen for å samle kordelene skikkelig før jeg kobler. Her må det være skikkelig kontakt! Må selvfølgelig også ha et veldig bevisst forhold til strømtrekket i forhold til sikring på kursen samt kabeltversnitt på skjøteledningen. Overgangene vil jeg bruke henholdsvis 2,5 og 6 kvadrat på (16/32A).

Planen er å bruke ladekladden med tilhørende orignaladapter hvor det er mulig, og bruke overgang der hvor det trengs. Skjøteledningen skal være til bruk i nødsfall hvor jeg ikke kommer nær nok til å koble til uttaket. Og det kan fort skje siden jeg skal bruke bilen i jobb og vil være avhengig av å lade når det ikke kjøres.

Kommentarer til planen?

Epleskreller

Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:21
- 400V trefas 32/16A (rød)

Stikkontakten til 400V trefase 32A og 16A har ulik størrelse. Den som følger med er kun 16A. (sånn har jeg forstått det hvertfall)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sindrej

Du må jo ha 6 kvadrat for å trekke 32A, tenker du å bevisst begrense deg til 16A når du bruker skjøteledningen og at du der velger 2,5A for å gjøre den fysisk mindre ?

den12mann

Sitat fra: Jimpec på torsdag 20. juni 2013, klokken 12:49
Da har jeg hatt besøk av elektriker i dag og 32A 400V montert.

Lov å spørre om hvor mye det kostet?

klauss

Har noen info om degraderingen av batteriet påvirkes av ladekoblingen/kontakten? Altså om det betyr noe for batteriets levetid at man til daglig bruker "IEC 60309 3-pin blå 32A 1-fas (240V)" eller "Type 2 Mode 3" eller HPWC? Jeg forutsetter samme effekt på 7,4 kW (32A 230V 1-fas) uansett kontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA